De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Bedankt voor de antwoorden! Klinken best zinnig hoor, voor aanklooiende moeders, haha!

En leuk dat ik er toch ook bij hoor

Ik heb nu idd nog geen last van mijn kolfborst, is niet gevoelig ofzo en deze wordt evengoed nog 2 keer geleegd door mijn dochter. Ik kijk het gewoon aan, als het wel gevoelig wordt, kan ik altijd nog afwisselen..

Op zich is productie hoog genoeg denk ik, het is natuurlijk alleen maar om een voorraad te maken voorlopig. Als ik over paar weken weer te werk ga, is het misschien weer anders, dan moet ik weer kijken hoe het op het werk gaat. Dan zien we wel weer verder!
Tussenstand: 125 cc. De 200 ga ik nooit meer halen .

*neemt nog een slokje warme anijsmelk*
.
.
Hoi Jule, is ook zo, maar ik moet twee x 100 hebben om ze allebei een flesje te geven. Bij mij is alles dubbel . Misschien morgen weer 2honderdnogwat. Jij komt er ook wel, met jouw inzet!

Ik heb een heerlijk, goed passend siliconenschild. Maar dank voor je link!

Net thuis van een geslaagd avondje voor mij! Maar de twee kleintjes hadden er moeite mee. Huilen, huilen en huilen. Dat was dus voorlopig even de laatste keer. Denk ik.
.
.
Ik was aan het kolven, maar ook moe. Wilde alleen even zwaaien

Balen dat het zoveel pijn doet! En toch volhouden, geloof me, dat doen niet veel vrouwen je na, inclusief mezelf.

Gister toch nog 185 gehaald, niet al te slecht. Vannacht weer enorm lekkende borsten, ik snap niet hoe dat kan. Zo 45 cc gekolfd, maar er is ook een 'boel'(?) weggelekt. Doodzonde. Waardoor ontstaat lekkage eigenlijk?

Grappig: zat gister in de auto onderweg naar vriendin en ik dacht aan mijn zoontje. PATS: toeschietreflex. Moest er zelf om lachen!

Oh ja, over mijn borstschild, ik denk dat hij goed is, als ik ook naar je link kijk. Het voelt goed in elk geval.
En kaetje, alles ok? Normaal zie ik je ook nog op andere topics posten, maar nu al even niet. Hoop dat alles goed is.
.
.
Erg hè? Ik voel het heel vaak, ook als ik gewoon thuis ben.

Supertip Jule. Wel prijzig.... Ga het even begoogelen. Geen idee hoeveel cc het kan zijn trouwens. Het ziet er uit als veel, maar dat zal wel meevallen.
http://www.l10.nl/index.p ... tion=1&keyword=lekschalen

Zou dit wat kunnen zijn? Is net wat goedkoper. Heb gegoogled, maar 25 euro is nog één van de goedkoopste. Waarom zo duur allemaal....
Geen ervaring met die melkopvangers...

Jule, je bent wel een kanjer hoor! Hopelijk slaat de kuur snel aan.

Gisteren maar drie keer gekolfd, ik had 's avonds geen zin meer. Wil vandaag toch wel weer minimaal vier keer halen. Normaal zit ik vaak in de woonkamer te kolven, of in de avond voor de tv. Maar m'n moeder logeert hier, dus dan doe ik dat niet. En ik wil me dan ook niet iedere keer terugtrekken boven.

Had dus vanochtend 300 ml in 1 kolfbeurt...

Ben er achter dat wanneer ik regelmatig en goed eet en drink m'n productie 'hoog' blijft.
.
Hallo kolfdames,

hier ook een frequent kolver. Ik ben niet zo'n fanatieke schrijver maar lees mee in dit topic. Tips zijn nl altijd welkom.

Mijn meisje is nu bijna 5 maanden en ik kolf al vanaf het begin zeer regelmatig (BV wilde in het begin niet lukken ivm keizersnee, toen BV dan na uuuuuren/daaaagen kolven eindelijk op gang was vond ukkie het "aanhappen" maar lastig). Een echt goede drinktechniek heeft ze helaas dan ook nooit meer geleerd.

Ik laat haar wel ook elke dag nog "live" drinken maar door haar slechte techniek doet dit a) al snel pijn en b) drinkt ze niet efficient (dus weinig). Gevolg: ze komt al snel weer om een voeding.

Nu ik weer aan het werk ben is dat niet echt een optie meer, vandaar dus dat ik ook zeeeeer regelmatig aan de kolf zit.

Ik wilde nog een tip delen aan j-u-l-e: heb je wel eens gedacht om domperidon te gebruiken? Dit verhoogd jouw prolactine-gehalte (nodig voor bv). Ik gebruik het sinds ik weer aan het werk ben en het heeft mij door de 4maanden-dip geholpen! Kijk maar eens op: http://www.borstvoeding.c ... n-bezig/domperidon-1.html

Heb even gewtijfeld of ik dat wel zou willen (want klein deel gaat door in de bv, dus ukkie) maar aangezien het middel in veel hogere doseringen wordt voorgeschreven aan babies bij spugen durfde ik het wel aan. Misschien is het wat voor jou?

Succes in ieder geval en aan alle kolvende dames: Hou vol, we doen het voor een goed doel!
anoniem_51977 wijzigde dit bericht op 13-12-2011 13:16
Reden: typo's
% gewijzigd
.
Ik kreeg van de domperidon echt weer stuwing. Na weken van 5/6x per dag kolven met een opbrengst van zo'n 300 cc per dag, schoot het na een week gebruik naar meer dan het dubbele! Daardoor heb ik mijn meisje weer volledig terug naar BV kunnen brengen (gaf eerst ook KV bij omdat ik niet genoeg produceerde).

Ik kolf nu ca 3x per dag in totaal 600 cc. Dat is genoeg (samen met het live drinken) om volledig BV te kunnen geven. Ben 2 weken geleden het gebruik gaan afbouwen maar mijn productie kelderde weer. Zat 5 dagen later weer aan de hele dosis .
.
Hoi!

Jule en Q, wat een gedoe toch bij jullie. Ik heb er echt bewondering voor, al die kolfbeurten voor 1 voeding. Geloof dat ik er dan allang klaar mee was. Hoeveel cc scheelt het als je het aantal kolfbeurten halveert? of is de productie dan weg?

Hier gaat het eigenlijk nog steeds goed. Durf het bijna niet te zeggen. Ik kolf nu vier keer per dag en dat is goed te doen. Rond zes uur of zeven uur, dan tegen twaalven, rond zessen en voor ik ga slapen om een uur of half elf. Opbrengst loopt langzaam terug van 300 s'morgens, naar 250, 250 en 200. Dus minstens een liter per dag. Zoon drinkt dat nog lang niet, dus kan straks deel in de vriezer mikken. Mijn eerste doel, drie maanden, ga ik zeker wel halen. Het is nu een soort routine geworden.

Jule, wat bedoel je met dat BV moeders efficienter slapen? (in de OP?) Snap m niet?
.
Het middel is zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek (3,80 ofzoiets) per doosje van 30 tabletten.

Ik heb de vraag voorgelegd aan de LK, die was het er mee eens. Ook voorgelegd aan de huisarts, die raade het af (in het kader van: hij had er nog nooit van gehoord en medicijnen icm BV vond hij nooit een goed idee .......).

Ik heb er vervolgens veel over gelezen op het internet en heb uiteindelijk het advies vd ha naast me neer gelegd.

In de link die ik je mailde staan adviezen over de dosering, mijn ervaring: ik begon met 3xdaags 1 tabletje. Dit hielp mij onvoldoende en ik neem nu 3 a 4x daags 2 tabletjes. Dan ben je al snel door een doosje van 30 tabletjes heen, dus ik wilde een aantal doosjes kopen bij de apotheek. Daar gingen ze vervolgens "moeilijk" over doen. Snap ik wel trouwens want het middel heeft wel contra-indicaties met andere medicijnen, maar aangezien ik geen andere medicijnen neem en niet allergisch ben voor de bestandelen vh medicijn, leek het mij geen probleem. Was toch een lastige kwestie omdat ik aangaf het te gebruiken voor het opkrikken van de BV en dat staat in de bijsluiter als een no-no. Tjaaa daar sta je dan met je goeie gedrag. Aangezien ik veel info. erover had verzameld, begreep ik de uitsluiting bij BV op de bijsluiter wel (indekken fabrikant) en wilde ik het toch proberen. Mij hielp het dus goed. Ik heb/had echter geen zin iedere keer zo'n vragenvuur op me af te krijgen bij de apotheek dus:

ik koop het nu in bulkverpakking (10 doosjes) via een online-apotheek. Geen vragen, goedkoper en de volgende dag aan huis geleverd.
.
Graag gedaan! Ik hoop dat je via meer kolven de productie omhoog weet te krijgen want ik weet hoe frustrerend het is om te kolven met weinig resultaat.

Mocht je domperidon gaan proberen dan hoop ik dat het jou ook kan helpen (en ben ik benieuwd naar je ervaring ermee).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven