De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Kaetje! Van harte! Klinkt heftig. Hoop dat je kleine man snel aan de borst gaat en je maar afen toe hoeft te kolven.
Kaetje, gefeliciteerd!!!

Kun je niet in een rolstoel naar kaedootje gereden worden?

Moeten ze je wel van de kraamafdeling laten gaan natuurlijk (ik kreeg op een gegeven moment 'bedarrest')

Veel sterkte met het herstel!
Kaetje, gefeliciteerd! Wat vroeg opeens, en naar dat jullie nog in het ziekenhuis liggen! Ik hoop dat jullie snel samen naar huis kunnen. Fijn dat het kolven zo goed gaat, hopelijk is het niet lang nodig.
Je kunt fenegriek capsules (met nog iets anders erbij) ook kopen bij de Eurolac winkel. link
.
Haai!

Kaetje, van HARTE gefeliciteerd met je zoontje!! Ben erg benieuw naar je verhaal en hoe het met je gaat nu, maar eerst even lekker bijkomen en genieten van je verse baby. Succes met kolven.

Fenegriek tabletten van eurolac deden hier niks en vond het erg duur. 10 euro (incl verzending) voor een klein potje pillen, maar misschien doet het bij jullie wel wat.

De domperidon werkt!!!!

Had gister 100cc meer opbrengst.

Nog wel ff aankijken want vanochtend was het 50cc minder dan gister. Slik nu 3 pilletjes. Of zal ik het verdubbelen?

Kijk eerst vandaag weer even aan. Maar zo fijn, had gisterochtend weer stuwing!
LunaSter (-probeer dansende mannetje in te voeren maar kan dat niet vinden-), heerlijk voor je!

Ik duim dat het zo blijft!!

Maar ook met de Domperidon wisselt mijn productie wel eens van dag tot dag. Weliswaar op een veel hoger niveau dan voorheen maar kan zomaar eens per dag 100 CC schelen.
Met ons gaat het goed! Kaedootje krijgt de voeding nog steeds via een sonde. Aanleggen proberen we 1 a 2 keer per dag, anders wordt het te vermoeiend voor hem. Hij zoekt wel naar de tepel en neemt hem ook in de mond maar drinken doet hij nog niet.

Ik ben nu zelf weer mobiel en zou ook naar huis mogen maar doe dat nog maar niet. Als ik hier ben kan ik veel naar Kaedootje toe. Vanuit huis lukt me dat niet. Gelukkig mag ik hier ook blijven.

Toen ik nog niet mobiel was werd ik naar hem toe gebracht. Alleen zit hij net op lastige tijden met voeden 1 keer als de artsen hun rondes doen, 1 keer in de rusttijd en 1 keer tijdens het avondeten. Nu ben ik fitter en maakt dat niet meer zo veel uit. Rusten is niet meer zo belangrijk als eerst en de dokter hoef ik niet perse te spreken nu ik zelf weer "gezond" verklaard ben. Ik slik nog medicatie tegen de hoge bloeddruk maar verder niets meer aan de hand.

Het kolven gaat weer net als voorheen. Ik vind het zelf niet een leuk karweitje maar ik kan de vrijkomende hormonen wel goed vernemen! Je wordt er wel lekker rozig van...
Gefeliciteerd Kaetje met je zoontje!
.
Goedemorgen dames ,

Helaas was het doorslapen een eenmalige aktie. En hoewel, helaas? Ik werd wel voor het dillemma gesteld, wat áls ze echt gaan doorslapen, hie ga ik dat doen met kolven? Ga ik dan door of hou ik er voor de nacht mee op, met alle gevolgen van dien. Nu is die keuze weer voor me gemaakt en hoef ik me er niet druk over te maken.

Oeps, twee wakkere kleintjes. Later meer....
Kolfopbrengst was gister SUPER. Zo 250 cc. Maar vandaag.... Zit nu pas op de 100cc, wel heb ik mijn zoontje gevoed vanochtend, hij zal toch wel wat gedronken hebben, hij heeft zijn fles daarna voor de helft laten staan. Domperidon slik ik nu trouw, hopelijk gaat dat structureel werken.

Jule, dank voor je link, maar lekkage is nu foetsie. Geen idee wat er nu was.

Ga weer snel, erg druk hier!

oh ja, Kaetje, je klinkt gelukkig
Hey mede-kolvers, hoe is het hier? Hopelijk heeft iedereen een fijn weekend gehad, met vele CC's . Hoe gaat het j-u-l-e, heeft het extra kolven al een beetje geholpen?

Ik had/heb er afgelopen weekend enorm de balen van, denk dat ik ga afbouwen als uk een half jaar is. Dat is medio januari. Ik denk/hoop dat het (mijn) leven een stuk eenvoudiger gaat worden zonder het kolf-gebeuren.

Heb nog aardig wat in de vriezer en als ik dan ga afbouwen dan heeft ze al met al 7 maanden BV gehad. Veeeeeeeel langer dan ik van te voren had ingeschat, ben er ook wel een beetje trots op.

Zo even de ergste mineur van me afgeschreven, fijne week allemaal!
.
Hoi!

Hier was het ziekenboeg in huis...niet echt een pretje. Zelf hield ik niks binnen en dan het kolven...poeh! Waterige melk en veel minder. Moet t nu even opkrikken. Gelukkig had ik een voorzie ende blik en net een paar flesjes ingevroren dus dit redden we wel.

Jule, kan me je frustratie goed voorstellen. Misschien de voor en nadelen op een rijtje zetten? Als het zoveel tijd en moeite kost...misschien minder kolven en 'accepteren'? Hou je veel meer tijd over om van je mooie zoon te genieten. Lekker hechten, ze zijn zó baby af!
.
Hier ook stilletjes. Heb maandag van de kinderarts te horen gekregen dat dochter een overprikkelde huilbaby is en dat ze het liefst haar zouden opnemen om het patroon te doorbreken en de rust terug te brengen in huize Q. Het is een lang verhaal met veel verdriet. Heeft niets met kolven te maken .

Dat gaat nog wel goed, ondanks de emotie. Toch gemiddeld zo 220 cc per dag. Jippie! Ik ga nog evem door en ga pas opnieuw overwegen als ze gaan doorslapen. Ze slapen nu van 23.30 tot 4.30. Al helemaal niet slecht en kolftechnisch nog goed te doen.

Jule: wat een beslissing sta je voor hè? Kan me wel goed voorstellen dat het rust geeft.

Rosa: gelukkig weer beter!

Ben moe, geen fut meer. Sorry!

Ik ben super tevreden over de domperidon. Jule, misschien nog iets voor jou?

Ik kolf c.a 150 cc meer per dag!! Vind het echt de moeite waard. En ik kolf niet meer dan voorheen. Echt heel fijn.

Zo hou ik het nog wel even vol.

Was er net als Jule ook zo moedeloos van. Ook al kolfde ik 10 keer per dag, het liep zo snel terug...
Quacker

Hoe kijk jij tegen opname aan? Slaapt ze ook weinig? He, wat zwaar..

Ik geloof niet zo in huilbaby's an sich, maar je hebt vast al alles geprobeerd. He, bah.. Sterkte en denk ook aan jezelf.
Luna, dank je!

Meisje heeft een gebrek aan regelmaat en slaapt daardoor overdag bijna niet (en huilt dan alleen maar ), of alleen bij ons. Dat is met een tweeling niet te doen en het lukt mij niet om het ritme erin te brengen. Vanaf dit weekend is mijn man een week thuis en dan gaan we samen hard aan de slag met tips van een pedagogisch medewerkster. Als dat niet lukt kunnen we de opname altijd nog overwegen. Vind het nogal wat.

Verder: Domperidon rules . Hoeveel neem jij? Ik nu 3 x 2 en dat helpt echt. Verder geen verveldende bijwerkingen van, dus vind ik het prima zo.
Heftig q! Hoe sta je er zelf in? En klopt het dat je bij een opname geen lichamelijk contact mag? En dat ze ze laten huilen! Of zijn dat de vooroordelen? Lijkt me moeilijke beslissing. Je hebt natuurlijk twee ukkies... Sterkte meid!

Jule, wat een overwegingen hè! Maar goed: misschien klinkt het heel stom, maar over een paar maanden misschien een jaar is bv een stuk verder op de achtergrond. Dan was je misschien anders ook gestopt of kreeg zoon toch ook kv, dan eten ze hapjes, drinken thee of diksap. Dan is er zoveel meer dan bv, waardoor het wellicht wat op de achtergrond raakt en je het verdriet erom achter je kunt laten. Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid liefde die je er instopt en niet de soort of hoeveelheid melk. Maaaar ik begrijp je wel hoor, het is niet makkelijk. Ik had me verheugd op nog een keer zo lief babietje aan dr borst, minstens een jaar... Kan er verdrietig om worden, als ik die stomme fles zie. Maar dan probeer ik te relativeren: hij is gezond, groeit goed, we hechten enorm , hij doet t prima en we kroelen ons suf...lukt de ene keer duidelijk heter!

Wat waren de nadelen van domperidom? Het helpt ook bij misselijkheid zag ik, had ik vd week goed kunnen gebruiken!

Ik kon trouwens aan de melk zien dat ik niet fit was, helemaal waterig..hield zelf niks binnen natuurlijk. M'n voorraadje is nu bijna op, maar heb geen puf om vannacht te kolven. Vier keer is de max dat lukt en dat leverde tot nu toe plenty op. Maar nu ff niet!
.
.
Rosa, daar heb ik nog nooit van gehoord, maar gelukkig gaat het niet zo. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan zou denken!!!!! Ze gaan regelmaat en ritme toepassen zoals wij nu eerst thuis gaan proberen (slapen, wakker worden, fles, spelen slapen (altijd in eigen bed)). Nu lukt het me niet dit bij twee toe te passen, maar dochter heeft die voorspelbaarheid echt nodig. En ik mag op bezoek, maar ze adviseren dit wel te beperken omdat het óók om mijn/onze rust gaat.

Ben nog steeds moe, maar moest dit even schrijven .

Jule, bedankt voor de tip, maar..... Je snapt het al. Doen we al . Toch lief van je!!
He Quacker wat heftig! Moet een moeilijke keus zijn maar mss helpt het haar idd (en geeft het jou even een beetje lucht)! Veel sterkte!

Luna, je bent een bikkel! Realiseer je goed dat je al langer BV geeft dan de meeste vrouwen. Las ergens dat 60% vd vrouwen die begonnen met BV er binnen 3 mnd mee gestopt zijn.

Mijn vriend zei altijd tegen me (als ik er de balen van had): elke dag is er één. Je hebt het nu al 2/6/8/12 weken volgehouden en dat is al super. Als je er nu mee stopt heb je ons ukkie maar mooi 2/6/8/12 weken gevoed en een goede start gegeven en dat is veel langer dan de meeste babies krijgen. Gaf me altijd een gerust en gesteund gevoel.

Je mag dus gewoon erg trots zijn op jezelf dat je het al zolang volhoudt (met zo veel moeite!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven