De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Hee meiden!

Ik hang ook weer ff aan de kolf.

Sinds vandaag ben ik begonnen met de domperidon. Mijn productie keldert nu wel heel snel. Een maand terug kolfde ik nog 700cc per dag en nu red ik de 350 cc vaak niet eens. Maar heb na het verhaal van icebreaker goede hoop!

Icebreaker mag ik vragen waar jij de domperidon besteld? Bij mijn apotheek doen ze reeeeuze moeilijk en ik heb nu 5 doosjes van 10 tabletjes weten te sparen. (3 euro per doosje van 10)

Ga starten met 3x per dag 1 tabletje. Ben zoooo benieuwd of ik gelijk al resultaat boek! Hoe lang moet je het proberen om te zien of het werkt?

Jule, ik heb ook heel lang getwijfeld maar toch besloten om het te doen. Geef nu vrij veel kv en meer bv met domperidon is nog altijd beter dan kv denk ik dan maar..

Al zit het me ergens nog niet lekker hoor, maar dat komt ook omdat ik nog andere medicatie slik. Vind het zoveel worden. :(
O en ik ben ook opzoek naar anijs thee maar kan dat nergens vinden. Iemand een tip? Die bv thee van weleda is zooo duur.
Drie op een rij!

Jule, bedankt voor je uitgebreide OP. Ziet er goed uit!
Kwartet!

Er kwam met pijn en moeite 45 cc uit.
@LunaSter,

via www.efarma.nl, heb domperidon ingegeven en dan krijg je een aantal hits. N.a.v. wat ik via de apotheek had heb ik domperidon van "sandoz" besteld, 30 tabletten van 10 mg.

Het duurde bij mij een week voordat ik echt verschil begon te merken. Na die week begon mijn productie gestaag op te lopen naar zo'n 600 - 700 cc per dag nu.

Kijk ook even op die link van het BV-forum. Veel goede (achtergrond) info. over dosering en hoe af te bouwen enzo.

Succes!
Mijn dank is groot!

Kijk eerst even of het bij mij wat doet voordat ik extra bestel.

Jeeeej ik heb weer een beetje hoop! Fijn! Was het bij jou echt alleen de domperidon of ben je ook meer gaan (cluster) kolven?

Wil ook weer stuwing! Heb ik in geen weken meer gehad. Zelfs 's ochtends voelen mijn borsten leeg. :(
Nam eerst 3xdaags 1 tabletje. Merkte na een dag of 4/5 nog weinig verschil. Ben toen een paar dagen gaan klusterkolven. Hielp een beetje maar niet echt wereldschokkend. Pas toen ik de dosering verhoogde na 4xdaags 2 tabletjes ging het hard en werd ik op een ochtend wakker met zere tie... vd stuwing (ik blij!).

Het zal dus even uitvogelen worden of het bij jou werkt en welke dosis. Ik duim iig!
Thanx!

Lijkt me echt ontzettend fijn om mijn kleintje weer volledige bv te kunnen geven.
Ik hoop zo voor jullie dat de domperidon werkt en dat jullie niet te veel hoeven te 'vechten' om er aan te komen.

Ik heb hier nog een paar tabletjes liggen, in Egypte gekregen op recept van een arts toen ik doodziek op bed lag en niets binnen kon houden.
.
.
Biebeltje, ik ga ook naar boven als er bezoek is. Hoe close ook. Live voeden/troosten doe ik wel gewoon beneden, maar kolven liever niet. Normaal kolf ik ook beneden. Oudste wil altijd op de knopje drukken en als ik nog moet beginnen en de spullen liggen op tafel paket ze het borstschild en zet hem op haar 'borst'. Voor haar baby, zegt ze dan. Geloof me, dat is heel schattig. Of ze legt haar pop 'aan'. Voor haar is bv en kolven dus de normaalste zaak van de wereld

Anijsblokjes: gewoon vragen in de supermarkt, man heeft dit afgelopen weekend ook gedaan. Oranje/gele verpakking van de Ruijter. Bij onze AH stond het bij de houdbare melk. Had ik of manlief zelf nooit gevonden, ik had verwacht bij de suiker.

Domperidon, ik gebruik het ook. Alleen vergeet ik het vaak, dom. Ik gebruikte 2 x 3 tabletjes per dag. Nu ik bovenstaande lees ga ik dit beter over de dag verdelen, 3 x 2. Tot op heden geen problemen bij mij apotheek, ook niet toen ik drie doosjes tegelijk kocht. Gelukkig!

Goed en regelmatig eten schiet er ook zo bij in. Met als dieptepunt een ontbijt om drie uur in de middag. Probeer nu met oudste te ontbijten, maar lukt niet altijd.

Kolven ging even minder door huilende baby's en vermoeidheid. Vanochtend lekkage en stuwing, en toch maar 40 cc gekolfd. Op naar een nieuwe dag.
Sorry voor de typefouten, je zou moeten zien hoe ik er bij zit, haha.
.
Naast bv-thee van weleda is er ook thee van piramide, kabouterfeest thee. Te koop bij de natuurvoedingswinkel, ongeveer 2 euro per doosje.

Saliethee (en ik dacht ook muntthee) kan de productie remmen, dus daar niet te veel van drinken.
Q, wat schattig! Doet mijn peuter ook, helpen bij 'pavelen'. Kolven doe ik niet met anderen dan gezin erbij!
.
Waar koop je dat Jule? Ben al op zoek naar thee met Fenegriek, maar bij mijn natuurwinkel niet verkrijgbaar.
.
Even snel: Ze hebben doorgeslapen . Ik werd wakker van zere borsten en was 'boos' op mezelf omdat ik niet gekolfd had bij de nachtvoeding. Tot ik echt wakker werd en me besefte dat er geen nachtvoeding was geweest. Het was toen half zes. Zoontje werd om kwart voor zes wakker, dochter heb ik om kwart over zes wakker gemaakt. Jippie!
.
Nou, ik hoor ook weer bij de club! Kaedootje is geboren bij 36 weken en 1 dag. Ontzettend heftige bevalling voor ons allebei en hij ligt dan ook op de kinderafdeling terwijl ik op de kraam lig. Hij krijg voeding via een sonde en ik ben meteen gaan kolven, al een paar uur na de bevalling. De productie komt heel goed op gang, ik heb al stuwing, auw auw. Ze staan hier met verbazing naar de flesjes te kijken... vandaag dag 3 en ik heb net 200 ml gekolfd. Dat zijn 5 voedingen

Hij lijkt goed te willen drinken aan de borst maar is nog te zwak. Hij hapt wel en zoekt ook de tepel. Ik kan niet vaak naar hem toe omdat ik zelf nog bij moet komen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij de borst nog wel gaat pakken.

Echt een opluchting voor me dat het kolven me zo makkelijk af gaat.... Hij is nog zo klein en kan het zo goed gebruiken.

Dikke voor iedereen die ook zo zijn best doet maar waar het niet zo makkelijk gaat...
Hallo dames, ik zie toevallig dit topic in de top 10 staan. Voor mij is het alweer meer dan 2 jaar geleden dat ik ben gestopt met kolven maar als ik jullie verhalen lees komt de kolfhorror weer boven. Het kolven is zo ongeveer het enige onderdeel van de babytijd waar ik niet met plezier of weemoed op terugkijk. Ik wou dat ik toen zo'n leuk steungroepje had gehad

Ik wil jullie dus allemaal veel succes en doorzettingsvermogen toewensen, en natuurlijk vele volle flessen.

En felicitaties voor Kaetje en haar kleine Kaedootje. Het klinkt allemaal erg heftig maar het komt vast helemaal goed met jullie.

* sluipt weer naar buiten...
Kaetje, gefeliciteerd met je kleine Kaedootje! Hopelijk gaat het snel beter met jullie beiden. Komt al je kolfervaring dus nu alweer van pas!
Kaetje, ik dacht al dat er iets gaande was. Van harte! Is er al zicht op wanneer hij naar huis mag? Kwam hij onverwacht vroeg? Of was er al iets wat daar op wees? Fijn dat je hem kan geven wat je graag wil, mama's melk. Ik hoop later meer te lezen, een link naar een ander topic mag ook .

Pompadoer, ik ben ook errug blij met dit topic! Komt voor mij als geroepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven