Dochter afgewezen voor de MBO opleiding
woensdag 10 juni 2020 om 17:13
Vandaag een brief ontvangen dat mijn dochter is afgewezen, met de vermelding dat je als ouder ivm privacy niet mag bellen of mailen over het waarom, maar dat mijn dochter dat als ze het wil weten zelf moet doen.
Mijn dochter is geslaagd voor haar VMBO G plus ( wiskunde en engels kreeg ze als extra uitdaging op havo niveau).
Super blij natuurlijk ook omdat mijn dochter best moeilijke jaren achter de rug heeft ivm haar anorexia.
Ze is vorig jaar en het jaar daarvoor langdurig opgenomen geweest.
Nu is ze al ruime een jaar stabiel met haar gewicht, ze heeft een BMI van 20.
Ze is ontzettend creatief en heeft dus op school het profiel bouw,wonen en interieur gekozen.
Ze voldoet aan de toelatingseisen van de school.
Ook haar profiel sluit goed aan bij de opleiding creatief vakman.
Ze heeft zich voor 1 april aangemeld.
Vorige week het intakegesprek gehad waarin ze aangaven dat haar portfolio er goed uitzag.
Daarnaast moest ze ook laten zien wat ze allemaal zelf had gemaakt.
Nu heeft ze haar ontworpen stoel, bureau en nog meer laten zien.
Aan het einde kwam de vraag of er dingen waren waar ze rekening mee moesten houden.
Mijn dochter heeft eerlijk geantwoord dat ze anorexia heeft.
Nu de afwijzing en ergens snap ik het niet.
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen, nu waren ze al gesloten.
Ook haar mentor ga ik inlichten.
Uit haar klas zijn ze met dit profiel allemaal aangenomen alleen op een school in een andere regio.
We hebben nu 2 alternatieven gevonden en ze heeft zich daar aangemeld, maarja dit is natuurlijk veel te laat.
En gaan ze afgewezen leerlingen wel aannemen?
Dankzij de corona ook maar 1 school kunnen bezoeken.
Mijn dochter is geslaagd voor haar VMBO G plus ( wiskunde en engels kreeg ze als extra uitdaging op havo niveau).
Super blij natuurlijk ook omdat mijn dochter best moeilijke jaren achter de rug heeft ivm haar anorexia.
Ze is vorig jaar en het jaar daarvoor langdurig opgenomen geweest.
Nu is ze al ruime een jaar stabiel met haar gewicht, ze heeft een BMI van 20.
Ze is ontzettend creatief en heeft dus op school het profiel bouw,wonen en interieur gekozen.
Ze voldoet aan de toelatingseisen van de school.
Ook haar profiel sluit goed aan bij de opleiding creatief vakman.
Ze heeft zich voor 1 april aangemeld.
Vorige week het intakegesprek gehad waarin ze aangaven dat haar portfolio er goed uitzag.
Daarnaast moest ze ook laten zien wat ze allemaal zelf had gemaakt.
Nu heeft ze haar ontworpen stoel, bureau en nog meer laten zien.
Aan het einde kwam de vraag of er dingen waren waar ze rekening mee moesten houden.
Mijn dochter heeft eerlijk geantwoord dat ze anorexia heeft.
Nu de afwijzing en ergens snap ik het niet.
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen, nu waren ze al gesloten.
Ook haar mentor ga ik inlichten.
Uit haar klas zijn ze met dit profiel allemaal aangenomen alleen op een school in een andere regio.
We hebben nu 2 alternatieven gevonden en ze heeft zich daar aangemeld, maarja dit is natuurlijk veel te laat.
En gaan ze afgewezen leerlingen wel aannemen?
Dankzij de corona ook maar 1 school kunnen bezoeken.

woensdag 10 juni 2020 om 17:16
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen
Hoezo dus? Ze kan toch zelf ook bellen?
Maar het ging om meer dan profiel alleen toch als ik je zie schrijven over portfolio? Wellicht stelt die school andere eisen? Kan ze daar niet heen?
Hoezo dus? Ze kan toch zelf ook bellen?
Maar het ging om meer dan profiel alleen toch als ik je zie schrijven over portfolio? Wellicht stelt die school andere eisen? Kan ze daar niet heen?
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:16
3.65% gewijzigd

woensdag 10 juni 2020 om 17:22

woensdag 10 juni 2020 om 17:24
Misschien is ze op haar portfolio afgewezen?
Leuk dat ze tijdens de intake zeggen dat die er goed uitzag, maar als de portfolio's van de andere kandidaten beter waren, gaan ze daarvoor.
Ik denk dat je dochter nooit eerlijk gaat horen dat ze vanwege anorexia is afgewezen, als dat de reden is.
Maar goed, laat haar om feedback vragen, zodat ze daar aan kan werken.
Voor nu: tussenjaar doen, werken aan verbeterpunten, volgend jaar niks over anorexia zeggen
Leuk dat ze tijdens de intake zeggen dat die er goed uitzag, maar als de portfolio's van de andere kandidaten beter waren, gaan ze daarvoor.
Ik denk dat je dochter nooit eerlijk gaat horen dat ze vanwege anorexia is afgewezen, als dat de reden is.
Maar goed, laat haar om feedback vragen, zodat ze daar aan kan werken.
Voor nu: tussenjaar doen, werken aan verbeterpunten, volgend jaar niks over anorexia zeggen
woensdag 10 juni 2020 om 17:27
Wij mogen i.v.m. AVG geen informatie verschaffen op het moment dat leerlingen 16 jaar of ouder zijn, alleen als er een mogelijkheid is dat er vertraging opgelopen gaat worden, bijv. als er een kans is dat de leerling blijft zitten. In alle andere gevallen moet het via de leerling, dus uitnodigingen voor ouderavonden gaan ook via de leerlingen.
Overigens zou ik het als docent (mbo) ook eerder in het voordeel van de leerling zien als ze zelf bellen dan wanneer ouders bellen. Wij leiden immers op voor een beroep, daar hoort dit ook gewoon bij.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:30
16.89% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
woensdag 10 juni 2020 om 17:27
Laat je dochter zelf bellen. Voor haar vorming is het belangrijk dat zij dit traject doorloopt. Scholen hebben ervaring met mensen van haar leeftijd ook als ze een rugzakje hebben.
Weet je, misschien is zo om een juiste reden afgewezen en dan is het persoonlijke gesprek tussen haar en school heel belangrijk.
Het maakt niet uit wat je dochter allemaal heeft meegemaakt in het leven. Zij zal overwinningen behalen, maar ook moeten incasseren. Haar overwinning van anorexia moet niet als paraplu gebruikt worden tegen verdere teleurstellingen in het leven. Die zal ze sowieso krijgen en zal haar vormen.
Voor jou als moeder is er de taak om haar vooral te troosten bij teleurstellingen en helpen bij het doorgaan en verwerking ervan.
Zeker
Succes!
Weet je, misschien is zo om een juiste reden afgewezen en dan is het persoonlijke gesprek tussen haar en school heel belangrijk.
Het maakt niet uit wat je dochter allemaal heeft meegemaakt in het leven. Zij zal overwinningen behalen, maar ook moeten incasseren. Haar overwinning van anorexia moet niet als paraplu gebruikt worden tegen verdere teleurstellingen in het leven. Die zal ze sowieso krijgen en zal haar vormen.
Voor jou als moeder is er de taak om haar vooral te troosten bij teleurstellingen en helpen bij het doorgaan en verwerking ervan.
Zeker
Succes!
woensdag 10 juni 2020 om 17:29
Wat jammer! Heeft de opleiding een numerus fixus? Dan kan het zijn dat er teveel aanmeldingen waren. En je dochter daarbij dus is uitgeloot of niet is uitgekozen op basis van haar portfolio en het gesprek. Zonder numerus fixus mag ze niet worden afgewezen als ze zich voor 1 april heeft aangemeld en aan de toelatingseisen voldoet.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat haar eetstoornis een rol heeft gespeeld in haar afwijzing hoor, mbo's zijn wel erger gewend en inventariseren dit soort dingen om te bepalen of een student bij de start van het schooljaar extra begeleiding nodig heeft.
Ik zou zeker even bellen, samen met je dochter. Vind het ook vreemd dat ze standaard in de brief hebben staan dat ze geen info aan ouders geven. Aangezien je dochter minderjarig is. Al zijn mbo's daar wel anders in dan middelbare scholen, bereid je daar maar vast op voor
Veel minder openheid voor en contact met ouders, als ze meerderjarig zijn houdt dat helemaal op.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat haar eetstoornis een rol heeft gespeeld in haar afwijzing hoor, mbo's zijn wel erger gewend en inventariseren dit soort dingen om te bepalen of een student bij de start van het schooljaar extra begeleiding nodig heeft.
Ik zou zeker even bellen, samen met je dochter. Vind het ook vreemd dat ze standaard in de brief hebben staan dat ze geen info aan ouders geven. Aangezien je dochter minderjarig is. Al zijn mbo's daar wel anders in dan middelbare scholen, bereid je daar maar vast op voor

woensdag 10 juni 2020 om 17:31
Ok ik ga niet bellen, duidelijk.
Ze gaat ze zelf even mailen.
Ze werken op de middelbare school al aan een portfolio dit omdat al hun leerlingen met het profiel bouw,wonen en interieur naar een MBO school waar dit verwacht word, wat ook zeker logisch is.
Ik had het begrepen als ze gezegd hadden is het misschien een idee om je een niveau lager te laten doen.
Noem me naief ik had dit niet verwacht.
En als je afgewezen bent wordt je dan nog wel elders aangenomen?
Ze gaat ze zelf even mailen.
Ze werken op de middelbare school al aan een portfolio dit omdat al hun leerlingen met het profiel bouw,wonen en interieur naar een MBO school waar dit verwacht word, wat ook zeker logisch is.
Ik had het begrepen als ze gezegd hadden is het misschien een idee om je een niveau lager te laten doen.
Noem me naief ik had dit niet verwacht.
En als je afgewezen bent wordt je dan nog wel elders aangenomen?

woensdag 10 juni 2020 om 17:42
Dit mag volgens de AVG niet meer. Vanaf 16 jaar moet een jeugdige toestemming geven om informatie met ouders te mogen delen. Veel te jong om deze verantwoordelijkheid te dragen.ollie-ollie schreef: ↑10-06-2020 17:29
Ik zou zeker even bellen, samen met je dochter. Vind het ook vreemd dat ze standaard in de brief hebben staan dat ze geen info aan ouders geven. Aangezien je dochter minderjarig is. Al zijn mbo's daar wel anders in dan middelbare scholen, bereid je daar maar vast op voorVeel minder openheid voor en contact met ouders, als ze meerderjarig zijn houdt dat helemaal op.

woensdag 10 juni 2020 om 17:44
woensdag 10 juni 2020 om 17:50
Ja, zeg dat wel. Onze school is daar nog niet heel strikt in

@TO ze kan zich nog ergens anders aanmelden, de inschrijvingen lopen op de mbo's gewoon nog. Maar de deadline van 1 april (verschoven naar 1 mei ivm corona) is voorbij. Dat betekent dat scholen haar nu wél zonder reden en zonder numerus fixus mogen afwijzen, bijv omdat de opleiding vol zit.
woensdag 10 juni 2020 om 17:51
Je mag niet zelf bellen ... dat staat toch in de info die je kreeg ? Je dochter moet zelf bellen
Je krijgt echt geen antwoord als je zelf belt (ik heb ook kind op MBO en als ik een mail stuur krijg kind een mail met " je moeder heeft deze mail gestuurdd" en krijg ik mail retour met " ivm privacy moet kind zelf mailen" Dat mijn kind dat lastig vindt ivm autisme gaan ze aan voorbij, maar dat is een ander verhaal.
Je krijgt echt geen antwoord als je zelf belt (ik heb ook kind op MBO en als ik een mail stuur krijg kind een mail met " je moeder heeft deze mail gestuurdd" en krijg ik mail retour met " ivm privacy moet kind zelf mailen" Dat mijn kind dat lastig vindt ivm autisme gaan ze aan voorbij, maar dat is een ander verhaal.
woensdag 10 juni 2020 om 17:52
Wat rot! Ik zou haar zelf laten bellen en ernaast gaan zitten als backup.
Het lijkt me trouwens dat ze op de andere opleidingen waar ze voor staat ingeschreven nog wel kans maakt hoor, zeker als ze nu pas te horen heeft gekregen dat ze is afgewezen. Bij de opleiding die mijn zoon gaat doen is de inschrijvingsdatum verlengd tot 1 september, vanwege corona.
Het lijkt me trouwens dat ze op de andere opleidingen waar ze voor staat ingeschreven nog wel kans maakt hoor, zeker als ze nu pas te horen heeft gekregen dat ze is afgewezen. Bij de opleiding die mijn zoon gaat doen is de inschrijvingsdatum verlengd tot 1 september, vanwege corona.
Nothing happens for a reason

woensdag 10 juni 2020 om 17:58
Mijn dochter is ook 16 en zit weliswaar nog op de middelbare school, maar zodra ze 16 werd moest ze expliciet toestemming geven dat wij als ouders nog inzicht in Magister mochten hebben.
Ik vind het ook raar dat er met 16 blijkbaar alleen nog met leerling gecommuniceerd wordt, want waar dient 18 = meerderjarig dan nog voor.
Maar goed, er speelt nu bij haar op school van alles met overgang die compleet anders dan anders is ivm Corona. Ik zit op mijn handen, maar ga geen contact zoeken met mentor of decaan.