Discriminatie???

01-12-2011 21:15 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb eeb vraag en hoop dat jullie hierop jullie eerlijke mening willen geven.

Het volgende is het geval.

Zoontje ( 8 jaar) heeft een aantal vriendjes in de klas waarvan 1 een negroide jongetje is. Dit is zijn aller beste vriendje, spelen elke week samen en zijn beide boevig in de klas.

Noemen elkaar aapje en apenkop en nog veel meer gekke woorden maar die zijn nu even niet van toepassing.

Nu werd ik afgelopen week door zijn juf aangesproken en deed ze haar beklag over het gedrag van mijn zoontje. Hij zou discrimineren!

Ik heb haar gevraagd hoe of wat.

Nu vind ze dus dat hij discrimineerd omdat hij dus aapje en apenkop tegen zijn vriendje zegt. Ik moest een beetje lachen en vroeg haar of ze wel wist dat het de beste maatjes zijn en dat ze het over en weer zeggen. Of het soms ook discriminerend is dat vriendje het tegen mijn zoontje zegt.

Juf werd erg boos en vond dit beslist niet door de beugel kunnen, ze zou mijn zoontje er maandag op aanspreken. Daarna liep ze boos weg.

Omdat ik dacht dat het aan mij lag dat dit totaal nergenst over ging ben ik naar huis gegaan in de hoop dat juf er zelf het belachelijke over in zou zien. Ik wilde haar maandagochtend zelf nog even aanspreken voordat ze mijn zoontje aan zou spreken.

Volgende dag word mijn zoontje uit de klas geplukt door een boze directeur en krijgt flink op zijn kop over dit discrimineren. Een weerwoord mocht hij niet geven...

Er was zelfs tegen zijn vriendje gezegd dat hij verplicht was om direct naar juf toe te gaan als zoontje iets anders tegen hem zou zeggen dan zijn echte naam. Dan zou er straf volgen.

Mijn zoontje is erg verdrietig, durft nieteens meer met zijn beste vriendje te spelen of te praten omdat juf er als een havik bovenop zit.

Ben ik nou gek of worden hier spijkers op laag water gezocht??

Even voor de duidleijkheid, discrimineren word hier bij ons thuis beslist niet gedaan. Dat vinden wij afschuwelijk, we hebben ook meer dan voldoende allochtone vrienden en kennissen

Ook de moeder van het vriendje is er mee aan, haar kind voelde zich tot dan toe nooit aangesproken op zijn huidskleur.

Oeh dat is een hele lap text, sorry daarvoor maar het zit me heel hoog.

Groeten Saarchen
quote:saarchen schreef op 01 december 2011 @ 21:35:

Oh wat snel al zoveel reacties, dank jullie wel!!

@daydream, zoontje heeft juist van de moeder het woord apenkop geleerd ze noemt haar zoontje altijd zo.

Hier thuis ook
Kortom, dit krijg je er nou van, als je dingen gaat benoemen vanuit een ouder-perspectief (zie meest recente Zwarte Piettopic). Lààt die kinderen toch gewoon kind zijn zonder ze meteen af te rekenen op wat ze doen, zeggen en menen.

Tjeeeezus.
Ik noem mijn dochter ook aapje.

Krijg ik nu ook op mijn kop?

TO ik vindt het zo rot voor je kleine man en zijn vriendje. Goed dat jullie samen op gesprek gaan. Succes.
quote:saarchen schreef op 01 december 2011 @ 21:35:

Moeder van vriendje is heel boos op de juf.

De juf heeft haar zoontje nu dus geleerd dat het arme ding een kleurtje heeft en het daardoor vooral niet moet pikken dat iemand hem een koosnaapje geeft.

Juist. De juf discrimineert, niet jou zoontje.

Wat vervelend zeg, voor jou zoontje en voor zijn vriendje.

Hopelijk kun je het samen met zijn moeder uitleggen.
quote:olyfor schreef op 01 december 2011 @ 21:43:

Ik noem mijn dochter ook aapje.

Krijg ik nu ook op mijn kop?

.

Dat ligt eraan, alleen als je dochter een neger is

Dat is het bizarre, als de zoon van TO een wit vriendje had gehad was er geen probleem geweest...
Sowieso vind ik het noemen van woorden/namen niet onder discrimineren (= onderscheid maken) vallen, maar 'gewoon' onder uitschelden. Dus daar is de juf en de directeur ook al niet goed op de hoogte.

En daarnaast vind ik de juf zelf discrimineren, want zij maakt wel degelijk onderscheid. Zoals jij (TO) zelf al zegt in de OP: waarom zou het andersom wel mogen, zou jouw zoontje wel iets genoemd mogen worden (al dan niet terecht)?

Waardeloos beleid en absurde gedachtengang van die juf. En ik zou zeker ook maandag als eerste dit bespreken! En mocht die niet baten: dan in de ouderraad (of hoe heet dat precies) gooien met goede mogelijkheden tot uitleg, desnoods in een blaadje.
quote:iris1969 schreef op 01 december 2011 @ 21:28:

Kleine kinderen zullen zelden bewust discrimineren, tenzij uit een zeer racistische omgeving komen en ze dit met de paplepel ingegoten krijgen, maar dan nog zal dat dan meestal niet uit eigen initiatief zijn totdat ze wat ouder zijn.

In jullie geval is het ook nog eens een wederzijds woord én tussen vriendjes, dus ik denk dat de juf iets te ijverig is geweest en ik vind het vreemd dat de directeur zonder hoor en wederhoor zo gereageerd heeft.

Een goed gesprek tussen de beide ouders en de juf/directeur lijkt me dan ook geen gek idee.

Ik wil toch even opmerken, ook al negeer je me, dat dit zo ontzettend haaks staat op de mening die je op een ander topic ventileert (en herhaalt en herhaalt en herhaalt en herhaalt).

Dit is toch waar het allemaal om draait? Kinderdelijke interpretaties hoeven toch niet direct gelinkt te worden aan zware zaken als discriminatie? Dit is toch kinderlijke oprechtheid? Laat het dat dan ook zijn.
Is toch om te janken deze actie van de school.
Hier valt echt mijn bek van open.

Die school zou met mij nog lang niet klaar zijn,goed dat je morgen samen met moeder van vriendje het gesprek met de directeur en de juf aangaat.

Die juf is een beetje doorgeslagen met haar politieke correctheid.
Wat een onzin zeg. Ik zou echt een klacht indienen tegen de juf en de directeur heel hard aanpakken.

Als de school deel is van een scholengemeenschap zou ik het hogerop aankaarten dat ze duidelijk beleid gaan maken.

Even buiten het onderwerp huidskleur( het had ook ergens anders over kunnen gaan) hebben de directeur en de juf dit wel heel onpedagogisch aangepakt zeg.niet vragen asn jouw zoon hoe en waarom is echt te gek voor woorden!

Een leerkracht die regelmatig schreeuwt tegen de kinderen moet of overspannen naar huis of lekker ander werk gaan zoeken.

Kinderen hebben dat helemaal nog niet door, huidskleur.

Laatst bij mijn zoontje in de klas gingen ze een zelfportret maken.

Een afrikaans jongetje had geel papier gebruikt moesten ze allemaal lachen:" nee joh jij bent donkerbruin, ik ben lichtbruin en de juf is wit,"

Dat zegt ze verder dus helemaal niks. Niemand beledigd , ook het jongetje niet die moest heel hard meelachen want daar had hij nooit bij stilgestaan.

Vreemde vraag maar zijn de juf en de directeur zelf blank of ook getint?
Klein beetje offtopic hoor, maar "meer dan voldoende allochtone vrienden"? Zijn dat er dan genoeg of zelfs teveel?

(Dit is niet heel serieus bedoeld hoor, ik snap wel hoe je het bedoelt)
quote:missvivaesque schreef op 01 december 2011 @ 21:41:

Kortom, dit krijg je er nou van, als je dingen gaat benoemen vanuit een ouder-perspectief (zie meest recente Zwarte Piettopic). Lààt die kinderen toch gewoon kind zijn zonder ze meteen af te rekenen op wat ze doen, zeggen en menen.

Tjeeeezus.Helemaal mee eens. Juf klinkt overspannen en de directeur had eerst moeten praten met je zoon en het vriendje. Excuses zijn wel op zijn plaats. Droeftoeters zijn het.
Deze lerares staat helemaal niet in haar leerlingen! Heeft geen enkel zicht op wat er in de klas speelt, wie maatjes is met wie, enzovoorts. Leren ze dat niet meer op de pabo of zo? Ik vind haar SQ niet bepaald sterk... Veel geschreeuw van haar kant om werkelijk niets. Het tekent in mijn ogen de afstand tussen het personeel en de leerlingen. Het personeel is echt management, niks meer of minder. Wat ben ik blij dat ik nog tot een generatie behoor die onderwijsmatig uitstekend en wat lerarenen/didactiek betreft fijn basisonderwijs heeft genoten. Dat was helaas in de jaren 80 en de eerste paar jaar van de 90. Ik geloof dat het nadien in alle opzichten rap bergafwaarts is gegaan.
Sowieso is dat gesprek een heel goed idee.

Daarnaast zou ik het schreeuwen van de juf en haar aanpak ook ter discussie gaan stellen. Misschien niet in dat gesprek, maar later. Is dit wel de juiste school voor je zoontje?
Zou het niet zo kunnen zijn dat de school een soort van discriminatie protocol hanteert?

Ik zou om een gesprek vragen met de directeur.

Belachelijk zeg, ze weten dat het beste vriendjes van elkaar zijn en maken daar zo een opstand van.
quote:Murdoch schreef op 01 december 2011 @ 21:30:

[...]

Ik dacht dat 'is er mee aan' zoiets betekent al 'is er mooi klaar mee'? Dat ze het dus met TO eens is?

Oh mij hebben ze wijgemaakt dat de moeder het er dan niet mee eens is maar mee loopt met de school in dit geval...Foutje van mijn kant dus.

Al bij al vind ik dit echt triest van de school/ leerkracht..

Hebben ze de kinderen weer iets onschuldigs afgepakt..

En ze hebben de kinderen meteen discrimineren/pesten geleerd, waar ze zich eerst niet van bewust waren.

Weg onschuldig lief bijnaam 'spelletje'.

Wreed..zeer wreed..
Ik vind het vooral erg dat het vriendje, door de juf, zo bewust is gemaakt van zn huidskleur en dat je zoontje zo geïntimideerd is door de directeur. Kinderen horen zorgeloos te kunnen spelen en het is toch van de zotte dat je zoon nu gewoon bang is om met zn beste vriendje te spelen. Goed dat jullie maandag samen naar school gaan!
quote:Turkooiss schreef op 01 december 2011 @ 22:22:

Ik vind het vooral erg dat het vriendje, door de juf, zo bewust is gemaakt van zn huidskleur en dat je zoontje zo geïntimideerd is door de directeur. Kinderen horen zorgeloos te kunnen spelen en het is toch van de zotte dat je zoon nu gewoon bang is om met zn beste vriendje te spelen. Goed dat jullie maandag samen naar school gaan!
Jee ik ben toch blij dat het niet mijn felle karakter was die mij bijna deed ontploffen.

Ik ben echt heel erg boos, is maar goed dat ik zoontje vanmiddag bij de BSO op moest halen want had ik dit geweten als de school nog open was denk ik dat er niet een heel fatsoenlijk gesprek had plaats gevonden.

Dank jullie allemaal voor jullie mening. Het lucht me heel erg op dat ik dus niet gek ben

Deze juf is al jaren werkzaam op deze school en ik hoorde voordat de school weer van start ging al dat ze een moeilijke juf was. Ik dacht meer in de zin van streng maar rechtvaardig en heb er dus nooit bij stil gestaan wat men als "moeilijk" zag.

Ook ben ik van mening dat de regels in de klas nu eenmaal de regels van juf zijn en dat de ouders daar niet zo over moeten zeuren. Krijg nu het idee dat ouders dus niet altijd zeuren.

Morgenmiddag dus maar even een gesprek met directeur aangaan. Zal mij kalm moeten houden maar ga haar echt wel even vertellen waar voor mij de grens ligt. En vind inderdaad dat juf totaal geen notie heeft van wat er speelt bij de kinderen in haar klas.
Overigens is deze school tot dit schooljaar een hele fijne school geweest. Vorig jaar zijn ze verhuisd naar een ander gebouw.

Verder niks aan de regels of dergelijke veranderd zover ik weet.

Saarchen
Wie kan zich een schreeuwende juf of meester herinneren in z'n schooltijd? Ik niet. Denk dat deze juf het niet aan kan en overspannen is of hier tegen aan zit. Regelmatig schreeuwen in een klas, lijkt mij sowieso ook al intimiderend voor kinderen

De kinderen zeggen het over en weer en jou kind wordt erop aangesproken op een intimiderende manier. Er wordt veel meer van gemaakt dan het is.

Kinderen kunnen de meest gekke dingen tegen elkaar zeggen en dan liggen ze met elkaar in een deuk.

Zou inderdaad samen met de andere moeder een gesprek aangaan, met de juf (kan juf morgen niet een halfuur vrij maken) en de directeur.

Succes met het gesprek.
@ Allemaal reuze bedankt voor jullie mening.

@ turkoois Je slaat de spijker op zijn kop, dit is precies wat mij zo boos maakt.

@ Nina48 Ik mag hopen dat de school een anti-discriminatie regel heeft. Als er iemand een bloedhekel heeft aan discriminatie dan ben ik het wel.

Dit is alleen in mijn ogen geen discriminatie ( en gelukkig in de jouwe ook niet lees ik)

Morgenmiddag gaan we dus samen ( moeder van vriendje en ik) een gesprek met directeur aan. Juf is helaas vrij en zal dus hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig zijn. Die spreek ik zeker maandag nog een keer aan over haar gedrag.

Als we er niet op een nette manier uitkomen, dan ga ik een officiele klacht indienen bij de stichting waarbij de school aangesloten is.

Voor nu duik ik mijn warme bedje in.

Nogmaals super bedankt allemaal!!

Saarchen
quote:limelight schreef op 01 december 2011 @ 22:33:

Wie kan zich een schreeuwende juf of meester herinneren in z'n schooltijd? Ik niet. Denk dat deze juf het niet aan kan en overspannen is of hier tegen aan zit. Regelmatig schreeuwen in een klas, lijkt mij sowieso ook al intimiderend voor kinderen

De kinderen zeggen het over en weer en jou kind wordt erop aangesproken op een intimiderende manier. Er wordt veel meer van gemaakt dan het is.

Kinderen kunnen de meest gekke dingen tegen elkaar zeggen en dan liggen ze met elkaar in een deuk.

Zou inderdaad samen met de andere moeder een gesprek aangaan, met de juf (kan juf morgen niet een halfuur vrij maken) en de directeur.

Succes met het gesprek.Hier kan ik me nou zo aan ergeren.. vind je serieus dat juf op haar vrije dag naar school moet komen?

Als je over het vrije dag gedeelte heen had gelezen; ben jij zo iemand die denkt dat juffen na drie uur ook vrij zijn? Think again.
Oh maar TO, ik vind dit inderdaad een rare situatie. Als het een net nieuwe juf zou zijn kon ik me er nog bij voorstellen dat ze niet altijd weet wat ze moet doen, maar ik vind het ook raar dat de directie er dan meteen in mee gaat. Een gesprek met de directeur lijkt me een goed idee. Tip: ga niet heel boos doen en verwijten maken maar geef gewoon aan dat je het niet snapt, vaak kom je daar veel verder mee.
Alles is al gezegd. Belachelijk dit.

Succes met het gesprek vanmiddag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven