Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Maisnon3 schreef:
04-08-2019 22:14
Afstandsbediening: hier heeft dochter die van de dvd, die gebruiken we eigenlijk nooit. Maar als ze de kans krijgt pakt ze die van de Apple tv, dat is vervelender, want daarmee zet ze soms (zonder dat de tv aan is) een serie aan, haha. En wij ons maar al die tijd afvragen hoe het toch kwam dat we hele stukken leken te missen...

Dochter speelt hier ook met plastic bakjes uit de keuken, onderzetters, doet de muziekjes van de babyfoon aan, sjouwt rond met het keukenkrukje en wil graag het verlengsnoer vasthouden. Dat dit niet allemaal altijd mag is een brons voor boze buien.

Eten: ben in de avond meestal al lang blij dat er wat in gaat, dus als dochter bv. graag nog meer visstick wil krijgt ze van ons bord. Ze propt ook heel erg als ze teveel tegelijk krijgt, dus ze krijgt sowieso vaak kleine beetjes eten vanaf ons bord. Dus hier zijn we daar niet heel strikt mee.
Brood eet ze wel goed, 2 in de ochtend en 1,5-2 in de middag. Hier vindt ze het meestal geen probleem dat die op zijn. En de enkele keer dat ze dan nog meer wil krijgt ze dat ook. Voor zover ik weet pakt ze eten niet af van anderen. Ze kan wel heel boos worden als ze niet meer krijgt als er nog wel iets is (of als het niet voor haar is), dus als ik het genoeg vind ruim ik het op uit haar zicht. Tot nu toe pikt ze dat nog. Anders eet ze niets anders meer dan plakjes worst bv. Dat doet ze met avondeten trouwens ook, de gebakken aardappels komen standaard later op tafel, anders weet ik zeker dat ze niets anders meer eet.

Tanden: hier ook laat. Had met 13 maanden idd ook vier tanden. Met 14 maanden nog 1 bovensnijtand er bij. Nu komen er 3 kiezen tegelijk door, en de 4e komt er volgens mij ook aan. Maar we missen dus nog allerlei tanden volgens het 'schema.
Lol, wij gebruiken de DVDspeler nog wel, maar dat ding is hetzelfde merk als de tv. Als je de DVD aanzet, gaat de tv automatisch ook aan. Al meerdere keren dat man in de ochtend in de keuken bezig was en hij opeens de tune van onze crimi van de avond ervoor hoorde, en dat de kinderen uitgebreid tv zaten te kijken als hij binnen kwam lopen.
@vlees: ook dat laten we gaan. Zoon was altijd van het vlees, maar tegenwoordig zit hij meer in de koolhydraten (met jus, of kaas). Verwacht dat dat bij dochter ook nog wel gaat gebeuren.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 22:24
17.98% gewijzigd
Oh ja, eten roept mijn dochter ook heel hard en blij. Ze eet 's avonds best moeilijk, maar is wel gek op dat wat ze wel eet. Dus je kan haar niet blijer krijgen dan aan tafel te mogen zitten, want dan nog het eten er bijna aan :lol:

En inderdaad, zou er niet een groeispurt aan kunnen komen? Heb altijd het idee dat ze dan vooraf gaan eten, en dan ineens de lucht in schieten.
Ik ben als de dood dat dochter opeens van maat 80 naar 92 schiet. Ze groeide altijd zooooo langzaam dat ik het aandurfde om kleren een maat (seizoen) groter te kopen, maar zoals ze nu eet en mollig wordt vraag ik me af of ze die leuke kleertjes ooit gaat dragen :cry:
Teckeltje88 schreef:
04-08-2019 22:19
@maisnon dat is hier met het vlees. Maar hij weet steeds beter dat hij zijn groente moet eten. Vaak krijgt hij na een paar happen groente (die hij echt niet vies vindt, maar vlees is lekkerder) paar stukjes vlees, dan moet ie weer paar hapjes groente doen. Als hij de groente niet meer wil weten we dat hij genoeg heeft gehad.
Op welke leeftijd ben je daar mee begonnen? Dochter eet al maanden slecht 's avonds. Ze probeert heel veel dingen echt niet, terwijl ik weet dat ze ze wel lust of lekker zou vinden. Ik heb laatst dus een paar keer geprobeerd haar niks anders te geven, en toen was ze echt 10 minuten boos en overstuur, krijsen, ze snapte er niks van.
Ik wil haar niet verwennen (maak me ook geen zorgen, ze heeft vet genoeg), maar ik heb het idee dat ze het nog niet goed genoeg snapt ofzo. Ben nu al blij als ze ergens 1 hapje van proeft.
Maartje2016 schreef:
04-08-2019 22:27
Ik ben als de dood dat dochter opeens van maat 80 naar 92 schiet. Ze groeide altijd zooooo langzaam dat ik het aandurfde om kleren een maat (seizoen) groter te kopen, maar zoals ze nu eet en mollig wordt vraag ik me af of ze die leuke kleertjes ooit gaat dragen :cry:
Haha, dat is waarom ik in de uitverkoop geen kleren durf te kopen nu. Dochter zit al maaaaanden in maat 86. Zag dat ze op haar verjaardag eind maart een shirt aan had waar ze nu ook nog in past (wordt wel een beetje klein). Ze zal toch ergens wel weer een spurt maken, maar geen idee wanneer... Ik weet dus niet goed of ik meer t-shirts of juist winterkleren in maat 92 moet gaan scoren. Alleen haar zomer/herfstjas heb ik in de lente op de groei gekocht.
@ eten: ow wij doen dat wel wat anders, lees ik. Ik begrens eigenlijk niks en doe het nog steeds hetzelfde als met de borstvoeding die volledig op verzoek ging als het ware.

Dochter laat heel vaak 1 of 2 stukjes brood staan bijvoorbeeld, dus heb wel vertrouwen erin dat ze stopt wanneer ze genoeg heeft. Als ze na 1 ijsje nog 1 zou willen, zeg ik natuurlijk wel dat het klaar is. :mrgreen:

Ook maakt het mij niet uit of ze alleen maar pasta als avondeten eet en de groente eruit vist. Dat komt vanzelf weer goed en ze eet wel regelmatig rauwe paprika of worteltjes als we aan het koken zijn.

Enige wat ik nu wel zelf aan het afbouwen ben, is de melk voor het slapen. Ze krijgt nog 120cc en das gewoon echt niet meer nodig wat mij betreft.
Mijn peuter begrens ik in eten, want die is al vrij fors en kan bizar veel eten, mijn dreumes begrens ik niet. Mijn dreumes is volgens mij ook een joekel van een dreumes. 82 cm bij 13 maanden. Hij is ook vrij slank, dus bij hem mag er wel wat bij. Hij kan mega kieskeurig zijn en dingen wegduwen en op de grond gooien, maar dus ook juist wijzend bij het aanrecht staan omdat hij NU die appel moet (waarvan hij alleen maar stukjes afhapt en weer uitspuugt, want hij kan het met 4 tanden niet zo goed verwerken) ;-)

Verder stuur ik niet aan op wat ze eten. Als ze het niet eten, krijg ik het er ook niet naar binnen geduwd en ik ga er niet over onderhandelen. Peuter is dus heel makkelijk. Hij eet groente, vlees en aardappels graag. Soms eet hij rijst of pasta liever droog of alleen met saus, maar dan eet hij wel komkommer en hij is DOL op paprika, dus dan eet hij daar een hele van (in stukjes).

Grappig om te lezen dat andere kinderen ook zo fan zijn van de afstandsbediening. Peuter had dat nooit zo erg. Maar kan me ook wel voorstellen dat je snel te lui wordt om vol te houden wat je bedacht had Maartje ;-D
En ik vind het spel met de vaste telefoon wel erg leuk! Jammer dat wij geen vaste telefoon hebben ;-)
Ik had gisteren uit peuters kast trouwens broeken in maat 92 eruit gehaald. Die droeg hij al toen hij 1.5 was, kwam ik achter na het bekijken van wat foto's. Dus daarom had ik de maat gecheckt en toen bij peuter gevraagd of het niet wat te strak zat. Dat beaamde hij natuurlijk, want ik had het al geopperd ;-) Nu meteen dan doorgeschoven naar zijn broertje. Hier wordt qua kleding dus vooral veel doorgeschoven en af en toe krijgt dreumes wat nieuws. Ik moet zeggen dat het toch weer heel anders staat bij een ander kind, dat is wel leuk. Het is zeker geen kopie van zijn broer.
Dank voor de eet tips. Er zit wat bruikbaars tussen. Monkey platter begin ik niet aan. Ze is al zo gefocussed erop. Het hoeft niet altijd beschikbaar te zijn. Ze krijgt meer dan genoeg ook qua tussendoortjes. Het is een kwestie van wachten tot ze de begrippen van jou en van mij begrijpt. Nee snapt ze wel.

Dochter loopt nu met pleisters om haar 2 vingers die standaard in haar mond zitten. Andere moeder is logopedist en die was er klaar mee ivm alles wat ze ziet op haar werk ;). We hadden met 6 maanden de speen 'afgepakt'. Toen kwam dit in de plaats.
Oow pff de speen, die heeft ze hier alleen in bed, maar moet toegeven dat het de laatste tijd ook beneden al is als ze moe wordt, en in de auto etc..

Zit nu met slapende dreumes in de auto voor de monkeytown.. Ze was weer om 5:45 wakker, dus was uiteraard alweer moe..

Dat vroege wakker was een fase he? Of heeft iemand dé tip?
lasvegas84 schreef:
05-08-2019 10:14
Oow pff de speen, die heeft ze hier alleen in bed, maar moet toegeven dat het de laatste tijd ook beneden al is als ze moe wordt, en in de auto etc..

Zit nu met slapende dreumes in de auto voor de monkeytown.. Ze was weer om 5:45 wakker, dus was uiteraard alweer moe..

Dat vroege wakker was een fase he? Of heeft iemand dé tip?
Helaas, als jij de oplossing weet hoor ik hem ook graag! Wij hebben een maand of twee 5 uur gehad :yawnee: , nu zijn we bij meestal 5:45 (er zit vooruitgang in :yes: ). Ik vrees dat het hier een lange, wisselende fase is. Vam de week ineens een dag 6:30 uur, wat een luxe!

Dochter is hier rond 10 uur ook weer moe, valt in de auto of op de fiets dan in slaap. Maar kan na een dutje van 10 minuten rond 12 uur dan nog prima naar bed gelukkig!
Ik be grens vooral het aantal eetmomenten en niet zo zeer de hoeveelheid. Vanwege de tanden.
Maisnon3 schreef:
04-08-2019 22:29
Op welke leeftijd ben je daar mee begonnen? Dochter eet al maanden slecht 's avonds. Ze probeert heel veel dingen echt niet, terwijl ik weet dat ze ze wel lust of lekker zou vinden. Ik heb laatst dus een paar keer geprobeerd haar niks anders te geven, en toen was ze echt 10 minuten boos en overstuur, krijsen, ze snapte er niks van.
Ik wil haar niet verwennen (maak me ook geen zorgen, ze heeft vet genoeg), maar ik heb het idee dat ze het nog niet goed genoeg snapt ofzo. Ben nu al blij als ze ergens 1 hapje van proeft.
Ik denk rond 16 maanden.
Oh my, er zijn dus kinderen die nog eerder wakker worden. Ik vond mezelf al zo sneu met half 6 vandaag, en dat kwam door peuter, want die wil HEEL graag naar opa en oma. We gaan naar het avondeten, dus zijn plan was om gewoon meteen avondeten te doen ;-)

Dreumes begint de nacht in zijn ledikant, komt dan een keer voor een voeding en slaapt verder in zijn ledikant en het laatste deel van de nacht; zo vanaf 3-4 uur slaapt hij bij ons in bed. Ik ben altijd blij als het 6 uur is, want dan is het oké om wakker te worden. 7 uur zou ik al uitslapen noemen ;-)
Dreumes hier krijgt een fles voor het slapen, en wordt dan meestal rond 4-5 uur wakker. Wij geven dan gewoon nog een fles, dan wordt er meestal tot 6/half 7 doorgeslapen. Man is trouwens de lul voor die nachtflessen, want als ze mij ziet is ze gelijk wakker en bij man slaapt ze wel door. Bij ons in bed lukt meestal al helemaal niet meer, tenminste, niet als ik er lig, want dan is het dus ook standje wakker.
Vorig jaar zomer was dreumes (nog beetje baby toen) standaard tussen 5 en 6 wakker. Daarna een hele periode tot 8 uur geslapen (toen het langer donker was buiten 's ochtends) en nu sinds we verduisteringsdoek op de ramen (het ziet er niet uit vd buitenkant, lijken wel stel Tokkies met Vuilniszakken voor de ramen) slaapt hij wel minimaal tot 7 uur.

Baby is een vroege vogel en is meestal al om 5 u wakker. Soms lukt het dan nog tot half 7 bij mij slapen. Vandaag niet fles half 6 en daarna samen wel gesnoozed maar niet geslapen.
Ukje is nu ook een aantal weken om 6u wakker geworden, soms ook eerder. We gaan nu weer terug naar het oude ritme :yes:
Ze gaat rond 19u naar bed met papfles.. anders wordt ze echt standaard wakker. Rond 6u komt ze, papfles en dan slaapt ze door tot 8.30.
Heerlijk!
Maar nu ligt ze al een uur, doodmoe, te brabbelen in bed...

Ze is vandaag 16 maanden. Heeft 6 tanden, 4 kiezen. Teckel, laat gebit is sterk gebit? Arm kind..dan heeft het rampzalige gebit van mijn kant geëerfd!

Maat 86.. ukje zit nog prinsesheerlijk in maat 74!

Driftbuien, kennen we hier ook. Gelukkig meestal nog wel af te leiden.

Eten.. doet ze goed. Geeft zelf aan als het genoeg is. Soms is het heel veel, soms heel weinig. Dat kunnen ze zelf reguleren, dus ik zou het gewoon geven Suiker.

Chantilly, gefeliciteerd!!! Hoe gaat het met de meisjes?

Hier een heerlijk weekend gehad, meisje was logeren en wij de tijd voor elkaar! Heerlijk uit eten geweest, lekker in huis gerommeld. Volgend weekend de luxe dat we dat weer doen!
Verder hebben we een lekkage in de badkamer, klusjesman is geweest en gaat binnenkort aan de slag. Aannemers komen nu langs voor de zolderverbouwing.. dan is ons huis af (voor zover mogelijk).

Ook van het weekend gesprek gehad: wel of geen 2e. We willen, het lijkt ons op veel fronten goed/leuk.. maar hoe bol te werken? Vriend is 12u lang van huis dus veel komt op mij neer. Voor zn hobby ook elk weekend een dagdeel.. kortom als we gaan ga ik een dag minder werken.
Gelukkig heb ik mn ouderschapsverlof niet opgenomen.

Verder is ze zo wijs! Je kunt echt opdrachten geven en aan haar vragen waar ze iets heeft gelaten bijv. "Geef maar aan papa" "waar is je pop?" "Appel of banaan?" Zo leuk! Het woordje nee snapt ze ook heel goed al is ze geregeld oost indisch doof en gaat stoicijns door hahaha
Er komen ook meer en meer woordjes uit. Iedereen is "baby" en alles is "nee!" En verandert later toch in ja als ze beseft waar ze nee op heeft gezegd :proud:
Een baksteen is nooit alleen
Teckeltje88 schreef:
05-08-2019 12:52
Ik be grens vooral het aantal eetmomenten en niet zo zeer de hoeveelheid. Vanwege de tanden.
Owja dat doen wij hier ook wel idd als dat nodig is. Meestal valt het mee, maar soms heeft ze een bui dat ze maar naar de kast blijft lopen..

@ vroeg wakker: ja hier lukt het gelukkig ook om ‘s middags alsnog gewoon te slapen!

@ Ananee: leuk he dat ze zoveel meer snappen!
Das best heftig als je man zolang van huis is elke dag zeg, snap dat je dan even moet nadenken of je (nu al) een tweede wilt.
Wij zijn er inmiddels wel uit en gaan het vanaf volgende maand op zijn beloop laten. Dochter is nu bijna 20 maanden. :)
Maartje2016 schreef:
05-08-2019 13:07
Dreumes hier krijgt een fles voor het slapen, en wordt dan meestal rond 4-5 uur wakker. Wij geven dan gewoon nog een fles, dan wordt er meestal tot 6/half 7 doorgeslapen. Man is trouwens de lul voor die nachtflessen, want als ze mij ziet is ze gelijk wakker en bij man slaapt ze wel door. Bij ons in bed lukt meestal al helemaal niet meer, tenminste, niet als ik er lig, want dan is het dus ook standje wakker.
Ik ben dus echt een N00b op flessengebied, want peuter sliep makkelijk naast ons tot hij ruim 1.5 was. Dreumes slaapt niet meer als hij naast ons ligt en ik vind de borstvoeding minder leuk en ga misschien afbouwen/stoppen. Dus ik weet niet wat dan evt te geven ipv de borst. Gewone melk? In een flesje? Warm of niet? Of water? En hoeveel?
Ik zou dan proberen over te gaan naar gewone, koude melk in beker bij het ontbijt en de lunch. Dat kun je nu al prima eens proberen of hij het lust natuurlijk. :)

In principe hebben ze daar genoeg aan qua zuivel en hoeft een fles voor het slapen niet meer.

Als hij gewone melk niet lekker vindt, kun je bijvoorbeeld dreumesmelk proberen (nutrilon 4, die geven wij nog voor het slapen gaan en ben ik dus aan het afbouwen) of de gewone melk opwarmen.
Lasvegas, dat doen we inderdaad overdag. Dat gaat zo-zo. Yoghurt eet hij gelukkig wel graag. Ik ben vooral op zoek naar wat te doen 's nachts. Ik probeer hem overdag echt genoeg/veel eten te geven, maar 's nachts drinkt dreumes ook echt nog veel borst. Het zou deels gewenning kunnen zijn, maar volgens mij zijn er hier meer dreumessen met een nachtfles.
Hier krijgt dreumes een fles hero nutrasence 3. Wij geven een fles met 180/6 (180 ml water, verwarmen, dan 6 scheppen poeder). Meestal laat ze een boel staan, maar als we minder in de fles doen wil ze opeens meer :bonk:

Verwarmen was bij zoon trouwens altijd een minuut op 600watt, dus voor hem moesten we echt als hij wakker werd naar beneden om de fles te maken. Dochter heeft hem het liefst op omgevingstemperatuur, dus die fles maken we voor we naar bed gaan en we geven hem als ze wakker wordt. Die verwarmen we dus ook maar een halve minuut bij het maken, anders vindt ze hem te warm (als ze hem "vers" krijgt)

Ik vind de fles makkelijker dan een beker, omdat het hele doel is haar rustig/in slaap te krijgen, en dat kan voor mijn gevoel niet als je rechtop zit en uit een beker drinkt. Met een fles drinkt ze liggend. Andere dingen drinkt ze wel gewoon uit een beker, dus ik heb niet het gevoel dat we hier haar mondspieren mee verpesten ofzo.

Wij hebben trouwens hero omdat hier op het forum ooit gestaan heeft dat dat het meest op moedermelk leek, geen idee of dat klopt, maar voor dat argument was ik toen met alle hormonen wel gevoelig :$
Voor voeding in de nacht geen tips helaas. Dochter krijgt voor het slapen gaan nog een beetje koude melk in een flesje, gewoon omdat het zo'n fijn moment is. Ze slaapt, op een uitzondering na, wel gewoon de nacht door hoor! Dus wel vroeg wakker, maar ik slaap dan wel een uur of 6 aaneengesloten (meer als ik op tijd naar bed ga). Flesje geven als ze om 5 uur wakker wordt heeft geen zin, ze is dan echt wakker. Bij ons ook niet, dat is spelen. omsLagen liggen ook niet, dat is krijsen. Dus staan weer naar op een doen we regelmatig even een middagdutje met haar mee.

Ik heb ook wel gelezen dat mensen voor de tel in de nacht en boterham of banaan naast bed van dreumes leggen. Misschien is dat een optie ipv de borst?

Ananee, dat lijkt me ook pittig als je veel alleen moet doen!
Hier wel uit dat er een tweede willen, alleen nog niet helemaal wanneer.
Ach ja, de nachtbanaan! Die hebben we bij dochter nog niet geprobeerd, maar zoon geven als hij 's nachts zegt dat hij honger heeft weleens een knijpfruit. (Is welgeteld 3 keer voorgekomen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven