De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
dinsdag 7 februari 2012 om 09:09
Oh ja, er zijn hier meer dames met kindjes van rond de vier maanden toch (vandaag is onze tweeling precies 4 maanden, hoera!). Mijn menstruatie is nog steeds niet op gang. Dit baart mij toch wel zorgen. Dit was bij dochterlief ook zo (ook een ks en toen kolfde ik ook, maar nog minder dan nu geloof ik) en toen moest de uitgang middels een ingreep opengemaakt worden. Met andere woorden, ik werd wel ongesteld, maar het kon er niet uit. Was lastig, omdat we toen al snel een tweede wilden. En als er niets uit kan, kan er ook niets in . Nu is er geen sprake van een vierde (hoewel... Nee, het kan echt, echt, echt niet ), maar ik zou toch graag willen dat de boel het weer deed. Ik heb buikpijn voor tien, dus er is iets gaande, dat wel.
Kortom, is de cyclus bij jullie al op gang?
Kortom, is de cyclus bij jullie al op gang?
dinsdag 7 februari 2012 om 10:34
Q, bij mij was mijn cyclus vrij snel weer op gang met Ko. Ik weet niet meer precies wanneer ik voor het eerst menstrueerde maar het zal wel na een maand of 2 zijn geweest. Ik kolfde nog wel, dat weet ik zeker en dat heb ik 12 weken gedaan. Dus binnen 12 weken menstrueerde ik weer. En 5 maanden na de bevalling al weer zwanger, whaha! Ik had deze week het idee dat ik mijn eisprong voelde dus ik denk dat het deze keer ook niet zo heel lang meer duurt. Kan je niet even een echo laten maken voor de zekerheid? Lijkt me niet zo'n prettig idee als het er mischien niet uit kan...
dinsdag 7 februari 2012 om 10:48
Mijn eerste ongesteldheid was trouwens alweer 2 maanden na mijn bevalling. De huisarts verbaasde zich er ook over met volledige bv. Raar he.
Quacker, totaal geen reden tot zorgen hoor. Meeste vrouwen worden pas icm bv na een half jaar weer ongesteld. Soms langer. Je mag er iig een jaar over doen dus je hebt nog effe.
Quacker, totaal geen reden tot zorgen hoor. Meeste vrouwen worden pas icm bv na een half jaar weer ongesteld. Soms langer. Je mag er iig een jaar over doen dus je hebt nog effe.
dinsdag 7 februari 2012 om 11:09
Mooie post Jule.
Kaetje, ik heb een hele mooie draagdoek gekocht die ik dan mag gebruiken. (zit nog in de doos nu)
Ik zit erover te denken om na de 6 maanden te gaan afbouwen. Het wordt zo zwaar in m'n eentje. Lief is er wel klaar mee want de 6 maanden zijn immers behaald. En het live borstvoeden zal ik met Lunetje toch niet meer halen. Die twee dingen zetten me wel aan het nadenken.
Ik denk dat ik na 6 maanden wil gaan stoppen met de domperidon. En dan nog even kolven, zo puur mogelijk zonder medicatie. Dan zal het wel snel terug lopen en dan is het klaar.
*zei ze dapper*
Kaetje, ik heb een hele mooie draagdoek gekocht die ik dan mag gebruiken. (zit nog in de doos nu)
Ik zit erover te denken om na de 6 maanden te gaan afbouwen. Het wordt zo zwaar in m'n eentje. Lief is er wel klaar mee want de 6 maanden zijn immers behaald. En het live borstvoeden zal ik met Lunetje toch niet meer halen. Die twee dingen zetten me wel aan het nadenken.
Ik denk dat ik na 6 maanden wil gaan stoppen met de domperidon. En dan nog even kolven, zo puur mogelijk zonder medicatie. Dan zal het wel snel terug lopen en dan is het klaar.
*zei ze dapper*
dinsdag 7 februari 2012 om 11:23
Luna
Heb je een bad? Misschien kan je samen met haar in bad en dan kijken wat ze doet? Niet echt aanleggen maar kijken of ze interesse heeft zeg maar...
Jule, ik heb die gevoelens ook wel een tijdje gehad tijdens en heel vlak na de eerste zwangerschap. Ik kon niet zwanger worden (uiteindelijk 4 jaar over gedaan en pas met ICSI gelukt), ik kon niet goed zwanger zijn (kotste alles uit, had medicatie nodig en kon mijn werk niet meer doen) en uiteindelijk kon ik ook al niet gewoon bevallen omdat ik om een pompje met pijnstilling had gevraagd. Gek genoeg vielen die gevoelens heel snel weer van me af. Ik weet niet waarom eigenlijk... Misschien omdat ik door het pompje goede herinneringen aan de bevalling had? En omdat Kootje ondanks de zwangerschap die niet vanzelf tot stand kwam en niet makkelijk was toch een heel leuk jongetje en een rustige baby bleek te zijn? Ik weet het echt niet... In elk geval hoop ik voor jou dat je met een goed gevoel op alles terug gaat kijken. Op de geboorte, op je kraamtijd en ook op de borstvoeding.
Heb je een bad? Misschien kan je samen met haar in bad en dan kijken wat ze doet? Niet echt aanleggen maar kijken of ze interesse heeft zeg maar...
Jule, ik heb die gevoelens ook wel een tijdje gehad tijdens en heel vlak na de eerste zwangerschap. Ik kon niet zwanger worden (uiteindelijk 4 jaar over gedaan en pas met ICSI gelukt), ik kon niet goed zwanger zijn (kotste alles uit, had medicatie nodig en kon mijn werk niet meer doen) en uiteindelijk kon ik ook al niet gewoon bevallen omdat ik om een pompje met pijnstilling had gevraagd. Gek genoeg vielen die gevoelens heel snel weer van me af. Ik weet niet waarom eigenlijk... Misschien omdat ik door het pompje goede herinneringen aan de bevalling had? En omdat Kootje ondanks de zwangerschap die niet vanzelf tot stand kwam en niet makkelijk was toch een heel leuk jongetje en een rustige baby bleek te zijn? Ik weet het echt niet... In elk geval hoop ik voor jou dat je met een goed gevoel op alles terug gaat kijken. Op de geboorte, op je kraamtijd en ook op de borstvoeding.
dinsdag 7 februari 2012 om 11:50
Jule wat een mooie post. (weer)
Vooral dat niet van niets naar alles willen gaan is treffend. Maar het is zo k k koud voor huid op huid contact
Ik ben zelf veel thuis dus altijd wel even tijd om te kolven. Als Lunetje ligt te spelen of even slaapt. Ik kolf vooral veel 's avonds. Als Lief er is en Lunetje in bed ligt.
Vooral dat niet van niets naar alles willen gaan is treffend. Maar het is zo k k koud voor huid op huid contact
Ik ben zelf veel thuis dus altijd wel even tijd om te kolven. Als Lunetje ligt te spelen of even slaapt. Ik kolf vooral veel 's avonds. Als Lief er is en Lunetje in bed ligt.
dinsdag 7 februari 2012 om 12:37
Jule, wij hebben deze keer een wieg in de kamer hangen, een Leander. Toen we alleen Ko hadden zette ik de kinderwagen wel in de kamer en liet hem daarin slapen. Of in de box en dan op een voedingskussen of ik zette hem in een wipstoeltje of in de maxicosi voor de tv en schommelde hem dan met mijn voet. Voor aan de maxicosi heb ik ook een speciaal klein mobieltje van Tiny Love. Daar zitten batterijen in waardoor hij nooit uit gaat en hij speelt een aangenaam muziekje. Magisch ding! Kolven en douchen zijn voor mij twee dingen waarvoor Ko en Kaedootje wel even mogen huilen. In jouw geval kolf je erg lang (drie kwartier toch?) en ik denk dat ik overdag dan genoegen zou nemen met korter en vaker kolven. Een kwartiertje kolven waarna de borsten niet leeg zijn lijkt me beter dan helemaal niet kolven.
dinsdag 7 februari 2012 om 12:41
Inderdaad, sluit het goed af. Heb ik bij de oudste niet goed kunnen doen, met veel tranen als gevolg. Bij de allerlaatste live voeding van haar had ik een moment voor onszelf ingepland. Ik was er helemaal voor gaan zitten (ze was toen vijf maanden en ik moest stoppen ivm medicatie). En toen kwam stiefdochter binnen en mijn oudste was afgeleid. Ik had toen even wat last van vervelende gevoelens rondom stiefkind (hormonen, was al snel helemaal over, thank god), wat allemaal samen maakte dat ik énorm verdrietig was. Nu nog baal ik dat ik niet duidelijk ben geweest dat ik even alleen wilde zijn. Want het is uiteraard niet de schuld van stiefdochter, ik had duidelijk moeten zijn....
Oh en Jule, hoe ik het doe met het inplannen van de kolfmomenten? Hopen dat het goed gaat . Ga nu pas voor de tweede keer vandaag kolven, normaal heb ik al drie keer achter de rug. De tweeling houdt een ander ritme aan en de oudste is ook thuis. Dan heb ik gewoon heel wat minder tijd.
Oh en Jule, hoe ik het doe met het inplannen van de kolfmomenten? Hopen dat het goed gaat . Ga nu pas voor de tweede keer vandaag kolven, normaal heb ik al drie keer achter de rug. De tweeling houdt een ander ritme aan en de oudste is ook thuis. Dan heb ik gewoon heel wat minder tijd.
dinsdag 7 februari 2012 om 12:54
Mooie verhalen dames en heel herkenbaar. Ik herken heel veel in verhaal van Jule, het lange kolven geeft me een trots gevoel, dat ik iets bereikt hebt.
@ Luna: die tip vh bad is een goede, al vond ik het zelf heel moeilijk om uk goed aangelegd te krijgen zittend in bad. Ik hou het samen in bad gaan dan ook maar op genieten van het huidcontact, zoals Jule zei.
Qua "afscheid" nemen is een mooie foto laten maken of iets op film zetten, ook nog mss een idee. Is iets wat ik zelf gedaan heb. Wat er ook gebeurt., die beelden heb ik en daar ga ik nog heel vaak naar kijken!
@ Luna: die tip vh bad is een goede, al vond ik het zelf heel moeilijk om uk goed aangelegd te krijgen zittend in bad. Ik hou het samen in bad gaan dan ook maar op genieten van het huidcontact, zoals Jule zei.
Qua "afscheid" nemen is een mooie foto laten maken of iets op film zetten, ook nog mss een idee. Is iets wat ik zelf gedaan heb. Wat er ook gebeurt., die beelden heb ik en daar ga ik nog heel vaak naar kijken!
dinsdag 7 februari 2012 om 13:37
Mooie post Jule! Heel begrijpelijk.
Ik ben ondertussen zo gewend geraakt aan het kolven dat ik niet eens durf te stoppen. Zou dan namelijk niet goed weten hoe verder te gaan. Ik hecht nogal aan gewoontes en routines.
M. is nu 7 maanden en ik ben nog niet ongesteld geweest. Nu is het nooit regelmatig geweest en heb ik wat hulp gehad bij het zwanger worden, dus ik verwachtte ook niet dat het snel op gang zou komen. Mij bevalt het dus wel zo zonder...
Vandaag voor het eerst het kolfhok aan het uitproberen (annex serverruimte, annex magazijn...). Het is behoorlijk koud (durf de AC niet tijdelijk uit te zetten, bang dat ik het netwerk verstoor) maar zit een stuk rustiger dan op het invalidentoilet. Hopelijk werkt het slot ook goed, heb toch meer vertrouwen in ern mechanisch slot wat ik zelf moet dichtdraaien.
Ik ben ondertussen zo gewend geraakt aan het kolven dat ik niet eens durf te stoppen. Zou dan namelijk niet goed weten hoe verder te gaan. Ik hecht nogal aan gewoontes en routines.
M. is nu 7 maanden en ik ben nog niet ongesteld geweest. Nu is het nooit regelmatig geweest en heb ik wat hulp gehad bij het zwanger worden, dus ik verwachtte ook niet dat het snel op gang zou komen. Mij bevalt het dus wel zo zonder...
Vandaag voor het eerst het kolfhok aan het uitproberen (annex serverruimte, annex magazijn...). Het is behoorlijk koud (durf de AC niet tijdelijk uit te zetten, bang dat ik het netwerk verstoor) maar zit een stuk rustiger dan op het invalidentoilet. Hopelijk werkt het slot ook goed, heb toch meer vertrouwen in ern mechanisch slot wat ik zelf moet dichtdraaien.