De grenzen van je kind

10-02-2011 14:22 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort is er een nieuwe aanwinst in mijn schoonfamilie: mijn schoonbroer is vader geworden van een dochter (nu 1 jaar) en iedereen is dol op haar. Zo ook opa en oma. Dat is leuk om te zien. Omdat wij binnenkort aan onze kinderwens beginnen, betrap ik mezelf er op dat ik veel nadenk over hoe ik het later graag zou willen. Hoe wil ik dat de interactie tussen ons kind en opa en oma is? Mogen ze hem/haar dan altijd ongevraagd oppakken en knuffelen, en waar ligt daarbij de grens?

Ik merk dat ik vooral moeite heb met mijn schoonvader. Hij trekt bijvoorbeeld ineens de broekspijp van het meisje omhoog om haar hartstochtelijk op haar onderbeentje te zoenen, of laat haar door de lucht zweven om haar vervolgens plat op haar mond te zoenen. Er zal vast niets achter zitten, maar ik heb erg veel moeite met die mate van intimiteit. Ouders kunnen dat misschien doen, maar opa's en oma's? Ik wil zulke acties door anderen dus echt nooit toelaten bij mijn kind!

Is dit een rare overdreven reactie van mijn kant, of legt iedereen die grens elders? Of voelt het straks anders als ik zelf kinderen heb? Hebben jullie de aandacht van je (schoon-)familie wel eens aan banden moeten leggen? En zo ja, waarom en hoe deed je dat?
quote:PixieisBack schreef op 10 februari 2011 @ 15:01:

Idd wie heeft er nou niet doktertje gespeeld (de onschuldige variant) of een keer stiekem een vriendje of vriendinnetje op de basisschool een kusje gegeven. Het wordt anders wanneer dit met onbekende volwassenen gebeurt en er een rare/stiekeme sfeer omheen hangt.Doktertje spelen doen kinderen met leeftijdgenoten. Een volwassen man die doktertje speelt met een kind vind ik ook echt niet kunnen. De meeste mensen die worden misbruikt worden misbruikt door familie. Waar denk je dat de term incest vandaan komt? Of door goede bekenden van de familie.
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 15:05:

desperate housewifes jemig zeg hebben jullie nou echt niets beters te doen

Jij komt hier nog niet zo lang zeker?

Nee, de vrouwen die hier komen zijn idd allemaal erg desperaat en hebben teveel vrije tijd.

Zo, nu weer even verder lezen hoor.
gezien haar andere topics lijkt het erop dat Roos zelf ooit is misbruikt en vandaar erg spastisch met haar kinderen omgaat uit bescherming...
quote:origineel schreef op 10 februari 2011 @ 15:01:

@robdevries, wij leren niet dat zoenen op de mond niet kan. Wij leren dat je dat tussen volwassenen en kinderen nu eenmaal niet doet. Dat is wat anders. En volgens mij is dat bij de andere handelingen die hier gebeuren precies zo.

Kinderen hoeven niet alles te doen wat volwassenen doen, kinderen zijn kinderen. En nee, @bgb, ik ben door een "vreemd" kind nog nooit op de mond gezoend. Echt, nog nooit. Ik zie dat soort dingen alleen gebeuren als de volwassene daar de leiding in neemt. Ach, dan geef ik gewoon het goede voorbeeld en zoen het wangetje/de haren/ het beentje, wat dan ook.Ik heb dan denk ik een heel andere interpretatie bij een kus op de mond. Ik geef wel meer mensen zo'n kus. Maar er is ook de soort kus die ik alleen aan mijn vriend geef. En dat is een heel andere kus (voor mij meer een zoen, maar dat is maar net welke naam je er aan wilt geven).
Ja je overdrijft enorm.
Ik ken eigenlijk vooral kinderen die me heel raar aankijken als ze me een kus komen geven en ik ga krampachtig mijn best doen om ze op hun wang te zoenen ipv op hun mond. Ik vind ook dat volwassenen (andermans!) kinderen niet op de mond horen te zoenen vanuit zichzelf, maar een kind dat een kus geeft doet dat meestal uit zichzelf, zeker bij 'niet eigen' en als een kind dat fijner vind heb ik daar geen problemen mee. Uiteraard tot een bepaalde leeftijd, maar ik ken geen (bijna-)pubers die dit nog doen.
quote:origineel schreef op 10 februari 2011 @ 15:07:

[...]

Ja, ik zeg dan dat ik dat raar vind. Als er al een vraag komt natuurlijk. Want weet je, niemand vindt dit soort dingen natuurlijker dan een kind. Zolang je een kind in zijn//haar waarde laat en het alle mogelijkhden geef om zich te ontwikkelen zoals het hoort, zal het niets gek vinden. En dan weten ze dat dingen bij anderen soms anders gaan dan thuis. Dat hoort bij het leven!Dus je kind zal het niet gek vinden, maar jij zou wel aangeven dat jij het raar vindt?
The time is now
quote:PixieisBack schreef op 10 februari 2011 @ 15:05:

@ roosdezoveelste je zegt wel elke keer zo stellig dat je het niet wilt. Maar waarom dan niet? Wat is er mis mee? Ik neem aan dat je man niet zomaar zijn tong erin steekt toch?Dat bedoel ik. Een kind op haar / zijn mond zoenen is toch verdorie niet zoals volwassenen dit doen? Ik heb me nooit opgedrongen aan de dochter van mijn vriend; ze kwam er spontaan mee. Of is dat dan weer anders omdat ik een vrouw ben?
quote:sugarmiss schreef op 10 februari 2011 @ 15:08:

[...]

Doktertje spelen doen kinderen met leeftijdgenoten. Een volwassen man die doktertje speelt met een kind vind ik ook echt niet kunnen. De meeste mensen die worden misbruikt worden misbruikt door familie. Waar denk je dat de term incest vandaan komt? Of door goede bekenden van de familie.Nee goh.. Idd vind ik een volwassen man met een kind ook niet kunnen. Snap je reactie op mijn berichtje niet zo goed want het is toch duidelijk dat ik kinderen met kinderen bedoel.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
Niets is lekkerder dan de knuffelkusjes van mijn zoon. Die hij ook gul uitdeelt aan mensen die hij lief vindt. En die kusjes krijg je op je wang, neus, mond, voorhoofd, been, hand. Net wat het dichtste bij is.

Ik heb daar geen problemen mee. Ik zie hem steeds vaker op wangen kusjes geven.

Waar ik wel problemen mee had waren die snotterige vreemde kinderen in de speeltuin die van hun moeder een kusje moesten geven omdat ze mijn zoontje hadden geduwd. No way! Vond ik zo raar! Ik heb het afgedaan met een ' het is al goed' een uitdrukking die zoon nog steeds gebruikt.
Een zoentje op de mond of een tongzoen tussen partners vind ik een wereld van verschil
Nou, dan zal ik wel héél raar zijn of naar spekkies smaken dat ik vanuit mijn ervaring vertel dat kleine kinderen die uit zichzelf een kusje komen brengen/halen zelf op mijn mond zoenen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 februari 2011 @ 15:07:

@Roosdezoveelste: heb je door dat mensen heel anders reageren op orgineel dan op jou?

Gevalletje het is de toon die de muziek maakt. Ik denk dat heel veel mensen graag inzicht willen in het hoe en waarom van deze keuze. Maar dat kun je eigenlijk niet echt aangeven.Helemaal mee eens. Dit is trouwens niet het eerste topic waar Roos zo wonderlijk reageert.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 februari 2011 @ 15:12:

Nou, dan zal ik wel héél raar zijn of naar spekkies smaken dat ik vanuit mijn ervaring vertel dat kleine kinderen die uit zichzelf een kusje komen brengen/halen zelf op mijn mond zoenen.Ach natuurlijk, en kleine kindjes die het concept van zoenen leren beginnen vaak met een uitgestoken tong....
Als je in bed ligt met je partner, geef je dan net zulke zoentjes op de mond als met een kind? Nee toch? Dat komt omdat het totaal anders is. Als je dat met je partner doet, die gewone kusjes, dan is het ook niet seksueel geladen, maar gewoon affectie.
quote:Banba schreef op 10 februari 2011 @ 15:10:

[...]

Dus je kind zal het niet gek vinden, maar jij zou wel aangeven dat jij het raar vindt?

Hihi, nee natuurlijk niet. Foutje! Mocht er een vraag komen, zal ik wel eerlijk antwoorden dat ik het raar vind. Zo goed?

Dames, boeiende discussie. Ik heb geleerd dat ik inderdaad een zoen op de mond een seksuele lading vind hebben. Ik weet niet of dat erg is of niet, maar zo voelt dat wel. Ik ben verre van Christelijk, maar ben op het moment wel heel erg bezig met grenzen. En ik vind dat dit erbij hoort. En misschien leg ik ze op het moment wel te krap.

Als ik weer tijd heb ga ik jullie discussie nog wel volgen. Interessante materie.
quote:Mac123 schreef op 10 februari 2011 @ 15:11:

Waar ik wel problemen mee had waren die snotterige vreemde kinderen in de speeltuin die van hun moeder een kusje moesten geven omdat ze mijn zoontje hadden geduwd. No way! Vond ik zo raar! .

Dáár had ik ook een hekel aan.

je zoent mensen die je zelf wilt zoenen. Je laat je door mensen zoenen door wie je gezoend wilt worden.

Maar een zoen van een rotkind die jou net in de modder heeft geduwd.....onzinnig, inderdaad.
quote:sugarmiss schreef op 10 februari 2011 @ 15:08:

[...]

Doktertje spelen doen kinderen met leeftijdgenoten. Een volwassen man die doktertje speelt met een kind vind ik ook echt niet kunnen. De meeste mensen die worden misbruikt worden misbruikt door familie. Waar denk je dat de term incest vandaan komt? Of door goede bekenden van de familie.Zo, jij trekt het wel weer gelijk in het extreme zeg! Je kan ook te spastisch doen over dit soort dingen. Een zoen op de mond van een ouder/grootouder/broer/zus staat niet meteen gelijk aan incest!
quote:roosdezoveelste schreef op 10 februari 2011 @ 15:04:

hou je in godsnaam bezig met to ipv mij constant af te zeiken en mijn standpunt te verdraaienRoos ik denk dat ik je houding wel kan plaatsen n.a.v. wat je vanmorgen in je topic op actueel schreef, maar als je zo in de knoop zit met je eigen verleden. Of beter gezegd als je alleen maar defensief wilt/kunt reageren hebben dit soort berichtjes gewoon niet zoveel nut. Je jaagt er mensen mee in het harnas en je komt er ehct geen klap verder mee.
quote:spectral schreef op 10 februari 2011 @ 15:13:

[...]

Ach natuurlijk, en kleine kindjes die het concept van zoenen leren beginnen vaak met een uitgestoken tong....Huh?
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 februari 2011 @ 15:12:

[...]

Helemaal mee eens. Dit is trouwens niet het eerste topic waar Roos zo wonderlijk reageert.

Lees even wat ik net poste.... ze heeft een reden voor haar gedrag.

Hoewel ik persoonlijk denk dat dit niet de goeie manier is om je kinderen op te voeden. Dit vraagt nl om extreem gedrag op latere leeftijd....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 februari 2011 @ 15:14:

[...]

Huh?Ons dochtertje en nichtjes gaven de eerste paar keer een lik ipv een zoen omdat ze toch nog niet helemaal snapte hoe het werkte.
quote:origineel schreef op 10 februari 2011 @ 15:13:

[...]

Hihi, nee natuurlijk niet. Foutje! Mocht er een vraag komen, zal ik wel eerlijk antwoorden dat ik het raar vind. Zo goed?

Dames, boeiende discussie. Ik heb geleerd dat ik inderdaad een zoen op de mond een seksuele lading vind hebben. Ik weet niet of dat erg is of niet, maar zo voelt dat wel. Ik ben verre van Christelijk, maar ben op het moment wel heel erg bezig met grenzen. En ik vind dat dit erbij hoort. En misschien leg ik ze op het moment wel te krap.

Als ik weer tijd heb ga ik jullie discussie nog wel volgen. Interessante materie.

Mag ik nog wat vragen? Hoe doe je dit in de dagelijkse praktijk dan? Heb je je kind geleerd dat ze dan nee moet zeggen? Of hou je het zelf in de gaten?

Ligt er natuurlijk ook aan hoe oud je kind is.
En kinderen kunnen idd wel goed grenzen aangeven. Mijn neefje en nichtje geven geen zoenen aan mensen die ze niet lief vinden. Mijn moeder kennen ze bijvoorbeeld niet zo goed dus die krijgt gewoon een handje van ze.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
er is toch een verschil tussen pappa/mamma/opa/oma/tante enz en de buurvrouw van nummer 36 verderop in de straat ? die hoeven mijn kleintje ook niet op de mond te kussen. netzoals de leidsters op het kdv. maar vind directe familie toch echt wat anders !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven