De grenzen van je kind

10-02-2011 14:22 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort is er een nieuwe aanwinst in mijn schoonfamilie: mijn schoonbroer is vader geworden van een dochter (nu 1 jaar) en iedereen is dol op haar. Zo ook opa en oma. Dat is leuk om te zien. Omdat wij binnenkort aan onze kinderwens beginnen, betrap ik mezelf er op dat ik veel nadenk over hoe ik het later graag zou willen. Hoe wil ik dat de interactie tussen ons kind en opa en oma is? Mogen ze hem/haar dan altijd ongevraagd oppakken en knuffelen, en waar ligt daarbij de grens?

Ik merk dat ik vooral moeite heb met mijn schoonvader. Hij trekt bijvoorbeeld ineens de broekspijp van het meisje omhoog om haar hartstochtelijk op haar onderbeentje te zoenen, of laat haar door de lucht zweven om haar vervolgens plat op haar mond te zoenen. Er zal vast niets achter zitten, maar ik heb erg veel moeite met die mate van intimiteit. Ouders kunnen dat misschien doen, maar opa's en oma's? Ik wil zulke acties door anderen dus echt nooit toelaten bij mijn kind!

Is dit een rare overdreven reactie van mijn kant, of legt iedereen die grens elders? Of voelt het straks anders als ik zelf kinderen heb? Hebben jullie de aandacht van je (schoon-)familie wel eens aan banden moeten leggen? En zo ja, waarom en hoe deed je dat?
quote:Nic007 schreef op 10 februari 2011 @ 14:22:

Is dit een rare overdreven reactie van mijn kant, of legt iedereen die grens elders? Of voelt het straks anders als ik zelf kinderen heb? Hebben jullie de aandacht van je (schoon-)familie wel eens aan banden moeten leggen? En zo ja, waarom en hoe deed je dat?

Ik vind het wel een rare reactie ja. Ik zou persoonlijk de relatie tussen opa/oma en kind niet op zo'n manier willen regisseren. Ik heb er zelf twee, die allebei een geweldige band hebben met hun opa's en oma's. Mijn jongste van 1 kan daarin al prima haar eigen grenzen aangeven. Als zij niet opgepakt wil worden zet ze meteen een keel op, hetzelfde geld voor knuffelen, kusjes e.d.

Natuurlijk ben je als ouders uiteindelijk verantwoordelijk en is het goed om alert te zijn op dingen die echt over de grens van het toelaatbare zijn, maar m.i valt een zoen op een onderbeentje of een zoen op de mond daar niet onder (van opa/oma dan, niet van iedereen natuurlijk).
The time is now
Je schoonvader geeft op zijn manier uiting aan zijn liefde voor zijn kleindochter. Maar jij ervaart het als to much. Dus daar kan je tzt best je grenzen over aangeven hoor. Nu lijkt het me allemaal een beetje voorbarig om je druk over te maken. Je bent nog niet eens begonnen! Maar altijd goed om samen met je vriend te bespreken dat jullie blijkbaar uit twee verschillende milieu 's komen als het gaat om lichamelijk contact.
Edit: ik denk dat je deze dingen ook beter kunt inschatten/beslissen als het kind er eenmaal is. Heel veel dingen die ik vroeger absoluut niet vond kunnen, of juist heel goed vond zijn overboord gegaan nu ik eenmaal kinderen heb. Omdat ik vooraf blijkbaar geen goede inschatting kon maken van wat kinderen hebben inhoudt en hoe ik zelf als ouder zou zijn.
The time is now
ik zou het vertederend vinden maar als het voor jou te ver zou gaan moet je het zeker bespreken!
Nee mijn kinderen bepalen hun eigen grenzen binnen mijn grenzen van beleefdheid.

Dat betrekend dat als mijn kinderen een kus vol op de mond oke vinden ik dat ook oke vind. Dat betekend dat als ze niet willen dat dat ook oke is. Wel is een hand geven en groeten verplicht.

Zoenen door opa/oma en echte naaste (ooms en tantes zeer goede vrienden) vind ik prima, van onbekende niet trouwens.

Kleine kinderen zijn vaak erg lichamelijk ingesteld, dat word vanzelf minder en is naar mijn idee juist goed voor de hechting.
Overigens als je het van jouw eigen ouders goed zou vinden vind ik wel dat je het van je schoonouders ook moet toestaan. Of wel dus of helemaal niet.
Het lijkt mij persoonlijk enorm kwetsend als een (schoon)kind jou vertelt dat jouw blijken van effectie ten op zichte van je kleinkind niet welkom zijn.

Als je zoiets al zou willen doen, dan toch wel enorm voorzichtig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Opa die zijn kleinkind geen zoen op de mond mag geven? Of begrijp ik het verkeerd?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vraag me ook af welke boodschap je hiermee aan het kind geeft. Opa en oma mogen je zus en zo niet zoenen, want.....
The time is now
ik begrijp je volledig en ik zou zelf ook zo reageren , ik wil nieteens dat mijn man onze dochter op haar mond zoent! , ik heb een soortgelijke situatie (met mijn schoonmoeder) en die komt morgen praten omdat ze niet meer weet hoe ze de rol van oma moet vervullen , nadat zij haar vinger in mijn dochters mond stak en ik zei dat ik dat liever niet had en zij vervolgens mijn dochter optilt en op mijn schoot kwakt

geef het gewoon duidelijk aan dat je niet wilt dat die dingen gebeuren met jouw kind , en het handigst (vind ik) is het op het moment zelf zeggen bijv. hee zag ik dat nou goed? kuste je haar nou op haar mond? dat heb ik liever niet.

succes
Het lijkt mij erg kwetsend dat de het blijken van affectie van je kleinkind niet alleen welkom zijn, maar ook nog eens in verband wordt gebracht met misbruik.
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 14:41:

ik begrijp je volledig en ik zou zelf ook zo reageren , ik wil nieteens dat mijn man onze dochter op haar mond zoent! , ik heb een soortgelijke situatie (met mijn schoonmoeder) en die komt morgen praten omdat ze niet meer weet hoe ze de rol van oma moet vervullen , nadat zij haar vinger in mijn dochters mond stak en ik zei dat ik dat liever niet had en zij vervolgens mijn dochter optilt en op mijn schoot kwakt

geef het gewoon duidelijk aan dat je niet wilt dat die dingen gebeuren met jouw kind , en het handigst (vind ik) is het op het moment zelf zeggen bijv. hee zag ik dat nou goed? kuste je haar nou op haar mond? dat heb ik liever niet.

succesSay what????
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

succesNewsflash, je kind is ook 50% van je man. Verdenk je hem van misbruik als hij je dochter op de mond zoend? Dan moet je scheiden, niet zeggen dat het niet mag. Is dat niet ter sprake? Dan moet jij jezelf achter de oren krabben.
quote:Nic007 schreef op 10 februari 2011 @ 14:22:

Er zal vast niets achter zitten, maar ik heb erg veel moeite met die mate van intimiteit.Er zal wel niets achter zitten??? Als er zal wel.... je insteek is dan heb ik het idee is dat je je gedachten eens moet laten onderzoeken bij een psycholoog.

succesSorry?!

ik begrijp je volledig en ik zou zelf ook zo reageren , ik wil nieteens dat mijn man onze dochter op haar mond zoent! ,

Tjeeeee, arme vader. Als hij zijn dochtertje een zoen geeft dan is hij een pedofiel of zo???? Ik vind je gedachten echt niet gezond.
Normaal met kinderen omgaan voorkomt misbruik. Kinderen leer je zo niet te weten wat wel of niet normaal is.

Ik las ooit hier een goede tip. Leer je kinderen dat niemand je aait of aanraakt op plaatsen die het ondergoed bedekken. Anders dan je ouders, die daar met respect mee omgaan.
het is haar dochter en zij mag het zeggen als ze het niet fijn vind dat opa haar op de mond kust

als jullie het hier niet mee eens zijn best maar respecteer mijn mening dan ook gewoon
Ben echt heel benieuwd naar jouw verklaring Roos.
en voor de duidelijkheid DEENTJE mijn man wil dat zelf al nieteens
MIjn man, of te wel de vader van mijn kinderen mag altijd een zoen geven, ook op de mond, mag altijd de kinderen in bad doen (en ja, dan wordt er tussen de benen gewassen).

Oma geeft altijd een zoen op de mond, dat vind ik smerig, maar dan vooral omdat ze rookt.

ik begrijp je volledig en ik zou zelf ook zo reageren , ik wil nieteens dat mijn man onze dochter op haar mond zoent! TO, wil je ook zo in het leven staan?
Wat een doordraverij zeg.

Opa toont gewoon zijn liefde voor zijn klein kind.

Als ze 18 is zal hij echt niet nog die broekspijp naar boven doen hoor.

En de lucht in zwiepen lukt dan waarschijnlijk ook niet meer.

Het hoort in mijn ogen gewoon bij de grootouder-kleinkind-band.

En de manier van uiten veranderd eigenlijk voordurend, toch wel nagelang de leeftijd van het kind
Eigenlijk verdenk je je schoonvader van ongewenste intimiteiten bij zijn kleinkinderen...

Ik denk dat jij een hele leuke moeder gaat worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven