Dochter afgewezen voor de MBO opleiding

10-06-2020 17:13 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een brief ontvangen dat mijn dochter is afgewezen, met de vermelding dat je als ouder ivm privacy niet mag bellen of mailen over het waarom, maar dat mijn dochter dat als ze het wil weten zelf moet doen.

Mijn dochter is geslaagd voor haar VMBO G plus ( wiskunde en engels kreeg ze als extra uitdaging op havo niveau).
Super blij natuurlijk ook omdat mijn dochter best moeilijke jaren achter de rug heeft ivm haar anorexia.
Ze is vorig jaar en het jaar daarvoor langdurig opgenomen geweest.
Nu is ze al ruime een jaar stabiel met haar gewicht, ze heeft een BMI van 20.

Ze is ontzettend creatief en heeft dus op school het profiel bouw,wonen en interieur gekozen.

Ze voldoet aan de toelatingseisen van de school.
Ook haar profiel sluit goed aan bij de opleiding creatief vakman.
Ze heeft zich voor 1 april aangemeld.
Vorige week het intakegesprek gehad waarin ze aangaven dat haar portfolio er goed uitzag.
Daarnaast moest ze ook laten zien wat ze allemaal zelf had gemaakt.
Nu heeft ze haar ontworpen stoel, bureau en nog meer laten zien.
Aan het einde kwam de vraag of er dingen waren waar ze rekening mee moesten houden.
Mijn dochter heeft eerlijk geantwoord dat ze anorexia heeft.

Nu de afwijzing en ergens snap ik het niet.
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen, nu waren ze al gesloten.
Ook haar mentor ga ik inlichten.
Uit haar klas zijn ze met dit profiel allemaal aangenomen alleen op een school in een andere regio.

We hebben nu 2 alternatieven gevonden en ze heeft zich daar aangemeld, maarja dit is natuurlijk veel te laat.
En gaan ze afgewezen leerlingen wel aannemen?
Dankzij de corona ook maar 1 school kunnen bezoeken.
Slappewas ik heb een paar creative opleidingen gedaan van mbo tot hbo oa CIBAP, Artemis en hbo vormgeving (laatste niet afgerond) en de reden tot afwijzen kan heel onlogisch aanvoelen. Ik was op voorhand afgewezen voor Artemis omdat ik er op de pasfoto te jong en naïef uitzag :| Toen mocht ik via via toch op gesprek en was ik gewoon door.

Creatieve opleidingen zijn hard. Waar je normaal wordt afgerekend op inzet en prestatie in cijfers en letters wordt je hier afgerekend op werk wat je visie is, wat je met je handen vormgegeven hebt. Je kindje van de laatste weken. Daar moet je tegen kunnen. Bij andere opleidingen is het vaak een kwestie van boeken volgen en dan kan je voldoen. Bij creativiteit is dat niet zo. Ik kan mij voorstellen dat men iemand met een aandoening als anorexia te kwetsbaar vindt om zo hard tegen te zijn. Zelfs ik was dagen boos en verdrietig als een docent mijn etalage of project afwees. Gelukkig werd ik harder toen het niveau van mijn opleiding steeg. Maar ik heb er veel zien sneuvelen en trok het zelf soms ook niet vooral als de opleiding een organisatorische ramp was.

Wees eerlijk en vraag jezelf af of je dochter het al aankan om te horen te krijgen dat haar werk fysiek niet goed is en ze het moet afbreken en er weer uren, soms nachten aan te besteden.
meaki schreef:
10-06-2020 18:08
Op creatieve opleidingen is talent ook van belang.
Nou dit. En dan schrijf je toch meteen al op meerdere opleidingen in, om zo je kansen te spreiden? Mijn zoon heeft zich op 4 verschillende MBO's ingeschreven, want creatief en dus portfolio's en extra opdrachten doen. Hij is er op 3 afgewezen, en gelukkig op eentje wel aangenomen. Toevallig ook nog op zijn voorkeurs MBO, dus dat is mooi.

Ik zou er niet van uitgaan dat het vanwege anorexia is. Maar eerder vanwege portfolio. Die kan er best goed uitgezien hebben, maar als er anderen zijn met een betere portfolio, dan is de jouwe misschien wel goed, maar niet goed genoeg.

En bel gewoon samen. Laat je dochter naar het waarom vragen (zeker op een creatieve opleiding waar ze continu feedback zal krijgen, zal ze toch echt in staat moeten zijn om die feedback zelf te vragen), en ga er naast zitten met de telefoon op de speaker.
Ik geef me meestal uit voor de persoon waar ik voor bel. Bijvoorbeeld voor schoonmoeder. We heten allebei mevrouw X, dus niks gelogen. Alleen als ze ter controle de geboortedatum vragen is het natuurlijk niet de mijne. Maar schoonouders zijn hoogbejaard en zijn zelf niet meer in staat om van allerlei (bijvoorbeeld) loterijen af te komen. Ergste was toen schoonvader zelf moest bellen, hoe ik ook probeerde uit te leggen, dat hij door zijn herseninfarct niet meer kan praten. Verder dan ja en nee komt hij niet echt meer en wisselt die twee ook nog wel eens om. Nota bene hadden ze die loterij aan hem verkocht na zijn herseninfarct. Maar goed, dat terzijde.

Af en toe gaat dat avg-gedoe te ver. Bel gewoon met de speaker aan en zeg dat je namens dochter belt en dat zij akkoord is en laat haar ja zeggen. Zo'n kind schepen ze veel te makkelijk af. Op het VWO gaat wel gewoon via de ouders tot 18 en dan op het mbo opeens niet, heel vreemd. Ik heb ook ouders gehoord, die niet hoorden van de school dat hun kind spijbelde en dan konden ze wel opeens uit het niks op het matje komen bij de leerplichtambtenaar. Wat had je dan als ouders moeten doen als niemand je zegt dat je kind niet komt?
poldervrouw schreef:
10-06-2020 17:51
Je mag niet zelf bellen ... dat staat toch in de info die je kreeg ? Je dochter moet zelf bellen

Je krijgt echt geen antwoord als je zelf belt (ik heb ook kind op MBO en als ik een mail stuur krijg kind een mail met " je moeder heeft deze mail gestuurdd" en krijg ik mail retour met " ivm privacy moet kind zelf mailen" Dat mijn kind dat lastig vindt ivm autisme gaan ze aan voorbij, maar dat is een ander verhaal.
Je mag altijd samen met je kind mailen en evt een afspraak maken hoor! Zelfs als ze 18+ zijn. Maar als kind niet wil dat ouders op de hoogte zijn houd het op. Ook als docent is dat heel jammer en lastig!

Aan de andere kant, als er in de beroepspraktijk was mis gaat, ga je ook niet als ouder bij zijn baas langs. Dat is wel de fase qua opleiding waar ze in zitten. Dus mijn tip aan alle ouders is altijd laat je kind de mail maken, schaaf hem samen bij en zet jezelf in de CC. De meeste docenten zullen je dan ook opnemen in de mail met het antwoord. En vraag zonodig een gesprek aan, dit zal niemand snel weigeren. Uiteindelijk is het de combinatie, kind , school en ouder die er samen voor zorgen dat de opleiding succesvol is. Waarin kind echt de hoofdrol moet (gaan) spelen.
Ik juich dit alleen maar toe. Mijn kinderen laat ik dit allemaal zelf regelen. Best wel gek dat ik mijn zoon op mbo nog wel ziek moet melden in mijn omgeving van zijn digitale schoolomgeving.

(Waar hij dus nu gewoon de inloggegevens van heeft)
Pandala schreef:
10-06-2020 17:47
Laat haar bellen met jou erbij. Als ze dit niet zelf durft/kan, kan ze zeggen ‘ik ben die en die en ik geef hierbij toestemming dat je met mijn moeder praat en ik zit ernaast’. Dan moeten ze wel antwoorden :)
Dit wou ik net schrijven. Als ze ernaast zit mag dat gewoon. Ik zou bellen.
Nou het is inmiddels gezakt bij mij, jammer maar helaas, het moest gewoon niet zo wezen dan.
Dochter is nog wel flink teleurgesteld en dat mag.

Een tussenjaar zoals meelopen bij een meubelmaker of timmerman kan ook altijd nog als ze op die andere scholen niet aangenomen zou worden.
Havo lijkt mij ook een goede optie, kan ze zich nog even een paar jaar ontwikkelen en dan aan de slag.
Ze is ondanks haar dyslexie (ja ook dat nog) heel goed in Engels.

Ze had alleen zo gehoopt om met meubel design aan de slag te kunnen.
lattemachiato schreef:
10-06-2020 18:32

Af en toe gaat dat avg-gedoe te ver. Bel gewoon met de speaker aan en zeg dat je namens dochter belt en dat zij akkoord is en laat haar ja zeggen. Zo'n kind schepen ze veel te makkelijk af. Op het VWO gaat wel gewoon via de ouders tot 18 en dan op het mbo opeens niet, heel vreemd.
Echt niet. Mijn dochter zit in 4 VWO tto en op haar 16e verjaardag had ze direct een mail van school dat zij leading is en dat zonder haar toestemming de ouders niks horen / weten.
Bij mij op het vwo was het pas vanaf 18 dat je zelf je eigen absentiebriefjes mocht schrijven, daarvoor toch echt je ouders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat is wel heel klote. Ik ben ook een keer afgewezen en dat kwam gewoon omdat diegene die erover ging mij niet mocht. Dat was aan alles te merken. Had meteen al een beeld van mij gevormd terwijl ze me niet eens kende en maakte er een sport van om mij lekker de grond in te boren. Heb er aan gedacht om een klacht in te dienen maar wat heb je daar aan?! Mentor van school heeft die school nog wel een keer gebeld omdat ze het belachelijk vond hoe die b*tch met mij was omgegaan en om een goed woordje voor me te doen maar die kreeg natuurlijk een heel ander verhaal te horen.
girasole3 schreef:
10-06-2020 19:03
Echt niet. Mijn dochter zit in 4 VWO tto en op haar 16e verjaardag had ze direct een mail van school dat zij leading is en dat zonder haar toestemming de ouders niks horen / weten.
Wettelijk wel. Schijnbaar heeft die school van je dochter andere regels.
Maar weet je nu al dat het allemaal te laat is dan? WAnt jullie wilden nog bellen en je had het ook nog over een andere regio.

Ze was al best ver in het proces dus ik zou morgen toch nog wat dingen uitzoeken. Denk dat inschrijfdata dit jaar wel wat soepeler zijn ivm Corona.
Je kunt méér.
Natuurlijk zijn er andere opties, en dochter zal daar ook wel aan wennen. Toch zou ik aanraden om nog wel te vragen naar de afwijzing. Als ze de creatieve kant op wil, al dan niet over 1-2 jaar pas, krijgt ze daar heel veel mee te maken. Dan kan ze dat het beste vast beginnen te oefenen met jou ernaast ipv in een lokaal op school met alleen de docent.
Ik zou zeker bellen. Althans, dochter laten bellen, op speaker en met jou erbij. Vooraf vragen bespreken die ze kan stellen en als ze vastloopt neem jij het over.
Haar bij aanvang van het gesprek laten melden dat haar moeder meeluistert.
Nemain• schreef:
10-06-2020 19:07
Wettelijk wel. Schijnbaar heeft die school van je dochter andere regels.
Ik hoor het ook van anderen.
Even googelen levert dit op; blijkbaar gaan de rechten op 16 jarige leeftijd over op het kind.
Vandaar waarschijnlijk ook dat bij TO in de brief staat dat ouders niet hoeven te bellen

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank ... e-rechten/
De beste les die ik ooit kreeg van een docent in een creatief vak: leer teleurstellingen incasseren.

Een creatief beroep is een opeenvolging van teleurstellingen en afwijzingen. Afgewezen opdrachten en aanvragen, klanten die iets prachtig vinden maar er niet voor willen betalen, mensen die niet eens zien wat jou bloed, zweet en tranen heeft gekost, enzovoort. Het is ook prachtig, een creatief beroep, maar beschouw deze afwijzing als de eerste stap in een lang leerproces.

Ik snap niet zo goed waarom ze zelf niet kan bellen trouwens. Durft ze niet? Wel handig om het toch te leren...
Susan schreef:
10-06-2020 19:05
Bij mij op het vwo was het pas vanaf 18 dat je zelf je eigen absentiebriefjes mocht schrijven, daarvoor toch echt je ouders.
Was dat voor of na de invoering van de agv-wet?
Susan schreef:
10-06-2020 19:05
Bij mijn oudste dochter ook, en dat is nog maar 2 jaar geleden
Ik zou haar ook laten bellen met jou erbij. Dat is dan meteen haar toestemming dat de informatie met ouder(s) gedeeld kan worden.
Daarbij is ze leerplichtig en ben je, volgens de wet, als ouder verantwoordelijk voor een schoolinschrijiving zolang ze geen startkwalificatie heeft. En een VMBO diploma is dus geen startkwalificatie. Dus zeker wel handig als jij ook de informatie over de afwijzing krijgt.

Verder raad ik je aan dit even te lezen
https://www.onderwijsconsument.nl/save- ... elden-mbo/
Als je dat nog niet had gedaan.
Lala1979 schreef:
10-06-2020 18:34
Je mag altijd samen met je kind mailen en evt een afspraak maken hoor! Zelfs als ze 18+ zijn. Maar als kind niet wil dat ouders op de hoogte zijn houd het op. Ook als docent is dat heel jammer en lastig!

Aan de andere kant, als er in de beroepspraktijk was mis gaat, ga je ook niet als ouder bij zijn baas langs. Dat is wel de fase qua opleiding waar ze in zitten. Dus mijn tip aan alle ouders is altijd laat je kind de mail maken, schaaf hem samen bij en zet jezelf in de CC. De meeste docenten zullen je dan ook opnemen in de mail met het antwoord. En vraag zonodig een gesprek aan, dit zal niemand snel weigeren. Uiteindelijk is het de combinatie, kind , school en ouder die er samen voor zorgen dat de opleiding succesvol is. Waarin kind echt de hoofdrol moet (gaan) spelen.

SAMEN mailen wel (maar dan vanuit mail kind) maar als ouder heb ik 0,0 inzage in kind op het MBO, dat heeft niets te maken met het feit of mijn kind dat wel of niet wil (sterker nog, hij heeft mij zijn inloggegevens gegeven zodat ik zijn rooster in kon kijken en als ik dat wil ook zijn cijfers en absentie ), maar school geeft aan dat vanwege privacy zij niet met mij in gesprek gaan over kind. Als kind zelf het initiatief neemt en dus zelf contact zoekt en mailt dan is het oke, maar als ik mail , krijgt kind mail met dat ik heb gemaild (lekkere zin).
Staat op de website van de opleiding dat ze een toelatingstest eisen? Alleen dan kunnen ze een selectie uitvoeren en eventueel je dochter afwijzen. Wettelijk gezien mag dat.
Staat dat er niet expliciet bij vermeld zijn ze verplicht om je dochter aan te nemen!

Heeft de school niet een dependance die verder weg is? Misschien is daar wel plaats?

Mijn dochter was in eerste instantie ook op de wachtlijst gezet Van de dichtsbijzijnde opleiding. Kreeg als tip om het verderop te proberen, dat betekende wel 1 uur en 15 minuten reistijd. Daar aangenomen en toen bleek er toch een plek te zijn dichtbij waar ze op de wachtlijst stond. Dus daar gaat ze nu alsnog naar toe!
Haar decaan van haar huidige school zei al: ga dan naar de verre en begin in oktober eens te vragen of er scholieren uitgevallen zijn en je overgeplaatst kan worden. Maar dat was dus niet meer nodig....
Zoon is bijna 18. We hebben tot nu toe alleen een machtiging door hem moeten laten tekenen bij de apotheek.

Belachelijk gedoe, ik betaal, dus ik bepaal.

Schoolgegevens kunnen we nog steeds gewoon bij en als zijn 18de verjaardag nadert laten we hem een machtiging voor álle schoolzaken tekenen.

Als hij dat niet wil, dan mag hij een baan zoeken en kostgeld gaan betalen.

Toen ik 19 was ging ik hokken (havo-5) en heb ik mijn vader gemachtigd om mijn schoolresultaten op te vragen. Slechte cijfers-> weer thuiswonen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Sheepy78 schreef:
10-06-2020 19:24
Bij mijn oudste dochter ook, en dat is nog maar 2 jaar geleden
Kan heel goed, de avg-wet is ook pas 2 jaar geleden ingegaan, redelijk aan het eind van het schooljaar.
Maartje2016 schreef:
10-06-2020 19:21
Was dat voor of na de invoering van de agv-wet?
Dat maakt op zich niks uit. Die gaat over het delen van gegevens. Dus de school mag niet aan de ouders mailen: klopt het dat uw kind ziek is? Maar de school mag wel bij voorbaat al aangeven dat een eventuele ziekmelding door de ouder moet gebeuren. Daarmee geven ze namelijk geen privé gegevens vrij.

Overigens zit er natuurlijk een raar spanningsveld tussen dat je als ouders verantwoordelijk bent voor de leerplicht, maar niet op de hoogte gehouden mag worden als daar iets mis gaat als kind dat niet wil. Ik vraag me echt af of dat voor een rechter stand zou houden (ik vermoed overigens dat gezien de druk op de AVG dan eerder een eventuele boete zou vervallen dan dat je toch inzicht krijgt, maar ik zou wel heel geïnteresseerd zijn in de casus).
Staat er geen enkele motivatie/grond in de brief waarop ze afgewezen is? Ze moet op z'n minst contact opnemen voor feedback, dat is waar ze van kan leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven