Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
18-01-2021 08:57
Soms ligt ze er eerder (bijv om 10.30) in maar dan slaapt ze maximaal 2 uur en redt ze het niet tot 18.30-19u. Dan moet ik haar alsnog om 16u even in bed leggen voor een kort dutje omdat ze anders alleen maar wil plakken.
En als je dan ander rustmoment creëert zoals boekje lezen, vroeg eten en om 18:00 naar bed?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
nushy wijzigde dit bericht op 18-01-2021 09:13
96.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
18-01-2021 09:01
En als je dan ander rustmoment creëert zoals boekje lezen, vroeg eten en om 18:00 naar bed?
We geven haar op dagen dat we thuis zijn (parttime dag en weekend) inderdaad rond 17u eten dus dat zou kunnen, maar op werkdagen (4 dagen per week) ben ik pas rond 17.45-18u met haar thuis dus dan haal ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
18-01-2021 09:12
We geven haar op dagen dat we thuis zijn (parttime dag en weekend) inderdaad rond 17u eten dus dat zou kunnen, maar op werkdagen (4 dagen per week) ben ik pas rond 17.45-18u met haar thuis dus dan haal ik dat niet.
En is eten bij opvang een optie? Mijn neefje eet bijvoorbeeld een dag per week de maaltijd die zijn moeder meegeeft rond half zes omdat het anders te laat wordt voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
18-01-2021 09:17
En is eten bij opvang een optie? Mijn neefje eet bijvoorbeeld een dag per week de maaltijd die zijn moeder meegeeft rond half zes omdat het anders te laat wordt voor hem.
Zal het navragen. Dacht dat ze dat rond 18u pas deden omdat het spits is met ophalen tussen 17 en 18u maar misschien dat de regels veranderd zijn. Bedankt voor de tip :)
Alle reacties Link kopieren
Pfff ben nu al bijna een uur bezig haar te laten slapen terwijl ik zie dat ze hartstikke moe is (jengelen, in de ogen wrijven). Elke keer begint ze te huilen en gooit ze de speen uit bed. Ik baal hier echt enorm van, waarom kan ze als man het om precies dezelfde tijd doet wel gewoon meteen gaan liggen en vervolgens 1,5 uur slapen 😓
Alle reacties Link kopieren
Het onderwerp slaap is wel echt een ding dus bij iedereen lijkt het haha.
Eergister en gister zijn man of ik bij ons zoontje in de kamer gebleven totdat hij sliep, dat gaf hem veel rust. Duurt ongeveer een half uurtje en kost minder energie voor iedereen. Om 4:30 werd hij wakker, speen of knuffel kwijt. Deze teruggegeven maar toen mag weg wilde gaan zette hij het op een brullen. Dan maar tussenin maar toen bleef hij wel een uurtje keten. Uiteindelijk tot 8u geslapen, dat was wel fijn. Ben benieuwd hoe lang deze plotselinge verlatingsangst aanhoudt.

Zijn ritme verandert ook de laatste week hierdoor. Eerst sliep hij van 18u tot 6u en nu van ongeveer 19:30 tot 7:30. Voordeel hiervan is wel dat we samen kunnen eten en het in de avond niet zo hectisch is.

Overdag slaapt hij ineens veel meer dan voorheen. 's middags wel 2 a 2,5 uur. Normaal was dit op een goede dag 1,5 uur. 's ochtends slaapt hij ook nog wel 1,5 uur.

Avondeten Meneer wil niet meer geholpen worden en alles zelf doen. De hele vloer eet mee maar we laten hem maar, hij wordt echt boos als je hem wilt helpen.

Ik schrijf hier trouwens iets te snel mee want ons zoontje wordt volgende week pas 1 ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
18-01-2021 10:14
Pfff ben nu al bijna een uur bezig haar te laten slapen terwijl ik zie dat ze hartstikke moe is (jengelen, in de ogen wrijven). Elke keer begint ze te huilen en gooit ze de speen uit bed. Ik baal hier echt enorm van, waarom kan ze als man het om precies dezelfde tijd doet wel gewoon meteen gaan liggen en vervolgens 1,5 uur slapen 😓
Dat vind ik ook altijd zo rot. Ik doe het maximaal 45 min en dan haal ik hem eruit. Gaan we een stuk wandelen en dan leg ik hem er na het middageten weer in. Ik heb een hekel aan een "strijd" zeg maar. Is ze nog in slaap gevallen uiteindelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ja uiteindelijk heeft ze 30 minuten geslapen. Is nu wel weer vrolijk gelukkig. Zo even naar de speeltuin, dan lunchen en hopelijk een goede middagdut.
Alle reacties Link kopieren
Lastig he dat slapen.. Hier is ze bijna 15 maanden en sinds een week of 2 lijkt ze over te zijn op 1 slaapje. We leggen haar om 9.30 nog wel in bed maar 9 bd 10 keer is ze om 10.15 nog wakker.. Dan maar vroeg lunchen en om 12 uur erin. Dan slaapt ze meestal wel 2 uurtjes, vervolgens valt bedtijd ook vroeger.

Als ze wel in de ochtend slaapt, laten we haar max 30 min slapen. Alleen valt ze dan voor haar middagdut niet voor 14 uur in slaap dus ook niet ideaal.

Lastig die overgangsfase!
Alle reacties Link kopieren
*LaDolceVita* schreef:
18-01-2021 10:44
Het onderwerp slaap is wel echt een ding dus bij iedereen lijkt het haha.
Eergister en gister zijn man of ik bij ons zoontje in de kamer gebleven totdat hij sliep, dat gaf hem veel rust. Duurt ongeveer een half uurtje en kost minder energie voor iedereen. Om 4:30 werd hij wakker, speen of knuffel kwijt. Deze teruggegeven maar toen mag weg wilde gaan zette hij het op een brullen. Dan maar tussenin maar toen bleef hij wel een uurtje keten. Uiteindelijk tot 8u geslapen, dat was wel fijn. Ben benieuwd hoe lang deze plotselinge verlatingsangst aanhoudt.

Zijn ritme verandert ook de laatste week hierdoor. Eerst sliep hij van 18u tot 6u en nu van ongeveer 19:30 tot 7:30. Voordeel hiervan is wel dat we samen kunnen eten en het in de avond niet zo hectisch is.

Overdag slaapt hij ineens veel meer dan voorheen. 's middags wel 2 a 2,5 uur. Normaal was dit op een goede dag 1,5 uur. 's ochtends slaapt hij ook nog wel 1,5 uur.

Avondeten Meneer wil niet meer geholpen worden en alles zelf doen. De hele vloer eet mee maar we laten hem maar, hij wordt echt boos als je hem wilt helpen.

Ik schrijf hier trouwens iets te snel mee want ons zoontje wordt volgende week pas 1 ;-)
Haha, dat hadden wij ook rond 1 jaar. Echt even een buffer opbouwen qua slaap leek het, want daarna veranderde het als een blad aan een boom🤣

Wij een goede nacht dus die vieren we! En idd, als man naar boven gaat is ze gelijk stil. Maargoed, so be it. Dan maar zo. Ze ging er om 19.10u in, sliep na gehuil om 19.30u tot 6.45u🥳 merk het gelijk aan haar humeur. Heerlijk vrolijke meid, geen gejammer of gehuil. Ik teken ervoor als dit iedere dag weer zo kan:)
Alle reacties Link kopieren
@ Nushy, Fijn dat ze toch wat slaap heeft gepakt!

@pavo07, slapen is altijd het grootste thema lijkt het. Iedereen vraagt er ook altijd naar: hoe gaat het? slaapt je kind al een beetje door? Alsof dat het allerbelangrijkste is haha.
Maar lastig die overgangsfase! Lijkt me opzich een prima dag toch, om 12u erin en dan een middagslaap. Lijkt me ook lastig wanneer je echt moet besluiten dat je je kind er 's morgens niet meer in legt.

@Stephanie, fijn zeg! Een vrolijk kind is een vrolijke moeder :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu 17 maanden en sinds vlak voor de kerst over op 1 slaapje zo rond 13.00 uur leggen we hem in bed. Hij slaapt nooit lang het varieert van 3 kwartier tot 1,5 uur. S nachts slaapt hij altijd goed zo van 19.00 tot 08.00 uur.

Nog meer kindjes die overdags weinig slapen?
Het slapen wisselt ook nog zo op deze leeftijd, dus daarom zal er ook wel veel aandacht voor zijn. Ze gaat al een paar dagen niet naar bed zonder huilen. Terwijl ze daarvoor gewoon lekker ging liggen als ik haar weg legde. Ze huilde dan een halve minuut en dan is het klaar en gaat ze wel slapen. Als ik bij haar ga kijken maak ik het alleen maar erger. Als ze langer huilt gaan we natuurlijk wel naar haar toe. Het liefste wil ze gewiegd worden en dat ik liedjes blijf zingen. Mijn armen houden dat dus niet meer zo lang vol. Ze is daar te groot en zwaar voor aan het worden. Liedjes zingen terwijl ze in bed zit levert alleen maar harder gehuil op. Weg lopen werkt nu het beste, maar ik vind het niet fijn.

Vanmorgen werd ik wakker en lag ze op de plek van man met haar voeten op zijn kussen. Man was 's nachts vertrokken, omdat er bijna geen plek meer voor hem was. Hij had haar natuurlijk gewoon terug moeten leggen en mij naar mijn kant moeten schuiven. Maar hij vond dat we zo lief sliepen.

Hier gelukkig geen grootouders die het allemaal beter weten. Die deden namelijk precies het zelfde als wij nu. Kijken wat het beste werkt en niet te moeilijk doen. Ik heb dus ook heel veel tussen mijn ouder in geslapen op deze leeftijd.

Ik heb van het weekend eindelijk een potje op de kop getikt, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Het is een drie in één ding en de delen blijven niet zo goed op elkaar als dreumes er op gaat zitten. Dus ik denk dat we deze maar alleen als bril verkleinen en opstapje moeten gebruiken. Toch nog even kijken of ik een hele simpele kan kopen. Ik vind het alleen zo zonde om hetzelfde aan verzendkosten te betalen als de prijs van het potje. Zo onhandig dat ik niet gewoon even naar de HEMA kan lopen nu.

Waar zetten jullie het potje trouwens neer. Ik dacht dat beneden op de wc makkelijk was, want ze gaat vaak met mij mee en misschien dat het haar inspireert. Maar boven op de badkamer is misschien handiger omdat ze toch al naakt is als ze gaat douchen en ze het dan even kan proberen als ze zin heeft. Op deze heeft ze wel al even gezeten zonder luier, maar het is toch vooral een leuke hoed. We hebben ook geen haast natuurlijk.

Vanmorgen roep ze een paar keer "o nee" van achter het gordijn. Ze had daar haar hele beker water leeg gegoten op de grond. Lekker in de plas stampen. Anti lek is hier niet meer zo nuttig dus. Ze weet precies waar ze haar vinger tussen moet steken om er toch water uit te krijgen. Laatst had ze een gewone beker uit de kast gepakt en daar haar drinken in over gegoten. Je blijft bezig met een doekje, maar ik vind het zo mooi om te zien hoe ze dingen bedenkt en uit vind. Ze had de silicone cupcake vormpjes gevonden in de kast en ging overal een poppetje in stoppen. Ik krijg ook steeds vaker hapjes van dat soort dingen. De hond trouwens ook, maar die heeft toch liever echt eten. Ik laat haar meestal gewoon lekker haar gang gaan. Man is daar strenger in en wil dat ze dingen weer terug zet in de kast. Ik vermoed dat als ze over een paar weken haar eigen keukentje heeft die vrij snel vol ligt met dingen uit onze keuken :proud: .
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
18-01-2021 13:23
Mijn zoon is nu 17 maanden en sinds vlak voor de kerst over op 1 slaapje zo rond 13.00 uur leggen we hem in bed. Hij slaapt nooit lang het varieert van 3 kwartier tot 1,5 uur. S nachts slaapt hij altijd goed zo van 19.00 tot 08.00 uur.

Nog meer kindjes die overdags weinig slapen?
Wow.. als je kindje zulke nachten maakt is het denk ik logisch dat hij overdag wat minder slaapt. Meeste slapen een uur of 11/12 in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb simpele potjes gezien bij de kruidvat. Wel met paw patrol erop.

Slapen gaat hier de laatste 2 weken ook minder. Eerst was het alleen huilend wakker worden. Nu ook paar keer huilend wakker worden in de nacht of vroeg wakker worden.
Middagdutjes gaan nu wel weer goed sinds paar dagen.
Denk een ontwikkeling want hij praat ineens meer en veel na.

Ik merk wel dat ik de combi thuiswerken met dreumes niet zo geslaagd vind. Paar uurtjes werken als hij slaapt en dan avond paar uurtjes en dan die nachten erbij, plus 25 weken zwanger
Man gaat er wel uit in de nacht maar ik slaap minder snel in en moet dan weer plassen etc.

Eerste keer sneeuw vond zoon heel leuk. Hij had de grootste lol als ik sneeuwballen gooide en onze hond ze probeerde te pakken.

Als we het over honden hebben. Zoon is vorige week in zijn gezicht gebeten door hond van schoonfamilie.
Had hem daar even gelaten zodat ik ook in de ochtend kon werken.
Een hele rits wonden met tandafdruk in zijn wang. Van de huisarts antibiotica gekregen en nu maar hopen dat het goed geneest.
Hij is er zelf niet van onder de indruk en ook niet bang voor honden geworden.


Maar nu durf ik hem dus helemaal nergens meer te laten. Bij mijn familie werkt iedereen. Bij schoonfamilie hebben ze honden, die ik niet meer vertrouw.
Was de opvang maar weer open maar vrees dat dit wel langer gaat duren dan begin februari.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben boven en beneden een potje. Toendertijd via marktplaats gekocht en hebben een tweedelige met rugleuning. Lijkt comfortabel.

@Wat vervelend Lem! Ik snap dat je hem niet zo snel bij iemand met honden achter laat nu.
Alle reacties Link kopieren
tara82 schreef:
18-01-2021 13:45
Ik heb van het weekend eindelijk een potje op de kop getikt, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Het is een drie in één ding en de delen blijven niet zo goed op elkaar als dreumes er op gaat zitten. Dus ik denk dat we deze maar alleen als bril verkleinen en opstapje moeten gebruiken. Toch nog even kijken of ik een hele simpele kan kopen. Ik vind het alleen zo zonde om hetzelfde aan verzendkosten te betalen als de prijs van het potje. Zo onhandig dat ik niet gewoon even naar de HEMA kan lopen nu.
Hema verzendt gratis boven de €25. Ik combineer al mijn verzendingen en ik heb bij de Hema altijd wel iets nodig. Alvast rompers in een grotere maat, ondergoed voor de oudste, sokken voor mijn man. Misschien kun je het op die manier doen en iets meebestellen wat je straks toch nodig hebt? Wij hebben overigens de IKEA potjes, zowel de 2-in-1 als de meest simpele die je ook bij de Hema hebt. Ik ben erg tevreden over beide potjes.

Lem: Wat schrikken! Ik kan me voorstellen dat je dreumes daar niet meer alleen laat, dat zou ik ook niet doen. Kan je je werk niet afwisselen met je man?

Hier gaat alles redelijk goed. Dreumes is even ziek geweest maar dat duurde gelukkig maar twee dagen. We zitten in een rustig slaapritme (afkloppen) en ze ontwikkelt zich op dit moment snel. Ze komt nu de hele dag (nep) kopjes water brengen die ze ook echt vult bij de kraan in het speelkeukentje. Inclusief geluid: "sssssssssshhh" :love: Ze zegt ook steeds meer en kan sinds kort ook eindelijk de naam van haar zus uitspreken. Tot nu toe was dat 'uuuuuuuuja'. En haar naam lijkt daar in de verste verte niet op :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een nacht joh!
Hier nooit langer dan 11 uur, soms 11,5 ‘s nachts. Overdag altijd tussen de 1,5 en 2,5 uur. Vandaag zelfs 3🤣
Diamantje. Ons zoontje slaapt ook niet zo erg lang overdag meestal. Tussen de 1 en 2 uur. Meestal nog geen 1,5 uur. Maar nachten slaapt hij altijd door, meestal zo'n 12 uur, soms nog wat langer. Hij is ook 17 maanden. Hij is al wel even over op 1 slaapje, hij gaat rond 12 uur naar bed.

Wij hebben ook gewoon 2 potjes. Op dit moment niet echt in gebruik, maar wel zo handig als ze net zindelijk zijn ook.

Jeetje wat schrikken Lem, gaat het goed met hem? Hier de jongste laatst omver gelopen door een hond, sindsdien is ie erg bang.

Lastig werken inderdaad met dreumes erbij. Wij nemen ieder wat uren op per week. Als dreumes slaapt is peuter bij ons en werken we eventjes allebei. En dan s avonds vaak nog even. We hebben normaal maar 2 dagen opvang dus het valt op zich mee.

Hier gaat alles eigenlijk een beetje z'n gangetje. Dreumes gaat ontzettend hard. Hoor iedere dag nieuwe woorden en hij begint ook echt twee woordszinnen te maken. En hij wil alleen maar lopen, klimmen en fietsen. Het is echt een heerlijk vrolijk mannetje.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Onze dreumes wordt alweer bijna 2. We willen haar een fietsje geven voor haar verjaardag.
Hebben jullie tips? Loopfiets of driewieler? Ze heeft nu een pukylino en we denken aan een loopfiets van puky.
Ik zou zeker voor een loopfiets gaan honing! Die van Puky zijn erg fijn. Mijn dochter had met 2 nog wat moeite met trappen op een driewieler, loopfiets kon ze toen al wel. Vind het heel fijn omdat ze zo veel sneller mee kan dan lopend.
Alle reacties Link kopieren
idd loopfiets!

Hier over 2 weken ook weer een peuter! Gaat zo hard.
Alle reacties Link kopieren
Honing14 schreef:
24-01-2021 06:27
Goedemorgen Onze dreumes wordt alweer bijna 2. We willen haar een fietsje geven voor haar verjaardag.
Hebben jullie tips? Loopfiets of driewieler? Ze heeft nu een pukylino en we denken aan een loopfiets van puky.
Hier heeft dreumes afgelopen weekend een driewieler gekregen die een duwstang heeft. Straks kan ze zonder de duwstang. Groot succes ze is er niet meer vanaf te krijgen.

Ik zou wel goed kijken welke puky je neemt ik vind ze erg laag en klein uitvallen. Dan heb je er weinig plezier van.
Dochtertje heeft de wutsch maar die was met 18 maanden al veel te klein.
Blijf in jezelf geloven !
Toevoeging trouwens, vanaf 2 kunnen ze vaak al snel op een fietsje met 2 wielen, ik zou dus zeker geen wutsch ofzo meer kopen. Puky heeft daarna nog 2 maten volgens mij. Wij hadden de kleinste met 2 wielen die was al redelijk snel klein inderdaad, maar wij hebben lange kinderen en 05 ook 😛. Dochter heeft nu een loopfiets met 12 inch wielen geloof ik. Zijn even groot als de wielen van de trybike van haar broer (maar die is 18 maanden dus rijdt nog wel op 3 wielen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven