Dreumes gooit knuffel uit bed

03-07-2026 12:44 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi hoi,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ons zoontje van 1.5 gooit zijn knuffel steeds uit zijn ledikant en gaat dan vervolgens heel had schreeuwen en huilen.

We hebben al veel geprobeerd. Zijn knuffel terugleggen, streng toespreken, erbij blijven zitten.

Het erbij blijven zitten is ook niet te doen want meestal is het een uur voordat hij in slaap valt.

Hebben jullie tips? Of het eventueel zelf meegemaakt?is dit een fase?

Groetjes esther
Het is een aangeleerde gewoonte geworden . Dat moet je weer afleren. Mogelijkheden zijn de knuffel strak vastbinden aan het bed. Op een manier dat die niet los kan komen. Of meer dezelfde knuffels kopen. Kind later naar bed en geen extra slaapjes meer. Of een peuterbed.
evelien2010 schreef:
03-07-2026 21:53
Het is een aangeleerde gewoonte geworden . Dat moet je weer afleren. Mogelijkheden zijn de knuffel strak vastbinden aan het bed. Op een manier dat die niet los kan komen. Of meer dezelfde knuffels kopen. Kind later naar bed en geen extra slaapjes meer. Of een peuterbed.
Of je realiseert je dat dit een normale fase is in de ontwikkeling.
Een belangrijke ook: kind leert dat ie invloed kan uitoefenen op z'n omgeving.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Bedankt voor alle tips. Zijn knuffel vast binden ga ik niet doen dat vind ik echt te gevaarlijk. We gaan er maar gewoon vanuit dat het een fase is. Tot die tijd blijven we gewoon bij hem tot dat hij slaapt.
Esther1991 schreef:
03-07-2026 22:33
Bedankt voor alle tips. Zijn knuffel vast binden ga ik niet doen dat vind ik echt te gevaarlijk. We gaan er maar gewoon vanuit dat het een fase is. Tot die tijd blijven we gewoon bij hem tot dat hij slaapt.
Huh, dat was toch niet te doen?
Het is wat het is.
Solomio schreef:
03-07-2026 21:59
Of je realiseert je dat dit een normale fase is in de ontwikkeling.
Een belangrijke ook: kind leert dat ie invloed kan uitoefenen op z'n omgeving.

Dit.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Hier deze fase net afgerond. 7 weken "Mama bij" als hij ging slapen. (Nadat we hebben "uitgelegd" dat hij daarom mag vragen ipv de boel weg te smijten 😉). Inmiddels gaat hij weer zelf slapen. Hij staat wel ook zelf op in de ochtend, dat is de volgende fase vrees ik 😂
Kleuters zijn heel slim,ik gooi knuffel eruit, ik gil en ze komen.... Tja
Gelukkig is het een fase maar voor deze fase en alle andere fases die nog gaan komen wel eens aan een grond bed gedacht? 😊
Dat is echt een briljante uitvinding met veel voordelen.
Frizz schreef:
03-07-2026 16:55
Een spelletje gericht op verbinding.
Eh, ja. Maar goed, dan is je eten van de tafel maaien omdat mama dan zo leuk reageert ook een spelletje gericht op verbinding. En de kat heel hard aan z’n staart trekken ook. Je hoeft als ouder niet meteen heel kwaad te worden, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen niet een beetje mag begrenzen toch?
Hier is het 6 jaar later en zit ik er nog steeds bij haha, maar eigenlijk is het mijn favoriete moment van de dag. Bij elkaar kunnen zijn zonder nog iets te moeten doen.
Eliene schreef:
04-07-2026 02:52
Kleuters zijn heel slim,ik gooi knuffel eruit, ik gil en ze komen.... Tja
TO's kind is 1,5
Gaat dit alleen om de avond? Dan zou ik inderdaad kiezen uit erbij gaan zitten / liggen of elke x teruglopen of kind later naar bed te brengen of geen / korter middagdutje.
Hier was dreumes steeds het speentje kwijt midden in de nacht, wat we oplosten door er 5 ofzo in bed te leggen. S nachts erbij gaan zitten vond ik geen succes namelijk en bij de 2e zijn we toen overgestapt naar kind tussen ons in bij gedoe s nachts
Charlie591 schreef:
04-07-2026 05:41
Eh, ja. Maar goed, dan is je eten van de tafel maaien omdat mama dan zo leuk reageert ook een spelletje gericht op verbinding. En de kat heel hard aan z’n staart trekken ook. Je hoeft als ouder niet meteen heel kwaad te worden, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen niet een beetje mag begrenzen toch?
Natuurlijk begrens je. Maar als er een behoefte onder zit moet je óók zorgen dat die behoefte op een (soms andere) manier vervuld wordt.
Hoezo is het ‘niet te doen’ om er een uurtje bij te zitten?
Oordopjes in, podcast luisteren, luisterboek, ereader meenemen..
Zonnebloem101 schreef:
04-07-2026 09:01
Hoezo is het ‘niet te doen’ om er een uurtje bij te zitten?
Oordopjes in, podcast luisteren, luisterboek, ereader meenemen..
Elke dag nog een uur bij je kind gaan zitten, ná het hele bedritueel?

Omdat je keikapot bent na een dag met een kleintje? Omdat je nog een eigen leven hebt? Dingen in huis te doen hebt, of gewoon wil ontspannen, sport, hobby of vergaderingen hebt, tijd met je partner wil besteden?
Het is wat het is.
Boudica schreef:
04-07-2026 16:07
Elke dag nog een uur bij je kind gaan zitten, ná het hele bedritueel?

Omdat je keikapot bent na een dag met een kleintje? Omdat je nog een eigen leven hebt? Dingen in huis te doen hebt, of gewoon wil ontspannen, sport, hobby of vergaderingen hebt, tijd met je partner wil besteden?
Ik sluit me aan bij jouw quote: het is wat het is.
Ik zou ook graag al die dingen willen maarja, soms heb je ff een tijdje dat dit het is.
Als kind voorheen goed zelf in slaap viel dan zou ik er zeker niet bij gaan zitten. Ik geloof dan ook niet zo snel dat het om nabijheid gaat. Meer om het kijken wat zijn acties opleveren. Ik weet dat mijn kind graag bij mij is en ik ook bij haar. Maar slaaptijd is slaaptijd en mijn avond is me vrij heilig. Dus ik zou zeker eerst eens proberen om dit patroon te doorbreken. Dan maar even huilen en 10 keer terugleggen. Herhalen dat het slaaptijd is. Mocht dat echt niet werken kan je er altijd nog bij gaan zitten.
Zonnebloem101 schreef:
04-07-2026 16:28
Ik sluit me aan bij jouw quote: het is wat het is.
Ik zou ook graag al die dingen willen maarja, soms heb je ff een tijdje dat dit het is.
En als je dat zo accepteert, grote kans dat je het probleem in stand houdt en je kind aanleert dat papa en mama ernaast moet blijven zitten om in slaap te vallen. Als je daar geen problemen mee hebt, prima, ieder zijn ding. Maar ik sluit me aan bij de anderen hier die dat ook zo zien: de avond is van mij en mijn partner. De kinderen krijgen overdag echt genoeg liefde, aandacht en verbinding van ons.
Honingbij_ schreef:
04-07-2026 23:19
En als je dat zo accepteert, grote kans dat je het probleem in stand houdt en je kind aanleert dat papa en mama ernaast moet blijven zitten om in slaap te vallen. Als je daar geen problemen mee hebt, prima, ieder zijn ding. Maar ik sluit me aan bij de anderen hier die dat ook zo zien: de avond is van mij en mijn partner. De kinderen krijgen overdag echt genoeg liefde, aandacht en verbinding van ons.
Bij ons is het altijd een periode van een maand ofzo geweest, dan ineens was het ‘over’, daarom heb ik er geen probleem mee.
Honingbij_ schreef:
04-07-2026 23:19
Ach nee, het is tijdelijk. En het kindje is 1,5 he? Geen 15
Het gaat over. Sterker nog, kinderen die weten dat hun ouders er voor ze zijn als ze 1,5 zijn, hebben daar hun hele leven profijt van. En hun ouders ook
Lila-Linda schreef:
05-07-2026 08:14
Ach nee, het is tijdelijk. En het kindje is 1,5 he? Geen 15
Het gaat over. Sterker nog, kinderen die weten dat hun ouders er voor ze zijn als ze 1,5 zijn, hebben daar hun hele leven profijt van. En hun ouders ook
Kinderen zijn echt al wel slim op die leeftijd.
Hoe langer je dit blijft doen hoe moeilijker het ook wordt om weer af te leren. Tijdelijk is dan opeens niet zo tijdelijk meer.
En als ouders kun je natuurlijk ook merken dat je er voor ze bent overdag.
Red_Velvet schreef:
05-07-2026 11:10
Hoe langer je dit blijft doen hoe moeilijker het ook wordt om weer af te leren. Tijdelijk is dan opeens niet zo tijdelijk meer.
Ik heb me nooit iets aangetrokken van dit soort argumenten.
En al die fases gingen toch weer over.

Echt hoor, voor alles is een tijd en als iets te lang duurt zie je wel weer.
Tja kinderen, er gaat zoveel vrije tijd in zitten :nut:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
05-07-2026 14:06
Tja kinderen, er gaat zoveel vrije tijd in zitten :nut:
Maar je krijgt er zoveel voor terug. :heart:
Red_Velvet schreef:
05-07-2026 11:10

En wat nu als je als kind je ouder nodig hebt als het avond of nacht is? Omdat dat het moment is dat je verwerkt wat je overdag meemaakte, omdat alles er anders uitziet in het donker of er een monster onder je bed zit?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven