De grenzen van je kind

10-02-2011 14:22 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort is er een nieuwe aanwinst in mijn schoonfamilie: mijn schoonbroer is vader geworden van een dochter (nu 1 jaar) en iedereen is dol op haar. Zo ook opa en oma. Dat is leuk om te zien. Omdat wij binnenkort aan onze kinderwens beginnen, betrap ik mezelf er op dat ik veel nadenk over hoe ik het later graag zou willen. Hoe wil ik dat de interactie tussen ons kind en opa en oma is? Mogen ze hem/haar dan altijd ongevraagd oppakken en knuffelen, en waar ligt daarbij de grens?

Ik merk dat ik vooral moeite heb met mijn schoonvader. Hij trekt bijvoorbeeld ineens de broekspijp van het meisje omhoog om haar hartstochtelijk op haar onderbeentje te zoenen, of laat haar door de lucht zweven om haar vervolgens plat op haar mond te zoenen. Er zal vast niets achter zitten, maar ik heb erg veel moeite met die mate van intimiteit. Ouders kunnen dat misschien doen, maar opa's en oma's? Ik wil zulke acties door anderen dus echt nooit toelaten bij mijn kind!

Is dit een rare overdreven reactie van mijn kant, of legt iedereen die grens elders? Of voelt het straks anders als ik zelf kinderen heb? Hebben jullie de aandacht van je (schoon-)familie wel eens aan banden moeten leggen? En zo ja, waarom en hoe deed je dat?
@ spectral: goede vraag. Ik vind eigenlijk dat bij mij heel veel kan. Dat zoenen op de mond springt eruit nu, door de vraag van TO. Wat niet kan is: uitkleden bij vreemden, aan je billen zitten als je bij vreemden bent, over de grenzen van anderen heengaan (dus ook andere kinderen: nee is nee). Dat is de hoofdregel. Daar let ik erg op en er wordt een hartig woordje gesproken als er na een "nee" toch doorgegaan wordt met wat dan ook.

Is dat een antwoord op je vraag?
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 februari 2011 @ 15:25:

[...]

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik zeg. Van mij mag ze best vinden dat haar kind niet op de mond gezoend wordt. Hartstikke prima. Maar dat staat los van hoe je een gesprek met iemand voert en hoe je op vragen reageert. Dat heeft in mijn ogen niks met al dan niet misbruikt zijn te maken, maar met hele gewone simpele fatsoensnormen.

blijkbaar vergeet ze die fatsoensnormen als het over dit soort onderwerpen gaat... en associeert ze dat direct met haar verleden en schiet ze in een aggresieve stand.

Er zal nog wel een hoop onverwerkte gevoelens zitten die ze mogelijk op haar kinderen projecteert.
quote:origineel schreef op 10 februari 2011 @ 15:27:

@ spectral: goede vraag. Ik vind eigenlijk dat bij mij heel veel kan. Dat zoenen op de mond springt eruit nu, door de vraag van TO. Wat niet kan is: uitkleden bij vreemden, aan je billen zitten als je bij vreemden bent, over de grenzen van anderen heengaan (dus ook andere kinderen: nee is nee). Dat is de hoofdregel. Daar let ik erg op en er wordt een hartig woordje gesproken als er na een "nee" toch doorgegaan wordt met wat dan ook.

Is dat een antwoord op je vraag?Dat zijn opzich geen hele gekke dingen... ik ga er vanuit dat je er dan weer geen problemen mee hebt als je man met ze gaat douchen oid?
quote:origineel schreef op 10 februari 2011 @ 15:24:

Op het kdv wordt er ook met respect omgegaan met mijn kinderen. Ik heb een kdv dat geleid wordt door een man, dus dan vindt zo'n dagverblijf zelf al dat ze wat meer moeten aangeven. Er wordt toch raar naar gekeken. Ik moet je zeggen dat ik (hoe naief) pas sinds de affaires in Amsterdam echt ben gaan nadenken over mannen in de kinderopvang. Maar nee, dat heeft mijn standpunt niet veranderd. We hebben een geweldig kdv, waar naar de eigenheid van het kind gekeken wordt. En daar wordt zeker niet op de mond gekust Maar heb je dit dan bewust doorgesproken? Of lijkt het te passen binnen de normen zoals jij die ervaart op het KDV?
Ik weet serieus niet of mijn schoonouders onze peuter op haar wang of mond zoenen. Ik zie dat ze hartelijk, liefdevol en respectvol met al hun kleinkinderen omgaan en daar word ik heel blij en gelukkig van.
quote:spectral schreef op 10 februari 2011 @ 15:28:

[...]

Dat zijn opzich geen hele gekke dingen... ik ga er vanuit dat je er dan weer geen problemen mee hebt als je man met ze gaat douchen oid?

Nee, ik vertrouw mijn man met heel mijn hart. Hij doucht niet zo vaak met ze omdat hij 's avonds doucht, maar inderdaad: mijn man doet alles met ze. Lekker knuffelen etc. Niets is heerlijker dan lichamelijk contact, zeker met zo'n klein warm lijfje........ En ja, dan bedoel ik het gewoon platonisch, voordat daar weer vragen over komen. Poeh, toch lastig, zo'n onderwerp.

En nu moet ik echt weer wat gaan doen, sorry. Ik kom vanavond nog even terug.
@ kaaaatje: In eerste instantie heb ik het op gevoel gedaan. Maar er is ook een protocol, kwam ik achter. Dus het is beide.
Jemig, wat gaat dit topic snel, krijg het bijna niet bijgelezen!

Mijn neefjes kunnen ook al heerlijke kusjes geven... als het even kan vermijd ik dat ze daarbij op mijn mond terecht komen, want ze zijn er nog niet zo heel goed in: lipjes open en heel veel kwijl...

Ik weet niet of TO nog meeleest hier, maar wat mij nog het meest opvalt aan de OP is dat het om schoonfamilie gaat. Betekent dat ,dat eigen ouders het misschien wel zouden mogen? Of gaat het om grenzen voor 'iedereen' die met de kinderen omgaat?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer je zelf niet misbruikt bent je toch een ander soort grenzen hebt, omdat je bepaalde dingen dan ook niet als sexueel beschouwt.

Een oma / opa die een luier verschoont en van " zoveel liefde van gekkigheid " in zo'n dikke babybil " bijt " ( " Opa/ oma gaat je ...................óp eten, hap-hap-hap " ) dat vind ik alles behalve sexueel. Wel intiem, want als de buuf het doet vind ik dat waarschijnlijk minder aandoenlijk. Ik denk dat je dat als doorsnee buuf ook niet zal doen, omdat je die behoefte al niet hebt om dat te doen met een kind waar je niet zó'n soort band mee hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:origineel schreef op 10 februari 2011 @ 15:31:

[...]

Nee, ik vertrouw mijn man met heel mijn hart. Hij doucht niet zo vaak met ze omdat hij 's avonds doucht, maar inderdaad: mijn man doet alles met ze. Lekker knuffelen etc. Niets is heerlijker dan lichamelijk contact, zeker met zo'n klein warm lijfje........ En ja, dan bedoel ik het gewoon platonisch, voordat daar weer vragen over komen. Poeh, toch lastig, zo'n onderwerp.

En nu moet ik echt weer wat gaan doen, sorry. Ik kom vanavond nog even terug.Eigenlijk zegt die opmerking over platonisch al genoeg..... waarom moet je dat nog extra benadrukken als het over je eigen kind gaat?
Idd het is toch volkomen logisch dat het allemaal platonisch is met je eigen kind of die van een familielid! Waarom moet dat benadrukt worden? Want zo gaat iemand zonder pedofiele neigingen met kinderen om, dat vind ik heel gewoon.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
Kinderen gaan echt na een tijdje wel hun grenzen aangeven. Onze tiener gaat niet meer mee douchen, geen punt. Terwijl ze vroeger liefst bloot door het huis liep!

Ze zoenen mij (en hun vader) nog wel op de mond, opa&oma niet (geloof ik). Maar kan me daar niet druk om maken

Ik zie kussen niet als seksueel, heb ook vrienden die 1,2, kussen op de wang krijgen en 3e op de mond.
Toen mijn zoontje een ontsteking had aan zijn edele deel wilde hij daar een kusje op (dat kusje doet normaal gesproken wonderen bij pijn:) dat doe ik dan toch weer niet.......
Waarom zou dat niet kunnen blug? Een kind bedoelt daar nooit iets sekueels mee als ze nog erg jong zijn. Jij maakt er iets beladens van als volwassene. Als een kusje helpt voor de pijn?

Maarja ik heb zelf geen kinderen dus vind dit lastig te beoordelen. Maar het is toch met een onschuldige intentie? Er zit toch niks achter dus waarom zou het dan niet kunnen?
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
voor mij is het altijd lastig te bedenken wat wel correct is en wat niet omdat ik niet ben opgevoed met grijs, het was zwart/wit goed/slecht en ik probeer nu in mijn volwassen leven zelf dingen te vinden en reageer toch nog vaak vanuit mijn zeer gelovige opvoeding.
quote:PixieisBack schreef op 10 februari 2011 @ 15:45:

Waarom zou dat niet kunnen blug? Een kind bedoelt daar nooit iets sekueels mee als ze nog erg jong zijn. Jij maakt er iets beladens van als volwassene. Als een kusje helpt voor de pijn?

Maarja ik heb zelf geen kinderen dus vind dit lastig te beoordelen. Maar het is toch met een onschuldige intentie? Er zit toch niks achter dus waarom zou het dan niet kunnen?

Ik vind een kusje op de edele delen dan weer wél over de grens gaan. Zou dat zelf iig niet doen. Maar goed, die grens is voor iedereen verschillend.

Ik denk dat het voor mij persoonlijk zo ligt dat ik niet iets zal doen dat door anderen verkeerd opgevat kan worden. Kind moet het bv gewoon op de psz kunnen vertellen, zonder opgetrokken wenkbrauwen. 'Mijn mama gaf kusjes op mijn piemel' valt daar niet onder.
The time is now
quote:Blug1000 schreef op 10 februari 2011 @ 15:40:

Toen mijn zoontje een ontsteking had aan zijn edele deel wilde hij daar een kusje op (dat kusje doet normaal gesproken wonderen bij pijn:) dat doe ik dan toch weer niet.......heb ik ook een keer bij de hand gehad. toen ging het kusje op een vinger en toen op de zere plek.
zo heb ik het ook opgelost mimootje.....

(gelukkig had hij geen aambei)
anoniem_81316 wijzigde dit bericht op 10-02-2011 15:54
Reden: spelfout
% gewijzigd
" We " maken het zélf tot iets sexueels. Ergens volkomen krom om je kind van zijn teentjes tot zijn kruintje te " mogen " zoenen ( voor je eigen gevoel ) en van stuitje tot aan naveltje en alles wat je maar bedenken kan en dan - wat dat IS het op dat moment , meer is het niet- dat schattige dingetje wat de hele dag in die pamper ligt te verweken tot iets sexueels te bombarderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben zelf ook niet zo te vinden voor het op de mond zoenen bij kinderen. Is meer een gevoel uit mezelf dan dat ik daar een grondige reden voor heb. Ik zal het dus zelf niet snel doen bij zoon en dochter.

Maar zoon is nu 3,5 en nogal knuffelig aangelegd. En dus worden er hier geregeld 2 armpjes rond mijn nek geslagen, waarna ik een stevige zoen op mijn mond krijg. Net zoals ik ook al gezien dat hij dit bij Oma of Tante ook doet. En uiteraard ook bij papa en Opa.

Nou, prima dan hoor. Als het echt helemaal uit het kind komt, zo'n welgemeende "ik-vind-jou-lief" zoen, dan is daar toch helemaal niks mis mee?

Zelf zal ik, als ik zoon een zoentje wil geven een andere plek nemen dan op zijn mond (ik heb hoegenaamd geen problemen met buiken,billen, benen en aanverwanten. Daar komt het zoenmonster geregeld), maar wat zoon zelf wil doen, moet hij weten.

Een kind van die leeftijd kan het heus wel aangeven hoor, als hij iets niet wil. Op school hebben ze een hele campagne gemaakt over wat ze moeten doen als iemand iets bij hen doet dat ze niet leuk vinden. En dat werkt prima bij zoon.

(dochter is nog maar 8 maanden, daarmee vermeld ik haar minder, die geeft zelf nog geen kusjes)
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus zal wel zwaar mosterd zijn, maar dat je er zelfs al over nadenkt of opa en oma hún kleinkind ongevraagd mogen oppakken...sorry hoor....wat een bekrompen idee....

Ben blij dat jij mijn schoondochter niet bent.
Nou Hanbuik, ik snap wel dat je je eigen grenzen als referentiekader gebruikt als je zelf nog geen kinderen hebt. Je kúnt je je gevoel voor je eigen kind niet indenken (of de situatie) en je eventuele vertedering als opa of oma je kind knuffelt of zoent.

En 'eigen' werkt toch vaak net effe wat anders.
Pff , als ik sommige reacties lees.. ben dan echt heeeel blij dat wij onze kinderen platknuffelen, op de mond zoenen en in de billen bijten zonder ooit ook maar één keer gedacht te hebben dat dat misschien niet kan. Ben echt verbaasd dat mensen daar een sexuele associatie bij hebben, het is zo'n wéreld van verschil, heb echt nog nooit aan iets sexueels/ volwassens gedacht.

Kinderen doen de ouders na in handelen, dus zolang ik de buurman en de vrouw van de bakkerij en mijn vrienden niet zoen en bijt, doen zij dat ook niet- zij doen het alleen bij ons, en wij bij hun. Kinderen snappen heel erg goed dat het een uiting van gezins-affectie is. Ze zien dat wij andere volwassenen met een hand en/of drie kussen begroeten en dus doen zij dat ook.

De oudste (8) wil dat kleffe gedoe trouwens niet meer, geeft uit zichzelf sinds kort mooi zijn grens aan.
Nog even, ik kon het niet laten. Ik benadrukte platonisch alleen omdat hier op het topic alles "verseksueeld" wordt. Zoals dat kusje op het piemeltje: please!! Dat doe ik dus wel, het is gewoon een lichaamsdeel wat erbij hoort. Inderdaad BGB, waarom niet.

Het enige wat ik wilde melden is, dat ik kusjes op de mond aan iemand anders dan de vaste partner raar vind, en dat ik dat als "goed voorbeeld" geef. Mijn kinderen geven niemand een kus op de mond, omdat ze dat nog nooit gezien hebben, anders dan dat papa en mama kussen. En nee, bij lange na niet altijd met de tong, mocht dat de vraag weer zijn.

Zo, en nu echt aan het werk.
To, wat vind je nu, nav de hele discussie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven