Dreumes topic
zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
dinsdag 17 april 2018 om 21:56
Hier gooit dochter ook haar eten op de grond als ze er klaar mee is. Ze krijgt dan overdag nog 1 keer opnieuw eten aangeboden en als dat weer op de grond belandt, dan is ze klaar met eten en halen we het weg. Met avondeten zijn we wat makkelijker en mag ze best wat op de grond smijten; vlees & bepaalde dingen vindt ze gewoon niet lekker en dat gaat richting grond (krijgt ze ook maar zeer beperkt aangeboden, maar we blijven het proberen) en stukjes die ze niet goed te pakken krijgt (te klein, te kapot geknepen) belanden uit frustratie op de grond. Maar zodra álles naar de grond gaat in plaats van haar mond in, halen we gewoon haar eten weg. Ik vind het schoonmaken na eten geen probleem, dus ze mag er best mee spelen en een rotzooi maken. Ze is net 1 geworden, over een paar maanden gaan we wel eens proberen om haar aan te leren het aan ons te geven als ze het niet hoeft.
Wij laten dreumes ook gewoon kletsen en spelen zolang het geen krijsen wordt. Haar dwingen te slapen heeft toch geen zin en ik ben allang blij dat ze 's avonds gewoon zelf gaat slapen na het spelen en we dus niet met een overstuur & krijsend kind zitten. Maar goed, hier duurt het over het algemeen maar 10-15 minuten dus makkelijk praten
Ze heeft nu door hoe ze het licht op haar kamer aan kan doen, dus als wij naar bed gaan en nog even bij haar gaan kijken, vinden we een heel tevreden slapend meisje met het licht aan
Wij laten dreumes ook gewoon kletsen en spelen zolang het geen krijsen wordt. Haar dwingen te slapen heeft toch geen zin en ik ben allang blij dat ze 's avonds gewoon zelf gaat slapen na het spelen en we dus niet met een overstuur & krijsend kind zitten. Maar goed, hier duurt het over het algemeen maar 10-15 minuten dus makkelijk praten
Ze heeft nu door hoe ze het licht op haar kamer aan kan doen, dus als wij naar bed gaan en nog even bij haar gaan kijken, vinden we een heel tevreden slapend meisje met het licht aan
dinsdag 17 april 2018 om 22:15
Hier graait dochter dus de groenten van mijn bord, mal kind. We gingen vorige week uit eten voor haar verjaardag, zij kreeg een pannenkoek met stroop en ik had een vegetarisch gerecht. Dochter at 1 stukje pannenkoek, deed vervolgens een greep op mijn bord en propt een hele hand vol groenten in haar mond. Eindstand was dat ik een pannenkoek met stroop at en mijn groenten af kon staan aan dochter
dinsdag 17 april 2018 om 22:25
Fitzgerald: je hebt helemaal gelijk. Ik wil graag geduldig reageren, maar ik heb de afgelopen jaren veel aan mijn hoofd gehad, of ik ben moe of ik heb er gewoon geen geduld voor. Ik baal daar wel eens van, maar dat inzicht geeft ook ruimte voor verbetering.
Met eten gooien: dat gebeurt hier ook. Met lepel en vork gooien is nog leuker. Hier negeren we het en bij herhaling is zoon ‘uitgegeten’. Dat is hij meestal ook tegen de tijd dat hij gaat ouwehoeren, dus veel werkt het niet.
Slapen: sinds de zomertijd hier ook moeilijker. Zolang het bij kletsen blijft, kletst hij maar lekker weg. Hij is nu ‘s ochtends wel eerder wakker.
Met eten gooien: dat gebeurt hier ook. Met lepel en vork gooien is nog leuker. Hier negeren we het en bij herhaling is zoon ‘uitgegeten’. Dat is hij meestal ook tegen de tijd dat hij gaat ouwehoeren, dus veel werkt het niet.
Slapen: sinds de zomertijd hier ook moeilijker. Zolang het bij kletsen blijft, kletst hij maar lekker weg. Hij is nu ‘s ochtends wel eerder wakker.
dinsdag 17 april 2018 om 23:06
Nog tips voor een dagje dierentuin met een dreumes van dan bijna 15 maanden?
Ik vraag me echt af hoe dat zal gaan, want normaliter doet ze nog twee slaapjes van elk 2 uur overdag en dat wordt nogal lastig als je met de familie in de dierentuin rondloopt.
Ik denk dat ze dan op een gegeven moment toch oververmoeid raakt. Ze is geen makkelijker slaper in de buggy. Neem de draagzak nog voor de zekerheid mee.
Hoe doen jullie dat? Nog tips?
Ik vraag me echt af hoe dat zal gaan, want normaliter doet ze nog twee slaapjes van elk 2 uur overdag en dat wordt nogal lastig als je met de familie in de dierentuin rondloopt.
Ik denk dat ze dan op een gegeven moment toch oververmoeid raakt. Ze is geen makkelijker slaper in de buggy. Neem de draagzak nog voor de zekerheid mee.
woensdag 18 april 2018 om 00:08
Slapen: ik droom van brabbelende kinderen in bed. As we speak heb ik er wederom eentje die alleen maar wil krijsen. Heb al gevoed, boekje gelezen, liedje gezongen, getroost, gelaten, maar ze is zo doodmoe dat ze alleen maar kan krijsen en niks goed is. Zo gaat het al een jaar, met periodes meer of minder erg. Maar zo laat in de avond/ nacht was eigenlijk alleen de eerste maanden na de geboorte. Die fase wordt nu dus weer herhaald. Dus een kind dat een uur brabbelt? Ik zou er een moord voor doen, haha. Dat hoop ik ooit nog mee te maken.
Eten: bedankt voor de tips. Ik ga de maaltijden nog beter voorbereiden, en meer makkelijke dingen in de hand geven ipv steeds aan tafel. Er wordt vaak wat op de grond gegooid, ik heb nog geen beleid hoe daar op te reageren.
Dierentuin: raakt je kind ontregeld van zo’n dag? Kan een slaapje overgeslagen worden? Is slapen in de draagzak een optie? Het zal voor elk kind anders kunnen zijn.
Wij waren laatst een dagje naar een speeltuin, heel dicht bij huis zodat we naar huis konden als het met slaapjes echt niet ging. We hebben ze in slaap gevoed en gewiegd, en ze sliepen een hele poos in de wandelwagen. Het was een gok hoe het zou gaan, en viel uiteindelijk mee. Met dus de kanttekening dat we makkelijk naar huis zouden kunnen.
Eten: bedankt voor de tips. Ik ga de maaltijden nog beter voorbereiden, en meer makkelijke dingen in de hand geven ipv steeds aan tafel. Er wordt vaak wat op de grond gegooid, ik heb nog geen beleid hoe daar op te reageren.
Dierentuin: raakt je kind ontregeld van zo’n dag? Kan een slaapje overgeslagen worden? Is slapen in de draagzak een optie? Het zal voor elk kind anders kunnen zijn.
Wij waren laatst een dagje naar een speeltuin, heel dicht bij huis zodat we naar huis konden als het met slaapjes echt niet ging. We hebben ze in slaap gevoed en gewiegd, en ze sliepen een hele poos in de wandelwagen. Het was een gok hoe het zou gaan, en viel uiteindelijk mee. Met dus de kanttekening dat we makkelijk naar huis zouden kunnen.
woensdag 18 april 2018 om 03:59
@dierentuin : die is hier om de hoek en we hebben een abonnement, dus als het tijd is om te slapen rijden we naar huis. Jammer voor de mensen die dachten een hele dag gezellig in de dierentuin te lopen, maar zonder slaapje is de gezelligheid nu eenmaal ook ver te zoeken én zitten wij 's avonds met de gebakken peren, dus ze hebben mooi pech gehad...
(Puk kan wel steeds beter zonder slaapje, maar dat hangt wel van de dag af en is van te voren niet te voorspellen)
@slapen: bedankt allemaal, fijn om te weten dat anderhalf uur babbelen geen uitzondering is!
(Puk kan wel steeds beter zonder slaapje, maar dat hangt wel van de dag af en is van te voren niet te voorspellen)
@slapen: bedankt allemaal, fijn om te weten dat anderhalf uur babbelen geen uitzondering is!
woensdag 18 april 2018 om 07:49
De dierentuin is helaas niet om de hoek.... Ik merk dat ze haar slaapjes nog echt wel nodig heeft, want wat je zegt zij wordt er niet gezelliger van. Een inderdaad wat brengt het voor de avond. Laatst meer het familieweekend kwam ik er al wel achter dat ze het ritme toch wel nodig heeft/fijn vindt. In de buggy slapen heeft ze dus nog nooit gedaan en in de draagzak wel maar toen was ze een stuk kleiner.
woensdag 18 april 2018 om 08:07
@lavendel: de.reistijd moet je dan ook niet vergeten.
Was jij niet net eerder teruggekomen van een familieweekend? Dan lijkt me dat ze moeten weten hoe je erin staat. Dan klinkt het een beetje als compensatie om nu naar de dierentuin te gaan terwijl je vooraf al twijfelt. Of is dit de andere familie?
Hoe dan ook, voel je niet verplicht om te gaan, er komen nog jaren dat zo'n uitje wel in goede aarde gaat vallen!
Was jij niet net eerder teruggekomen van een familieweekend? Dan lijkt me dat ze moeten weten hoe je erin staat. Dan klinkt het een beetje als compensatie om nu naar de dierentuin te gaan terwijl je vooraf al twijfelt. Of is dit de andere familie?
Hoe dan ook, voel je niet verplicht om te gaan, er komen nog jaren dat zo'n uitje wel in goede aarde gaat vallen!
woensdag 18 april 2018 om 08:32
Ja klopt, nee is niet als compensatie. Dit is in kleiner gezelschap eigenlijk alleen met mans gezin, dus ouders, broer en zus met gezin. Familieweekend was de hele rambam met ooms tantes neven nichtjes enz. Het is cadeau voor het huwelijksjubileum van zijn ouders.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 18-04-2018 10:58
1.70% gewijzigd
woensdag 18 april 2018 om 08:42
Wij vinden de slaapjes van dreumes heilig. Anders hebben wij de dagen daarop een dreumes die snel geïrriteerd is. Hij slaapt ook niet in de auto/buggy/draagzak.
We hebben we eens dit soort uitstapjes gedaan maar dan gingen we weg als het tegen slaaptijd was. Dan waren we er van 12.00-14.00 Dan kregen we wel van die 'agh maar voor 1 keertje kan het toch wel?' opmerkingen. Maar als we dan voorstelde dat zij dan de komende twee dagen de zorg voor dreumes hadden, waren ze snel stil.
Of we gingen niet. Vooral als dreumes tegen een griepje aan zat ofzo of wij al nachten niet goed hadden geslapen.
We hebben we eens dit soort uitstapjes gedaan maar dan gingen we weg als het tegen slaaptijd was. Dan waren we er van 12.00-14.00 Dan kregen we wel van die 'agh maar voor 1 keertje kan het toch wel?' opmerkingen. Maar als we dan voorstelde dat zij dan de komende twee dagen de zorg voor dreumes hadden, waren ze snel stil.
Of we gingen niet. Vooral als dreumes tegen een griepje aan zat ofzo of wij al nachten niet goed hadden geslapen.
woensdag 18 april 2018 om 09:02
Wij probeerde altijd ervoor te zorgen dat hij zijn dutjes in de auto kon doen. Nu moet ik ook zeggen dat hij wel in de buggy wilde slapen dus op een gegeven moment deed ik dan de kap naar boven, buggy in ligstand, speen en knuffel en dan ging hij (soms na nog ff beetje kletsen) toch vaak wel ff slapen.
Inmiddels is hij bijna 2 nu kan hij af en toe wel eens overslaan.
Inmiddels is hij bijna 2 nu kan hij af en toe wel eens overslaan.
woensdag 18 april 2018 om 10:08
Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel waarde jullie er zelf aan hechten. Met name het eerste jaar heb ik niet het idee dat je ze zogezegd 'makkelijk' kan maken door ze overal maar mee naar toe te nemen en dat je dan hele flexibele kinderen later krijgt. Het karakter lijkt mij daarin echt de overheersende factor.Lavendel_12 schreef: ↑17-04-2018 23:06Nog tips voor een dagje dierentuin met een dreumes van dan bijna 15 maanden?
Maar anderzijds ontwikkelen ze wel snel en wat misschien een maand geleden niet goed ging, kan nu perfect gaan. Kwestie van proberen.
Wat wij echt leuk vonden deden wij gewoon. En dan zaten wij daarna wel met een overprikkeld kind. Of al tijdens het uitje waardoor het niet zo'n succes was. Maar ik voelde mij anders wel erg beperkt door ook niet meer te gaan naar de dingen die wel wel leuk vinden.
Voor mijzelf sprekend: hoe minder ik na denk over de mogelijke beren op de weg, hoe relaxter ik erin sta en hoe makkelijker het gaat.
Maar ook al ga je niet, dat is net zo goed prima!
Even praktisch gedacht, is familie flexibel? Dat je bijv de slaapjes tijdens de reistijd plant en jullie dan wat uurtjes daar hebben? En dus terug weer een slaapje.
woensdag 18 april 2018 om 10:08
Wij doen dat soort uitstapjes ook nier zo vaak, slapen in de kinderwagen doet hij echt niet meer. En hij wil alles zo graag zien, dat hij ook echt niet toegeeft aan zijn slaap.
Poosje terug wel gegaan en wat vroeger weg, en toen heeft hij in de auto geslapen terug. Korter als anders.
En de volgende dag een wat moeier kind, ja dat wisten we. Maar zo'n dagje vinden we echt wel leuk af en toe, vooral omdat N. Het zelf ook erg leuk vind om dieren te kijken.
Dus als we zoiets doen, houden we er rekening mee dat we eerder naar huis moeten en dat we de volgende dag niets hebben, echt een rustdagje voor hem.
Poosje terug wel gegaan en wat vroeger weg, en toen heeft hij in de auto geslapen terug. Korter als anders.
En de volgende dag een wat moeier kind, ja dat wisten we. Maar zo'n dagje vinden we echt wel leuk af en toe, vooral omdat N. Het zelf ook erg leuk vind om dieren te kijken.
Dus als we zoiets doen, houden we er rekening mee dat we eerder naar huis moeten en dat we de volgende dag niets hebben, echt een rustdagje voor hem.
woensdag 18 april 2018 om 10:49
Dochter en ik gaan over 2 weken met een vriendin en haar dreumes naar de dierentuin. Dochter slaapt ook alleen in haar bedje, maar ik heb besloten: we gaan gewoon en zien wel, als het niet gaat, dan gaan we weer naar huis en is het jammer, maar helaas. Vriendin heeft een abonnement, dus dat scheelt.Lavendel_12 schreef: ↑17-04-2018 23:06Nog tips voor een dagje dierentuin met een dreumes van dan bijna 15 maanden?
Dochter vindt huisdieren helemaal het einde, dus ik denk dat ze het leuk gaat vinden en ik vind het ook zo zonde om dit soort dingen maar helemaal niet te doen. Maar het scheelt dat dochter verder thuis geen moeilijke slaper is en we vervolgens niet thuis met een vermoeid, overprikkeld, chagrijnig kind zitten dat niet wil slapen.
Geen tips dus, ik lees geïnteresseerd mee.
Ik vind er overigens verder niets van als andere ouders dit soort uitstapjes dus gewoon even vermijden, snap het heel goed
woensdag 18 april 2018 om 11:11
woensdag 18 april 2018 om 11:17
Grappig, wij nemen in geval van de dierentuin altijd de ochtend, hij is open vanaf 9uur. We zijn toch al wakkerlilly1980 schreef: ↑18-04-2018 11:11Herkenbaar, bij ons is het slaapje echt heilig! Als wij weg willen is het va 14u tot begin van de avond.. Dierentuinen zijn straks wel langer open, dus misschien is dat wat? Wij eten dan nog ergens en dan slaapt ze in de auto terug al en dat is rond gewone slaaptijd![]()
We hebben ook de pech dat hier in de auto niet geslapen wordt, dus als we in de avond rijden scheelt dat echt in zijn bedtijd
woensdag 18 april 2018 om 11:25
Er is hier 1 croissanterie die om 06.30 open is, ook op zondag. Die heeft er sinds de geboorte van dreumes 3 vaste klanten bij
woensdag 18 april 2018 om 11:31
@fitzgerald Je hebt gelijk hoor, misschien verbaasd ze ons nu wel door wel in de buggy te gaan slapen! Misschien zie ik al beren voordat ze er überhaupt zijn. Ik probeer het alleen zo prettig mogelijk voor dochter te maken met als bijkomstig voordeel dat het dan voor ons ook leuk blijft/is
Wij doen ook meestal in de middag activiteiten want dan is ze langer wakker. Ik weet ook nog niet hoe laat de planning is om daar te zijn, hoop dan dat we kunnen rijden tijdens haar ochtendslaapje en ze dan ook daadwerkelijk beetje slaapt. Het wordt een lange dag, want ze hebben dan ook nog bedacht dat we nadien nog wel gezamenlijk thuis kunnen eten chinees, bbq, oid. Maar dan kan ze daar wel op bed.
Ik ga straks lekker zwemmen met dreumes!
Wij doen ook meestal in de middag activiteiten want dan is ze langer wakker. Ik weet ook nog niet hoe laat de planning is om daar te zijn, hoop dan dat we kunnen rijden tijdens haar ochtendslaapje en ze dan ook daadwerkelijk beetje slaapt. Het wordt een lange dag, want ze hebben dan ook nog bedacht dat we nadien nog wel gezamenlijk thuis kunnen eten chinees, bbq, oid. Maar dan kan ze daar wel op bed.
woensdag 18 april 2018 om 11:41
Oh ja snapt het, dan wordt het wel een latertje. Wel grappig om te zien hoe iedereen het weer anders en vaak ook weer hetzelfde doet. Mijn dochter slaapt over het algemeen tot half 8/8uur, dus wij zijn niet zo vroeg op padMaartje2016 schreef: ↑18-04-2018 11:17Grappig, wij nemen in geval van de dierentuin altijd de ochtend, hij is open vanaf 9uur. We zijn toch al wakkerVoordeel is dat her nog lekker rustig is, en de beesten hebben meestal net hun "ontbijt" gehad dus dreumes eet lekker met ze mee...
We hebben ook de pech dat hier in de auto niet geslapen wordt, dus als we in de avond rijden scheelt dat echt in zijn bedtijd![]()
woensdag 18 april 2018 om 11:53
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Alles is goed in deze. Maar als ik je zo hoor neigen jullie er wel naar om het te doen?Lavendel_12 schreef: ↑18-04-2018 11:31@fitzgerald Je hebt gelijk hoor, misschien verbaasd ze ons nu wel door wel in de buggy te gaan slapen! Misschien zie ik al beren voordat ze er überhaupt zijn. Ik probeer het alleen zo prettig mogelijk voor dochter te maken met als bijkomstig voordeel dat het dan voor ons ook leuk blijft/is![]()
Veel makkelijke hapjes doen het altijd goed. Met wat gejengel in de wagen kan je dan iets geven.
Draagzak en buggy afwisselen werkt ook vaak goed.
Ik heb een abonnement voor de dierentuin want wonen er erg dichtbij. En zoon vindt dus de draagzak het meest prettig. En dan op mijn heup. Want dan kan hij alles heel goed zien. Dus afhankelijk van wat voor draagzak je hebt zou dat misschien handig kunnen zijn.
Kan ze al lopen? Dat is ook een mooie afwisseling.
woensdag 18 april 2018 om 12:39
Vandaag gaan we bijvoorbeeld naar het strand met een vriendin. Zij kijkt niet zo nauw naar het slapen van haar zoontje (ongeveer even oud als die van mij) nu om 14:00 afgesproken bij mij thuis. Heb zoonlief iets eerder naar bed gedaan dan normaal 11.30 (vond hij prima) zodat hij toch lekker 2 uurtjes kan slapen en fit naar het strand mee kan.
woensdag 18 april 2018 om 13:05
Lekker dat je naar het strand gaat snowgirl. Het is heerlijk buiten nu. Dochter heeft vanmorgen veel met de zand en water tafel gespeeld.
Ik schrijf stiekem ook al mee met het peutertopic, over 2 maanden is ze dat al. Wat gaat de tijd toch snel he. Ik vind haar ook een echte peuter aan het worden in hoe ze beweegt, steeds meer kletst en haar ding doet. Heerlijk!
Ik schrijf stiekem ook al mee met het peutertopic, over 2 maanden is ze dat al. Wat gaat de tijd toch snel he. Ik vind haar ook een echte peuter aan het worden in hoe ze beweegt, steeds meer kletst en haar ding doet. Heerlijk!
woensdag 18 april 2018 om 13:39
Zo weer bij gelezen.
Hier ook in de categorie ontaard ouderschap; dreumes heeft het krijsen bij neerleggen even gehad. Duurde een weekje. Wij liepen er van weg. Hadden namelijk heel snel in de gaten dat het dan het snelst over was.
Was idd ook met optillen of bijzijn stil. We zijn er even doorheen gegaan en hebben het moment van op bed leggen even heel kort gemaakt. Kus, neerleggen, knuffel, welterusten en weg.
Dierentuin was hier een enorm succes met 13 maanden. Ze vond het prachtig. Slapen vond ze niet leuk, maar door alles weer even als vanouds af te schermen kon ze de rust vinden en heeft een poos in de buggy geslapen. Een doek en zonnekap is een must dan.
Dreumes stond gister halverwege de trap. Oeps! Dus daar ook maar alert op raken.
Eten doen we aan tafel. Tussendoortjes niet hoor. Ze hapt een koekje zelf wel weg. Vanochtend het fruit gesneden en in een bakje op salontafel. Bakje was zo leeg.
Hier ook in de categorie ontaard ouderschap; dreumes heeft het krijsen bij neerleggen even gehad. Duurde een weekje. Wij liepen er van weg. Hadden namelijk heel snel in de gaten dat het dan het snelst over was.
Was idd ook met optillen of bijzijn stil. We zijn er even doorheen gegaan en hebben het moment van op bed leggen even heel kort gemaakt. Kus, neerleggen, knuffel, welterusten en weg.
Dierentuin was hier een enorm succes met 13 maanden. Ze vond het prachtig. Slapen vond ze niet leuk, maar door alles weer even als vanouds af te schermen kon ze de rust vinden en heeft een poos in de buggy geslapen. Een doek en zonnekap is een must dan.
Dreumes stond gister halverwege de trap. Oeps! Dus daar ook maar alert op raken.
Eten doen we aan tafel. Tussendoortjes niet hoor. Ze hapt een koekje zelf wel weg. Vanochtend het fruit gesneden en in een bakje op salontafel. Bakje was zo leeg.