Dochter 6 maanden na 1.5 uur wakkertijd moe
woensdag 27 mei 2020 om 13:57
Hoi allemaal,
Vraag over mijn dochter van ruim 6 maanden. Dochter is een super vrolijk en heel actief kind. De hele dag in de weer met kruipen, rollen, lachen, dingen in de mond doen en naar alles grijpen. Ze is bezig met alles ontdekken, eet als een beer en eigenlijk altijd vrolijk. Wat mij (en man) verbaast is dat zij nog steeds maximaal 1,5 à 2 uur wakker kan zijn, daarna is zij zo moe dat ze jongeling wordt en moet slapen. Hierdoor doet zij wel 5 slaapjes op een dag. Van vriendinnen en anderen hoor ik dat hun baby's van 6 maanden gerust 3 uur wakker blijven.
Soms vraag ik me af of dit ander oorzaken kan hebben, maar tegelijkertijd oogt zij heel fit.
Dochter slaapt nu van 20:00 - 6:00/6:30; 7:30 - 8:15; 10:00 - 11:00; 13:00 - 15:00; 17:00 - 18:00 en dan rekken tot 20:00. Eigenlijk valt zij altijd binnen 10 minuten zelf in slaap.
Heb eigenlijk dus niks te klagen, maar ben toch benieuwd. Herkent iemand dit?
Vraag over mijn dochter van ruim 6 maanden. Dochter is een super vrolijk en heel actief kind. De hele dag in de weer met kruipen, rollen, lachen, dingen in de mond doen en naar alles grijpen. Ze is bezig met alles ontdekken, eet als een beer en eigenlijk altijd vrolijk. Wat mij (en man) verbaast is dat zij nog steeds maximaal 1,5 à 2 uur wakker kan zijn, daarna is zij zo moe dat ze jongeling wordt en moet slapen. Hierdoor doet zij wel 5 slaapjes op een dag. Van vriendinnen en anderen hoor ik dat hun baby's van 6 maanden gerust 3 uur wakker blijven.
Soms vraag ik me af of dit ander oorzaken kan hebben, maar tegelijkertijd oogt zij heel fit.
Dochter slaapt nu van 20:00 - 6:00/6:30; 7:30 - 8:15; 10:00 - 11:00; 13:00 - 15:00; 17:00 - 18:00 en dan rekken tot 20:00. Eigenlijk valt zij altijd binnen 10 minuten zelf in slaap.
Heb eigenlijk dus niks te klagen, maar ben toch benieuwd. Herkent iemand dit?
roos1228 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 13:58
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
3.22% gewijzigd
woensdag 27 mei 2020 om 14:01
Je zegt dat ze een actief kind is als ze wakker is?! Misschien heeft ze daarom ook wel meer slaap nodig dan een minder actief kind. Dat bewegen en als die nieuwe indrukken zijn slopend en die kan ze mooi verwerken als ze gaat slapen.
En daarbij, verschilt het natuurlijk van kind tot kind.
En daarbij, verschilt het natuurlijk van kind tot kind.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 27 mei 2020 om 14:03
woensdag 27 mei 2020 om 14:09
woensdag 27 mei 2020 om 14:24
Onze zoon is bijna 7 maanden en is ook snel moe. Hij doet nog 3 dutjes van minstens een uur, of 2 dutjes van twee uur op een dag. Vaak is hij na 2 uur wakker zijn ook wel toe aan slapen. Hij kan ook wel eens 3 of 4 uur achter elkaar wakker zijn (als we ergens op bezoek zijn en het is druk met andere kindjes, dat vind hij dan veels te interessant), maar dan is hij daarna wel echt afgedraaid.
Herkenbaar dus!
Herkenbaar dus!
woensdag 27 mei 2020 om 20:12
Onze zoon (6,5 maand) slaapt inderdaad minder overdag. Maar hij heeft wel een tijd gehad dat hij 's nachts onrustig was en 's ochtends erg vroeg wakker en toen ben ik Google gaan raadplegen. Daar stond overal dat je je kindje beter vroeger in bed kon leggen, dan slaapt hij langer. Ook is rekken helemaal niet goed.
Je verwacht juist dat wanneer je hem later in bed legt, hij langer slaapt (want vermoeid) maar tegenovergesteld is waar
Jullie hebben net wat ander "probleem" dan ons kind, maar je zou kunnen proberen om kind rond 19u in bed te leggen? Ik vind 20u erg laat.
Die van ons krijgt zn laatste fles om 18.30u en ligt er uiterlijk 18.45/19.00 uur in.
Je verwacht juist dat wanneer je hem later in bed legt, hij langer slaapt (want vermoeid) maar tegenovergesteld is waar
Jullie hebben net wat ander "probleem" dan ons kind, maar je zou kunnen proberen om kind rond 19u in bed te leggen? Ik vind 20u erg laat.
Die van ons krijgt zn laatste fles om 18.30u en ligt er uiterlijk 18.45/19.00 uur in.
woensdag 27 mei 2020 om 20:17
Dank julie wel voor de herkenning en logische verklaring. Dacht ga toch eens vragen of mensen het herkennen.
Lenthe, dat klopt inderdaad. Alleen als we haar om 19:00 in bed leggen, wordt ze om 5:00 wakker en dat is toch net iets te vroeg voor ons.
Ze wordt dan wakker van de honger, dus liever een fles om 6:30 dan 5:00.
Ik zal het wel binnenkort nog eens een tijdje proberen, kijken of ze dan net wat verder doortrekt qua slaap!

Lenthe, dat klopt inderdaad. Alleen als we haar om 19:00 in bed leggen, wordt ze om 5:00 wakker en dat is toch net iets te vroeg voor ons.

woensdag 27 mei 2020 om 20:44
Oef dat is inderdaad erg vroeg.. is het dan al echt ochtend voor haar? Of zou ze daarna gewoon nog door kunnen slapen? (Als je de fles heel zachtjes doet met zo min mogelijk licht) Ik denk dan dat ze er dan niet aan toe is om zo lang te slapen.Roos1228 schreef: ↑27-05-2020 20:17Dank julie wel voor de herkenning en logische verklaring. Dacht ga toch eens vragen of mensen het herkennen.![]()
Lenthe, dat klopt inderdaad. Alleen als we haar om 19:00 in bed leggen, wordt ze om 5:00 wakker en dat is toch net iets te vroeg voor ons.Ze wordt dan wakker van de honger, dus liever een fles om 6:30 dan 5:00.
Ik zal het wel binnenkort nog eens een tijdje proberen, kijken of ze dan net wat verder doortrekt qua slaap!
Is het misschien anders nog een optie om haar rond 19u in bed te leggen en haar dan nog wakker te maken voor de avondfles van 23u?
Zou dit alleen doen als je wil dat ze overdag minder slaapt. Maar eigenlijk denk ik: nergens voor nodig, gewoon lekker dit ritme aanhouden want dat werkt.
Het wordt vanzelf minder met het aantal slaapjes. Kind is nog maar 6 maand, alles op dr eigen tijd

woensdag 27 mei 2020 om 20:55
Hier heel herkenbaar maar ook een enorm actief en alert kind! Was geen seconde stil! Denk ook dat hij meer slaap nodig had om alle prikkels te verwerken. Zag zelf bij vriendinnen met kinderen die alleen nog maar wat konden rollen en op buikje spelen bij 6mnd en verder niet bewogen dat die kindjes langer wakker bleven. Maar die putten zichzelf ook minder uit denk ik dan.
Het werd richting de 7mnd minder slaapjes omdat hij wat meer slaapcycli achter elkaar ging plakken. Met 7.5mnd merkten we dat hij s avonds hyperactief werd en niet meer wilde slapen dus toen terug gegaan naar 2 slaapjes en dat lukte ineens! Maar slaapt nog steeds meer dan gemiddeld, ruim 5u op een dag en is bijna 9mnd. Wij hebben geen 2-3-4 schema maar 2-3-2 haha
Gewoon lekker kind volgen, komt wel
Het werd richting de 7mnd minder slaapjes omdat hij wat meer slaapcycli achter elkaar ging plakken. Met 7.5mnd merkten we dat hij s avonds hyperactief werd en niet meer wilde slapen dus toen terug gegaan naar 2 slaapjes en dat lukte ineens! Maar slaapt nog steeds meer dan gemiddeld, ruim 5u op een dag en is bijna 9mnd. Wij hebben geen 2-3-4 schema maar 2-3-2 haha
Gewoon lekker kind volgen, komt wel

woensdag 27 mei 2020 om 22:55
Mijn zoon dronk in zijn slaap om 23:09 een fles leeg. Zeker toen we er rijstebloem door deden, hield hij het dan langer vol.Roos1228 schreef: ↑27-05-2020 20:17... Alleen als we haar om 19:00 in bed leggen, wordt ze om 5:00 wakker en dat is toch net iets te vroeg voor ons.Ze wordt dan wakker van de honger, dus liever een fles om 6:30 dan 5:00.
Heel grappig maar je kon dus zijn kamer in sluipen, fles aanbieden, die zoog hij keihard leeg en dan sliep hij gewoon verder.
donderdag 28 mei 2020 om 14:35
Ik hoop het ook! Want ik ben inmiddels wel écht moe. Gelukkig wisselen man en ik soms af met een nachtje in de logeerkamer om bij te tanken. Heel fijn

donderdag 28 mei 2020 om 15:05
Ik denk dat dit per kind onwijs verschillend is. Mijn zoontje wordt volgende week 11 maanden.
En hij slaapt nog 2 a 3 keer op een dag hoor.
's avonds naar bed tussen 19.15/19.30
Wordt weer wakker tussen 7.30/8.30 (jeej thuiswerken)
Gaat vaak rond 10 weer naar bed, slaapt rond een uur
Smiddags nog een keer naar bed, slaapt weer rond een uur of 1.5 uur
En vaak eind van de middag nog net een powernapje van een half uur, tenzij allebei de middagdutjes lang waren.
Hij zal t wel nodig hebben haha.
En hij slaapt nog 2 a 3 keer op een dag hoor.
's avonds naar bed tussen 19.15/19.30
Wordt weer wakker tussen 7.30/8.30 (jeej thuiswerken)
Gaat vaak rond 10 weer naar bed, slaapt rond een uur
Smiddags nog een keer naar bed, slaapt weer rond een uur of 1.5 uur
En vaak eind van de middag nog net een powernapje van een half uur, tenzij allebei de middagdutjes lang waren.
Hij zal t wel nodig hebben haha.