dochter (6) slechte concentratie op school: tips??
zondag 8 november 2020 om 15:17
De titel zegt het al: ik ben op zoek naar tips om onze dochter van 6 te helpen zich wat beter te kunnen concentreren in de klas.
Vrijwillige concentratie thuis bij zelf uitgekozen spelletjes of activiteiten zoals knutselen e.d. gaat volgens mij goed, maar ik krijg regelmatig berichten van haar juf (ze zit in groep 3) dat ze zich erg zorgen maakt over het dromerige karakter van onze dochter. Ik ben benieuwd of iemand tips voor mij heeft..
Thuis merk ik wel inderdaad dat als we school dingen moeten doen, ze inderdaad continu afgeleid is.
het zit haar zelf ook dwars. Ze zei gisteren dat ze het gevoel heeft dat ze niks goed doet, niks kan. Dat vind ik zo ontzettend sneu, en het is vooral ook zo onwaar! Ze haalt namelijk voor zowel taal als rekenen alleen maar goede cijfers. Echter de concentratie, die heb je natuurlijk wel nodig.
De juf wil hier nu dus voor een tweede x over in gesprek met mij, echter ik heb gewoonweg geen tips voor haar! Zij zegt dat ik mijn dochter nu eenmaal het beste ken, en verwacht nu van mij tips om haar te ondersteunen. Maar die heb ik helemaal niet!
Ik ben geen docent of pedagoog, en thuis stellen we heel andere eisen aan haar..
Wie heeft voor mij tips? Om met de juf te delen en/of zelf thuis met haar aan de slag te gaan?
Vast bedankt!!
Vrijwillige concentratie thuis bij zelf uitgekozen spelletjes of activiteiten zoals knutselen e.d. gaat volgens mij goed, maar ik krijg regelmatig berichten van haar juf (ze zit in groep 3) dat ze zich erg zorgen maakt over het dromerige karakter van onze dochter. Ik ben benieuwd of iemand tips voor mij heeft..
Thuis merk ik wel inderdaad dat als we school dingen moeten doen, ze inderdaad continu afgeleid is.
het zit haar zelf ook dwars. Ze zei gisteren dat ze het gevoel heeft dat ze niks goed doet, niks kan. Dat vind ik zo ontzettend sneu, en het is vooral ook zo onwaar! Ze haalt namelijk voor zowel taal als rekenen alleen maar goede cijfers. Echter de concentratie, die heb je natuurlijk wel nodig.
De juf wil hier nu dus voor een tweede x over in gesprek met mij, echter ik heb gewoonweg geen tips voor haar! Zij zegt dat ik mijn dochter nu eenmaal het beste ken, en verwacht nu van mij tips om haar te ondersteunen. Maar die heb ik helemaal niet!
Ik ben geen docent of pedagoog, en thuis stellen we heel andere eisen aan haar..
Wie heeft voor mij tips? Om met de juf te delen en/of zelf thuis met haar aan de slag te gaan?
Vast bedankt!!
summer73 wijzigde dit bericht op 08-11-2020 15:17
Reden: typo
Reden: typo
0.19% gewijzigd
Computer says nooooo
zondag 8 november 2020 om 15:21
Dan moet je eerst uitvogelen waarom ze afgeleid is.
Is de stof te makkelijk, en kan ze daarom de concentratie niet opbrengen , want ze weet het al.
Of is het te moeilijk, en denkt ze al meteen dat ze het toch niet gaat leren.
2 verschillende redenen die een andere aanpak nodig hebben
Is de stof te makkelijk, en kan ze daarom de concentratie niet opbrengen , want ze weet het al.
Of is het te moeilijk, en denkt ze al meteen dat ze het toch niet gaat leren.
2 verschillende redenen die een andere aanpak nodig hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 8 november 2020 om 15:23
Als ik eerlijk ben dan zou ik het gesprek met de juf aangeven dat ze niet zo de nadruk hierop moet leggen omdat je dochter er hartstikke onzeker van wordt. Zolang ze goed mee kan komen dan zou ik er niet zoveel aandacht aan besteden. Volgens mij kan de juf zich beter richten op zaken die wel goed gaan.
zondag 8 november 2020 om 15:24
Misschien een (noise cancelling) koptelefoon, alleen op bij geconcentreerd zelfstandig werken? Of zelfs met een licht muziekje of geluidje op, zodat haar afgeleide breindeel daarop kan 'kauwen', terwijl ze zich op haar taak concentreert? Zoiets als een fidget spinner. Of misschien een wiebelstoel, voor hetzelfde soort effect?
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
zondag 8 november 2020 om 15:25
Dit zou ik ook doen. Als tip meegeven dat ze vooral moet helpen qua zelfvertrouwen.okkervil schreef: ↑08-11-2020 15:23Als ik eerlijk ben dan zou ik het gesprek met de juf aangeven dat ze niet zo de nadruk hierop moet leggen omdat je dochter er hartstikke onzeker van wordt. Zolang ze goed mee kan komen dan zou ik er niet zoveel aandacht aan besteden. Volgens mij kan de juf zich beter richten op zaken die wel goed gaan.
Juf bedoelt het natuurlijk heel goed maar het lijkt een negatief effect te hebben. Je dochter haalt goede cijfers, benadruk dat.
zondag 8 november 2020 om 15:49
Bedankt voor deze reacties al!
Ik vind het primair inderdaad jammer dat er zoveel negatieve nadruk hierop ligt nu vanuit de juf. Ze heeft al een wekkertje, zit vooraan bij de juf "zodat de juf haar extra goed in de gaten kan houden en kan helpen, komt nu in een speciaal aandachtsgroepje te zitten etc .. het baart me zorgen dat ze nu ineens van zichzelf het gevoel heeft "niks te kunnen" terwijl ze goede cijfers haalt (altijd ruim voldoende heel vaak 0 fouten!) en vooral het schooljaar met zeer veel plezier was gestart. Ik zou niet willen dat dit plezier verdwijnt door alle negatieve aandacht voor de concentratie.
Ik was zelf ook een dromertje, maar heeft heeft mij wel ook in de weg gestaan op school. Dat zou ik dus wel willen voorkomen. Ik had de cito en advies voor gym, uiteindelijk zonder leren/huiswerk etc de havo gedaan.. maar wel stiekem met een slecht gevoel over mijzelf.
Ik vind het primair inderdaad jammer dat er zoveel negatieve nadruk hierop ligt nu vanuit de juf. Ze heeft al een wekkertje, zit vooraan bij de juf "zodat de juf haar extra goed in de gaten kan houden en kan helpen, komt nu in een speciaal aandachtsgroepje te zitten etc .. het baart me zorgen dat ze nu ineens van zichzelf het gevoel heeft "niks te kunnen" terwijl ze goede cijfers haalt (altijd ruim voldoende heel vaak 0 fouten!) en vooral het schooljaar met zeer veel plezier was gestart. Ik zou niet willen dat dit plezier verdwijnt door alle negatieve aandacht voor de concentratie.
Ik was zelf ook een dromertje, maar heeft heeft mij wel ook in de weg gestaan op school. Dat zou ik dus wel willen voorkomen. Ik had de cito en advies voor gym, uiteindelijk zonder leren/huiswerk etc de havo gedaan.. maar wel stiekem met een slecht gevoel over mijzelf.
Computer says nooooo
zondag 8 november 2020 om 15:51
Nee, integendeel.. juf geeft daar al 30 jaar les..
Het is wel een school met nogal hoge instroom (en uitstroom..) wellicht dat dat ermee te maken heeft.
Computer says nooooo
zondag 8 november 2020 om 15:52
Vreemd. Het zal toch niet het eerste kind in haar klas zijn met concentratieproblemen.
Is er een IB'er op school?
zondag 8 november 2020 om 15:54
Juf bedoelt het ook echt erg lief, alleen ikzelf wordt er al kriegel van moet ik eerlijk zeggen.. Die kleintjes hebben zelf ELKE dag huiswerk! Al mogen we dat niet zo noemen: elke dag 10 minuten oefenen met lezen en daarbij 2x per week 10 minuten oefenen in de digitale leeromgeving ...
M.i. is schoolwerk dat je thuis moet doen huiswerk.
M.i. is schoolwerk dat je thuis moet doen huiswerk.
Computer says nooooo
zondag 8 november 2020 om 15:54
Ben het hier wel én niet mee eens. Er is inderdaad geen probleem, dus ik zou zeggen, lekker focussen op zelfvertrouwen.
Aan de andere kant, (als het wel blijkt te gaan om te makkelijke stof): ik had het vroeger als kind ook te makkelijk. Verveelde me. Concentreerde me ook niet maar omdat ik alles zo af had was dat ook niet nodig.
Middelbare school hetzelfde. HBO studie hetzelfde. Beetje flierefluiten. En toen belandde ik op de uni, waar ik wel gewoon wat moet doen. Nooit geleerd om te leren. En heb daar nu ontzettend veel moeite mee. Komt ook nog eens bij dat er ADD bij mij is ontdekt, wat ook verklaart waarom ik überhaupt een vreselijke concentratie heb (ik zeg of hint hiermee niet dat je dochter ADD heeft overigens).
Ik moet nu echt leren hoe het is om geconcentreerd te leren en goed te focussen op stof. Ik had graag gehad dat bij mij eerder was ontdekt dat én waarom ik me niet kon concentreren en had dan graag geleerd hoe dit voor mij wel zou werken.
zondag 8 november 2020 om 15:55
thanksmadamzonderm schreef: ↑08-11-2020 15:51havo is prima hoor. Ze is 6 en zit in groep 3. Middelbare school is nog zo ver weg. Met die cijfers zit het wel goed. Hopelijk blijft het zo met haar schoolplezier.
Computer says nooooo
zondag 8 november 2020 om 16:00
Wie heeft de meeste last van de gebrekkige concentratie?
Je dochter, de juf of de andere kinderen?
Je dochter dus mogelijk niet want ze haalt goede cijfers. Andere kinderen mogen er geen last van hebben, dat kan dochter leren. Als vooral de juf er last van heeft, dan moet juf met zichzelf aan de slag.
Je hebt gewoon kinderen die leren door te 'dromen'. Zolang ze goede resultaten boekt en haar werk af krijgt is er dus eigenlijk geen probleem.
Je dochter, de juf of de andere kinderen?
Je dochter dus mogelijk niet want ze haalt goede cijfers. Andere kinderen mogen er geen last van hebben, dat kan dochter leren. Als vooral de juf er last van heeft, dan moet juf met zichzelf aan de slag.
Je hebt gewoon kinderen die leren door te 'dromen'. Zolang ze goede resultaten boekt en haar werk af krijgt is er dus eigenlijk geen probleem.
zondag 8 november 2020 om 16:06
chaoticinternetnerd schreef: ↑08-11-2020 15:54
Aan de andere kant, (als het wel blijkt te gaan om te makkelijke stof): ik had het vroeger als kind ook te makkelijk. Verveelde me. Concentreerde me ook niet maar omdat ik alles zo af had was dat ook niet nodig.
De meeste scholen zijn tegenwoordig nog steeds geen ster in het bedienen van kinderen die sneller leren. Als het meisje goed meekomt, zou ik gewoon niets doen. Ja, de juf terugfluiten en zorgen dat ze een leuke schooltijd heeft.
zondag 8 november 2020 om 16:08
Hopelijk lukt dat!
Kan die 10 minuten lezen ingevuld worden door elkaar voor te lezen? Jullie zoeken samen een boekje uit dat ze leuk vindt en lezen zo elkaar voor. Maakt niet uit als ze droomt tussendoor. En die digitale leeromgeving is stom
zondag 8 november 2020 om 16:10
Dat is inderdaad een leuk idee, ik merk dat dochter zelf ook continu probeert. met mij mee te lezen als ik bv iets schrijf..madamzonderm schreef: ↑08-11-2020 16:08Hopelijk lukt dat!
Kan die 10 minuten lezen ingevuld worden door elkaar voor te lezen? Jullie zoeken samen een boekje uit dat ze leuk vindt en lezen zo elkaar voor. Maakt niet uit als ze droomt tussendoor. En die digitale leeromgeving is stom![]()
Computer says nooooo