Dochter afgewezen voor de MBO opleiding
woensdag 10 juni 2020 om 17:13
Vandaag een brief ontvangen dat mijn dochter is afgewezen, met de vermelding dat je als ouder ivm privacy niet mag bellen of mailen over het waarom, maar dat mijn dochter dat als ze het wil weten zelf moet doen.
Mijn dochter is geslaagd voor haar VMBO G plus ( wiskunde en engels kreeg ze als extra uitdaging op havo niveau).
Super blij natuurlijk ook omdat mijn dochter best moeilijke jaren achter de rug heeft ivm haar anorexia.
Ze is vorig jaar en het jaar daarvoor langdurig opgenomen geweest.
Nu is ze al ruime een jaar stabiel met haar gewicht, ze heeft een BMI van 20.
Ze is ontzettend creatief en heeft dus op school het profiel bouw,wonen en interieur gekozen.
Ze voldoet aan de toelatingseisen van de school.
Ook haar profiel sluit goed aan bij de opleiding creatief vakman.
Ze heeft zich voor 1 april aangemeld.
Vorige week het intakegesprek gehad waarin ze aangaven dat haar portfolio er goed uitzag.
Daarnaast moest ze ook laten zien wat ze allemaal zelf had gemaakt.
Nu heeft ze haar ontworpen stoel, bureau en nog meer laten zien.
Aan het einde kwam de vraag of er dingen waren waar ze rekening mee moesten houden.
Mijn dochter heeft eerlijk geantwoord dat ze anorexia heeft.
Nu de afwijzing en ergens snap ik het niet.
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen, nu waren ze al gesloten.
Ook haar mentor ga ik inlichten.
Uit haar klas zijn ze met dit profiel allemaal aangenomen alleen op een school in een andere regio.
We hebben nu 2 alternatieven gevonden en ze heeft zich daar aangemeld, maarja dit is natuurlijk veel te laat.
En gaan ze afgewezen leerlingen wel aannemen?
Dankzij de corona ook maar 1 school kunnen bezoeken.
Mijn dochter is geslaagd voor haar VMBO G plus ( wiskunde en engels kreeg ze als extra uitdaging op havo niveau).
Super blij natuurlijk ook omdat mijn dochter best moeilijke jaren achter de rug heeft ivm haar anorexia.
Ze is vorig jaar en het jaar daarvoor langdurig opgenomen geweest.
Nu is ze al ruime een jaar stabiel met haar gewicht, ze heeft een BMI van 20.
Ze is ontzettend creatief en heeft dus op school het profiel bouw,wonen en interieur gekozen.
Ze voldoet aan de toelatingseisen van de school.
Ook haar profiel sluit goed aan bij de opleiding creatief vakman.
Ze heeft zich voor 1 april aangemeld.
Vorige week het intakegesprek gehad waarin ze aangaven dat haar portfolio er goed uitzag.
Daarnaast moest ze ook laten zien wat ze allemaal zelf had gemaakt.
Nu heeft ze haar ontworpen stoel, bureau en nog meer laten zien.
Aan het einde kwam de vraag of er dingen waren waar ze rekening mee moesten houden.
Mijn dochter heeft eerlijk geantwoord dat ze anorexia heeft.
Nu de afwijzing en ergens snap ik het niet.
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen, nu waren ze al gesloten.
Ook haar mentor ga ik inlichten.
Uit haar klas zijn ze met dit profiel allemaal aangenomen alleen op een school in een andere regio.
We hebben nu 2 alternatieven gevonden en ze heeft zich daar aangemeld, maarja dit is natuurlijk veel te laat.
En gaan ze afgewezen leerlingen wel aannemen?
Dankzij de corona ook maar 1 school kunnen bezoeken.
donderdag 11 juni 2020 om 07:48
Mailen over een laag cijfer doen wij niet. We kunnen zelf wel nagaan of een cijfer klopt qua voorbereiding.
Wel zoeken we soms contact met docenten omdat we twijfelen aan zoons aanpak. Daar is nog nooit negatief op gereageerd, misschien omdat we de docent daarmee niet "aanvallen"?
Bij de open dag op het MBO hebben we een leraar hiernaar gevraagd. Die heeft gezegd dat hij na -tig herinneringen aan de leerling echt wel even de telefoon pakt en de ouders belt, waardoor het te maken werk in no-time binnen is. Praaivussie of niet, leerlingzorg gaat op dat moment voor, zegt hij.
Wel zoeken we soms contact met docenten omdat we twijfelen aan zoons aanpak. Daar is nog nooit negatief op gereageerd, misschien omdat we de docent daarmee niet "aanvallen"?
Bij de open dag op het MBO hebben we een leraar hiernaar gevraagd. Die heeft gezegd dat hij na -tig herinneringen aan de leerling echt wel even de telefoon pakt en de ouders belt, waardoor het te maken werk in no-time binnen is. Praaivussie of niet, leerlingzorg gaat op dat moment voor, zegt hij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

donderdag 11 juni 2020 om 07:59
Als je dochter nog zoveel steun en hulp nodig heeft is een tussenjaar misschien wel heel verstandig, zeker gezien de mogelijke hardheid van de opleiding. Een jaar werken en meer zelfstandig worden, eventueel nog verder met therapie?
Vind ik ook wel bijzonder.
Vind ik ook wel bijzonder.

donderdag 11 juni 2020 om 14:11
Mina81 schreef: ↑10-06-2020 21:47Toen ik 16 was begon ik aan mijn eerste (echte) baan icm mbo opleiding. NO WAY dat mijn ouders zich ergens mee mochten bemoeien... sollicitatie deed ik zelf, mbo regelen deed ik zelf...voor schut zeg...
Zelfs de bijbaantjes voor die tijd (toen mocht dat nog zo jong) regelde ik zelf wel. Alleen mijn allereerste bijbaantje toen ik 13 was hebben zij geregeld.
Dit soort taalgebruik ja.
donderdag 11 juni 2020 om 23:15
Ook als het over organisatorische dingen gaat, is het bij ons belachelijk. Die studenten moeten over een jaar aan het bed van patiënten staan. Dan kan het me niks schelen of je hersenen nog niet helemaal uitgerijpt zijn, dan moet je gewoon in staat zijn om je eigen shit op te lossen.
Bij een 16 jarige mbo student, is het heel wat anders. Maar daar verwacht ook niemand dat ze over een jaar op dat niveau kunnen functioneren. En een 21 jarige met achterliggende problematiek zal waarschijnlijk ook geen geneeskunde studeren. Want hoe hard het ook klinkt: als je niet in staat bent om dit soort dingen zelf te regelen, hoor je (in elk geval op dit moment) niet daar op de opleiding.
vrijdag 12 juni 2020 om 08:06
Ik snap deze opmerking, maar ik denk wel dat het één van de uitwassen is van deze tijd: als je niet perfect bent val je buiten de boot.nausicaa schreef: ↑11-06-2020 23:15Ook als het over organisatorische dingen gaat, is het bij ons belachelijk. Die studenten moeten over een jaar aan het bed van patiënten staan. Dan kan het me niks schelen of je hersenen nog niet helemaal uitgerijpt zijn, dan moet je gewoon in staat zijn om je eigen shit op te lossen.
Bij een 16 jarige mbo student, is het heel wat anders. Maar daar verwacht ook niemand dat ze over een jaar op dat niveau kunnen functioneren. En een 21 jarige met achterliggende problematiek zal waarschijnlijk ook geen geneeskunde studeren. Want hoe hard het ook klinkt: als je niet in staat bent om dit soort dingen zelf te regelen, hoor je (in elk geval op dit moment) niet daar op de opleiding.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 12 juni 2020 om 08:30
vrijdag 12 juni 2020 om 08:38
Ik ben fan van de serie 'The good doctor'.
Arts, autistisch, sociaal behoorlijk gehandicapt.
En toch is hij een goede dokter en steunen zijn collega's hem daar waar nodig.
Mijn zoon wil naar de universiteit, is slimmer dan vrijwel iedereen, maar door zijn autisme is hij op sommige vlakken echt gehandicapt.
In zijn geval: hij kan niet zelfstandig reizen. Extreme vorm van contextblindheid volgens de psych.
Maar....... als je slim genoeg bent voor een universitaire studie wordt verwacht dat je ook slim genoeg bent voor het OV, dus helaas pindakaas, hij kan een studie wel vergeten.
En zo kan ik nog wel 1000 dingen noemen die wat mij betreft onder diezelfde noemer vallen: alleen als je perfect bent kom je nog ergens in onze maatschappij.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 12 juni 2020 om 08:40
Daarbij: het is geen schande om bepaalde dingen niet te kunnen.
Soms is het handig om het zelf te gaan leren, soms is het prima om daar hulp bij te vragen (van je ouders, van de buurman, van vrienden, van je belastingadviseur).
Soms is het handig om het zelf te gaan leren, soms is het prima om daar hulp bij te vragen (van je ouders, van de buurman, van vrienden, van je belastingadviseur).
David Dunning
David Dunning

vrijdag 12 juni 2020 om 14:37
Het is zeker geen schande om iets niet te kunnen, maar dat betekent wel dat sommige beroepen of studies niet haalbaar zijn. Als je in een rolstoel zit kun je niet naar de ballet academie. En ik denk dat iemand die zo autistisch is als the good docter irl nooit door zijn co schappen was gekomen, en misschien een prima medisch wetenschappelijk onderzoeker die het medicijn tegen Corona ontdekt, maar nooit aan het bed van een patiënt had gestaan. En dat maakt die persoon niet minder waardevol.
En ook maakt het nogal uit of iemand die hulp nodig heeft dat zelf kan aangeven en het initiatief dus van de hulpvrager komt, of dat die persoon altijd bij het handje genomen moet worden. Dus het verschil tussen dochter belt zelf met moeder ernaast vs moeder belt zonder dat dochter het weet of er om vraagt...
vrijdag 12 juni 2020 om 14:41
Geheel eens over de Good Doctor, maar ik denk dat hij in Nederland al nooit naar de universiteit was gegaan, omdat hij bijv op de middelbare school al uitgevallen was vanwege zijn slechte sociale vaardigheden.forumfossiel schreef: ↑12-06-2020 14:37Het is zeker geen schande om iets niet te kunnen, maar dat betekent wel dat sommige beroepen of studies niet haalbaar zijn. Als je in een rolstoel zit kun je niet naar de ballet academie. En ik denk dat iemand die zo autistisch is als the good docter irl nooit door zijn co schappen was gekomen, en misschien een prima medisch wetenschappelijk onderzoeker die het medicijn tegen Corona ontdekt, maar nooit aan het bed van een patiënt had gestaan. En dat maakt die persoon niet minder waardevol.
En ook maakt het nogal uit of iemand die hulp nodig heeft dat zelf kan aangeven en het initiatief dus van de hulpvrager komt, of dat die persoon altijd bij het handje genomen moet worden. Dus het verschil tussen dochter belt zelf met moeder ernaast vs moeder belt zonder dat dochter het weet of er om vraagt...
En daar zal ik tegen blijven ageren. Das mijn traumaatje.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 12 juni 2020 om 14:46
Eens. En het het gaat om een puber/kind onder de 18... Hoezo moeten die sowieso van alles al kunnen?

vrijdag 12 juni 2020 om 16:24
Ze hoeven het niet meteen te kunnen, maar juist door ze op hun 16 e al bepaalde verantwoordelijkheden te geven kunnen ze dat leren, zodat niet bij 17 jaar en 364 dagen alles geregeld wordt door pa en ma, en een dag later de meerderjarig e het wel zelf moet uitzoeken.Luci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 14:46Eens. En het het gaat om een puber/kind onder de 18... Hoezo moeten die sowieso van alles al kunnen?
En zoals eerder aangegeven. Een mbo er wordt geacht in het tweede jaar al redelijk zelfstandig te kunnen functioneren op een stage. Dan wordt mbo er ook geacht om zelf feedback te vragen enige krijgen en zit moeder er ook niet naast.

vrijdag 12 juni 2020 om 16:27
En niet ieder kind kan dat dus. Hoezo is wat begeleiding ( dus niet alles willen regelen maar wel helpen en adviseren) van ouders dan iets vreselijks. Overdreven gedoe.forumfossiel schreef: ↑12-06-2020 16:24Ze hoeven het niet meteen te kunnen, maar juist door ze op hun 16 e al bepaalde verantwoordelijkheden te geven kunnen ze dat leren, zodat niet bij 17 jaar en 364 dagen alles geregeld wordt door pa en ma, en een dag later de meerderjarig e het wel zelf moet uitzoeken.
En zoals eerder aangegeven. Een mbo er wordt geacht in het tweede jaar al redelijk zelfstandig te kunnen functioneren op een stage. Dan wordt mbo er ook geacht om zelf feedback te vragen enige krijgen en zit moeder er ook niet naast.

vrijdag 12 juni 2020 om 16:56
vrijdag 12 juni 2020 om 17:02
Niet in de provincie Groningen, helaas.forumfossiel schreef: ↑12-06-2020 14:47Je moet ze met een lantaarntje zoeken maar er zijn scholen voortgezet speciaal onderwijs cluster 4 op vwo niveau.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

vrijdag 12 juni 2020 om 17:03
Pfoe wat een helicopter moeder. Control freak. Je dwingt dus je kind voor een machtiging terwijl hij volwassen is en jou helemaal geen machtiging verontschuldigd is. Bizar. En als hij dat niet doet dan manipuleer je hem door hem te laten stoppen met z’n studie en kostgeld te laten betalen. Als ik zoon was was ik gillend uit huis weggegaan, bij zo’n wantrouwende moeder. Blij dat mijn ouders mij gewoon student hebben laten zijn. Zonder te controleren en manipuleren. Zij lieten zien vertrouwen te hebben in mij.Snoesje666 schreef: ↑10-06-2020 20:09Zoon is bijna 18. We hebben tot nu toe alleen een machtiging door hem moeten laten tekenen bij de apotheek.
Belachelijk gedoe, ik betaal, dus ik bepaal.
Schoolgegevens kunnen we nog steeds gewoon bij en als zijn 18de verjaardag nadert laten we hem een machtiging voor álle schoolzaken tekenen.
Als hij dat niet wil, dan mag hij een baan zoeken en kostgeld gaan betalen.
Toen ik 19 was ging ik hokken (havo-5) en heb ik mijn vader gemachtigd om mijn schoolresultaten op te vragen. Slechte cijfers-> weer thuiswonen.
Moet hij je ook machtigen voor stemmen bij een verkiezing? Mag hij dat ook niet? Voor een soa test ook? Voor een bankrekening openen? Voor z’n tinder account?

vrijdag 12 juni 2020 om 17:14
Maar dat mag toch ook gewoon, dat steuntje in de rug. Het mag alleen niet achter de rug van kind om, dus moet de school zeker weten dat ze communiceren met de leerling en op initiatief van de leerling. En dus aan ze niet in op een mail van een ouder. Moeder mag er heust naast zitten, telefoon op speaker. Je kunt voor- en nabespreken. Maar het bellen zelf, daarvan verwacht de school dus dat de leerling dat doet, en dat vind ik echt niet zo raar. ( Zeker niet omdat ze anders de autoriteit persoonsgegevens op hun nek hebben als blijkt ze informatie gedeeld hebben aan de ouders van net die ene 16 jarige die wel alles zelf regelt vanwege hooglopende conflicten thuis).Luci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 16:27En niet ieder kind kan dat dus. Hoezo is wat begeleiding ( dus niet alles willen regelen maar wel helpen en adviseren) van ouders dan iets vreselijks. Overdreven gedoe.

vrijdag 12 juni 2020 om 17:24
Solomio schreef: ↑12-06-2020 14:41Geheel eens over de Good Doctor, maar ik denk dat hij in Nederland al nooit naar de universiteit was gegaan, omdat hij bijv op de middelbare school al uitgevallen was vanwege zijn slechte sociale vaardigheden.
En daar zal ik tegen blijven ageren. Das mijn traumaatje.

Ik zou willen dat mijn moeder ook zo dacht Solo.
Ik denk dat in dit geval het prima is om samen te bellen.
En verder verschilt het zo veel per situatie. Het was voor mij heel goed om op mijn zestiende mijn eigen medische beslissingen te kunnen maken. Zo kon ik open zijn in therapie en niet door mijn ouders weer uit het kantoor gesleept worden omdat ze het niet eens waren met de psycholoog in kwestie.
Aan de andere kant kan ik me ook goed de onmacht voorstellen, vooral als je kind aan het puberen is en zich enorm afzet, dat je als ouders niet alle tools krijgt om je kind te ondersteunen, maar wel nog verantwoordelijk bent.
Én inderdaad, dat je als kind niet meekomt op bepaalde vlakken wil niet zeggen dat je niet andere mooie kwaliteiten hebt.
Ik wil ook nog even schrijven dat mijn ervaring met een creatieve opleiding ook heel bruut was. Ik heb een pre-HBO opleiding bij de dansacademie gedaan, bij de auditieronde ging er nog geen één op de tien door. Eerste dag daar werd ons al fijntjes verteld dat we nooit uitvoerende dansers zouden worden, en met geluk dansdocent zouden worden. We hadden namelijk al moeten beginnen op de dansacademie toen we negen waren, en kunnen dat niet meer inhalen. O, en je bent te dik, er mogen geen rimpels in je balletpak zitten. Sta je dan als vijftienjarige.

vrijdag 12 juni 2020 om 17:26
Been there, done that. En vervolgens gewoon de universiteit afgerond en werkzaam in een sociaal beroep. Terwijl ik op mijn 16de echt niet voor elkaar had gekregen wat de dochter van TO nu moet. Blij dat mijn ouders daarin nog voor mij op kwamen toen. En zij zijn ook mee geweest naar een eerste gesprek op de universiteit destijds. Dat had ik gewoon nog nodig. Ieder kind is anders en ontwikkelt zich op zijn/haar eigen tempo. Ook wat betreft onafhankelijkheid/zelfstandigheid. Zegt niets over wat je in de toekomst kan of nog gaat kunnen.forumfossiel schreef: ↑12-06-2020 14:47Je moet ze met een lantaarntje zoeken maar er zijn scholen voortgezet speciaal onderwijs cluster 4 op vwo niveau.
Overigens heb ik op de universiteit vervolgens in het promotieteam gezeten dat op de open dagen stond. het gros van de 5vwo- en 6vwo-leerlingen kwam met hun ouders naar de open dag en lieten de ouders de vragen stellen en verscholen zich achter de ouders zo ongeveer. Zodra de ouders het ijs hadden gebroken durfden zij ook vragen te stellen. Dus leuk al die zelfstandige kinderen van de ouders in dit topic hier, maar vraag me af of dat de norm is.

vrijdag 12 juni 2020 om 17:38
Maar waren er oom ouders zonder kinderen? Of kinderen die door hun ouders meegesleept werden en eigenlijk helemaal geen interesse in die studie hadden?
Helemaal Nieman, ook de school niet, zegt dat je je ouders niet om hulp of begeleiding mag vragen.
De school geeft alleen aan dat ze niet met ouders communiceren maar alleen met leerlingen. En aangezien ze zonder toestemming van de leerling dat ook niet mogen, snap ik dat.
En aangezien moeder oom niet bij het intakegesprek is geweest, vind ik het ook wel logisch dat ze feedback willen geven aan degene die de toelatingstest heeft gedaan.
Helemaal Nieman, ook de school niet, zegt dat je je ouders niet om hulp of begeleiding mag vragen.
De school geeft alleen aan dat ze niet met ouders communiceren maar alleen met leerlingen. En aangezien ze zonder toestemming van de leerling dat ook niet mogen, snap ik dat.
En aangezien moeder oom niet bij het intakegesprek is geweest, vind ik het ook wel logisch dat ze feedback willen geven aan degene die de toelatingstest heeft gedaan.