Dochter helemaal overstuur op de pzs.

13-10-2009 14:37 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand gaat dochter (2jr en 3mnd) naar de peuterspeelzaal. De eerste 4 keer ging helemaal goed, ze had het super naar haar zin. Ik kon niet snel genoeg weggaan naar haar zin

We zijn na 2 weken een weekje weg geweest. Ben nu 4 maanden in verwachting van een tweeling, dit was dus het moment dat het nog kon. Allemaal helemaal goed gegaan, dochter sliep bij ons op de kamer, heeft nooit om ons moeten huilen gelukkig.

Vorige week dinsdag is ze weer na de psz gegaan, dat ging al niet helemaal lekker. Een half uur voor het einde werd ik gebeld met de vraag of ik alvast wilde komen ivm een overstuur meisje.

Tuurlijk, geen probleem. Het bleek dat een andere moeder er al was vanwege haar kind dat erg aan het huilen was. En op dat moment beseft mijn meisje dat haar moeder er dus ook niet was....

2 dagen later gaan we weer, dit keer was het helemaal krijsen. Ben dus (op advies van de leidsters) ook een hele tijd gebleven. Uiteindelijk toch een kwartiertje weg geweest maar in die tijd is ze helemaal overstuur geraakt.

Vandaag weer gegaan, nu hebben ze me na 20 minuten al gebeld omdat het echt niet meer kon. Andere kindjes begonnen spontaan mee te huilen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Heb haar dus mee naar huis genomen. (advies van de leidster)

Donderdag gaan we dus weer. Man zal haar brengen om te kijken of dat dan iets uitmaakt. Ze is nl nogal zwaan-kleef-aan bij mij.

In de tussentijd zit ik hier met een steen in mijn maag. Het moet nl wel leuk blijven, de psz.

Bij mijn vriendinnen met kinderen gaat het ook gewoon goed, daar wilt ze ook gewoon blijven.

Kan haar moeilijk weghalen en over een paar maanden weer erop doen...dan hebben we nl 2 pasgeboren kindjes. Lijkt me persoonlijk een hele slechte timing dan...

Wat zouden jullie doen? Gewoon nog even aankijken?
Ja, dat vind ik echt.
Mijn zoon deed het ook, oeh wat doet dat zeer.

Maar ik heb volgehouden en kwam hem ook niet eerder ophalen en de leidsters waren het daar wel mee eens omdat je anders dus een kind zou krijgen wat bleef huilen zodat moeders terug zou komen.

Hij is altijd blijven huilen bij afscheid maar na een maand of twee was het na 10 minuten over en ging hij heerlijk spelen.

Nu had ik ook wel goede leidsters die echt de tijd namen om hem te troosten en af te leiden.
Ik persoonlijk zou haar thuis houden tot haar 4e jaar.

Maar dat is helemaal persoonlijk hoor!

Ik vind ze zó kort klein en zó kort thuis.

Als ze straks 4 is kan ze naar school, dan begrijpt ze het allemaal ook veel beter en dan kan je het ook beter uitleggen. Ze is nog zo klein en ze lijkt de psz nu te associéren met verdriet.

Ik wens je veel sterkte want ik snap dat gevoel en verstand nu een beetje in de clinch liggen bij jou.

En straks met je tweeling erbij krijg je het druk genoeg natuurlijk. Wat dat betreft was het wel érg lekker geweest als het probleemloos ging op de psz.

Heel veel succes!
Oh, en gefeliciteerd met je zwangerschap!
kan een periode zijn hoor.

mn vriendin heeft dat ok gehad met haar zoontje.

vervelend is het wel
Thuis laten lijkt me geen optie, ik heb het van eerste hand dat kinderen die naar een psz of kdv zijn geweest veel beter meekomen op school en wie zegt dat dit zich niet herhaalt als ze 4 is.
ook ik zou dr niet thuis laten. klinkt misschien hard, maar ze moeten er ff doorheen.

als ze eenmaal gewend is zal het vast beter gaan en is de overgang naar school een stuk makkelijker.

maargoed das mijn mening.
Ik zou wel doorzetten. Goede afspraken met de leidsters maken en in principe ook gewoon niet eerder ophalen of langer blijven, laat haar maar zien dat de andere kindjes ook blijven. Als je haar eraf haalt en thuis houdt heb je kans dat ze straks op de basisschool precies hetzelfde doet. De psz tijd is er juist om dit soort dingetjes te leren.
Wat onzettend vervelend en wat zal je je rot voelen. Maar toch denk ik dat je moet doorzetten. Het advies op onze psz is om je kind lekker te laten spelen of bij de juf brengen en dan zo snel mogelijk afscheid nemen. Iedere keer dat je je kind eerder komt ophalen of helemaal niet brengt is een overwinning voor je kind. En ik kan het (helaas) weten, eerst op de psz en daarna op de basisschool. Vanaf het begin van dit schooljaar heeft hij 5 weken iedere dag gegild, gebruld, is hij weggelopen uit de klas enz. De juf wist niet meer wat ze ermee aan moest, ik ging met tranen in mijn ogen weg. Vreselijk. Maar zo opeens, als je het totaal niet meer verwacht, gaat je kind weer heerlijk spelen en vergeet weer naar je te zwaaien. Hoop dat het je gaat lukken om vol te houden. Heel veel succes!
quote:zusenzo schreef op 13 oktober 2009 @ 14:42:

Oh, en gefeliciteerd met je zwangerschap!

Dankjewel

Sommige kinderen gaan echt heel zielig zachtjes huilen of zonderen zich af en gaan huilen. Maar die van mij gaat krijsen vanuit haar tenen. Het is ook echt zo dat andere kinderen er last van hebben. Beginnen letterlijk mee te huilen. Dat is natuurlijk ook niet mijn bedoeling!

Heb er trouwens ook wel over nagedacht om haar anders vanaf haar derde te brengen (mocht het echt niet anders gaan). Vind het wel heel belangrijk dat ze ook snapt dat er andere regels zijn dan de regels van thuis. Ook ivm basis school.
Ja, dat vind ik echt.
quote:zusenzo schreef op 13 oktober 2009 @ 14:44:

Thuis laten lijkt me geen optie, ik heb het van eerste hand dat kinderen die naar een psz of kdv zijn geweest veel beter meekomen op school en wie zegt dat dit zich niet herhaalt als ze 4 is.

Dan zijn mijn kinders wellicht uitzondering op de regel. Geen psz en ze gaan geweldig op school.

Het is toch juist heerlijk voor kinderen om de eerste 4-5 jaar van hun leven lekker thuis te zijn bij hun moeder en alle aandacht op te zuigen?
Ze wilde ook vandaag ook eigenlijk terug naar de kindjes toen ik er was. Maar dan wel met mij, natuurlijk niet de bedoeling.

Daarom heb ik haar ook weer meegenomen. Je mag spelen, maar mama is er dan niet bij.

pffffff.....
Ja, dat vind ik echt.
Ja, Haasje dan zijn jouw kinderen vast een uitzondering.

Jij denkt dat de juf tegen jou verteld dat jou kind achterloopt omdat hij nog niet de regels kent, zoals het luisteren naar de juf, stil zitten in een kring en werkjes te maken.

Ze zijn alleen een stuk bewerkelijker voor een juf, dat zeggen ze jou heus niet.

Anyway dit hoor ik van vele leerkrachten, maar wie weet heb jij kinderen die direct alle regels opnamen als een spons.
Mag je er niet een paar keer bij blijven Mamasaar?? Kinderen van die leeftijd hebben zo`n levendige fantasie. Misschien is ze bang dat je niet terug komt. Als je daar zit en zij is rustig aan het spelen, kan ze af en toe checken of je er nog bent!

Dan kan ze misschien weer een beetje vertrouwen krijgen!

Ik denk dat ze erg geschrokken is van het huilende kindje, de 2e keer. Waarschijnlijk kwam er een besef bij haar van: het is hier dus niet pluis.

Kinderen kunnen zo prachtig verbanden leggen.

Jij kan haar het vertrouwen weer geven! Is het bespreekbaar daar?
Hier precies hetzelfde! De eerste 3 keer ging echt prima, ze zwaaide niet eens naar me toen ik weg ging, al zo druk met spelen enzo.

Maar de daarop volgende keren was het helemaal mis.

Huilen/krijsen/boos/overstuur, zo had ik haar zelf nog nooit mee gemaakt. Ik ben ook gebeld of ik haar wilde ophalen...

Daarna ben ik er de eerste keer bij gebleven. Bij de tweede keer na 15 min weg en na een half uur weer terug.

Ze was nog aan het snikken... Toen wilde ik haar eigenlijk weer thuis gaan houden maarja..er moet toch een moment zijn dat ze mij een beetje moet gaan loslaten.

Dus toch maar doorgezet. Ik ben iedere keer een kwartiertje/half uurtje langer weg gebleven.

Wel iedere keer huilen maar het duurt nu steeds korter. Gisteren was het 5 minuutjes huilen en daarna is ze lekker gaan spelen. Erg veel vooruitgang dus.

Volgende keer blijf ik tot het einde weg. Maar ik heb wel afgesproken dat als ze 30 minuten huilt dat ik dan gebeld wordt.

Misschien kun je proberen wat ik heb gedaan?

Het is wel moeilijk he je kind overstuur achterlaten. Het deed echt pijn en zat misselijk thuis. Maar eens moet de eerste keer zijn, op de basisschool kan dit zich net zo goed nog gaan voordoen..

Mijn dochtertje wordt ook vooral enorm boos omdat ze haar zin niet krijgt. (dat ik dus niet lekker erbij blijf en mee speel) het is niet zozeer verlatingsangst denk ik...

Succes ermee!
quote:jippies schreef op 13 oktober 2009 @ 14:46:

Wat onzettend vervelend en wat zal je je rot voelen. Maar toch denk ik dat je moet doorzetten. Het advies op onze psz is om je kind lekker te laten spelen of bij de juf brengen en dan zo snel mogelijk afscheid nemen. Iedere keer dat je je kind eerder komt ophalen of helemaal niet brengt is een overwinning voor je kind. En ik kan het (helaas) weten, eerst op de psz en daarna op de basisschool. Vanaf het begin van dit schooljaar heeft hij 5 weken iedere dag gegild, gebruld, is hij weggelopen uit de klas enz. De juf wist niet meer wat ze ermee aan moest, ik ging met tranen in mijn ogen weg. Vreselijk. Maar zo opeens, als je het totaal niet meer verwacht, gaat je kind weer heerlijk spelen en vergeet weer naar je te zwaaien. Hoop dat het je gaat lukken om vol te houden. Heel veel succes!

He, wat naar Wel heel fijn dat er zo'n ommezwaai is geweest.

Heb jij trouwens ook een kindje dat precies weet wat hij wilt?
Ja, dat vind ik echt.
Jemig, zusenzo, omdat ik het anders doe dan jij ben ik slecht en jij goed?

Hou es op, TO vraagt toch, wat zouden jullie doen??

En ja, als mijn kinders zich niet aan de regels hadden gehouden, was ik ervan uitgegaan dat juf dat tegen me had gezegd, gelegenheid genoeg.

Hun resultaten zijn goed en ze gedragen zich goed, prima toch?
quote:haaasje schreef op 13 oktober 2009 @ 14:54:

Mag je er niet een paar keer bij blijven Mamasaar?? Kinderen van die leeftijd hebben zo`n levendige fantasie. Misschien is ze bang dat je niet terug komt. Als je daar zit en zij is rustig aan het spelen, kan ze af en toe checken of je er nog bent!

Dan kan ze misschien weer een beetje vertrouwen krijgen!

Ik denk dat ze erg geschrokken is van het huilende kindje, de 2e keer. Waarschijnlijk kwam er een besef bij haar van: het is hier dus niet pluis.

Kinderen kunnen zo prachtig verbanden leggen.

Jij kan haar het vertrouwen weer geven! Is het bespreekbaar daar?

Het probleem is dat er een kindje zit dat haar mama erg mist. Wanneer er andere moeders bij zijn wilt ze haar eigen moeder dus ook hebben. Die is dus vandaag ook "weg gestuurd" (de moeder dus) zodat onze kinderen elkaar niet "aansteken".

Ik snap jouw redenatie wel, maar ook die van hun....
Ja, dat vind ik echt.
Wat reageer jij overdreven, haasje, jammer.

Overigens hoor ik dezelfde evrhalen van bevriende leerkrachten.

Daarbij heeft niet elke vrouw de behoefte/persoonlijkheid/mogelijkheid om 4 jaar lang thuisblijfmoeder te zijn.
Computer says nooooo
[quote]zusenzo schreef op 13 oktober 2009 @ 14:52:

Ja, Haasje dan zijn jouw kinderen vast een uitzondering.

Jij denkt dat de juf tegen jou verteld dat jou kind achterloopt omdat hij nog niet de regels kent, zoals het luisteren naar de juf, stil zitten in een kring en werkjes te maken.

Ze zijn alleen een stuk bewerkelijker voor een juf, dat zeggen ze jou heus niet.

Anyway dit hoor ik van vele leerkrachten, maar wie weet heb jij kinderen die direct alle regels opnamen als een spons.[/quote

Nou ja zeg, je stelt zowat dat het verplicht is voor kids om naar de psz te gaan voordat ze naar de basisschool gaan zodat de juffies het veel gemakkelijker met ze hebben omdat ze de regeltjes al kennen. Wat een onzinnig verfhaal zeg!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja, zo kan je het natuurlijk ook lezen Fame........

Haasje, sorry het was geen aanval op jouw manier, maar ik weet hoe het in praktijk werkt, vandaar en daar wilde ik voor waarschuwen.
verder ontopic: Ik zou sws donderdag even afwachten. Verder zou ikzelf ook gewoon mijn kindje blijven weg brengen, hoe moeilijk ook.
Computer says nooooo
Oe Mamasaar, dit is niet leuk voor je!

(Thuis laten zou voor mij ook geen optie zijn.)

Mijn oudste twee (2.5 jaar. Ook een tweeling!) gaan sinds hun tweede verjaardag naar de peuterspeelzaal en zij hebben een meisje in de groep gehad die het ook totaal niet trok dat ze "werd gedumpt" door haar moeder. De leidsters en haar moeder hebben het als volgt met haar aangepakt:

- Eerst samen met moeder alleen de gang in. Na een keer niet meer huilen werd dit uitgebreid naar

- samen met moeder de klas in. Moeder bleef erbij en maakte een puzzeltje met haar, of las een boekje, of deed iets anders wat leuk is voor een peuter.

- Nadat bovenstaande goed ging, werd het uitgebreid met moeders die vijf minuten wegging en daarna weer terugkwam. Nadat dit werd geaccepteerd door dochter (zonder te huilen/gillen/krijsen) werd de tijd dat haar moeder wegging steeds langer. Eerst vijf minuten, toen tien, toen een kwartier enzovoort.

Het meisje gaat nu met heel veel plezier naar de peuterspeelzaal! Oké, het was even bikkelen in het begin, maar het heeft zeker goed geholpen.

Me dunkt dat jouw dochtertje het straks ook weer leuk vindt om naar de peuterspeelzaal te gaan! Ze vond het eerst ook leuk, maar is het misschien gaan associëren met iets negatiefs? Kan je daar de oorzaak van achterhalen?

(meisje in mijn voorbeeld had een bloedhekel aan het woord "peuters" en ze zijn het dus anders gaan noemen. Dit werkte in combinatie met de aanpak!)

Veel succes!
quote:ievie schreef op 13 oktober 2009 @ 14:54:

Hier precies hetzelfde! De eerste 3 keer ging echt prima, ze zwaaide niet eens naar me toen ik weg ging, al zo druk met spelen enzo.

Maar de daarop volgende keren was het helemaal mis.

Huilen/krijsen/boos/overstuur, zo had ik haar zelf nog nooit mee gemaakt. Ik ben ook gebeld of ik haar wilde ophalen...

Daarna ben ik er de eerste keer bij gebleven. Bij de tweede keer na 15 min weg en na een half uur weer terug.

Ze was nog aan het snikken... Toen wilde ik haar eigenlijk weer thuis gaan houden maarja..er moet toch een moment zijn dat ze mij een beetje moet gaan loslaten.

Dus toch maar doorgezet. Ik ben iedere keer een kwartiertje/half uurtje langer weg gebleven.

Wel iedere keer huilen maar het duurt nu steeds korter. Gisteren was het 5 minuutjes huilen en daarna is ze lekker gaan spelen. Erg veel vooruitgang dus.

Volgende keer blijf ik tot het einde weg. Maar ik heb wel afgesproken dat als ze 30 minuten huilt dat ik dan gebeld wordt.

Misschien kun je proberen wat ik heb gedaan?

Het is wel moeilijk he je kind overstuur achterlaten. Het deed echt pijn en zat misselijk thuis. Maar eens moet de eerste keer zijn, op de basisschool kan dit zich net zo goed nog gaan voordoen..

Mijn dochtertje wordt ook vooral enorm boos omdat ze haar zin niet krijgt. (dat ik dus niet lekker erbij blijf en mee speel) het is niet zozeer verlatingsangst denk ik...

Succes ermee!

Ik hoop echt dat het zo zal gaan bij ons. Ik herken nl ook best veel in hoe je je kind omschrijft

Het probleem is dus ook dat ze zich door niemand anders laat troosten. Ze duwt de juffen nog net niet weg
Ja, dat vind ik echt.
quote:haaasje schreef op 13 oktober 2009 @ 14:48:

[...]

Dan zijn mijn kinders wellicht uitzondering op de regel. Geen psz en ze gaan geweldig op school.

Het is toch juist heerlijk voor kinderen om de eerste 4-5 jaar van hun leven lekker thuis te zijn bij hun moeder en alle aandacht op te zuigen?Ik ben nooit naar een PSZ geweest en ik kon prima mee op school, dus wat dat betreft geef ik je gelijk. Maar de eerste 4-5 jaar thuisblijven voor de kinderen? Er zijn maar weinig bazen die je 4-5 jaar verlof geven en toevallig vinden sommige vrouwen het ook nog leuk om te werken, dus ontslag nemen is niet aan de orde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven