dochter (6) slechte concentratie op school: tips??
zondag 8 november 2020 om 15:17
De titel zegt het al: ik ben op zoek naar tips om onze dochter van 6 te helpen zich wat beter te kunnen concentreren in de klas.
Vrijwillige concentratie thuis bij zelf uitgekozen spelletjes of activiteiten zoals knutselen e.d. gaat volgens mij goed, maar ik krijg regelmatig berichten van haar juf (ze zit in groep 3) dat ze zich erg zorgen maakt over het dromerige karakter van onze dochter. Ik ben benieuwd of iemand tips voor mij heeft..
Thuis merk ik wel inderdaad dat als we school dingen moeten doen, ze inderdaad continu afgeleid is.
het zit haar zelf ook dwars. Ze zei gisteren dat ze het gevoel heeft dat ze niks goed doet, niks kan. Dat vind ik zo ontzettend sneu, en het is vooral ook zo onwaar! Ze haalt namelijk voor zowel taal als rekenen alleen maar goede cijfers. Echter de concentratie, die heb je natuurlijk wel nodig.
De juf wil hier nu dus voor een tweede x over in gesprek met mij, echter ik heb gewoonweg geen tips voor haar! Zij zegt dat ik mijn dochter nu eenmaal het beste ken, en verwacht nu van mij tips om haar te ondersteunen. Maar die heb ik helemaal niet!
Ik ben geen docent of pedagoog, en thuis stellen we heel andere eisen aan haar..
Wie heeft voor mij tips? Om met de juf te delen en/of zelf thuis met haar aan de slag te gaan?
Vast bedankt!!
Vrijwillige concentratie thuis bij zelf uitgekozen spelletjes of activiteiten zoals knutselen e.d. gaat volgens mij goed, maar ik krijg regelmatig berichten van haar juf (ze zit in groep 3) dat ze zich erg zorgen maakt over het dromerige karakter van onze dochter. Ik ben benieuwd of iemand tips voor mij heeft..
Thuis merk ik wel inderdaad dat als we school dingen moeten doen, ze inderdaad continu afgeleid is.
het zit haar zelf ook dwars. Ze zei gisteren dat ze het gevoel heeft dat ze niks goed doet, niks kan. Dat vind ik zo ontzettend sneu, en het is vooral ook zo onwaar! Ze haalt namelijk voor zowel taal als rekenen alleen maar goede cijfers. Echter de concentratie, die heb je natuurlijk wel nodig.
De juf wil hier nu dus voor een tweede x over in gesprek met mij, echter ik heb gewoonweg geen tips voor haar! Zij zegt dat ik mijn dochter nu eenmaal het beste ken, en verwacht nu van mij tips om haar te ondersteunen. Maar die heb ik helemaal niet!
Ik ben geen docent of pedagoog, en thuis stellen we heel andere eisen aan haar..
Wie heeft voor mij tips? Om met de juf te delen en/of zelf thuis met haar aan de slag te gaan?
Vast bedankt!!
summer73 wijzigde dit bericht op 08-11-2020 15:17
Reden: typo
Reden: typo
0.19% gewijzigd
Computer says nooooo
maandag 9 november 2020 om 11:12
Je zet de klok op 5 minuten om een werkje te doen. Je wil haar een koptelefoon meegeven naar school. Je hebt toegestaan dat de juf haar nu al 2 x (en waren dat de eerste keren?) binnen laat in de pauze.
Al die dingen geven aan je kind de boodschap: wat jij doet is niet goed, het moet anders.
Blijkbaar zie je dat niet.
En als er nou echt wat aan de hand was... je hebt het over een 6-jarige in groep 3 die zich niet kan concentreren en dat wel kan als het iets leuks betreft. Grote kans dat ze over 6 maanden al anders is hierin. Zonder dat je wat doet.
Al die dingen geven aan je kind de boodschap: wat jij doet is niet goed, het moet anders.
En als er nou echt wat aan de hand was... je hebt het over een 6-jarige in groep 3 die zich niet kan concentreren en dat wel kan als het iets leuks betreft. Grote kans dat ze over 6 maanden al anders is hierin. Zonder dat je wat doet.
maandag 9 november 2020 om 11:41
Ik vind de reactie van de juf ook vrij heftig, dat meisje heeft toch gewoon pauze nodig/verdiend!
Mijn zoon heeft ook de concentratie van een dronken goudvis. Hij haalt ook prima cijfers omdat de stof eigenlijk onder niveau is en hij heeft dus nooit echt geleerd om op te letten om zo iets aan te leren want er was nooit noodzaak toe. Hij zit nu in groep 4 en wat voor hem heel erg helpt is een kaartje op zijn tafel (in zijn geval van spiderman... grote held) waaronder staat: je kan het (naam), even doorwerken!!
Mijn zoon heeft ook de concentratie van een dronken goudvis. Hij haalt ook prima cijfers omdat de stof eigenlijk onder niveau is en hij heeft dus nooit echt geleerd om op te letten om zo iets aan te leren want er was nooit noodzaak toe. Hij zit nu in groep 4 en wat voor hem heel erg helpt is een kaartje op zijn tafel (in zijn geval van spiderman... grote held) waaronder staat: je kan het (naam), even doorwerken!!
maandag 9 november 2020 om 12:25
Ik zou mijn reacties trouwens niet in een mail naar de juf sturen. Dit vind ik nu echt een onderwerp om samen over te praten en ideeen over uit te wisselen. Nu heb je kans dat het overkomt als enkel kritiek en dat lijkt me nu ook niet de bedoeling. De bedoelingen zijn van de juf goed zeg je. En ze vraagt om tips, dus ze geeft ook aan dat ze zelf zoekend is. Dan lijkt het me beter om in een gesprek eea uit te wisselen dan via de mail.
Want of je het er nu mee eens bent of niet, je kunt beter een team vormen met de juf dan tegenstanders worden. En een mail is snel verkeerd geïnterpreteerd of te hard verwoord.
Ga je er ook nog een gesprek over voeren binnenkort?
Want of je het er nu mee eens bent of niet, je kunt beter een team vormen met de juf dan tegenstanders worden. En een mail is snel verkeerd geïnterpreteerd of te hard verwoord.
helena2 wijzigde dit bericht op 09-11-2020 13:18
0.53% gewijzigd
maandag 9 november 2020 om 13:14
Ik heb de juf erop aangesproken dat ik niet wil dat ze taakjes af moet maken in de pauze.Bellyflop schreef: ↑09-11-2020 11:12Je zet de klok op 5 minuten om een werkje te doen. Je wil haar een koptelefoon meegeven naar school. Je hebt toegestaan dat de juf haar nu al 2 x (en waren dat de eerste keren?) binnen laat in de pauze.
Je laatste alinea ben ik het niet mee eens. Ik kon me als 6-jarige niet concentreren, en dat lukt nu ook als volwassene met moeite.
Jij noemt dat in een eerder bericht arbeidsethos. Dat was het dus niet. Het was een concentratieprobleem. Als ik dochter zou kunnen helpen, dat het bij haar niet een dergelijk negatieve uitwerking hoeft te hebben, lijkt me dat fijn.
Maar ik sta open voor kritiek, en ik ga bij mijzelf na of ik inderdaad zo duidelijk aan dochter het signaal af geef dat ze het niet goed doet. Want dat is niet mijn bedoeling.
Het wekkertje was meer voor mijzelf om te kijken hoe het nu gaat. Ik ken mijn dochter nu eenmaal niet in een lessituatie.
Computer says nooooo
maandag 9 november 2020 om 13:17
Ik denk dat het wel meevalt met bericht aan juf: zij is nu in coronatijd helemaal digitaal gegaan en schrijft minstens 2x per week op de schoolapp hele uitgebreide berichten. Ook dit sneed zijzelf digitaal aan. Voor mijwerkt het ook prettig omdat ik dan zeker weet dat ik alles benoem wat ik ter sprake wilde brengen.helena2 schreef: ↑09-11-2020 12:25Ik zou mijn reacties trouwens niet in een mail naar de juf sturen. Dit vind ik nu echt een onderwerp om samen over te praten en ideeen over uit te wisselen. Nu heb je kans dat het overkomt als enkel kritiek en dat lijkt me nu ook niet de bedoeling. De bedoelingen zijn van de juf goed zeg je. En ze vraagt om tips, dus ze geeft ook aan dat ze zelf zoekend is. Dan lijkt het me beter om in een gesprek eea uit te wisselen dan via de mail.
Want of je het er nu mee eens bent of niet, je kunt beter een team vormen met de juf dan tegenstanders. En een mail is snel verkeerd geïnterpreteerd of te hard verwoord.
Bovendien hebben wij elkaar afgelopen vrijdag na school persoonlijk gesproken.
Zowel juf als ik hebben een positieve insteek.
Computer says nooooo
maandag 9 november 2020 om 13:52
Ik kan me er niks bij voorstellen dat jouw dochter zich prettig gaat voelen met een koptelefoon op in de klas, afgesloten van de rest. Heb je daar wel over na gedacht? Ze voelt zich al minder dan de rest en dan zit ze straks ook nog als enige met zo'n gek ding op d'r hoofd.
Ik vind het echt zorgwekkend wat ik lees, sorry. Dat we in deze tijd kennelijk nog steeds niet zo ver zijn dat we kinderen op school kunnen motiveren in plaats van steeds verder demotiveren en onzeker maken.
Ik vind het echt zorgwekkend wat ik lees, sorry. Dat we in deze tijd kennelijk nog steeds niet zo ver zijn dat we kinderen op school kunnen motiveren in plaats van steeds verder demotiveren en onzeker maken.
maandag 9 november 2020 om 18:26
Ik heb er inderddaad vanuit die scope niet over nagedacht. Op school zijn meer kinderen die een koptelefoon gebruiken en hoopte dat ook mijn dochter er wellicht gebaat bij is. Ik heb het voorgelegd aan de juf iig.Wennas schreef: ↑09-11-2020 13:52Ik kan me er niks bij voorstellen dat jouw dochter zich prettig gaat voelen met een koptelefoon op in de klas, afgesloten van de rest. Heb je daar wel over na gedacht? Ze voelt zich al minder dan de rest en dan zit ze straks ook nog als enige met zo'n gek ding op d'r hoofd.
Computer says nooooo
maandag 9 november 2020 om 18:28
Ik ga kijken, dankjewel!Promethium schreef: ↑09-11-2020 14:34Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is het al wel genoemd of helemaal niet relevant, maar misschien kun je eens kijken naar de beertjes van Meichenbaum? Mijn ervaring is dat dat heel goed kan werken voor dromerige kinderen.
Computer says nooooo
maandag 9 november 2020 om 21:28
Op de school van mijn kinderen zijn ook best wat kinderen met koptelefoons, kinderen met wiebelkussens, kinderen met extra dyslexieondersteuning en kinderen die naar de plusklas gaan, en er is vast nog vanalles waarvan ik geen weet heb. De boodschap die de school daarbij geeft, is dat elk kind anders is en dat ze voor iedere leerling een manier zoeken die werkt. En dat kan dan ook nog in de loop van de tijd veranderen.
Als een koptelefoon Pietje nú helpt bij het leren, zet Pietje dus gewoon een koptelefoon op. Niet omdat wat hij zonder koptelefoon deed ‘fout’ was. Een basisschool kind hoeft nog niet alles te kunnen, dus ‘fout’ is helemaal niet aan de orde.
dinsdag 10 november 2020 om 08:50
Mensen snappen niet dat groep 3 hele omschakeling is voor kinderen van die leeftijd. Mijn jongste kan bijv. Zich goed concentreren, maar was in het begin heel gespannen en angstig. Mijn oudste kon zich slecht concentreren, en dat kwam terug in elke gesprek op school, maar groot deel is ook haar karakter. Verder kan ze heel goed leren. Nu in groep 7 heeft ze steeds haar taken af en is ze trots.
Wat ik wil zeggen is niet teveel trekken aan haar, maar blijven aanmoedigen en stimuleren.
Wat ik wil zeggen is niet teveel trekken aan haar, maar blijven aanmoedigen en stimuleren.
dinsdag 10 november 2020 om 09:30
Tja, maar het kind van TO zit nou eenmaal op deze school en met deze docent in de klas. Ik zou niet zomaar 30 jaar ervaring wegdenken. Feit is dat ze in die 30 jaren veel kinderen voorbij heeft zien komen, dus best een idee kan hebben over het gemiddelde concentratievermogen van een kind van 6. Als je vraagtekens zet bij de juf vanwege de schoolcultuur dan is wisselen naar een school met een beter passende cultuur de oplossing. Wil je dat niet, dan zal ze het moeten doen met de juf in kwestie.Bellyflop schreef: ↑09-11-2020 10:52Dat het opvallend zou zijn verschilt nogal per school en juf. Er zijn overduidelijk meer en minder (cognitief) prestatiegerichte scholen en scholen hebben soms hele andere ideeën over pedagogiek. Niet elke school verwacht hetzelfde in groep 3.
Een juf die een kind in de pauze binnen laat zou ik absoluut niet serieus nemen, die leeft nog met haar hoofd in de jaren 50. Iedereen weet tegenwoordig hoe belangrijk vrij buiten spelen is voor de concentratie en prestaties. Als je de concentratie wil verhogen kan je beter naar het bos gaan en geconcentreerd kevers zoeken nadat je kind net gerend heeft, dan alleen, binnen in een muf lokaal op je kont moeten zitten met 6 jaar, denkend dat je het niet goed doet!
dinsdag 10 november 2020 om 16:59
Ik ga zeker niet van school wisselen.. De school staat heel erg goed aangeschreven, hier zitten haar vrienden en vriendinnen ook op school.. en ook dit hele proces hoort bij "leren, m.i. .. voor zowel dochter als voor mij.
Ben het er ook mee eens dat juf met veel ervaring niet zomaar aan de kant moet worden geschoven. Hoezo zou dochter niet gewoon wat geholpen kunnen worden met haar concentratie. Leermomentje voor mij om het positief te brengen.
Ben het er ook mee eens dat juf met veel ervaring niet zomaar aan de kant moet worden geschoven. Hoezo zou dochter niet gewoon wat geholpen kunnen worden met haar concentratie. Leermomentje voor mij om het positief te brengen.
Computer says nooooo