De grenzen van je kind

10-02-2011 14:22 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort is er een nieuwe aanwinst in mijn schoonfamilie: mijn schoonbroer is vader geworden van een dochter (nu 1 jaar) en iedereen is dol op haar. Zo ook opa en oma. Dat is leuk om te zien. Omdat wij binnenkort aan onze kinderwens beginnen, betrap ik mezelf er op dat ik veel nadenk over hoe ik het later graag zou willen. Hoe wil ik dat de interactie tussen ons kind en opa en oma is? Mogen ze hem/haar dan altijd ongevraagd oppakken en knuffelen, en waar ligt daarbij de grens?

Ik merk dat ik vooral moeite heb met mijn schoonvader. Hij trekt bijvoorbeeld ineens de broekspijp van het meisje omhoog om haar hartstochtelijk op haar onderbeentje te zoenen, of laat haar door de lucht zweven om haar vervolgens plat op haar mond te zoenen. Er zal vast niets achter zitten, maar ik heb erg veel moeite met die mate van intimiteit. Ouders kunnen dat misschien doen, maar opa's en oma's? Ik wil zulke acties door anderen dus echt nooit toelaten bij mijn kind!

Is dit een rare overdreven reactie van mijn kant, of legt iedereen die grens elders? Of voelt het straks anders als ik zelf kinderen heb? Hebben jullie de aandacht van je (schoon-)familie wel eens aan banden moeten leggen? En zo ja, waarom en hoe deed je dat?
Onhygiënisch. Bacteriën, etensresten, kwijlkorstjes... Ieeeew. Vind ik overigens niet smerig van mijn kinderen, maar wel bij mijn schoonouders bijvoorbeeld. (ze zijn nog klein dus er beland hier echt wel eens een kusje verkeerd. Vind ik echt niet vies, zolang het bij onszelf is)
Vies voor je kinderen of vies voor de opa's en oma's?
Ik reageer even niet op de hele discussie, ik reageer puur en alleen op de openingspost. Ik begrijp de moeite die je daarmee hebt niet. Als je je schoonvader van verkeerde bedoelingen verdenkt dan kan ik het wel begrijpen, maar dan is er dus een ander probleem. Ook als je zegt 'er zal vast niets achter zitten" denk ik dat je dat dus wel denkt, dat er iets achter zit. Anders zou je het wel iets overtuigender mogen brengen, bijvoorbeeld dat je zeker weet dat hij er niets mee bedoelt. "Er zal"... geeft toch wel enige twijfel aan, volgens mij.

Ik vind het totaal niet raar als een opa zijn kleinkind op de onderbeentjes zoent, of door de lucht laat zwieren en op de mond zoent.

Als het kind er geen moeite mee heeft, dan lijkt het me geen probleem. ALs het kind het niet wil dan zet ze of zelf wel een keel op of kun je aangeven als schoonvader over haar grenzen gaat; schoonpa, ik zie dat ze dat niet wil..

En wat bedoel je met "zulke acties" heb je dan ook een lijstje met wat andere wel en niet mogen? of waar ligt de grens, bedoel ik.

Ik zou echt geen moeite hebben in ieder geval met de bovenbeschreven acties, bij een klein kind.
Vies voor de kinderen. Ik vind schoonouders vies.
Oh, tis geloof ik al mosterd, ik zie dat TO haar openingspost al wel genuanceerd heeft
En je eigen ouders zijn natuurlijk niet vies?
Ook niet fris. Maar die doen het niet. Dus dat speelt niet.
Dan maar niet.
Ik vind het een wonder dat Moppekind nog steeds compleet is. Zo vaak als ik al zijn tenen of billen eraf heb willen happen........
Eigenlijk is het best grappig dat mensen zich serieus bezighouden met hoe hun kinderen gezoend worden...
quote:moppetoet schreef op 11 februari 2011 @ 22:31:

Ik vind het een wonder dat Moppekind nog steeds compleet is. Zo vaak als ik al zijn tenen of billen eraf heb willen happen........

verkijk je er niet op, écht lekker smaakt het niet hoor, zo'n kindje!

Overigens vind ik de kusjes met open mond en veel kwijl van mijn tweejarig neefje ook niet altijd even 'lekker', maar ook wel weer heel schattig, dus hij gaat zijn gang maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven