De vriendin van onze dochter grrr....

12-05-2020 22:09 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi

Onze dochter van 6 noemt X haar beste vriendin van school. Ze hebben dezelfde interesses, gaan gelijk op. Kortom ze delen veel. Dat is leuk om te zien.

Vanmiddag is die vriendin komen spelen bij dochter. Mijn moeder paste op.
Nu hoor ik van man dat dochter erg moest huilen in bed. Ze hadden geknutseld op haar kamer en X had alle glitters opgemaakt. Nu vertelde dochter ook dat X boos wordt op haar als zij haar zin niet krijgt. Of dat X op het plein dan samen met enkele jongens gaat plagen op het moment dat dochter zegt dat ze het niet leuk vind.
Mijn moeder heeft niks doorgehad. Zij zei nog: ik heb er geen kind aan gehad.

Maar achteraf horen we dus dat dochter aantal keren grens heeft aangegeven maar dat X toch doorgaat.
Mjn man is behoorlijk nuchter maar gaf nu aan dat hij de indruk heeft dat X behoorlijk manipulatief is. Dochter vertelde hem dat wanneer zij aangeeft niet meer mee te willen spelen, X boos gaat gillen en past stopt als dochter doet wat zij wil. Dochter schikt in maar baalt achteraf enorm.

Nu vind ik dit erg lastig.
Ik heb een nare tijd gehad op school. Ik probeer daardoor niet te gevoelig te reageren maar ik wil het ook serieus nemen.
Mijn dochter was erg verdrietig. We hebben haar voor nu op het hart gedrukt dat als het niet werkt als zij er iets van zegt ze maar naar ouder/juf/oppas moet gaan. Dochter gaf aan dat ze dan bang is voor X dat die dan boos wordt..

Ik wil dit komende week met de juf even bespreken. Wat zij hiervan ziet. Hoe zij dit ziet en inschat etc.
Man en ik hebben ook de optie besproken om eventueel te eisen dat dochter na zomer, in groep 3, niet bij X wordt ingedeeld. Want: of het lukt haar om meer en meer tegen X op te boxen. Of ze heeft er veel hinder en last van en lukt haar niet voldoende.

X speelt niet zoveel met andere kinderen. Wil alleen maar met onze dochter spelen. En ik ben bang dat X onze dochter straks meetrekt. Onze dochter is erg lief en zacht. Ze is conflictvermijdend en gevoelig.

Man zei al: stuur onze dochter op karate. Daar is ze absoluut het typ niet voor. Die durft dan echt niet een ander een klap te verkopen. Dat is niet haar aard. Al zie ik wel dat we dochter kunnen proberen te bekrachtigen door haar assertiever te maken.

Wat te doen??
MissMaran schreef:
13-05-2020 14:18
Nee hoor de mijne heeft een goede inborst en goede manieren, die houdt niet van onrecht en anderen pesten.
terwijl ze van jou Het Recht van de sterkste geleerd heeft
Als dochter zin niet krijgt, zal mama het wel regelen
MissMaran schreef:
Nee hoor de mijne heeft een goede inborst en goede manieren, die houdt niet van onrecht en anderen pesten.
wat heerlijk naïef dit
lilalinda schreef:
13-05-2020 14:16
en zolang moeders hier massaal enkel zien, dat hun dochter ook zo'n kut-vriendinnetje heeft, klopt het verhaal dus niet
Een deel van onze dochters is geregeld Kind-X, een glitterafpakkend rotblaag
Kan niet anders
Juist ... zelfs als volwassene irriteer ik me eigenlijk het meest aan mensen die me herinneren aan een negatief aspect dat diep vanbinnen ook in mij zit. Dus als "vriendinnetje X altijd de baas wil spelen" is dat alleen vervelend als je stiekem ook zelf een beetje de baas zou willen spelen. Dus op die leeftijd is iedereen wel eens afwisselend kindje X of kindje Y in interactie met een ander.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
lilalinda schreef:
en zolang moeders hier massaal enkel zien, dat hun dochter ook zo'n kut-vriendinnetje heeft, klopt het verhaal dus niet
Kan niet anders

Nou, er komen hier echt massa's kinderen over de vloer hoor!
Het lijkt het hier soms een kinderdagverblijf, een hotel of de zoete inval. Nooit problemen mee.. ik denk weleens dat ik veelte veel goed vind zelfs.
Maar ze zijn allemaal even welkom en ieder kind mag hier zichzelf zijn. Ik zie ze ook zeker niet als volwassenen in een klein lichaam.
Ik vind mezelf dus echt geen ouder die snel andermans kind niet vind deugen en daarnaast een complete blinde vlek voor eigen kinderen heeft.
Maar dat ene meisje waar ik de voorbeelden over gaf, dat vond ik gewoon geen prettig persoontje. Zo eentje die de kat in het donker knijpt.
En tuurlijk zal er genoeg bij te schaven zijn, moet ook zij zich nog ontwikkelen... maar ondertussen wil je toch ook niet dat jouw kind eronder te lijden heeft?? Ik las las hier van iemand dat het kind van TO maar eens ballen moest kweken! kom op zeg! Het is nog een kleuter en je bent er als ouder toch ook om je kind te beschermen? niet 'afschermen', maar af en toe wil je wel beschermen toch?
En volgens mij is ook niet alles te wijten aan het 'nog maar een kind zijn'. Iedereen heeft ook zijn eigen karakter meegekregen.
Mijn oude kleuterjuf zei eens: ''Al in de kleuterklas kun je aardig inschatten wat de aard van het beestje is, en tot wat voor een volwassen persoon ze zich w.s zullen ontpoppen". Ik geloof dat wel.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 14:56
0.03% gewijzigd
rumforviva schreef:
13-05-2020 00:12
Kinderen op karate doen voor dit soort sociale situaties begrijp ik nooit zo. Ze moet juist leren verbaal haar mannetje te staan. Ze kan dingen toch niet met een karatetrap oplossen? Ja, misschien ontwikkelt een kind ook zelfvertrouwen of weerbaarheid op karate, dat weet ik niet. Maar puur aan de karate zelf heb je niet zo veel.

Dochter moet leren niet bang te zijn voor conflict en dat mensen je soms gewoon maar even niet aardig vinden als je voet bij stuk houdt. Dat is belangrijker dan karate.

En niet je eigen jeugd projecteren.
Ik begrijp het wel, het gaat niet om de karate trap, maar om het vertrouwen in jezelf.
Het werkt wel degelijk, het is natuurlijk niet de bedoeling dat kinderen op school hun karateskills gaan uittesten op andere kinderen.
Mijn jongste zoon kwam gister verdrietig thuis van het buitenspelen.
Zijn vrienden hadden hem in de steek gelaten.

Wat bleek na doorvragen.
Er was een voor hem onbekende grotere jongen op het plein gekomen en zijn vriendjes waren naar en met die knul meegegaan.
Mijn zoon niet, want " ik ga écht niet met vreemden mee".

We hebben hem dus de hemel ingeprezen en konden hem ook uitleggen dat zij hem niet in de steek hadden gelaten, maar dat hij de (verstandige!) keus had gemaakt achter te blijven.

Het blijft lastig, zeven zijn :sigh:
Frankly my dear, I don"t give a damn
lilalinda schreef:
Kan niet anders
👍🏻
lilalinda schreef:
Kan niet anders
Ik geef het toe hoor.... ik ben de moeder van een heuse X.
Eentje die niets of niemand laat bepalen wat ze doet. Die gaat schreeuwen als het haar niet zint.
Ik voed haar inmiddels bijna 6 jaar op en geloof me... dat is geen kattenpis.
Ik ben niet zomaar een ouder die alles toegeeft of toe laat en ik leer haar echt de sociale regels. Maar het is een karakterdingetje.
Gelukkig heeft ze een vriendinnetje die het kaas niet van haar brood laat eten en waar ze zo waar ook naar luistert.
Maar vele andere kindjes uit haar klas komen regelmatig hun beklacht bij me doen over hoe boos mijn dochter was geweest op school. Tsja... ik kan er niet zoveel aan doen als ik er niet bij ben. Op school is de juf daarvoor. Thuis zorg ik er wel voor dat ik ingrijp als ze zo boos doet.
Overigens is het niet zo dat ze bewust kinderen buitensluit of lelijk doet tegen anderen. Maar ze wil gewoon heel graag doen wat zij wil en ze dult geen tegenspraak.
Ik ga er vanuit dat ze hierover heen groeit en dat andere kinderen haar tot die tijd een beetje links laten liggen vind ik geen probleem.
Ik zou het wel heel erg vinden wanneer ze echt buitengesloten gaat worden hierdoor.
MissMaran schreef:
Haha dat zijn de ergsten...kinderen die als een engeltje gezien worden door hun ouders
SanneH01 schreef:
13-05-2020 16:21
Haha dat zijn de ergsten...kinderen die als een engeltje gezien worden door hun ouders
Nou ja, dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn vast kinderen die geniepige pestkoppen zijn zonder dat de ouders het zien, maar er zijn ook kinderen die daadwerkelijk lief zijn en bij wie de ouders geen enkele reden hebben om iets anders te vermoeden. Kan prima dat dat bij de dochter van MissMaran ook zo is. Als je nooit van iemand hebt teruggehoord dat je dochter iemand heeft gepest en dat gedrag zelf ook niet ziet, waarom zou je dan denken dat het anders is? Omdat je dan zo'n soort ouder bent?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
MissMaran schreef:
Jammer dat d'r moeder wel een X is.
nessemeisje schreef:
13-05-2020 16:28
Jammer dat d'r moeder wel een X is.
shots fired
Ik neem toch aan dat MissM een grapje maakte?
MissMaran schreef:
Zo is de mijne dus ook.
Pindakaasjes schreef:
13-05-2020 14:54
Nou, er komen hier echt massa's kinderen over de vloer hoor!
Het lijkt het hier soms een kinderdagverblijf, een hotel of de zoete inval. Nooit problemen mee.. ik denk weleens dat ik veelte veel goed vind zelfs.
Maar ze zijn allemaal even welkom en ieder kind mag hier zichzelf zijn. Ik zie ze ook zeker niet als volwassenen in een klein lichaam.
Ik vind mezelf dus echt geen ouder die snel andermans kind niet vind deugen en daarnaast een complete blinde vlek voor eigen kinderen heeft.
Maar dat ene meisje waar ik de voorbeelden over gaf, dat vond ik gewoon geen prettig persoontje. Zo eentje die de kat in het donker knijpt.
En tuurlijk zal er genoeg bij te schaven zijn, moet ook zij zich nog ontwikkelen... maar ondertussen wil je toch ook niet dat jouw kind eronder te lijden heeft?? Ik las las hier van iemand dat het kind van TO maar eens ballen moest kweken! kom op zeg! Het is nog een kleuter en je bent er als ouder toch ook om je kind te beschermen? niet 'afschermen', maar af en toe wil je wel beschermen toch?
En volgens mij is ook niet alles te wijten aan het 'nog maar een kind zijn'. Iedereen heeft ook zijn eigen karakter meegekregen.
Mijn oude kleuterjuf zei eens: ''Al in de kleuterklas kun je aardig inschatten wat de aard van het beestje is, en tot wat voor een volwassen persoon ze zich w.s zullen ontpoppen". Ik geloof dat wel.
Helemaal mee eens. En ook ballen kweken lost niet alles op.
Maar ik denk dat het antwoord zeker om het midden ligt.
Zij iets meer assertiever maken. Haar tips geven. Het spel iets meer sturen.
En ook deels is het hoe zij zijn. Ieder een eigen persoon met eigen karakter.
SanneH01 schreef:
13-05-2020 16:21
Nee. Ze is geen engel. Ze heeft haar nukken. Heeft een grote mond tegen mij. Luistert ook niet als ik zeg dat ze niet op haar maillot naar buiten mag.
Maar ze kan niet tegen onrecht. Vooral op school is ze onder de indruk als iemand straf heeft. En trots dat zij nog nooit straf heeft gehad. :facepalm:
Ik benoem dan dat het heel normaal is om eens een keer straf te krijgen..Dat Dat niet erg is.
MissMaran schreef:
Niemand houdt van onrecht en anderen pesten.
Toch wordt er zo af toe gepest en gemeen gedaan.
Vrijwel iedereen maakt zich daar incidenteel wel eens schuldig aan.
rumforviva schreef:
13-05-2020 17:30
Ik neem toch aan dat MissM een grapje maakte?
Ik vind die posts niet echt overkomen alsof het een grap is.
Honey, you should see me in a crown
lilalinda schreef:
Kan niet anders
Absoluut, ik maak mij geen illusies over mijn eigen kinderen.
Eurus schreef:
13-05-2020 17:50
Ik vind die posts niet echt overkomen alsof het een grap is.
Ik twijfel ook.

Nou, dan krijgen deze bovenmatig brave kindertjes het nog zwaar in het leven.
Mijn 1e reactie: maak je eigen kind weerbaar, en voorkom dat je je eigen angsten op haar projecteert. Leer je kind dat ze dingen kan overwinnen, schenk haar je vertrouwen (ook al kost je dat moeite, laat dat niet blijken).

En verder: ik snap je reactie ontzettend, op bepaalde manier herkenbaar. Ik denk alleen dat je er niet een te groot ding van moet maken.
Je kunt nou eenmaal niet alles voor dochter oplossen, hoe graag je ook zou willen. Als je dat doet dan heeft je dochter straks in haar volwassen leven nooit geleerd om voor zichzelf op te komen, en krijgt ze het alleen maar lastig.
Snouth schreef:
13-05-2020 15:43
Ik geef het toe hoor.... ik ben de moeder van een heuse X.
Eentje die niets of niemand laat bepalen wat ze doet. Die gaat schreeuwen als het haar niet zint.
Ik voed haar inmiddels bijna 6 jaar op en geloof me... dat is geen kattenpis.
Ik ben niet zomaar een ouder die alles toegeeft of toe laat en ik leer haar echt de sociale regels. Maar het is een karakterdingetje.
Gelukkig heeft ze een vriendinnetje die het kaas niet van haar brood laat eten en waar ze zo waar ook naar luistert.
Maar vele andere kindjes uit haar klas komen regelmatig hun beklacht bij me doen over hoe boos mijn dochter was geweest op school. Tsja... ik kan er niet zoveel aan doen als ik er niet bij ben. Op school is de juf daarvoor. Thuis zorg ik er wel voor dat ik ingrijp als ze zo boos doet.
Overigens is het niet zo dat ze bewust kinderen buitensluit of lelijk doet tegen anderen. Maar ze wil gewoon heel graag doen wat zij wil en ze dult geen tegenspraak.
Ik ga er vanuit dat ze hierover heen groeit en dat andere kinderen haar tot die tijd een beetje links laten liggen vind ik geen probleem.
Ik zou het wel heel erg vinden wanneer ze echt buitengesloten gaat worden hierdoor.
Fijn om dit ook gewoon eens te lezen. Er zijn heel veel kinderen zoals de jouwe. Zolang ze daarin begeleid worden is dat ook helemaal niet erg en ook totaal iets anders dan een pestkop zijn. Kinderen moeten allemaal nog veel leren en bij de ene is dat om assertiever te worden, bij de ander om gas terug te nemen, etc etc. Een beetje nuchterheid en eerlijkheid zowel naar als over je kind is volgens mij de beste manier om daarmee om te gaan.
MissMaran schreef:
13-05-2020 11:40
Ik heb mijn dochter van vier tot zes jaar op judo gedaan, ze leren echt wel sterker in hun schoenen te staan.
En als er zo'n bazig vriendinnetje bij ons was die manipuleerde of bazig deed dan sprak ik die streng toe, en daarna als de moeder haar ophaalde besprak ik het zodat ze het thuis ook nog even besprak met haar kind, zo leren kinderen er ook van, je kunt wel niks zeggen maar als zo'n kind niet begeleid wordt dan valt ze overal buiten straks omdat ze niet normaal kan doen.
jezus

een vechtsport is inderdaad wel goed voor kinderen en ook meer dan voldoende.
Maar om je zo op andermans kind te storten en dan ook nog even de moeder toe te spreken, omdat jij vindt dat het kind nog een keer streng toegesproken moet worden.

Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven