De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
woensdag 1 februari 2012 om 20:44
O ja, ik had gewoon een grote bak met flesjesspul op het aanrecht (toen ze heel klein was in de koelkast), afgedekt met een hydrofiel. Daar kiepte ik alles zo in. Het blijft toch niet steriel (dat is weg zodra je het uit de sterilisator haalt), dus daar viste ik met schone handen de medeladopjes uit. Ondingen trouwens, elke keer dat gepuzzel met dopjes en schijfjes (ik heb zeker 15 medelaflesjes).
woensdag 1 februari 2012 om 20:54
woensdag 1 februari 2012 om 21:03
Ik neem ook geen risico's met de melk. Heb eerste dag kdv 300cc weggekiept. Kwam uit de vriezer en man ad het op het aanrecht gezet om te ontdooien... Had gekund, ware het niet dat eronder de vaatwasser aanging en het ontdooien snel ging. Durfde het niet aan om te geven... De melk was. Smorgens volledig ontdooid en voelde niet koel aan itt andere keren... Grrrrr/jank
Ik zou de melk in de koelkast laten staan en alleen verse melk opje nacht kastje laten staan. Of gewoon naar beneden gaan en uit koelkast halen?
De dopjes van Hema en kruidvat flessen passen op de medela flesjes, zijn lekker goedkoop!
Ik zou de melk in de koelkast laten staan en alleen verse melk opje nacht kastje laten staan. Of gewoon naar beneden gaan en uit koelkast halen?
De dopjes van Hema en kruidvat flessen passen op de medela flesjes, zijn lekker goedkoop!
woensdag 1 februari 2012 om 21:05
Doppen van Difrax e.d. passen er ook op. Die hebben ook zo'n klepje, maar dat blijft beter zitten en heeft een handvatje.
Wij hebben een Medela koelkastmagneet (ja echt, van de kraamhulp gekregen) en daar staat op: 6-8 uur buiten de koelkast (verse melk, niet als het al koud is geweest). Elders heb ik wel gezien tot 10 uur. En 3-5 dagen in de koelkast. Maar dan niet in de deur. En het telt niet op, dus als het 4 uur buiten de koelkast is geweest dan niet nog eens 3 dagen bewaren.
Jule, flesjes met of zonder inhoud? Lege flesjes kan echt prima hoor, ik heb alleen de 1e 2 weken in de koelkast bewaard, verder altijd erbuiten. Flesjes met verse bv kan ook wel, flesjes met fv kan zeker niet, klaargemaakte fv moet in de koelkast.
Wij hebben een Medela koelkastmagneet (ja echt, van de kraamhulp gekregen) en daar staat op: 6-8 uur buiten de koelkast (verse melk, niet als het al koud is geweest). Elders heb ik wel gezien tot 10 uur. En 3-5 dagen in de koelkast. Maar dan niet in de deur. En het telt niet op, dus als het 4 uur buiten de koelkast is geweest dan niet nog eens 3 dagen bewaren.
Jule, flesjes met of zonder inhoud? Lege flesjes kan echt prima hoor, ik heb alleen de 1e 2 weken in de koelkast bewaard, verder altijd erbuiten. Flesjes met verse bv kan ook wel, flesjes met fv kan zeker niet, klaargemaakte fv moet in de koelkast.
woensdag 1 februari 2012 om 21:25
Ik kolf niet 's nachts maar wat ik 's avonds als laatste kolf nemen we meteen mee naar boven en dan krijgt Kaedootje dat op kamertemperatuur. Bij ons gaat sowieso alles binnen 24 uur op of de vriezer in.
Kootje krijgt 's morgens verse melk in een tuitbeker. Die heeft dan soms wel al 1 1/2 uur buiten de koelkast gestaan, soms zelfs 2 uur. Wat hij niet op drinkt gaat in de koelkast en krijgt hij 's middags bij de boterham of 's avonds voor het slapen en dan warm ik het op. Wat er dan nog over is gaat weg.
Ik steriliseer alles dagelijks en zet het in een bak op het aanrecht of in de koelkast, net hoe het uit komt. Ik heb nu hele fijne glazen flessen van het ziekenhuis. Daar blijft het vet niet zo aan kleven. Ik spoel ze heel heet af en gebruik ze dan wel een tweede keer of zelfs 3e keer op 1 dag. Het gaat dus niet na elk gebruik in de magnetron.
Ik zorg er ook altijd wel voor dat de verse, warme melk niet bij koude melk in een flesje gaat.
Echt steriel kan je thuis toch niet werken. Zodra je een flesje met je handen aan raakt is het al niet meer steriel, hoe goed je je handen ook wast.
En wat Reglise ook al zegt: een baby drinkt in principe geen bedorven melk.
Kootje krijgt 's morgens verse melk in een tuitbeker. Die heeft dan soms wel al 1 1/2 uur buiten de koelkast gestaan, soms zelfs 2 uur. Wat hij niet op drinkt gaat in de koelkast en krijgt hij 's middags bij de boterham of 's avonds voor het slapen en dan warm ik het op. Wat er dan nog over is gaat weg.
Ik steriliseer alles dagelijks en zet het in een bak op het aanrecht of in de koelkast, net hoe het uit komt. Ik heb nu hele fijne glazen flessen van het ziekenhuis. Daar blijft het vet niet zo aan kleven. Ik spoel ze heel heet af en gebruik ze dan wel een tweede keer of zelfs 3e keer op 1 dag. Het gaat dus niet na elk gebruik in de magnetron.
Ik zorg er ook altijd wel voor dat de verse, warme melk niet bij koude melk in een flesje gaat.
Echt steriel kan je thuis toch niet werken. Zodra je een flesje met je handen aan raakt is het al niet meer steriel, hoe goed je je handen ook wast.
En wat Reglise ook al zegt: een baby drinkt in principe geen bedorven melk.
donderdag 2 februari 2012 om 05:30
Jule, ik doe dat ook. Eerst niet, maar toen had ik tien flesjes met 20 tot 40 cc in de koelkast staan om op te warmen en dat was geen doen. Het gaat goed, maar ik bewaar de melk ook niet langer dan 24 uur. Dan drinken ze het op. Hier wel alles uitkoken, eens per 24 uur en de afgekolfde melk staat hier max 6 uur buiten de koelkast. maar zoals al eerder gezegd, al die richtlijnen zijn er om de melk zolang mogelijk houdbaar te houden. Is in ons geval niet nodig. IK heb nog nooit een druppel hoeven invriezen.
donderdag 2 februari 2012 om 05:31
Gekoelde flesjes bij elkaar gieten vond ik geen optie, omdat het vetlaagje dan deels verloren gaat. Dat was mijn overweging om het zo te doen.
Ik giet trouwens niet iedere 20 cc erbij hoor. Ik kolf drie keer en dna gaat die opbrengst in de koelkast. In 6 of 7 keer kolven heb ik 300 cc bij elkaar.
voor jouw opbrengst. Fijn he,die mamivac
Ik giet trouwens niet iedere 20 cc erbij hoor. Ik kolf drie keer en dna gaat die opbrengst in de koelkast. In 6 of 7 keer kolven heb ik 300 cc bij elkaar.
voor jouw opbrengst. Fijn he,die mamivac
donderdag 2 februari 2012 om 07:25
Jule: wow! Goed zeg! Hor vaak moet je daar voor kolven, ook minder dan voorheen?
Wanneer je melk van verschillende temperaturen bij elkaar gooit is dat een bron voor bacteriën. Zou ik echt niet doen. Vind het wel een redelijk risico!
Ik haalde al die info van het bv forum en de bv folders van de lk.
Wanneer je melk van verschillende temperaturen bij elkaar gooit is dat een bron voor bacteriën. Zou ik echt niet doen. Vind het wel een redelijk risico!
Ik haalde al die info van het bv forum en de bv folders van de lk.
donderdag 2 februari 2012 om 08:25
net als Rosa doe ik het ook nooit. Ik zou eventueel wel kolven in een flesje waar nog melk in staat van de vorige kolfbeurt 3 uur daar voor, als dat flesje niet in de koelkast heeft gestaan maar in de kamer. Als het dus nog op kamertemperatuur is. Maar in de praktijk doe ik dit nooit, ik pak dan gewoon weer 2 nieuwe flesjes.
Maar de melk in de koelkast is ijskoud en daar warme melk (lichaamstemperatuur of kamertemperatuur) bij gooien is geen goed idee. De koude melk warmt dan op en als je het gebruikt maak je het opnieuw warm. Dat is hetzelfde als een flesje 2 keer opwarmen en dat wordt altijd afgeraden.
Ik zou dus een paar extra flesjes kopen.
Ik heb zelf 7 flesjes van 200 ml. Als ik kolf en het is niet veel giet ik de 2 flesjes bij elkaar en zet het dan in de koelkast. Als het te veel is zet ik beide flesjes in de koelkast. Alleen koude melk giet ik dan nog bij elkaar en daarbij let ik er heel goed op welk flesje het oudst is (die staat vooraan) en dat dat het eerste op gaat.
Het vet gaat er bij mij af als ik lang genoeg schud met de flesjes. Dat moet je niet te hard doen want dat schijnt ook niet goed te zijn voor de melk.
Maar de melk in de koelkast is ijskoud en daar warme melk (lichaamstemperatuur of kamertemperatuur) bij gooien is geen goed idee. De koude melk warmt dan op en als je het gebruikt maak je het opnieuw warm. Dat is hetzelfde als een flesje 2 keer opwarmen en dat wordt altijd afgeraden.
Ik zou dus een paar extra flesjes kopen.
Ik heb zelf 7 flesjes van 200 ml. Als ik kolf en het is niet veel giet ik de 2 flesjes bij elkaar en zet het dan in de koelkast. Als het te veel is zet ik beide flesjes in de koelkast. Alleen koude melk giet ik dan nog bij elkaar en daarbij let ik er heel goed op welk flesje het oudst is (die staat vooraan) en dat dat het eerste op gaat.
Het vet gaat er bij mij af als ik lang genoeg schud met de flesjes. Dat moet je niet te hard doen want dat schijnt ook niet goed te zijn voor de melk.
donderdag 2 februari 2012 om 09:13
Ik snap wat jullie bedoelen, maar het bewaren en opwarmen wordt dan zo'n gedoe. Ik warm de flesjes au bain marie op in een soepkop en eerst had ik zes kopjes en soepkommen staan om de totale hoeveelheid op te warmen. Daar ben ik toen mee gestopt en goot het wel bij elkaar. Zou dat echt zo erg zijn? Ik heb nog geen problemen gehad en wat ik zeg, ze krijgen altijd de dag erna de melk.
Ik krab me nu achter de oren en weet even niet meer wat te doen.....
Ik krab me nu achter de oren en weet even niet meer wat te doen.....
donderdag 2 februari 2012 om 09:42
Quacker, je hoeft het niet apart op te warmen toch? Je kan de nog warme (verse) melk bij elkaar in 1 flesje gieten of de koude melk uit de koelkast in 1 flesje gieten. En dat kan je dan in 1 keer opwarmen.
Als je het gelijk gebruikt kan je wel koude en nog warme melk bij elkaar doen en het dan verder opwarmen. Het gaat er alleen om dat je koude melk niet verwarmt door er warme melk bij te doen om het dan weer af te laten koelen in de koelkast en later op te warmen om aan je kindje te geven. Want dan wordt het eerste deel (dat al in de koelkast stond) twee keer verwarmd en dat mag niet.
Maar zoals Reglise gisteren ook al zei: baby's drinken geen bedorven melk. Je hoeft je dus daar geen zorgen over te maken!
Als je het gelijk gebruikt kan je wel koude en nog warme melk bij elkaar doen en het dan verder opwarmen. Het gaat er alleen om dat je koude melk niet verwarmt door er warme melk bij te doen om het dan weer af te laten koelen in de koelkast en later op te warmen om aan je kindje te geven. Want dan wordt het eerste deel (dat al in de koelkast stond) twee keer verwarmd en dat mag niet.
Maar zoals Reglise gisteren ook al zei: baby's drinken geen bedorven melk. Je hoeft je dus daar geen zorgen over te maken!
donderdag 2 februari 2012 om 13:23
Voor die kleine beetjes gebruikte ik de ziekenhuisflesjes van 50 ml. Vervolgens heb ik een doos vol ziekenhuisflesjes 120 ml besteld, maar nog nooit gebruikt.
Ik doe nu alles met 9 medela 150 ml flesjes en 2 medela 250 ml flessen. Ik giet ze ook echt wel helemaal tot de rand vol als dat zo uitkomt.
Zit nu op het werk te kolven. Heb de iPad mee, lang leve ons gratis wifi netwerk.
Vanaf volgende week zou ik toegang moeten hebben tot de 'kolfruimte'.
Zo, weer 300 ml gebotteld. Vond het vanochtend al een beetje weinig (onzin, want had rond de 250 ml, maar voor een ochtend is dat niet zo veel). Borsten zijn nog niet leeg na 15 minuten, maar dat zijn ze vrijwel nooit.
Vanavond weer verder met ronde 3 en 4...
Ik doe nu alles met 9 medela 150 ml flesjes en 2 medela 250 ml flessen. Ik giet ze ook echt wel helemaal tot de rand vol als dat zo uitkomt.
Zit nu op het werk te kolven. Heb de iPad mee, lang leve ons gratis wifi netwerk.
Vanaf volgende week zou ik toegang moeten hebben tot de 'kolfruimte'.
Zo, weer 300 ml gebotteld. Vond het vanochtend al een beetje weinig (onzin, want had rond de 250 ml, maar voor een ochtend is dat niet zo veel). Borsten zijn nog niet leeg na 15 minuten, maar dat zijn ze vrijwel nooit.
Vanavond weer verder met ronde 3 en 4...
donderdag 2 februari 2012 om 14:05
Q, wat een zorgvuldigheid! Waarom niet gewoon in een flessenwarmer en alle melk bij elkaar. Scheelt zoveel tijd en moeite. Ik schud de flesjes flink en dan zit het 'vet' er wel weer in.
Hier trouwens veel kruidvat en hema flesjes om de melk in te bewaren. Die giet ik dan over in de Difrax fles waar hij het dan uit drinkt. Heb ook berg medela flesjes. Maar toen ik vier keer per dag kolfde had ik er zeker acht nodig..
Jule, wat fijn dat het nu in drie flinke kolf beurten lukt. Goed zeg!
Ik warm de bv gewoon op in de magnetron. Op laag vermogen, geleidelijk. Voorschriften wijzigen daar ongeveer ieder jaar over. Het is wel goed. Midden in de nacht een huilend kind, dan ga ik geen kwartier wachten tot het flesje klaar is (en dan net weer te heet, dus weer koelen onder de kraan
)
Hier trouwens veel kruidvat en hema flesjes om de melk in te bewaren. Die giet ik dan over in de Difrax fles waar hij het dan uit drinkt. Heb ook berg medela flesjes. Maar toen ik vier keer per dag kolfde had ik er zeker acht nodig..
Jule, wat fijn dat het nu in drie flinke kolf beurten lukt. Goed zeg!
Ik warm de bv gewoon op in de magnetron. Op laag vermogen, geleidelijk. Voorschriften wijzigen daar ongeveer ieder jaar over. Het is wel goed. Midden in de nacht een huilend kind, dan ga ik geen kwartier wachten tot het flesje klaar is (en dan net weer te heet, dus weer koelen onder de kraan