De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
quote:_j_u_l_e_ schreef op 07 februari 2012 @ 23:27:

Luna ik ben er. Ik sla nu een arm om je heen.
Ik weet dat er echt veel ergere dingen op de wereld zijn, maar ik ben zo verdrietig.

Jule ik heb je topic gezien. Ik hoop met heel mijn hart dat het je wat opleverd.
.
Tranen in mn ogen Luna, wat snap ik de teleirstelling en het verdriet. Wat Jule zegt is het, niet zo afsluiten. Kom ook naar t andere topic, mss kunnen we een plan maken! Kan er vanavond schrijven.

Heb op mn mobiel geen hugh-ikoon, maar die krijg je van mij!
Ik lees hier al een tijdje mee, Luna dikke van mij. Bv was hier ook niet wat ik had gehoopt. En ook ik heb tranen met tuiten gehuild toen het echt klaar was. Maar op een gegeven moment ben je uitgeprobeerd en heb je er alles aan gedaan. Iedere keer die teleurstelling.. Mijn advies is niet weer proberen en ga genieten van je kindje. Je bent een lieve mama!
Luna, je bent dapperder dan ik was met Kootje. Een kindje dat wel wil maar het niet kan (zoals Kaedootje) doet pijn. Maar een kindje dat niet wil en je weg duwt met alle kracht die het in zich heeft (zoals Kootje bij mij deed), dat is onbeschrijvelijk. Misschien laf maar ik heb me er heel snel bij neergelegd dat hij niet aan de borst zou drinken en het aanleggen bijna niet meer geprobeerd. Met 3 maanden komt er nog een opleving van de zuigreflex (3 maanden toch?) maar die heb ik op 1 keer aanleggen aan me voorbij laten gaan. Ik kon genieten van het groeien en van het feit dat het CB zei dat Ko niet zo ziek was geworden omdat hij nog MM uit de kraamweek had gekregen toen hij behoorlijk ziek werd met 3 of 4 maanden oud. En ik kon er van genieten dat hij zo graag mijn melk dronk. Of het nou warm of koud, vers of bevroren geweest was. Maar het aanleggen, dat heb ik achterwege gelaten. Ik kon het niet. Zo'n klein kindje dat zo veel kracht heeft om jouw borst, jouw lijf van zich af te duwen, ik kon het niet hebben.

Ik vind je dapper dat je het nog een keer geprobeerd hebt en ik had het anders voor je gehoopt. Maar de laatste keer kolven en het laatste flesje moedermelk zijn ook een foto of filmpje waard. Je heb er zo hard voor geknokt en je mag er trots op zijn dat je het een half jaar vol hebt gehouden. Jouw kindje heeft toch maar mooi 6 maanden lang jouw melk gedronken, gemaakt door jouw borsten!

Bij Kaedootje probeer ik af en toe aan te leggen maar hij pakt alleen de tepel en dat doet zeer. Ik heb besloten dat ik het af en toe probeer maar er geen hulp oid bij ga zoeken. Ik wil mijn tijd en energie niet op die manier gebruiken. Dan maar niet aan de borst. Wie weet komt er ooit een derde die het wel kan.
Wat een mooie woorden weer hier. Heb ik niets aan toe te voegen. Ik heb niet het talent om het zo prachtig te verwoorden als Jule bijvoorbeeld. Prachtig!

Ice; ik forum ook altijd mobiel en ken van een aantal smileys de code uit mijn hoofd. = dubbelepunthugdubbelepunt
.
Wat zijn jullie lief.

Ben ook zo labiel van die cerazette pil. Zit weer te grienen.

Ik denk niet dat ik te snel wil. Ik heb het 6 maanden lang geprobeerd, waarin van maand 0 t/m 3 heel intensief. In het begin wilde ze graag maar lukte het niet. Nu wijst ze me af. (doet ze niet, maar zo voelt het)

Maar ik neem dat ukkie helemaal niks kwalijk. Ze weet gewoon niet hoe het moet.

Gisteravond was de allerlaatste keer dat ik het probeerde.

Kaetje, bedankt voor jouw verhaal ook. Het sterkt me in mijn keus.

Lunetje gaat nooit meer aan mijn borst drinken, het is klaar. Voor nu drinkt ze nog mijn melk en dat is natuurlijk prachtig. Bijna 6 maanden lang..

Het laatste flesje moedermelk gaat op de foto. (wat een goed idee!!)

voor jullie allemaal.
Ik snap het helemaal Luna, .

Geef haar jouw mama-melk en dat is inderdaad prachtig!
Luna Je bent hoe dan ook een goede moeder, dat is meer dan borstvoeding. Het goede moeder zijn heeft niets met de soort voeding te maken die je kind krijgt.

Ik heb net de kolfruimte op de universiteit geprobeerd. Helemaal prima. Ik vind het dan wel raar om bij de balie te vragen of ze een kolfruimte hebben, maar de receptionist vond het helemaal niet vreemd (zo hoort het natuurlijk) er zullen hier wel vaker mensen kolven, maar die werken hier, ik studeer en ze kennen me dus verder niet maar ik hoefde alleen mijn naam op te geven en ik kreeg de sleutel. Uit nieuwsgierigheid even in de koelkast gekeken en er stonden twee potjes moedermelk. Toch wel apart dat zo te zien melk van een andere moeder.
quote:_j_u_l_e_ schreef op 07 februari 2012 @ 23:28:

Voor iedereen die verder wil praten over alsnog aanleggen:

Toch nog tiet of toch maar niet? leuke titel Jule!
quote:_j_u_l_e_ schreef op 07 februari 2012 @ 20:21:

Reglisse, jij hebt dus meegemaakt dat je opnieuw live ging voeden? Dus je baby opnieuw aan de borst gekregen?

Misschien wil je er over mee praten op het topic dat ik wil openen (ik weet dat ik het er al even over heb en het nog niet heb gedaan maar ik wil ook de tijd hebben om te reageren en dat is de laatste dagen wat wisselvallig/onzeker dus misschien komend weekend.

Ja, dat klopt. Het heeft 3 maanden geduurd maar is uiteindelijk wel gelukt. Vooral dankzij de prelogopediste. Als ik vanavond tijd heb zal ik wat uitgebreider reageren op het nieuwe topic.
Luna, dapper besluit en naar mijn mening de juiste. En wees apetrots op jezelf! Jouw kleine meid groeit maar mooi door jouw moedermelk. Melk waar je je uit de naad voor hebt gewerkt!
.
Jule, ik lek al heel lang niet meer, al vanaf een maand of 4 geen zoogcompres meer gebruikt denk ik. Ik heb 's nachts ook nooit een bh aangedaan, gewoon eventueel tussendoor een schoon nachthemd. Ik heb altijd begrepen dat je zo ook sneller "zindelijk wordt". Als je overdag een tsr voelt aankomen kun je eventueel de "deurbeltechniek" proberen. Met een vinger (of eventueel je onderarm in het openbaar) je tepel/borst indrukken, dan stopt het. Weet niet of het echt zo heet, maar zo noemt mijn moeder het . .

Er staat een héél lang verhaal op je topic. Met stroomstoring inderdaad (net een sprookje, die stroomstoring, achteraf dan. Op dat moment stond ik me vooral heel druk te maken om mijn diepvriesvoorraad )
Huh? Jij kolft maar zo weinig en met zoveel moeite en hebt alsnog zoogcompressen nodig? Arme jij. Niet eens het voordeel van niet lekkende borsten. Volgens mij heb jij dus best veel melk alleen komt die er niet uit of zo?

Hier gelukkig geen lekkende borsten. Ook bijna niet gehad. In Totaal iets van twee pakken zoogcompressen gebruikt.
Ik gebruik overdag zoogcompressen. 's nachts ook een hele tijd gedaan maar ik slaap nu al een tijd zonder bh en dus ook zonder zoogcompressen. Zonder t shirt of hemdje vind ik niet prettig terwijl ik voor de bevalling en voor de zwangerschap juist liever geen shirt of hemdje aan had. Ik heb minimaal 1 keer per nacht lekkage. Ach, droogt wel weer op en de volgende nacht weer een schoon shirtje aan. En als het te erg wordt pak ik meteen wat schoons.
Jule, gaat hartstikke goed hier! Kleine man is inmiddels 7 maanden en een heerlijke bolle beer. Respect hoor, dat je nog steeds kolft. Blijf je hier volgen.
Overdag heb ik geen compressen meer nodig, 's nachts draag ik een bh. Zonder compressen, die kan ik 's ochtends toch ergens uit mijn bed plukken. Soms is mijn bh wat nat, maar niet erg. Nu ik in de ochtend mijn zoontje live voedt heb ik wel wat lekkage aan de andere kant, maar dat is maar even.

Ga nu het sprookje van Reglisse lezen

Jule, fijn dat je minder last hebt. Dat maakt het kolven ook wat minder onaangenaam.
Hier eigenlijk vanaf het begin geen lekkages gehad. Heb in ieder geval nog nooit zoogcompressen gebruikt.

Wel als ik met stuwing wakker werd en M. ging voeden (of enkelzijdig ging kolven) dat de andere borst begon te druppelen. Maar daar legde ik dan gewoon een hydrofiel onder.
Zoogcompressen... zo handig maar zoooooo niet sexy.

Senseo's noemden wij ze hier (en al een tijdje niet meer nodig gehad).
quote:Icebreaker schreef op 08 februari 2012 @ 22:43:

Zoogcompressen... zo handig maar zoooooo niet sexy.

Senseo's noemden wij ze hier (en al een tijdje niet meer nodig gehad).Ik gebruik compressen van de Hema. Mijn man moest een keer naar de stad en ging ook even langs de Hema om een nieuw doosje te kopen maar hij kon ze niet vinden. Hij sprak een weekendhulp aan en vroeg naar zoogcompressen. Had het jongetje nog nooit van gehoord, hij dacht niet dat ze die verkochten. "Jawel" zei mijn man, "het zijn van die ronde maandverbandjes voor in de bh!". De weekendhulp toen dat hij in de zeik genomen werd,haha! Sindsdien noemen wij ze dus ronde maandverbandjes.
Ik had ook die van de Hema, maar ben later overgestapt naar Natusan. Duurder, maar veel comfortabeler, en je ziet ze minder zitten.

Ik heb er in de sauna ook wel eens een uitgeleend aan een vriendin met een bloedneus (ik had voor de zekerheid een paar ongebruikt in de zak van mijn badjas gestopt).
Reglisse, hahahaha. Multifunctioneel, die compressen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven