De grenzen van je kind

10-02-2011 14:22 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort is er een nieuwe aanwinst in mijn schoonfamilie: mijn schoonbroer is vader geworden van een dochter (nu 1 jaar) en iedereen is dol op haar. Zo ook opa en oma. Dat is leuk om te zien. Omdat wij binnenkort aan onze kinderwens beginnen, betrap ik mezelf er op dat ik veel nadenk over hoe ik het later graag zou willen. Hoe wil ik dat de interactie tussen ons kind en opa en oma is? Mogen ze hem/haar dan altijd ongevraagd oppakken en knuffelen, en waar ligt daarbij de grens?

Ik merk dat ik vooral moeite heb met mijn schoonvader. Hij trekt bijvoorbeeld ineens de broekspijp van het meisje omhoog om haar hartstochtelijk op haar onderbeentje te zoenen, of laat haar door de lucht zweven om haar vervolgens plat op haar mond te zoenen. Er zal vast niets achter zitten, maar ik heb erg veel moeite met die mate van intimiteit. Ouders kunnen dat misschien doen, maar opa's en oma's? Ik wil zulke acties door anderen dus echt nooit toelaten bij mijn kind!

Is dit een rare overdreven reactie van mijn kant, of legt iedereen die grens elders? Of voelt het straks anders als ik zelf kinderen heb? Hebben jullie de aandacht van je (schoon-)familie wel eens aan banden moeten leggen? En zo ja, waarom en hoe deed je dat?
@blijfgewoonbianca bemoei je er niet mee
roosdezoveelste, jij gaat t nog moeilijk krijgen je kind zo te overbeschermen!
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 14:57:

@blijfgewoonbianca bemoei je er niet meehehe, dat is pas een klein burgelijke opmerking.... het is een forum en iedereen mag zich ermee bemoeien
Overbeschermend is schadelijk. Jij leert dat zoenen op de mond niet kan. Het kind ziet het bij andere kinderen wel gebeuren bij de papa's en opa's en oma's. Het zou verwarring kunnen scheppen. Wat leg jij dan uit?

Als je uitlegt dat jij het fout is wat zij doen, zal je kind met scheve ogen kijken naar die andere situatie. Als jij uitlegt dat jij het niet prettig vindt maar het niet erg is, hoe geldt dat dan voor andere handelingen? Vallen die dan ook wel mee?
Het valt me op dat de zoen op de mond tegenwoordig niet alleen bij (sexuele) partners gebeurt, maar ook bij kinderen en vriendinnen.

Ik kan daar eerlijk gezegd niet aan wennen en ik vind het dan ook ongepast als een opa zijn kleinkind (jongetje of meisje) vol op de mond zoent. Op de beentjes op dergelijke wijze vind ik lichtelijk overdreven van hem, maar verder niet ongepast.
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 14:56:

@nouschi wat origineel net zegtOk zoenen is dus iets voor volwassenen. Ik begrijp dat jij jouw kind dan dus ook niet op de mond zoent?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mimootje schreef op 10 februari 2011 @ 14:58:

roosdezoveelste, jij gaat t nog moeilijk krijgen je kind zo te overbeschermen!Dat denk ik dus ook... en als je zo beschermd wordt opgevoed dan leer je helemaal nooit wat de grenzen zijn. Die ga je dan op latere leeftijd uitproberen en opzoeken nl..... of het kind wordt een ontzettend moederskindje, ook heel gezond!
Je kind mag niet eens op de mond gezoend worden door je man?

Mijn neefje én nichtje krijgen van mij en mijn vriend vaak een dikke zoen bij het afscheid. Daar zit niks achter behalve dat we gek op ze zijn omdat het de kinderen van mijn schoonzus en zwager zijn. Ik geef ze ook weleens een kus op het haar of ik krijg ineens een kus van mijn nichtje waarbij ze zegt dat ze me super lief vindt. Wat is hier nou raar aan?
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 14:57:

@blijfgewoonbianca bemoei je er niet mee

hahaha, tuurlijk, daar heb jij alles over te zeggen.

Kom op, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
en dan komt het doktertje spelen nog met kinderen onder elkaar..... houd je maar vast! Je gaat er echt heel spastisch krampachtig mee om.
als je het zo nodig wilt weten mijn man denkt er net zo over als ik en heeft zelfs gezegd dat ik het heel goed doe.
@robdevries, wij leren niet dat zoenen op de mond niet kan. Wij leren dat je dat tussen volwassenen en kinderen nu eenmaal niet doet. Dat is wat anders. En volgens mij is dat bij de andere handelingen die hier gebeuren precies zo.

Kinderen hoeven niet alles te doen wat volwassenen doen, kinderen zijn kinderen. En nee, @bgb, ik ben door een "vreemd" kind nog nooit op de mond gezoend. Echt, nog nooit. Ik zie dat soort dingen alleen gebeuren als de volwassene daar de leiding in neemt. Ach, dan geef ik gewoon het goede voorbeeld en zoen het wangetje/de haren/ het beentje, wat dan ook.
mimootje wat fijn dat je me zo goed kent
Ik wil ook niet dat opa (of oma of iemand anders) mijn kind op zijn mond zoent. Ik vind dat toch wel heel intiem tegen het sexuele aan. Ik zoen ook niemand anders dan mijn vriend op zijn mond. Wat is er mis met op het wangetje te zoenen. Dan blijft er nog genoeg te knuffelen over. Overigens is dat ook alleen toegestaan als kind het goed vind.
De grens hier in huis is simpel. Iedereen mag aangeven waar hij/zij zich wel of niet prettig (meer) bij voelt. En als ik mijn kinderen een kus op de mond kan geven of met ze kan douchen dan kan papa dat dus ook, tot het moment dat het kind aangeeft dat niet (meer) te willen. Zo doucht dochter sinds kort liever alleen of (als d'r haar gewassen moet worden) met mij dan dat ze met papa mee gaat. Dus nu gaat ze alleen of met mij mee, een kind heeft het recht dat aan te geven en wij als volwassenen hebben de plicht dat te respecteren.
Wat een onzin, als opa zijn kleinkind wil opvreten, dan doet hj dat toch gewoon ? Als ze niet willen dan houdt opa écht wel op.

Moppekind wil helemáál geen kusjes meer, dat is voor baby's. Maar hij kan wel uren tegen je aan liggen, ook prima.

De wereld draait zó erg door over "potentiële misbruikers" dat Moppeman er aan twijfelt of hij een huilende, verdwaalde peuter wel of niet mee mag nemen naar onze tent. Zijn tussenoplossing is dat hij er mee op het looppad blijft, en mij dan luidkeels roept.

Vervolgens moet ik achter de ouders van de hummel aan, omdat ik als vrouw minder verdacht zou zijn, in het gezelschap van een mij onbekend kind.
Idd wie heeft er nou niet doktertje gespeeld (de onschuldige variant) of een keer stiekem een vriendje of vriendinnetje op de basisschool een kusje gegeven. Het wordt anders wanneer dit met onbekende volwassenen gebeurt en er een rare/stiekeme sfeer omheen hangt.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
Ik als vent vind het heerlijk om mijn dochters te knuffelen. Niets zo fijn als een warm lijfje tegen je aan en niets zo vertederend als een klein meisje die mij een kus komt brengen. Kroelen, stoeien, alles er op en er aan. Ik vind het best wel triest dat daar conclusies aan gebonden zouden kunnen worden dat het niet zou horen.
@roosdezoveelste; kus jij je dochter zelf wel op de mond dan? En zo ja, waarom kan dat wel, maar van je man niet?
The time is now
Maar Roos, ik zie niet in wat het kinderachtig dat wij ons nogal verbazen is over het feit dat jij je man blijkbaar restricties oplegt over hoe hij met JULLIE dochter om mag gaan.

En wat bgb zegt, juist kleintjes zoenen vaak op de mond, dat gaat vanzelf wel weer over, om dat nou beladen te maken..?
@origineel helemaal eens
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 15:01:

mimootje wat fijn dat je me zo goed kentmaar vertel eens... mag je man wel bloot met je kind in bad of douche??
jullie maken het zelf beladen niet ik
Deze discussie gaat natuurlijk helemaal ontsporen, maaar ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd waarom jij het vervelend vindt als je kind op de mond zou worden gezoend of op de beentjes.

Welke gevoelens heb je daar bij?

Ik ben oprecht benieuwd, want ik snap het gewoon echt niet. Als ik mijn vader zie knuffelen met mijn nichtje vind ik dat daar zoveel liefde uit spreekt. Maar ik kom uit een vrij knuffelig gezin. Ik knuffel mijn ouders altijd als ik ze zie en ik geef ze ook nog wel eens een kus op de mond.
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 15:00:

als je het zo nodig wilt weten mijn man denkt er net zo over als ik en heeft zelfs gezegd dat ik het heel goed doe.Maar waarom? Dat hij het niet wil ok, maar de insinuatie die jij het geeft...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven