De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
donderdag 2 februari 2012 om 14:09
Over de magnetron: bv.com raadt dat blijkbaar af. Maar ik maak er niet uit op, waarom precies. Er mist een goede onderbouwing. 'we raden het af'..
Het voedingscentrum zegt dat het wel kan, gebaseerd opw etenschappelijk onderzoek. Zij zeggen dat alleen de temperatuur van belang is en neit de manier van verwarmen.
Het voedingscentrum zegt dat het wel kan, gebaseerd opw etenschappelijk onderzoek. Zij zeggen dat alleen de temperatuur van belang is en neit de manier van verwarmen.
donderdag 2 februari 2012 om 14:20
Magnetron en fleswarmer wordt afgeraden omdat de melk dan op 1 plek te heet kan worden. Daardoor gaan de antistoffen op die plek kapot. Maar in de magnetron/fleswarmer opgewarmde melk is altijd nog beter dan flesvoeding.
Bij Kootje deed ik de melk vaak in een plat bakje dat ik in de gootsteen op warm water liet drijven. Dan was het snel warm. Zo ontdooiden we ook de klontjes borstvoeding. Nu heb ik glazen flesjes uit het ziekenhuis. Die geleiden de warmte heel goed. Ik meet af wat ik nodig heb in zo'n flesje en doe dat dan in een maatbeker met warm water.
Als ik meerdere kleine flesjes op zou willen warmen zou ik die samen in 1 grotere bak/pan met warm water doen ipv in meerdere kleine bakjes.
Bij Kootje deed ik de melk vaak in een plat bakje dat ik in de gootsteen op warm water liet drijven. Dan was het snel warm. Zo ontdooiden we ook de klontjes borstvoeding. Nu heb ik glazen flesjes uit het ziekenhuis. Die geleiden de warmte heel goed. Ik meet af wat ik nodig heb in zo'n flesje en doe dat dan in een maatbeker met warm water.
Als ik meerdere kleine flesjes op zou willen warmen zou ik die samen in 1 grotere bak/pan met warm water doen ipv in meerdere kleine bakjes.
donderdag 2 februari 2012 om 16:24
We doen ons best, das duidelijk
Bij dochters gebruikte ik de flessenwarmer, maar die dronk zo weinig de fles. Eigenlijk alleen op kdv bedenk ik me nu. Of als ik weg was natuurlijk.
Die ziekenhuis flesjes zijn wel handig! Alleen met al mijn ongeleide projectielen in huis lijkt glas mij niet zo handig
Kaetje, realiseer me ineens dat jij een jaar geleden nog maar ook al een klein babietje had! Gaat t goed zo, met twee van die hele kleintjes?
Bij dochters gebruikte ik de flessenwarmer, maar die dronk zo weinig de fles. Eigenlijk alleen op kdv bedenk ik me nu. Of als ik weg was natuurlijk.
Die ziekenhuis flesjes zijn wel handig! Alleen met al mijn ongeleide projectielen in huis lijkt glas mij niet zo handig
Kaetje, realiseer me ineens dat jij een jaar geleden nog maar ook al een klein babietje had! Gaat t goed zo, met twee van die hele kleintjes?
donderdag 2 februari 2012 om 16:55
Rosa, dank je. Ik heb juist het idee dat ik er potje van maak. Maar de twee kleintjes ( en de grote toen ik voor haar kolfde) zijn er nog nooit ziek van geworden, dus ik zal het wel goed genoeg doen.
Hier vijf flesjes van 150 cc, daar heb ik precies genoeg aan. Twee vol in de koelkast, twee klaar voor gebruik en een reserve. Kom altijd precies uit.
Dames, als ik ze koud omschud, niet te hard, blijft er best een rand vet aan de fles zitten. Bij jullie niet dan?
Zo, nu weer even steriliseren. Heel ouderwets, met een pannetje kokend wateren een scheutje azijn.
Hier vijf flesjes van 150 cc, daar heb ik precies genoeg aan. Twee vol in de koelkast, twee klaar voor gebruik en een reserve. Kom altijd precies uit.
Dames, als ik ze koud omschud, niet te hard, blijft er best een rand vet aan de fles zitten. Bij jullie niet dan?
Zo, nu weer even steriliseren. Heel ouderwets, met een pannetje kokend wateren een scheutje azijn.
zaterdag 4 februari 2012 om 08:28
Dames, vraagje. Ik kolfde tot voor kort binnen tien minuten beide borsten leeg. Heel fijn dus. Maar nu ineens duurt het (veel) langer, na een kwartier komen er echt nog druppels uit. Iemand een idee hoe dit kan en nog beter, hoe ik weer terug kan naar de oude situatie ?
Er is hier trouwens iets nieuws gaande. Zoonlief wordt altijd als eerste wakker. Aangezien ik rond zes uur echt wel op springen sta, leg ik hem aan de borst ipv eerst een flesje en dan kolven. Daarna bied ik nog wel 100 cc kv aan, aan mijn borsten heeft ie niet genoeg. Maar dat maakt me (bijna) niets uit, zo heerlijk dat ventje aan de borst . Hoop trouwens dat ik nu niemand hiermee tegen het hoofd stoot. Dat is echt niet mijn bedoeling!
Er is hier trouwens iets nieuws gaande. Zoonlief wordt altijd als eerste wakker. Aangezien ik rond zes uur echt wel op springen sta, leg ik hem aan de borst ipv eerst een flesje en dan kolven. Daarna bied ik nog wel 100 cc kv aan, aan mijn borsten heeft ie niet genoeg. Maar dat maakt me (bijna) niets uit, zo heerlijk dat ventje aan de borst . Hoop trouwens dat ik nu niemand hiermee tegen het hoofd stoot. Dat is echt niet mijn bedoeling!
zaterdag 4 februari 2012 om 11:37
Q, waarom zou je zachtjes schudden? Ik schud de koude melk flink en dan blijft er amper iets plakken.
Jule, fleswarmer of pan water komt lijkt mij op hetzelfde neer. Je moet goed opletten dat het niet te warm is. Maar das altijd wel. Ik schud daarom altijd nog even en voel altijd op m'n pols en met m'n vinger.
Q, heerlijk dat jochie aan de borst! Tuurlijk stoot je daar niemand mee voor het hoofd. Is toch de hele lol van bv, dat live aan de borst. Blij voor jou!
Jule, fleswarmer of pan water komt lijkt mij op hetzelfde neer. Je moet goed opletten dat het niet te warm is. Maar das altijd wel. Ik schud daarom altijd nog even en voel altijd op m'n pols en met m'n vinger.
Q, heerlijk dat jochie aan de borst! Tuurlijk stoot je daar niemand mee voor het hoofd. Is toch de hele lol van bv, dat live aan de borst. Blij voor jou!
zaterdag 4 februari 2012 om 13:58
Jule, waar wil je precies een topic over openen?
Voor wat betreft het opwarmen van bv, ik zet de koude fles in heet water en zwenk hem een paar minuten in het hete water. Dan is het op een goede temperatuur. Maar als ik het zo lees gaat dat dus veel te snel? Maar veel langzamer opwarmen betekent in veel gevallen een krijsende tweeling.
Jeetje wat een gedoe soms .
Voor wat betreft het opwarmen van bv, ik zet de koude fles in heet water en zwenk hem een paar minuten in het hete water. Dan is het op een goede temperatuur. Maar als ik het zo lees gaat dat dus veel te snel? Maar veel langzamer opwarmen betekent in veel gevallen een krijsende tweeling.
Jeetje wat een gedoe soms .
zaterdag 4 februari 2012 om 16:07
Als een flesje gaat drijven geeft dat toch niet? Ik doe de dop er altijd goed op en laat het dan gewoon gaan. Ik doe een flesje vaak ook wel in vrij heet water maar zorg dan wel dat ik het beweeg. Het gaat er om dat de melk niet op 1 plek heel heet wordt. Zolang het in beweging blijft gaat dat wel.
Jule, stoer hé, tandemkolven
Jule, stoer hé, tandemkolven
zaterdag 4 februari 2012 om 16:44
Jule: ben er nog steeds niet aan toegekomen de Ameda goed uit te proberen...... Ik pak eigenlijk telkens meteen weer mijn handkolf, dan weet ik tenminste zeker dat ik niet voor niets ga zitten kolven. Toch moet ik hem eigenlijk wel echt even een serieuze kans geven en mocht het dan niets zijn dan kan ik hem tenminste terug sturen en dit hoofdstuk eerst maar weer afsluiten.
zaterdag 4 februari 2012 om 16:52
Even terug gelezen: volgens mij is melk opwarmen in de magnetron niet aan te raden omdat het de melk niet overal even veel verwarmt en het dus plaatselijk veel heter kan worden. Op zich lijkt mij dat als je de fles daarna goed schudt, je dit probleem wel uit de weg hebt geholpen. Persoonlijk ben ik trouwens niet overtuigd van de onschadelijkheid van de magnetrongolven en daarom heb ik er geen en zou ik hem zeker ook niet gebruiken om eten voor mijn meisje mee op te warmen.