Dochter afgewezen voor de MBO opleiding

10-06-2020 17:13 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een brief ontvangen dat mijn dochter is afgewezen, met de vermelding dat je als ouder ivm privacy niet mag bellen of mailen over het waarom, maar dat mijn dochter dat als ze het wil weten zelf moet doen.

Mijn dochter is geslaagd voor haar VMBO G plus ( wiskunde en engels kreeg ze als extra uitdaging op havo niveau).
Super blij natuurlijk ook omdat mijn dochter best moeilijke jaren achter de rug heeft ivm haar anorexia.
Ze is vorig jaar en het jaar daarvoor langdurig opgenomen geweest.
Nu is ze al ruime een jaar stabiel met haar gewicht, ze heeft een BMI van 20.

Ze is ontzettend creatief en heeft dus op school het profiel bouw,wonen en interieur gekozen.

Ze voldoet aan de toelatingseisen van de school.
Ook haar profiel sluit goed aan bij de opleiding creatief vakman.
Ze heeft zich voor 1 april aangemeld.
Vorige week het intakegesprek gehad waarin ze aangaven dat haar portfolio er goed uitzag.
Daarnaast moest ze ook laten zien wat ze allemaal zelf had gemaakt.
Nu heeft ze haar ontworpen stoel, bureau en nog meer laten zien.
Aan het einde kwam de vraag of er dingen waren waar ze rekening mee moesten houden.
Mijn dochter heeft eerlijk geantwoord dat ze anorexia heeft.

Nu de afwijzing en ergens snap ik het niet.
Mijn dochter is minderjarig dus ik ga zeker morgen bellen, nu waren ze al gesloten.
Ook haar mentor ga ik inlichten.
Uit haar klas zijn ze met dit profiel allemaal aangenomen alleen op een school in een andere regio.

We hebben nu 2 alternatieven gevonden en ze heeft zich daar aangemeld, maarja dit is natuurlijk veel te laat.
En gaan ze afgewezen leerlingen wel aannemen?
Dankzij de corona ook maar 1 school kunnen bezoeken.
Snoesje666 schreef:
10-06-2020 20:09
Zoon is bijna 18. We hebben tot nu toe alleen een machtiging door hem moeten laten tekenen bij de apotheek.

Belachelijk gedoe, ik betaal, dus ik bepaal.

Schoolgegevens kunnen we nog steeds gewoon bij en als zijn 18de verjaardag nadert laten we hem een machtiging voor álle schoolzaken tekenen.

Als hij dat niet wil, dan mag hij een baan zoeken en kostgeld gaan betalen.

Toen ik 19 was ging ik hokken (havo-5) en heb ik mijn vader gemachtigd om mijn schoolresultaten op te vragen. Slechte cijfers-> weer thuiswonen.

Kan je wel belachelijk vinden maar zo is het nu eenmaal.

En mijn zoons zien mij aankomen met dit soort idiote dreigementen. Dat soort dingen overleg je en leg je niet op..
Snoesje666 schreef:
Zoon is bijna 18. We hebben tot nu toe alleen een machtiging door hem moeten laten tekenen bij de apotheek.

Schoolgegevens kunnen we nog steeds gewoon bij en als zijn 18de verjaardag nadert laten we hem een machtiging voor álle schoolzaken tekenen.

Toen ik 19 was ging ik hokken (havo-5) en heb ik mijn vader gemachtigd om mijn schoolresultaten op te vragen. Slechte cijfers-> weer thuiswonen.
Dit vind ik toch wel wat dwingend. Toen mijn zoon 16 werd eind 4 HAVO moest hij ook een formulier tekenen als hij ons inzage wilde geven. Ik heb daarvoor gepast. Ik vind het wel een mooie manier om op eigen benen te leren staan en zelf in gesprek te gaan met school en ons mocht er iets zijn. Inmiddels is hij 18 en is nog steeds heel open als ik er naar vraag. Zowel over school, bankzaken en andere zaken.
poldervrouw schreef:
10-06-2020 20:45
Kan je wel belachelijk vinden maar zo is het nu eenmaal.

En mijn zoons zien mij aankomen met dit soort idiote dreigementen. Dat soort dingen overleg je en leg je niet op..
Dit dus. Overigens vraag ik me af of er überhaupt een hogere opleiding bestaat die zulke machtigingen heeft.
Geeft ook wel een hoop vertrouwen in je kind aan.
Toen ik inzage eiste (plus een afschrift) van zoons schooldossier ( <16 jaar), wilde school dat niet afdrukken, maar mocht ik wel langskomen op school om ze in te zien.

Mooie praaivussie, ik zat alleen in een kamertje en ik kon (indien gewenst) op de gegevens van elk kind klikken...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het MBO is een beroepsopleiding, ze worden er niet meer als kinderen behandeld. Ze worden er voorbereid op de grote boze wereld. Daar hoort zelf bellen en zelf verantwoordelijkheid nemen ook bij.
Als je dochter zelf nog niet durft te bellen, kan ik me voorstellen dat het MBO het ziet als een bevestiging dat ze nog niet klaar is voor de kritieken die ze daar zou gaan ontvangen.

Als je haar dan toch wilt helpen, blijf dan bij het gesprek (op de achtergrond) en stel van tevoren samen vragen op die ze kan stellen. Je kunt het gesprek ook van tevoren een beetje oefenen. Maar laat haar wel zelf het gesprek voeren.

Ik vind het wel raar dat de decaan van je dochters middelbare school niet aangeraden heeft om voor meerdere creatieve opleidingen tegelijk in te schrijven, vóór de deadline. De kans dat ze nu nog op een creatieve opleiding wordt aangenomen is klein, vaak zitten die opleidingen al snel vol. Dit zou ik zeker even terugkoppelen richting school.
Lach hard, duik diep, kom terug..
girasole3 schreef:
10-06-2020 21:02
Dit dus. Overigens vraag ik me af of er überhaupt een hogere opleiding bestaat die zulke machtigingen heeft.
Vertrouwen en capaciteiten kunnen erg uit elkaar liggen, maar alle ouders hier (behalve ik) hebben vanzelfsprekend ijverige, voorbeeldige exemplaren voortgebracht.

Opvoedkundig hebben we nooit problemen gehad, maar schooltechnisch...
Je dochter is 16 en voor de privacywet dus volwassen.
Snoesje666 schreef:

Je dwingt je zoon dus om jou kostgeld te betalen (omdat hij iets doet wat jou niet bevalt met zijn privacy) omdat er geen enkele geschikte woning beschikbaar is waar je zoon anders in kan?
Succes...
Zolang zoon braaf zijn schoolwerk doet, hoeft hij van ons zelfs geen bijbaantje te doen.
girasole3 schreef:
10-06-2020 21:02
Het zou je verbazen hoor. Ik geef is onderwijs aan studenten geneeskunde in hun 2e/3e jaar. En zelfs daar krijgen we nog wel eens een mail van een ouder die eens even wil weten waarom kind geen hoger cijfer had. Of die inzicht in de resultaten wil, en meent daar alle recht op te hebben ‘want zij betalen ons (lees: het collegegeld)’. En dan gaat het om studenten die met een beetje mazzel binnen een jaar als co-assistent aan het bed staan :bonk: .

(En voor iemand het vraagt: nee, we geven uiteraard geen gegevens, niet eens puur uit privacy overwegingen, maar omdat het volslagen belachelijk is).
TO, ik heb niet alles gelezen, maar ik zou even afwachten wat de reden van afwijzing is. Mijn zoon werd in eerste instantie afgewezen voor een creatief/technische opleiding naar zijn keuze. Bij navraag bleek dat zijn niveau te hoog lag en dat ze bang waren dat ze hem te weinig te bieden hadden. Hij had voor zichzelf al veel gedaan in die richting; ik begrijp dat jou dochter dat ook heeft, met zelf ontworpen meubelen? Bij een andere opleiding (ook in dezelfde richting) is hij wel aangenomen. Ik zou je dochter laten bellen of mailen, en eventueel een gesprek vragen waar jij op haar verzoek bij mag zijn.
Succes gewenst!
nausicaa schreef:
10-06-2020 21:23
Het zou je verbazen hoor. Ik geef is onderwijs aan studenten geneeskunde in hun 2e/3e jaar. En zelfs daar krijgen we nog wel eens een mail van een ouder die eens even wil weten waarom kind geen hoger cijfer had. Of die inzicht in de resultaten wil, en meent daar alle recht op te hebben ‘want zij betalen ons (lees: het collegegeld)’. En dan gaat het om studenten die met een beetje mazzel binnen een jaar als co-assistent aan het bed staan :bonk: .

(En voor iemand het vraagt: nee, we geven uiteraard geen gegevens, niet eens puur uit privacy overwegingen, maar omdat het volslagen belachelijk is).
Ik ben al een paar jaar afgestudeerd maar dit is ontzettend herkenbaar. Mijn medestudenten hadden vaak wel een grote mond over volwassen zijn en op kamers wonen, maar als het even tegenzat met de studie kwamen de ouders ineens langs om van alles te eisen.
Het waren ook steeds dezelfde studenten...
Toen ik 16 was begon ik aan mijn eerste (echte) baan icm mbo opleiding. NO WAY dat mijn ouders zich ergens mee mochten bemoeien... sollicitatie deed ik zelf, mbo regelen deed ik zelf...voor schut zeg...

Zelfs de bijbaantjes voor die tijd (toen mocht dat nog zo jong) regelde ik zelf wel. Alleen mijn allereerste bijbaantje toen ik 13 was hebben zij geregeld.
Snoesje666 schreef:
10-06-2020 21:11
Vertrouwen en capaciteiten kunnen erg uit elkaar liggen, maar alle ouders hier (behalve ik) hebben vanzelfsprekend ijverige, voorbeeldige exemplaren voortgebracht.

Er is hier ook van alles gaande, dus ik herken zeker wel de behoefte om de vinger aan de pols te houden.
Maar ik vrees dat als ik contact opneem met school dat alleen contra productief werkt.

Ik ben overigens zeer verbaasd te lezen dat er ouders van universitaire studenten zijn die contact opnemen met de universiteit. Dat gaat wel heel ver.
Mina81 schreef:
10-06-2020 21:47
Toen ik 16 was begon ik aan mijn eerste (echte) baan icm mbo opleiding. NO WAY dat mijn ouders zich ergens mee mochten bemoeien... sollicitatie deed ik zelf, mbo regelen deed ik zelf...voor schut zeg...

Zelfs de bijbaantjes voor die tijd (toen mocht dat nog zo jong) regelde ik zelf wel. Alleen mijn allereerste bijbaantje toen ik 13 was hebben zij geregeld.
Nou, fijn dat jij dat kon.
Dat geldt lang niet voor iedereen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
10-06-2020 21:50
Nou, fijn dat jij dat kon.
Dat geldt lang niet voor iedereen.
Al mijn vriendinnen destijds regelde het zelf. Er was 1 meid die ging solliciteren voor een fulltime baan, waarbij haar moeder mee was gegaan. Vonden wij allemaal heeeel raar en gênant.

Ik heb het nu over 23 jaar geleden.
Snoesje666 schreef:
10-06-2020 21:11

Wie zegt dat alle ouders hier ijverige voorbeeldige exemplaren hebben? Mijn zoon heeft ook echt genoeg uitgevreten en ook wel eens gespijbelt.
Een vinger aan de pols houden kan ook op een andere manier.
Mina81 schreef:
10-06-2020 21:55
Al mijn vriendinnen destijds regelde het zelf. Er was 1 meid die ging solliciteren voor een fulltime baan, waarbij haar moeder mee was gegaan. Vonden wij allemaal heeeel raar en gênant.

Nogmaals: fijn dat jullie dat konden.

Maar wat voor jou geldt, geldt natuurlijk niet automatisch voor iedereen.

David Dunning
girasole3 schreef:
10-06-2020 21:48
Er is hier ook van alles gaande, dus ik herken zeker wel de behoefte om de vinger aan de pols te houden.
Maar ik vrees dat als ik contact opneem met school dat alleen contra productief werkt.

Ik ben overigens zeer verbaasd te lezen dat er ouders van universitaire studenten zijn die contact opnemen met de universiteit. Dat gaat wel heel ver.
Ik ben juist verbaasd dat niet veel meer ouders zich realiseren dat je dan mss met 18 voor de wet volwassen bent, maar dat die hersenen dan nog lang niet uitgerijpt zijn, waardoor veel zaken nog best ingewikkeld (kunnen) zijn.

Mijn oudste volgt volwassenenonderwijs en daar worden de ouders nog op de hoogte gehouden.
Uiteraard na toestemming van het kind, maar ze gaan er wel vanuit dat kind die toestemming geeft.

David Dunning
Mina81 schreef:
10-06-2020 21:55

Dat is erg bijzonder. Als moeder zou je dat niet moeten doen en als dochter moet je dat niet willen.
Solomio schreef:
10-06-2020 22:08
Ik ben juist verbaasd dat niet veel meer ouders zich realiseren dat je dan mss met 18 voor de wet volwassen bent, maar dat die hersenen dan nog lang niet uitgerijpt zijn, waardoor veel zaken nog best ingewikkeld (kunnen) zijn.

Mijn oudste volgt volwassenenonderwijs en daar worden de ouders nog op de hoogte gehouden.
Uiteraard na toestemming van het kind, maar ze gaan er wel vanuit dat kind die toestemming geeft.
Dit vind ik van een heel andere orde dan ouders van studenten medicijnen die gaan mailen over een cijfer, zoals hierboven geschreven.

En ik ben het 100% met je eens dat meerderjarig en volwassen 2 totaal verschillende dingen zijn!
girasole3 schreef:
10-06-2020 22:11
Dit vind ik van een heel andere orde dan ouders van studenten medicijnen die gaan mailen over een cijfer, zoals hierboven geschreven.

En ik ben het 100% met je eens dat meerderjarig en volwassen 2 totaal verschillende dingen zijn!
Ow, ik las nu pas terug dat het over een cijfer ging.

Ik dacht meer over bijv organisatorische zaken, die voor het meerderjarige kind mss toch nog onoverzichtelijk zijn.

David Dunning
Snoesje666 schreef:

Je kan ook gewoon vragen of je de cijfers mag zien. Wat een idiote controlerende benadering.
Je kind laten bellen en om de reden van afwijzing vragen is sowieso nuttig. En vragen of ze dit ook schriftelijk willen sturen. Voor de volgende poging heel belangrijk om te weten waar het hem nu in zit en wat ze eventueel kan verbeteren.
Goedenmorgen

Gisteravond pas laat thuis en nu zo weer naar mijn werk.
Ze vindt het wel spannend om te bellen, mijn man hoopt op tijd thuis te zijn om op de achtergrond haar bij te staan.

Ik zag dat ivm de corona je nog bij een hoop scholen kan aanmelden.
Inderdaad een creatief beroep is mooi maar heeft ook een harde kant.

Mijn dochter heeft best veel steun van ons nodig, wat niet gek is door de langdurige opnames.
Ze is ook nog gewoon nog heel hard aan het knokken tegen de anorexie.
Haar jongere zusje is veel zelfstandiger die regelt alles zelf, af en toe vraagt ze aan ons advies over iets maar dat is het.

Onze dochter gaat er vast komen, wordt ze nu echt nergens aangenomen is een tussenjaar misschien juist wel goed voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven