Dreumes topic II

15-05-2018 13:21 3006 berichten
:cheer2: Deel 2!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Maartje! Tot over 5mnd in het peutertopic.

Ik ben trouwens ook veel te lui om steeds te voeren dus dat scheelt denk ik. Ze moet wel altijd een slab om rn daar knoeit ze wel op, zodra ze die af wil doen stoppen we met eten, laten we haar hrel kort huilen rn beginnen weer opnieuw.
Gefeliciteerd met je peuter, Maartje! :cheer2:
Wij gingen met 12mnd over op halfvolle melk met Brinta. Maar nog wel een half jaar in een fles aangeboden boven. En daarna in schaaltje boven (wij voerden hem). Wij aten zelf ook altijd op bed.
Pas rond zn tweede hebben we het hele tafereel naar beneden verhuisd.

Bij tweede kind ging het heel anders. Die kreeg van jongs af aan al alles beneden aangezien we al in dat systeem zaten. Dan legden we hem in de box met zijn fles.
Dochter heeft nooit pap gewild. Ontbijt vanaf 9,5 mnd tegelijk met mij. Begonnen met een boterham, eet er inmiddels rustig drie + fruit.

Ontbijten doet ze in pyjama of romper, daarna komt er een washand aan te pas om alle appelstroop/pindakaas/boter/ander spul af te poetsen en daarna kleed ik haar pas aan.
Gefeliciteerd Maartje, tot over twee maanden :bye:

Ik voer de pap ook nog steeds, anders wordt het een knoeiboel. De rest van de dag eet ze wel alles zelf, alleen met het avondeten help ik haar af en toe nog. Ze was/is niet zo snel met zelf eten, maar ik heb het ook niet erg gestimuleerd. Drinken uit een beker gaat ook nog niet helemaal goed, ze laat het dan vaak gewoon uit haar mond lopen.

Daarentegen kent ze wel al honderden woorden en afgelopen week heb ik de eerste 4-woorden-zin gehoord. Ook zingt ze nu vol overgave losse woorden van liedjes mee, het slaapliedje van Casper en Emma is inmiddels favoriet.

"slaaapen, dich, onder, lich, drooogen, dag, zeker wakker lach!" :flirting:

*trotse mama modus uit*

Voor iedereen die flesvoeding boven geeft/gaf, hoe doen jullie dat? Hebben jullie dan boven een magnetron of waterkoker staan, of maak je het flesje wel beneden?
De echt klassieke melkflessen (dus met water) maakten wij boven klaar. We namen s avonds een thermoskan gekookt water mee naar boven en een fles koud water. Dus dan konden we het zelfs vanuit bed nog mengen.

Maar toen het pap met halfvolle melk werd, ging een van ons wel naar beneden. Die maakte dan het ontbijt voor het hele gezin (klinkt complexer dan het is want wij aten cruesli met melk) en nam het op dienblad mee naar boven.
fiona2018 schreef:
06-09-2018 19:32
"slaaapen, dich, onder, lich, drooogen, dag, zeker wakker lach!" :flirting:
:love:
Ik maakte tijd beneden een flesje klaar.
Maar wij hebben ook geen wc boven, dus moet dan toch naar beneden om te plassen.

Dat zingen is zo leuk he :D
Wij deden/doen flesjes ook altijd beneden. Toen zoon nog ging slapen na de eerste fles (voelt als honderd jaar geleden) maakte m’n vriend die beneden en gaf ik die in bed en verder slapen. Zodra de dag begon na de eerste fles zijn we die beneden gaan geven.
Wow 4-woorden zinnen al! Hier zijn het nog steeds maar enkele woordjes die verstaanbaar zijn.

Mijn man maakt iedere ochtend de melkfles beneden. Ik word dan langzaam ook wakker en als hij boven komt met het flesje geven we samen het pufje, krijgt Elsa het flesje op bed terwijl wij opstaan. Een vast ingesleten ochtend ritueel inmiddels.

Iemand nog gehoord/gelezen hoe het met aapje is? En of het hielp dat haar man nu ook een aantal nachten deed? Ben wel benieuwd!
Nou, die 4-woorden-zin was maar 1x hoor Envelop. Maar ze praat wel erg goed al, wel regelmatig 3-woorden en haar woordenschat is enorm. Ze zegt ook alles na. Maar zoals ik zei, met eten en drinken is ze dan weer wat langzamer. En ze is iets ouder dan Elsa toch? (ruim 22 maanden).

Ik vraag me ook af hoe het je is Aapje, ben je weer wat meer uitgerust?

In de flesjesperiode deed ik dat gewoon in de woonkamer, maar toen woonden we nog gelijkvloers. We hebben ook geen gezamenlijk ochtendritueel omdat mijn man wisselende diensten heeft, dus dan liet ik hem uitslapen (of hij mij, als het mijn uitslaapdag was). Maar bij een eventuele tweede baby zal ik de nachtflessen ook boven gaan doen denk ik, dat lijkt me toch wat handiger dan steeds die trap op en af.
Ik moest ook al aan aapje denken, hoop dat de nachten beter gaan!

Wij hebben weer een nacht lekker geslapen en zoon in zn eigen bed de hele nacht! Hopelijk zet dat door.
Nachtrust is zo belangrijk voor ons allemaal.
Hoi hoi, even een vraagje!
Dochter is nu 15 maanden en doet nog steeds 2 dutjes op een dag, sochtends anderhalf uur en smiddags ook weer een uurtje. Nu lijkt het me voor mezelf wel lekker als ze overgaat op 1 dutje. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Gewoon ineens later op bed gelegd of elke dag een halfuurtje later? Soms is ze om 6:30 al wakker, dan vind ik het best een lange ruk tot 12:30.
Dochter was zelf toe aan minder slaapjes, ben haar gevolgd. Vraag me af of je minder dutjes af kunt dwingen.

Wat wel werkte voor de tussenperiode was om uitjes te plannen in de ochtend. Speelgroep bleef ze voor wakker, daarna heel moe. Dan dus een lange slaap. En dan hield ze het vol tot ‘s avonds.

Maar houd dus wel in de gaten of je kind eraan toe is, zou ik zeggen!
Ik heb een vraagje. De ochtenden hier tot het eerste slaapje zijn echt tobben. Hij is voornamelijk alleen maar aan het huilen/zeuren. Kan echt geen seconde alleen spelen. Ook als we samen spelen is het veel huilen/zeuren niet goed. Ben dan blij als t 8/830 is en hij weer gaat slapen. Herkent iemand dit? Hoe ga ik hiermee om? Negeer ik dit of blijf ik met hem spelen/dingen aanbieden zodat hij niet jammert? Het is vaak de rest vd dag wel beter. Tis over t algemeen wel een snelle mopperaar maar die ochtenden zijn nu sinds twee weken zo dramatisch...
Hor laat is hij dan wakker Teckeltje? Het klinkt eigenlijk of hij dan nachts nog niet genoeg geslapen heeft. 08.30uur is wel heel vroeg voor een slaapje toch?

Wij hebben dochter ook gevolgd in haar slaapjes. Ze slaapt al tijden alleen middags nog 45min tot 1,5uur en als ze ineens wel twee uur slaapt wil ze avonds niet meer op tijd naar bed. Ik ben eigenlijk bang dat ze het middagslaapje ook niet lang meer nodig heeft maar dat lijkt me heel lastig als de baby er straks is en zij wil de hele dag wakker zijn....
@Paddestoel, ik heb dochter hierin gevolgd. Ze heeft heel lang van 10.30 - 12.00 geslapen en dan vaak 's middags rond 15.00 uur nog 45 minuten. Op een gegeven moment sloeg ze steeds vaker dat middagdutje over. Als ze wel 's middags nog geslapen had wilde ze 's avonds niet meer naar bed. Ik ben dus gestopt met dat middagslaapje. In het begin legde ik haar dan al om 18.30 in bed, anders redde ze het niet, maar al snel hield ze het makkelijk vol tot de avond. Inmiddels (22 maanden) is het verschoven naar 11.30 - 14.00.

Je kunt dus proberen om het ochtenddutje ietsje uit te stellen en dan te kijken of hij het redt om 's middags niet te slapen. Maar ik vind 15 maanden daar wel vroeg voor hoor, hier was dat rond 18 maanden pas volgens mij.

@Teckeltje, zoals Envelop zegt, het klinkt alsof hij nog niet is uitgeslapen. Wat gebeurt er 's ochtends als je hem even laat liggen? Misschien valt hij dan wel weer in slaap?
@fiona, bij ons op het kdv zijn er heel veel kids die vanaf een mnd of 13/14 nog maar aan 1 slaapje toe zijn Elsa had ook ongeveer die leeftijd. Ik vind 15mnd dan ook niet heel vroeg.
Maar er is ook een meisje op het kdv die met 19mnd nog steeds 2 slaapjes per dag doet.

Zo zie je maar dat ieder kind ontzettend verschillend is.
Hij is meestal ergens tussen 6:00 en 07:00 wakker. Hem laten liggen is geen optie... hebben we geprobeerd. Heb ook geprobeerd hem papfles in ledikant te geven en weer slapen maar ook dat gaat niet goed. Hij is dan echt wakker zeg maar. En het was voorheen ook niet zo erg als nu, maar tis nu gewoon echt niet leuk s ochtends met hem. En sinds 3 maanden nu slaapt hij vaak s ochtends van 08:30 - 10:00 (of na een dag opvang van 08-1030/11:00). Dus het zal ongetwijfeld met vermoeidheid te maken hebben maar ik weet ook niet goed wat ik daar dan aan zou kunnen doen. Hij gaat s avonds om 1900/1930 naar bed.
Envelop, oh echt? Ik heb gewoon een slaapkopje denk ik :rolling: Of ik herinner me het verkeerd hoor, dat kan ook.

Teckeltje, lastig dan. Misschien zit hij zichzelf een beetje in de weg, een sprongetje?
Ik vind het zo fijn om alle verschillen hier te lezen. Ik heb 1 vriendin die altijd heel betrokken is en naar rozetje vraagt en ik vertel er natuurlijk graag over. Maar bij alles wat ik vertel is ze altijd ZO VERBAASD! want bij HAAR kind was het altijd anders (en dan ook nog vaak 'beter'). Ik weet dat ze het niet express doet ofzo, maar jeetje wat word ik daar moe van zeg. Laatst wel terug gezegd, tsja alle kinderen zijn anders he, hopelijk blijft dat hangen voor de volgende keer.
Ah dat is vervelend dat je dat gevoel krijgt rosings :(

Ja volgens oei ik groei zit meneer idd in een sprong. We gaan nu naar huis na een weekje Landal. Ondanks de ochtenden was t erg geslaagd. Vooral t zwembad. Meneer gaat met z’n 1 jaar gewoon van de glijbaan head first. Super stoer.
Gefeliciteerd Maartje! En tot ziens in het peutertopic of straks weer hier 😊.

Nena, spannend zeg deze laatste loodjes. Bij mij hielp de 2e keer strippen wel. Hopelijk bij jou ook.

Ontbijt: zoon krijgt een warme fles melk in zijn bed, en een uurtje later eet hij een boterham. Die fles geeft ons even tijd om op te kunnen starten. Anders is het gelijk huilen. En hij vind het lekker. Overdag drinkt ie niet zo veel dus op deze manier krijgt ie iig 200ml melk binnen.

Rosings, ohja irritant is dat. Mijn moeder heeft daar een handje van. Die komt vaak met adviezen/opmerkingen gebaseerd op hoe mijn broertje en ik als kind waren en hoe zij toen dingen aanpakte. Prima hoor, maar als ik dan eens zeg dat zoon of wijzelf dat anders doen dan is dat heeeeel vreemd. Gelukkig is ze wel een ontzettende lieve oppasoma en lieve moeder. Maar wel een eigenwijze.

Vanochtend met zoon in zn softshell overal naar t bos gegaan. Ideaal ding zeg. Hij heeft heerlijk kunnen spelen.
Daarna geïnspireerd door jullie met hem gestickerd. Vond ie best leuk voor 10 minuten.

Over een week gaan we onze keuken verbouwen, met als gevolg dat we ongeveer 1,5 maand geen normale keuken zullen hebben. Wel een vriezer en los oventje. En ik ga kijken of ik een camping gasstelletje kan lenen van iemand. Maar het wordt een beetje kamperen in eigen huis. Ben benieuwd hoe dat zal zijn met een dreumes in de mix 😅.
@moondancer, wij hebben de softshell ook gebruikt toen na de regen alles nat was. Echt ideaal!
Hier ook geen keuken op het moment maar een koelkast en twee campingpitten in de woonkamer. Gaat verbazingwekkend goed! Gelukkig maar want we wilden eigenlijk volgende week beginnen met schilderen en de keuken plaatsen maar het stucwerk was niet goed gedaan dus daar komt hij nog een keer voor terug, daarna kan man niet makkelijk vrij nemen en moet alles nog drogen dus we gebruiken de tijdelijke "keuken" nog een paar weken langer.
Het eten is ook nog wel knoeien hier. Hoe voorkomen jullie dat het eten vanaf het slabbertje naar beneden valt en alsnog z'n shirt / broek onder de knoeiboel zit? Ik heb van die IKEA plastic slabbertjes, makkelijk af te spoelen, maar misschien glijdt zooi er dan juist wel snel eraf, haha. Ik klem wel vaak 't slabbertje onder het bordje maar dat blijft niet zitten.

Wat cool van de glijbaan Teckeltje! Hopelijk heeft je zoontje binnenkort een ritme zonder dat 'ochtendhumeur'.

@Nena succes! Hopelijk is je baby inmiddels onderweg of gearriveerd :biggrin: . Hier moesten we ook dreigen met uitzetting maar gelukkig kondigde hij zich toch zelf aan (al was het minder dan 24u voor de geplande inleiding, haha).
happiness = reality - expectations

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven