De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Mooie post allemaal...er spreekt bij iedereen zoveel liefde uit!

Ik voel me wel een beetje een spelbreker in dit topic omdat ik wel gewoon live kan voeden, maar dagelijks aan het kolven ben om een klein voorraadje te hebben zodat mijn meisje in elk geval 1 dag en nacht per week bij haar oma kan logeren. Ivm omstandigheden hebben mijn man en ik wat tijd voor elkaar nodig na 3 maanden intensief zorgen voor de baby. Het voelt een beetje als een luxeprobleem (al heb ik zelf na een geweldige bevalling een hele zware kraamtijd gehad en is die tijd samen echt nodig daarvan te herstellen en het vanaf nu fijn te hebben met z'n 3-tjes) als ik jullie verhalen lees. Ik heb in elk geval heel veel respect voor jullie allemaal!

Jule: vind Jut het ook fijn om op de grond te liggen, gewoon op een (box)kleed? A. vermaakt zich op die manier al makkelijk een uurtje zelf en ik kan dan rustig kolven of iets anders doen op de bank er naast. En ze kan niet vallen oid.
Interessant Jule, dat jij het kolven nodig hebt om je bevalling te verwerken. Maar niet teveel druk op jezelf leggen, hoor! Je bent hoe dan ook een top-moeder.

Quacker, hier kwam de menstruatie weer op gang na een kleine 9 weken en dat ondanks dag en nacht regelmatig voeden. De tweede keer was vijf weken later terwijl het voor de zwangerschap extact 28 dagen waren, dus nog niet helemaal regelmatig. Ben benieuwd wanneer de volgende keer is. Maar als je al eerder zo een nare ervaring had met de menstruatie dan zou ik er toch voor de zekerheid voor kiezen het even na te laten kijken of de boel dichtzit. Dan hoef je je daar iig niet druk om te maken.

Verder voel ik mij net als incredible een beetje een inbrekster omdat ik vooral live voed en alles makkelijk gaat. Toch vind ik de tips hier op het topic fijn. Dus ik blijf lezen en af en toe schrijven.
Oh en ik lees alle verhalen wel, van de twijfels over weer aanleggen, de frustratie en verdriet, maar ik heb daar weinig aan toe te voegen behalve een knuffel.

Ik lees (nog) regelmatig mee, maar van reageren komt weinig. Erg druk met werk, voeden, en uiteraard kolven.. Dat laatste gaat nog niet zoals ik het zou willen, maar goed, ik blijf mijn best doen. Al sta ik soms ook wel op het punt om het op te geven. Geeft toch een boel extra werk en stress tijdens mijn werk... (Tenminste zo voelt dat voor mij als ik het zat ben)

Ik vind dat er hier weer mooie woorden gesproken worden. En geef iedereen die hier is gewoon een pluim vandaag! Jullie kunnen allemaal trots zijn op jezelf!
Ik spreek voor mezelf, jullie zijn allemaal van harte welkom! Het is altijd fijn om toeschouwers aan de kant te hebben om ons aan te moedigen

Kolven of douchen terwijl er één huilt is voor mij ook echt geen optie. Soms baal ik, want dan zit ik net aangekoppeld en dan kan ik weer naar boven. Ik wacht ook altijd een kwartiertje als ik ze op bed gelegd heb voor ik aankoppel. Maar dat is geen garantie.
Es en Inc, ik vind het fijn dat jullie er zijn. Daar is dit topic ook voor. Voel je alsjeblieft niet bezwaard!
Ik heb net huid op huid contact gehad met Lunetje. Had al voor gekolfd voor TSR. Ze pakte alleen mijn tepel met haar vingertjes, dat deed zeeheer.

Verder zo veel mogelijk ontwijken. En toen ik mijn borst een beetje richting haar gezichtje duwde, verzette ze zich hevig.

Echt, waarom verwacht ik er elke keer zoveel van.
Ze snapt alleen nog maar een plastic speen. Probeerde het net met tepelthoedje, maar de houding an sich wil ze al niet, laat staan een poging wagen.
Zou zo graag nog 1 borstvoedingsfoto willen maken. Heb er maar 1.. Van de eerste week.

Dat zou zo'n mooie afsluiter zijn.

Ach Luna hele dikke knuffel!! Je wilt het haar zo graag duidelijk maken maar ze snapt het niet. Ik snpa je teleurstelling.

Mss (als je het nog wilt proberen) kun je een andere voedingshouding proberen? Bv de "rugby" of allebei op je zij liggen in bed? Die laatste wil bij mij nog wel eens werken, uk ligt dan op haar zij, ik ook en dan hou ik de arm waar ik op lig omhoog en drinkt ze de onderste borst. Weet niet of ik het zo goed omschrijf maar op www.borstvoeding.com staan veel plaatjes van verschillende houdingen. Mss is dat iets om te proberen?
Misschien Icebreaker...

Had nu de houding geprobeerd dat ze op me lag gewoon verticaal zeg maar. Kon haar bij wijze van aankijken. Hele natuurlijke houding. Hoe heet ie ook alweer?

Ga wel lekker in bad, maar ga haar niet aanleggen. Gewoon lekker knuffelen. Ze wil toch niet.

Alhoewel ik de neiging had om haar hoofdje op mijn borst te drukken, niet gedaan maar t werkt toch averechts. Maar snapte ze nou maar dat daar ook melk uitkomt. En dat ze het eerder ook een beetje kon.
Ik krijg gewoon tranen in mijn ogen Luna. Dat moet zo verdrietig voor je zijn.

.
.
Luna en jule, wat een nare en mooie verhalen. Hoe zoiets simpels als een baby te eten geven zo ontzettend ingewikkeld en diep emotioneel kan zijn.

Ik ben heel lang gestopt met aanleggen. Ik kon steeds de frustratie en hoop niet aan. Dropje hapte altijd wel, en raakte pas gefrustreerd als ze er maar weinig melk uit kreeg. Ze rook zag en proefde melk, maar ze kon er niet bij. Als ze had geweigerd had ik het zeker nooit meer gedaan, weigeren lijkt me nog pijnlijker.

Over menstruatie: mijn verloskundige waarschuwde dat het bij ft kolven sneller op gang kan komen dan normaal. Ik dacht ook steeds dat het eraan kwam. Maar is nooit gebeurd, en na 3 maanden ging ik weer live voeden en heeft het nog tot 14 (of was het nou 16?) maanden geduurd! Ik miste het niet echt eerlijk gezegd, maar ik voel me op de een of andere manier wel beter nu alles weer gewoon werkt, meer mezelf of zo. Vreemd eigenlijk. Maar twee kinderen dicht op elkaar was mij dus nooit gelukt zonder te stoppen met voeden. Nu willen wij ook (voorlopig, of misschien wel helemaal niet) geen tweede, dus dat komt goed uit.
.
Jemig meiden, wat een mooie verhalen allemaal Jule en Luna, dikke x!

Ik merk dat ik het aan de ene kant fijn vind om hier te lezen/schrijven, maar toch ook lastig en confronterend. Ik wil niet dat (het mislukken van) de bv iedere dag op de voorgrond aanwezig is, aan de andere kant is zoon nog zo klein dat ik het nog niet los kan laten.

Zo had ik bedacht om te gaan afbouwen/minderen. En ineens vliegt het me dan aan. Moet ik dan heel precies het aantal cc'tje kv tellen, drinkt hij niet te veel, moet ik tijd gaan rekken, wordt hij niet te dik overvoer ik m niet, moet er nu vier uur tussen zitten? Gek word ik daarvan en dus ga ik toch maar weer kolven. Met bv hoef ik er niet zo hard over na te denken en kan ik trots zijn op mijn bolle baby. Met kv ben ik bang dat ie teveel krijgt of te hard groeit. Stom misschien, maar ik vind dat zo lastig...

Cyclus: gelukkig nog niet Vind dat een meevaller van t kolven Bij mij komt er geen menstruatie zolang ik bv geef.
@ Luna: hoofd tegen tepel willen aandrukken: heel herkenbaar! Doordat mij uk alleen maar de tepel pakt, krijgt ze niet genoeg melk uit de borst. Na 5 (en als ik geluk heb 10 minuten) is ze daar klaar mee en wil ze MEER! Zoals Reglisse zegt: ze proeft en ruikt melk maar kan er niet goed bij.

Heb echt zelfs geprobeerd met mijn pink haar mondje verder open te krijgen voor het aanhappen, maar het heeft uiteindelijk geen effect. Misschien wel zelfs negatief want ze werd er overstuur van (en ik dus vervolgens ook). Dus ik probeer elke dag in ieder geval 1 keer aan te leggen, meer voor mij dan voor haar. En zet alvast een flesje klaar voor als ze er genoeg van heeft. Hebben we iig "ons" momentje gehad en das dan ook wel weer fijn.

@Rosa: dat had ik ook! Reden nummer zoveel om zolang te kolven. Het is fijn je niet druk te hoeven maken over CC's enzo. En idd: ben trots op mijn bolle wangen baby: is maar mooi van mijn melk!

Hier ook nog geen cyclus, had verwacht dat het zou komen toen ik naar maar 2x per dag kolven ging. Maar nope, mis het ook niet eigenlijk .

Oh en the more the merrier! Iedere kolver die mee leest/schrijft is wat mij betreft welkom! Het apparaat blijft een "helse machine" hoe je hem ook gebruikt. Parttime/fulltime/ophetwerk/thuis, maakt niet uit!
quote:RosaP schreef op 07 februari 2012 @ 20:44:

Jemig meiden, wat een mooie verhalen allemaal Jule en Luna, dikke x!

Ik merk dat ik het aan de ene kant fijn vind om hier te lezen/schrijven, maar toch ook lastig en confronterend. Ik wil niet dat (het mislukken van) de bv iedere dag op de voorgrond aanwezig is, aan de andere kant is zoon nog zo klein dat ik het nog niet los kan laten.

Zo had ik bedacht om te gaan afbouwen/minderen. En ineens vliegt het me dan aan. Moet ik dan heel precies het aantal cc'tje kv tellen, drinkt hij niet te veel, moet ik tijd gaan rekken, wordt hij niet te dik overvoer ik m niet, moet er nu vier uur tussen zitten? Gek word ik daarvan en dus ga ik toch maar weer kolven. Met bv hoef ik er niet zo hard over na te denken en kan ik trots zijn op mijn bolle baby. Met kv ben ik bang dat ie teveel krijgt of te hard groeit. Stom misschien, maar ik vind dat zo lastig...

Cyclus: gelukkig nog niet Vind dat een meevaller van t kolven Bij mij komt er geen menstruatie zolang ik bv geef.

Zo herkenbaar Rosa.

Voordeel van in het serverhok kolven is dat die servers (of de AC) zoveel geluid produceren dat je zowel de kolf, als de mensen op de gang eigenlijk niet meer hoort. Heel zen.

Als M. Aanhapt dan probeer ik een hamburgertje te maken zodat hij wat meer in z'n mond krijgt. En als hij uit zichzelf heeft aangehapt dan trek ik soms heel zachtjes m'n tepel terug, dan zuigt hij hem er weer verder/beterr in.
Tweede poging vanavond.

Laatste voeding, Lunetje slaperig. Grootste kans van slagen. Voorgekolfd, tepelhoedje verwarmt.

Wat een kracht heeft dat meisje. Uit alle macht verzet ze zich als ik haar naar mijn borst breng. Andere houdingen maken het alleen maar erger. Tranen rollen over mijn wangen. Alsjeblieft meisje, nog 1 keertje. Zodat mama het kan afsluiten. En ik me niet zo afgewezen meer voel.

Huilen, boos. Daarna heel verdrietig, met lange uithalen. Is het dan echt zo erg?

Flesje stond klaar. Poging mislukt. Ze dronk de fles in een keer leeg.

Klote fles. Klote kunstvoeding. Dit was de allerlaatste keer dat ik het probeerde. Het doet me teveel pijn.

.
Ach Luna, wat naar om te lezen! Sterkte hoor!
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven