Dreumes gooit knuffel uit bed
vrijdag 3 juli 2026 om 12:44
Hoi hoi,
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ons zoontje van 1.5 gooit zijn knuffel steeds uit zijn ledikant en gaat dan vervolgens heel had schreeuwen en huilen.
We hebben al veel geprobeerd. Zijn knuffel terugleggen, streng toespreken, erbij blijven zitten.
Het erbij blijven zitten is ook niet te doen want meestal is het een uur voordat hij in slaap valt.
Hebben jullie tips? Of het eventueel zelf meegemaakt?is dit een fase?
Groetjes esther
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ons zoontje van 1.5 gooit zijn knuffel steeds uit zijn ledikant en gaat dan vervolgens heel had schreeuwen en huilen.
We hebben al veel geprobeerd. Zijn knuffel terugleggen, streng toespreken, erbij blijven zitten.
Het erbij blijven zitten is ook niet te doen want meestal is het een uur voordat hij in slaap valt.
Hebben jullie tips? Of het eventueel zelf meegemaakt?is dit een fase?
Groetjes esther
vrijdag 3 juli 2026 om 21:53
vrijdag 3 juli 2026 om 21:59
Of je realiseert je dat dit een normale fase is in de ontwikkeling.evelien2010 schreef: ↑03-07-2026 21:53Het is een aangeleerde gewoonte geworden . Dat moet je weer afleren. Mogelijkheden zijn de knuffel strak vastbinden aan het bed. Op een manier dat die niet los kan komen. Of meer dezelfde knuffels kopen. Kind later naar bed en geen extra slaapjes meer. Of een peuterbed.
Een belangrijke ook: kind leert dat ie invloed kan uitoefenen op z'n omgeving.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 4 juli 2026 om 00:05
Huh, dat was toch niet te doen?Esther1991 schreef: ↑03-07-2026 22:33Bedankt voor alle tips. Zijn knuffel vast binden ga ik niet doen dat vind ik echt te gevaarlijk. We gaan er maar gewoon vanuit dat het een fase is. Tot die tijd blijven we gewoon bij hem tot dat hij slaapt.
Het is wat het is.
zaterdag 4 juli 2026 om 00:14
zaterdag 4 juli 2026 om 00:19
zaterdag 4 juli 2026 om 05:41
Eh, ja. Maar goed, dan is je eten van de tafel maaien omdat mama dan zo leuk reageert ook een spelletje gericht op verbinding. En de kat heel hard aan z’n staart trekken ook. Je hoeft als ouder niet meteen heel kwaad te worden, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen niet een beetje mag begrenzen toch?
zaterdag 4 juli 2026 om 08:35
Gaat dit alleen om de avond? Dan zou ik inderdaad kiezen uit erbij gaan zitten / liggen of elke x teruglopen of kind later naar bed te brengen of geen / korter middagdutje.
Hier was dreumes steeds het speentje kwijt midden in de nacht, wat we oplosten door er 5 ofzo in bed te leggen. S nachts erbij gaan zitten vond ik geen succes namelijk en bij de 2e zijn we toen overgestapt naar kind tussen ons in bij gedoe s nachts
Hier was dreumes steeds het speentje kwijt midden in de nacht, wat we oplosten door er 5 ofzo in bed te leggen. S nachts erbij gaan zitten vond ik geen succes namelijk en bij de 2e zijn we toen overgestapt naar kind tussen ons in bij gedoe s nachts
zaterdag 4 juli 2026 om 08:47
Natuurlijk begrens je. Maar als er een behoefte onder zit moet je óók zorgen dat die behoefte op een (soms andere) manier vervuld wordt.Charlie591 schreef: ↑04-07-2026 05:41Eh, ja. Maar goed, dan is je eten van de tafel maaien omdat mama dan zo leuk reageert ook een spelletje gericht op verbinding. En de kat heel hard aan z’n staart trekken ook. Je hoeft als ouder niet meteen heel kwaad te worden, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen niet een beetje mag begrenzen toch?
•
zaterdag 4 juli 2026 om 16:07
Elke dag nog een uur bij je kind gaan zitten, ná het hele bedritueel?Zonnebloem101 schreef: ↑04-07-2026 09:01Hoezo is het ‘niet te doen’ om er een uurtje bij te zitten?
Oordopjes in, podcast luisteren, luisterboek, ereader meenemen..
Omdat je keikapot bent na een dag met een kleintje? Omdat je nog een eigen leven hebt? Dingen in huis te doen hebt, of gewoon wil ontspannen, sport, hobby of vergaderingen hebt, tijd met je partner wil besteden?
Het is wat het is.
zaterdag 4 juli 2026 om 16:28
Ik sluit me aan bij jouw quote: het is wat het is.Boudica schreef: ↑04-07-2026 16:07Elke dag nog een uur bij je kind gaan zitten, ná het hele bedritueel?
Omdat je keikapot bent na een dag met een kleintje? Omdat je nog een eigen leven hebt? Dingen in huis te doen hebt, of gewoon wil ontspannen, sport, hobby of vergaderingen hebt, tijd met je partner wil besteden?
Ik zou ook graag al die dingen willen maarja, soms heb je ff een tijdje dat dit het is.
zaterdag 4 juli 2026 om 17:14
Als kind voorheen goed zelf in slaap viel dan zou ik er zeker niet bij gaan zitten. Ik geloof dan ook niet zo snel dat het om nabijheid gaat. Meer om het kijken wat zijn acties opleveren. Ik weet dat mijn kind graag bij mij is en ik ook bij haar. Maar slaaptijd is slaaptijd en mijn avond is me vrij heilig. Dus ik zou zeker eerst eens proberen om dit patroon te doorbreken. Dan maar even huilen en 10 keer terugleggen. Herhalen dat het slaaptijd is. Mocht dat echt niet werken kan je er altijd nog bij gaan zitten.
zaterdag 4 juli 2026 om 23:19
En als je dat zo accepteert, grote kans dat je het probleem in stand houdt en je kind aanleert dat papa en mama ernaast moet blijven zitten om in slaap te vallen. Als je daar geen problemen mee hebt, prima, ieder zijn ding. Maar ik sluit me aan bij de anderen hier die dat ook zo zien: de avond is van mij en mijn partner. De kinderen krijgen overdag echt genoeg liefde, aandacht en verbinding van ons.Zonnebloem101 schreef: ↑04-07-2026 16:28Ik sluit me aan bij jouw quote: het is wat het is.
Ik zou ook graag al die dingen willen maarja, soms heb je ff een tijdje dat dit het is.
zondag 5 juli 2026 om 08:07
Bij ons is het altijd een periode van een maand ofzo geweest, dan ineens was het ‘over’, daarom heb ik er geen probleem mee.Honingbij_ schreef: ↑04-07-2026 23:19En als je dat zo accepteert, grote kans dat je het probleem in stand houdt en je kind aanleert dat papa en mama ernaast moet blijven zitten om in slaap te vallen. Als je daar geen problemen mee hebt, prima, ieder zijn ding. Maar ik sluit me aan bij de anderen hier die dat ook zo zien: de avond is van mij en mijn partner. De kinderen krijgen overdag echt genoeg liefde, aandacht en verbinding van ons.
zondag 5 juli 2026 om 08:14
Ach nee, het is tijdelijk. En het kindje is 1,5 he? Geen 15Honingbij_ schreef: ↑04-07-2026 23:19En als je dat zo accepteert, grote kans dat je het probleem in stand houdt en je kind aanleert dat papa en mama ernaast moet blijven zitten om in slaap te vallen. Als je daar geen problemen mee hebt, prima, ieder zijn ding. Maar ik sluit me aan bij de anderen hier die dat ook zo zien: de avond is van mij en mijn partner. De kinderen krijgen overdag echt genoeg liefde, aandacht en verbinding van ons.
Het gaat over. Sterker nog, kinderen die weten dat hun ouders er voor ze zijn als ze 1,5 zijn, hebben daar hun hele leven profijt van. En hun ouders ook
zondag 5 juli 2026 om 11:10
Kinderen zijn echt al wel slim op die leeftijd.Lila-Linda schreef: ↑05-07-2026 08:14Ach nee, het is tijdelijk. En het kindje is 1,5 he? Geen 15
Het gaat over. Sterker nog, kinderen die weten dat hun ouders er voor ze zijn als ze 1,5 zijn, hebben daar hun hele leven profijt van. En hun ouders ook
Hoe langer je dit blijft doen hoe moeilijker het ook wordt om weer af te leren. Tijdelijk is dan opeens niet zo tijdelijk meer.
En als ouders kun je natuurlijk ook merken dat je er voor ze bent overdag.
zondag 5 juli 2026 om 13:49
Ik heb me nooit iets aangetrokken van dit soort argumenten.Red_Velvet schreef: ↑05-07-2026 11:10Kinderen zijn echt al wel slim op die leeftijd.
Hoe langer je dit blijft doen hoe moeilijker het ook wordt om weer af te leren. Tijdelijk is dan opeens niet zo tijdelijk meer.
En al die fases gingen toch weer over.
Echt hoor, voor alles is een tijd en als iets te lang duurt zie je wel weer.
Maybe success just isn't your thing.
zondag 5 juli 2026 om 14:18
Red_Velvet schreef: ↑05-07-2026 11:10Kinderen zijn echt al wel slim op die leeftijd.
En wat nu als je als kind je ouder nodig hebt als het avond of nacht is? Omdat dat het moment is dat je verwerkt wat je overdag meemaakte, omdat alles er anders uitziet in het donker of er een monster onder je bed zit?
•
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in