dochter (6) slechte concentratie op school: tips??

08-11-2020 15:17 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: ik ben op zoek naar tips om onze dochter van 6 te helpen zich wat beter te kunnen concentreren in de klas.

Vrijwillige concentratie thuis bij zelf uitgekozen spelletjes of activiteiten zoals knutselen e.d. gaat volgens mij goed, maar ik krijg regelmatig berichten van haar juf (ze zit in groep 3) dat ze zich erg zorgen maakt over het dromerige karakter van onze dochter. Ik ben benieuwd of iemand tips voor mij heeft..

Thuis merk ik wel inderdaad dat als we school dingen moeten doen, ze inderdaad continu afgeleid is.
het zit haar zelf ook dwars. Ze zei gisteren dat ze het gevoel heeft dat ze niks goed doet, niks kan. Dat vind ik zo ontzettend sneu, en het is vooral ook zo onwaar! Ze haalt namelijk voor zowel taal als rekenen alleen maar goede cijfers. Echter de concentratie, die heb je natuurlijk wel nodig.

De juf wil hier nu dus voor een tweede x over in gesprek met mij, echter ik heb gewoonweg geen tips voor haar! Zij zegt dat ik mijn dochter nu eenmaal het beste ken, en verwacht nu van mij tips om haar te ondersteunen. Maar die heb ik helemaal niet!
Ik ben geen docent of pedagoog, en thuis stellen we heel andere eisen aan haar..

Wie heeft voor mij tips? Om met de juf te delen en/of zelf thuis met haar aan de slag te gaan?

Vast bedankt!!
summer73 wijzigde dit bericht op 08-11-2020 15:17
Reden: typo
0.19% gewijzigd
Computer says nooooo
moizer schreef:
08-11-2020 17:36
Weet de juf dat jij ADD hebt? Je wil niks suggereren of hinten, maar weet je hoe erfelijk het is? Hier een score van 2 op 3. Leg de juf dan ook maar eens uit dat je zo’n kind niet kan dwingen zich te concentreren. Dat kunnen haar hersenen namelijk niet (net zoals een blinde niet beter gaat zien door beter zijn best te doen).

Het letters herkennen op tempo is heel belangrijk om woorden te kunnen gaan lezen. Als je bij iedere letter goed na moet denken ben je bij letter 4 letter 1 al weer vergeten.

Verder blijft het advies iedere dag 10 minuten te lezen staan tot 6 VWO. Het is een onderzocht feit dat er steeds minder gelezen wordt, terwijl dit we enorm belangrijk is. Veel scholen (ook VO) geven daarom leesverplichting op.

Maar los van dit alles is het wel heel erg dat de juf je dochter zo onzeker maakt. Dit is schadelijk voor het leerproces. Ik zou me hierop richten tijdens het gesprek. Aangeven wat je dochter voelt. En dat het niet zinvol en niet wenselijk is dat ze je dochter de pauze ontzegt. Liever een deel van de leerstof wegstrepen. Beloningssysteem voor als ze alle niet weggestreepte taken af heeft, en als de verder komt nogmaals belonen.
Als de uitleg gegeven is zou de juf even na moeten vragen of je dochter begrepen heeft wat ze moet doen.
En erop blijven hameren dat de juf je dochter onzeker maakt! (Een dingetje waar veel ADDers ook last van hebben trouwens).
Ik weet niet zeker of ik ADD heb, weet alleen zeker dat ik (ook) heel snel afgeleid bent en soms moeite heb met prioriteren.. Ik heb dat geleerd uiteindelijk pas heel laat, en nog heb ik er soms moeite mee.
Computer says nooooo
summer73 schreef:
09-11-2020 09:11
Elke dag samen lezen doen wij al vanaf de geboorte, eigenlijk. Altijd voor het slapengaan, de ouderen lezen zelf, jongste wordt voorgelezen, en zodra ze leert lezen kan ze samen met ons lezen..
Maar nu krijgt ze gewoon een kopie van het lesboek van school mee, en daar moeten we dagelijks 10 minuten uit lezen met haar.
Dat is echt heel anders.
Dat kregen ze bij ons ook mee. Erger nog, mijn oudsten moesten letterreeksen lezen. Ik deed dat nooit, maar liet ze gewoon woordjes in het voorleesboek lezen. Lezen is lezen, je kunt daar als ouder zelf in sturen vind ik altijd.
Mijn zesjarige is ook een blije dromer en is ook vaak ergens anders met haar gedachten. In een rustiger groepje bleek ze het toch wel te kunnen.

En omdat haar werk qua inhoud goed ging zit ze nu in een plusklasje, twee keer per week. Daar heeft ze andere opdrachten (minder letters en woorden stampen maar creatief dingen combineren (bv een plattegrond van de klas maken (meten en tekenen) een schat verstoppen en tips voor andere groep opschrijven over waar ze moeten zoeken).

Dat blijkt ze heel geconcentreerd te kunnen. En nu mag ze in de gewone klas aan haar ‘schatkaart’ werken als ze klaar is met lezen. Dát motiveert. Ben erg blij voor haar, want ik herinner me de basisschool zelf als heel saai en stroperig en wil graag dat zij gemotiveerder blijft dan ik.

Probeer open gesprek met de juf aan te gaan en wat verschillende dingen te proberen.
Ik zou samen met de juf kijken naar hoe je haar onzekerheid aan gaat pakken. Want eerlijk gezegd lijkt me dat een groter probleem worden dan de concentratie. Niet omdat de concentratieproblemen niet belangrijk zijn, maar omdat de concentratie ook nog eens extra gedrukt kan worden door onzekerheid en angst het niet goed te doen. En ze haalt goede cijfers, dus het belemmert haar nu (nog) niet in haar leerprestaties.

Dus kun je niet in overleg met de juf een plan maken voor het weer wat meer opbouwen van dat zelfvertrouwen.
Bijv: ze mag iets minder maken, juf zet een streep op haar vel tot waar t moet (en niet zeggen, want dat vergeet ze misschien of hoort ze niet). Alles wat ze extra doet is meegenomen.
Juf loopt wat vaker bij haar tafeltje langs om te kijken hoe het gaat. Spreek met je dochter af dat als ze droomt, dat de juf dan even een hand op haar schouder legt zodat ze weer doorkan. Ondertussen kijkt de juf goedkeurend en steekt ze een duim op (ofzo).
De pauzes zijn niet om te werken, maar om lekker te spelen. Ook als het werk niet af is.
De juf gaat actief zoeken naar succesmomenten, zodat je dochter veel meer te horen krijgt wat goed gaat (en dat hoeft dus niet te zijn in hoeveel ze af heeft, maar wel in hoe ze het gemaakt heeft). Dat kan ook zitten in netjes werken, lief geholpen, pen goed vasthouden, toch iets gedaan ondanks dat ze droomde, durven vragen wat ze ook alweer moest doen etc.
helena2 wijzigde dit bericht op 09-11-2020 09:16
2.34% gewijzigd
summer73 schreef:
09-11-2020 09:14
Ik weet niet zeker of ik ADD heb, weet alleen zeker dat ik (ook) heel snel afgeleid bent en soms moeite heb met prioriteren.. Ik heb dat geleerd uiteindelijk pas heel laat, en nog heb ik er soms moeite mee.
Kon je goed leren, behalve het concentreren?
En misschien past de school ook minder goed bij jullie. Als het een prestatiegerichte school is kun je je afvragen of zo'n school bij je kind past. Maar vraag eerst een gesprek met de leerkracht aan.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 09-11-2020 09:18
14.94% gewijzigd
Qua thuis lezen: wij pakken gewoon bieb boeken of waar ze maar zin in heeft. Niet per se alleen haar schoolboekjes.
Bellyflop schreef:
09-11-2020 09:04
Ook gek dat je eerste vraag is hoe je kind kan helpen concentreren in plaats van dat je je afvraagt of die eis wel terecht is op die leeftijd en of de juf er wel goed mee omgaat.
Vind ik niet.
Zoals je leest geef ik eerder al aan dat ik weliswaar dubbele gevoelens bij de aanpak van de juf heb, echter zie ik weldegelijk het nut van kunnen concentreren in. Het maakt leren, studeren en werken nu eenmaal veel makkelijker, overzichtelijker en daarmee leuker! Ik heb zelf ervaren hoe lastig het is als je hoofd steeds een loopje met je neemt ;-) Ik kon in de klas echt "wakker schrikken" als er dan zo'n docent boven me uit torende ... had ik weer minuten-/urenlang (geeeen idee van tijd ook) zitten dagdromen ... hoe ik mijn best ook deed, het lukt me gewoon niet om mijn gedachten bij de les te houden ..
Als ik terugdenk en het herleid aan wat ik nu teruggekoppeld krijg over mijn dochter, moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er met tekenles oid geen last van had: dan mocht ik dromen en met mijn hoofd leuke uitstapjes maken ... Maar taal, rekenen etc? Vreselijk!
Computer says nooooo
Niet om in diagnoses te denken, maar misschien heb je hier iets aan. Ook voor kinderen zonder ADD kun je kijken naar welke tips jouw dochter zouden kunnen helpen.
https://gedragsproblemenindeklas.nl/ged ... /#Algemeen
MadameJean schreef:
Mijn zesjarige is ook een blije dromer en is ook vaak ergens anders met haar gedachten. In een rustiger groepje bleek ze het toch wel te kunnen.

En omdat haar werk qua inhoud goed ging zit ze nu in een plusklasje, twee keer per week. Daar heeft ze andere opdrachten (minder letters en woorden stampen maar creatief dingen combineren (bv een plattegrond van de klas maken (meten en tekenen) een schat verstoppen en tips voor andere groep opschrijven over waar ze moeten zoeken).

Dat blijkt ze heel geconcentreerd te kunnen. En nu mag ze in de gewone klas aan haar ‘schatkaart’ werken als ze klaar is met lezen. Dát motiveert. Ben erg blij voor haar, want ik herinner me de basisschool zelf als heel saai en stroperig en wil graag dat zij gemotiveerder blijft dan ik.

Probeer open gesprek met de juf aan te gaan en wat verschillende dingen te proberen.
Wat mooi om te lezen en wat een fijne aanpak!! Erg inspirerend, dankje.
Computer says nooooo
Als ze zich wel kan concentreren op sommige zaken maar niet op andere, is het probleem dan niet het onderwerp, in plaats van de concentratie?
helena2 schreef:
Ik zou samen met de juf kijken naar hoe je haar onzekerheid aan gaat pakken. Want eerlijk gezegd lijkt me dat een groter probleem worden dan de concentratie. Niet omdat de concentratieproblemen niet belangrijk zijn, maar omdat de concentratie ook nog eens extra gedrukt kan worden door onzekerheid en angst het niet goed te doen. En ze haalt goede cijfers, dus het belemmert haar nu (nog) niet in haar leerprestaties.

Dus kun je niet in overleg met de juf een plan maken voor het weer wat meer opbouwen van dat zelfvertrouwen.
Bijv: ze mag iets minder maken, juf zet een streep op haar vel tot waar t moet (en niet zeggen, want dat vergeet ze misschien of hoort ze niet). Alles wat ze extra doet is meegenomen.
Juf loopt wat vaker bij haar tafeltje langs om te kijken hoe het gaat. Spreek met je dochter af dat als ze droomt, dat de juf dan even een hand op haar schouder legt zodat ze weer doorkan. Ondertussen kijkt de juf goedkeurend en steekt ze een duim op (ofzo).
De pauzes zijn niet om te werken, maar om lekker te spelen. Ook als het werk niet af is.
De juf gaat actief zoeken naar succesmomenten, zodat je dochter veel meer te horen krijgt wat goed gaat (en dat hoeft dus niet te zijn in hoeveel ze af heeft, maar wel in hoe ze het gemaakt heeft). Dat kan ook zitten in netjes werken, lief geholpen, pen goed vasthouden, toch iets gedaan ondanks dat ze droomde, durven vragen wat ze ook alweer moest doen etc.
Wat een goede ideeën, dankje. Deze neem ik ook mee!
Computer says nooooo
Het punt is m.i. (op dit moment dan) niet haar prestaties maar een (blijkbaar) opvallend gebrek aan concentratie. Ik zou de juf daar wel serieus in nemen (zeker gezien de 30 jaar ervaring). Als de juf een punt heeft is het verstandig omdat te onderzoeken. Indien je dochter een concentratieprobleem heeft gaat haar dit belemmeren, misschien in eerste instantie niet qua cijfers, maar wel que reacties van haar omgeving op haar gedrag. De juf kan waarschijnlijk redelijk inschatten waar je dochter in de toekomst tegen aan gaat lopen. Zeker gezien je opmerkingen over je eigen concentratieproblemen, zou ik juist blij zijn dat de juf dit opmerkt en zo tijdig aankaart. Ik zelf heb ADD (geconstateerd latere leeftijd) en het zou enorm gescheeld hebben als dat toentertijd al ontdekt was. Had mij heel wat twijfels over mijn eigen kunnen bespaard. Niet om nu te zeggen dat ze ADD heeft, maar hulp mbt haar concentratie kan mi geen kwaad als ik het zo lees.
Dank allemaal, ook de link over ADD in de klas vind ik erg verhelderend. Ik ga dit vanavond nog eens goed (en geconcentreerd ;-) door lezen. Hier staan zeker bruikbare tips in en heel eerlijk gezegd herken ik mijzelf maar ook mijn dochter(s) erg in.

Whateffa: inderdaad, dit is eigenlijk ook hoe ik het ervaar. De juf geeft echt heel erg om "haar" kinderen, en zegt iets te signaleren waarvan zij bang is dat dat mijn dochter later erg in de weg zal komen te staan. Dan zie ik het als mijn taak als moeder om samen met de juf te onderzoeken hoe wij dochter kunnen helpen.
Computer says nooooo
MadameJean schreef:
09-11-2020 09:15
Kon je goed leren, behalve het concentreren?
Ja het leren was het probleem niet, echt de concentatie .. Ik had heel goede cito-scores, maar heb uiteindelijk de HAVO gedaan (met gym advies). Die havo deed ik dan echt met 2 vinders in mijn neus, kan me niet veel huiswerk herinneren. Als ik dat al deed, of serieus leren, dan haalde ik ook echt 10-en. Meestal maakte ik snel op school huiswerk en leerde ik niet.
Het liet me alleen wel slecht over mijzelf voelen. Liever had ik eigenlijk wel "gewoon" naar het atheneum gegaan en mijn best gedaan.. Denk dat bijkomend euvel was dat mijn thuissituatie niet zo gezellig was en mijn ouders ook niet de bagage hadden mij goed te ondersteunen hierin. En dat maakt voor mij de cirkel dan weer rond: want ik wil mijn kinderen dan wel ondersteunen waar ik kan.
Computer says nooooo
summer73 schreef:
09-11-2020 09:24
Wat een goede ideeën, dankje. Deze neem ik ook mee!
TO, ik krijg bijna het vermoeden dat Helena eigenlijk de groep 3 juf van mijn zoon is ;)
Hij kon ( en kan) zich ook niet goed concentreren en heeft van haar leren plannen aan de hand van een wit vel over de opdrachten in het boek waar hij niet aan werkte op dat moment. Ook had zij vaak kleine onderonsjes met zoon, zoals een knipoog of opgestoken duim. Het was duidelijk voor iedereen dat ze enorm op zoon was gesteld. Alle kinderen waren trouwens dol op haar ;)
Zoon haalt sterk wisselende resultaten, maar gaat met veel plezier naar school en zit inmiddels in groep vijf. Daarbij ook in een speciale plusklas. ( School heeft twee soorten plusklas).

Misschien blijft de concentratie ook wel achter omdat er voor je dochter weinig is om zich op te concentreren. Misschien is de stof te makkelijk maar gaat het ook te traag...
Ceester schreef:
09-11-2020 09:59
TO, ik krijg bijna het vermoeden dat Helena eigenlijk de groep 3 juf van mijn zoon is ;)
:rofl: nee hoor! Ik zou geen goede juf zijn ben ik bang. Gebrek aan geduld. Maar ik werk wel in de kinderpsychiatrie en meedenken met leerkrachten kan ik wel.
Ceester: wat leuk om te lezen over je zoon. Het is zo belangrijk hoe een kind in de klas gestimuleerd wordt!

Ik herken ook onze oudste dochter er sterk in. Haar vriendinnen maken inmiddels grapjes over haar. "XX onze nerdievriendin, die alleen maar 10-en kan halen" .. In groepen 1t/m 4 kregen we dezelfde feedback over haar als nu van jongste: korte concentratieboog, geen focus etc. In groep 4 had ze een juf die haar dermate negatief benaderde dat ze 's avonds lag te huilen in bed. Resultaten kelderden en een matig rapport. (voor haar doen dan: alleen maar V en RV i.p.v. G ;-) ) Vooral automatiseren en testen op tijd was een ramp. Dan kom je in groep 4 klem, met al die tafels ... Nu vanaf groep 5 gaat het geweldig. Mijn inziens ook door de super fijne leerkrachten die ze toen kreeg. Die herkenden niets in wat juf van groep 4 over dochter op papier had gezet en wilden eerst haar zelf een paar weken in de klas mee maken, zeiden ze. In plaats van meteen naar de schoolpsycholoog en remedial teacher zoals juf groep 4 voorstelde. Ik kreeg in 4 weken tijd een ander kind thuis! Blij om naar school te gaan en met bergen zelfvertrouwen, wat zich in een supergoed rapport vertaalde.

Maaar ... ook de manier waarop stof in de bovenbouw wordt aangeboden: ze maakt nu mindmaps etc. Als ze een leuk onderwerp heeft met natuur en techniek kijken we op tv een filmpje erover of bouwen bv een proefje na. Veel creatiever en visueler. Ik denk ook dat dat helpt. Ik heb het idee dat nu in groep 3 veel rijtjeslezen etc is. Oersaai.
Computer says nooooo
summer73 schreef:
09-11-2020 09:20
Vind ik niet.
Zoals je leest geef ik eerder al aan dat ik weliswaar dubbele gevoelens bij de aanpak van de juf heb, echter zie ik weldegelijk het nut van kunnen concentreren in. Het maakt leren, studeren en werken nu eenmaal veel makkelijker, overzichtelijker en daarmee leuker! Ik heb zelf ervaren hoe lastig het is als je hoofd steeds een loopje met je neemt ;-) Ik kon in de klas echt "wakker schrikken" als er dan zo'n docent boven me uit torende ... had ik weer minuten-/urenlang (geeeen idee van tijd ook) zitten dagdromen ... hoe ik mijn best ook deed, het lukt me gewoon niet om mijn gedachten bij de les te houden ..
Als ik terugdenk en het herleid aan wat ik nu teruggekoppeld krijg over mijn dochter, moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er met tekenles oid geen last van had: dan mocht ik dromen en met mijn hoofd leuke uitstapjes maken ... Maar taal, rekenen etc? Vreselijk!

Oké, nou zo te horen pas je prima bij de school.

Succes met samen met de school je dochter constant zeggen dat ze het niet goed doet (terwijl ze het gewoon nog niet kan met 6).
Ik heb inmiddels de juf een uitgebreide reactie terug gestuurd waarin voor mij ook belangrijkste is dat ik haar heel graag wil helpen de focus te verbeteren. Echter dat ik niet goedkeur als dochter in de pauze taakjes moet afronden. Ook de streep onder het taakje (tip van iemand hierboven, thx!) heb ik mee gegeven ipv vertellen tot waar, en geopperd of er een visuelere of creatievere manier is om soms de lessen in te vullen. Verder veel positieve aandacht (voor zover mogelijk in een klas van 32) en dat we de lijnen zo kort mogelijk houden. Ook heb ik een koptelefoon besteld en aan juf gevraagd of zij hiervoor open staat die soms te gebruiken.
Computer says nooooo
De ideeen over wat een goede intelligentie is, zijn de afgelopen jaren ook veranderd. Eerder werd er veel meer gekeken naar kennis: wat je weet en geleerd hebt. Inmiddels wordt er veel meer gekeken naar of mensen creatief om kunnen gaan met een probleem. Dus oplossingen kunnen bedenken, out of the box kunnen denken. Natuurlijk zijn weetjes en kennis nodig en handig. Maar juist het motiveren om kinderen zelf oplossingen te laten verzinnen en eens iets te laten uitproberen (ook al denken we als volwassenen dat het niet gaat werken) is heel goed.

Edit: dit schrijf ik nav de post van TO over hoe de andere dochter nu werkt op school.
Whateffa schreef:
09-11-2020 09:27
Het punt is m.i. (op dit moment dan) niet haar prestaties maar een (blijkbaar) opvallend gebrek aan concentratie. Ik zou de juf daar wel serieus in nemen (zeker gezien de 30 jaar ervaring). Als de juf een punt heeft is het verstandig omdat te onderzoeken. Indien je dochter een concentratieprobleem heeft gaat haar dit belemmeren, misschien in eerste instantie niet qua cijfers, maar wel que reacties van haar omgeving op haar gedrag. De juf kan waarschijnlijk redelijk inschatten waar je dochter in de toekomst tegen aan gaat lopen. Zeker gezien je opmerkingen over je eigen concentratieproblemen, zou ik juist blij zijn dat de juf dit opmerkt en zo tijdig aankaart. Ik zelf heb ADD (geconstateerd latere leeftijd) en het zou enorm gescheeld hebben als dat toentertijd al ontdekt was. Had mij heel wat twijfels over mijn eigen kunnen bespaard. Niet om nu te zeggen dat ze ADD heeft, maar hulp mbt haar concentratie kan mi geen kwaad als ik het zo lees.

Dat het opvallend zou zijn verschilt nogal per school en juf. Er zijn overduidelijk meer en minder (cognitief) prestatiegerichte scholen en scholen hebben soms hele andere ideeën over pedagogiek. Niet elke school verwacht hetzelfde in groep 3.

Een juf die een kind in de pauze binnen laat zou ik absoluut niet serieus nemen, die leeft nog met haar hoofd in de jaren 50. Iedereen weet tegenwoordig hoe belangrijk vrij buiten spelen is voor de concentratie en prestaties. Als je de concentratie wil verhogen kan je beter naar het bos gaan en geconcentreerd kevers zoeken nadat je kind net gerend heeft, dan alleen, binnen in een muf lokaal op je kont moeten zitten met 6 jaar, denkend dat je het niet goed doet!
Bellyflop schreef:
09-11-2020 10:42
Oké, nou zo te horen pas je prima bij de school.

Succes met samen met de school je dochter constant zeggen dat ze het niet goed doet (terwijl ze het gewoon nog niet kan met 6).
Bellyflop, ik voel duidelijk een pijnpuntje bij je: dit is niet wat ik bij mijn dochter doe?! Dan lees je niet goed.
Computer says nooooo
summer73 schreef:
09-11-2020 10:55
Bellyflop, ik voel duidelijk een pijnpuntje bij je: dit is niet wat ik bij mijn dochter doe?! Dan lees je niet goed.

Dat signaal wordt aan haar gegeven. Misschien niet bewust.

Het is geen pijnpunt bij mij, ik heb een hele leuke schooltijd gehad en kan me prima concentreren. Dat gun ik elk kind. Ik weet eea van pedagogiek en ben kritisch.

Zo te lezen heb je juist zelf een pijnpunt met betrekking tot je werkethos op de havo en dat je zelf meer discipline had willen hebben. Pas op dat je dat niet op je kind projecteert.
Concentratie is zeker fijn en nuttig. Maar het is alleen maar fijn en nuttig als er ook iets is waar concentratie voor nodig is. Als concentratie wordt afgedwongen op iets dat saai, voorspelbaar en bekend is, is het een soort straf. En geen incidentele, maar een dagelijkse: het is als iemand dwingen wakker en alert te blijven bij monotone herhaling. Ik denk dat het misschien goed is om te achterhalen wat de oorzaak van het concentratieprobleem is en òf je het wil beschouwen als een probleem. Niet opletten door een stoornis is een handicap waarvan de gevolgen met oefening kunnen worden verminderd. Niet opletten door jeugdige onvolgroeidheid, vergt niets anders dan tijd om te rijpen. Niet opletten in een saaie omgeving is een nuttig copingsmechanisme dat voorkomt dat je afgestompt en depressief raakt.

Met zes jaar zou ik eerst nog mikken op optie 2 en inzetten op een leuke schooltijd, in plaats van op verbetering. Pas als je zeker weet dat het met tijd niet beter wordt, zou ik verder kijken naar optie 1 of 3.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven