Eetgedoe puber...

03-12-2020 11:03 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen met gemengde gevoelens puberdochter weer een keer de deur uit laten gaan zonder fatsoenlijk ontbijt en boterham voor de lunch.
Ik heb haar de hele avond na het avondeten en de ochtend niet gezien tot het moment dat ze de deur uitging en dat komt omdat we gisteren knallende ruzie over het avondeten hebben gehad.

Sinds dochterlief op de middelbare zit, is eten een dingetje geworden. Ik heb zelf niet zulke warme herinneringen aan het avondeten -mijn moeder kookte echt weerzinwekkend- waardoor ik vaak overleg aan het begin van de week of als ik boodschappen ga doen waar ze allebei (5 jarige en 12 jarige) zin in hebben. We eten vrij gevarieerd, vaak een verse pasta met saus en groenten, Japanse Noodles met groenten, keertje vis, tussendoor een keer crêpes, lekkere stamppot met uitbreidingen zoals kaasblokjes en stoffpeertjes, een salade, zelf pizza maken met voldoende groenten.
Ik luister naar wat ze graag willen en wat ook gezond is en zo bepalen we het weekmenu.

Sinds begin dit schooljaar kwam de lunchtrommel al gevuld terug, sinds een week of 3 wordt het ontbijt overgeslagen en roert 12-jarige elke avond tot mijn grote irritatie alleen nog maar wat eten over haar bord. Ongeacht of het iets is waar ze om gevraagd heeft of graag lust.
Haar houding is enorm onprettig en niet vergelijken met bijvoorbeeld een keertje Mac waarbij ze zonder stoppen een BigM binnen 4 minuten naar binnen schuift.

Ik ben alleenstaande moeder en door de crisis ook werkeloos, het is dus geen vetpot hier en ik moet echt wel nadenken en budgetteren. Eten weggooien voelt gewoon niet fijn. Zeg maar gewoon klote.

Als ze uit school komt begint ze standaard in alle kasten te zoeken naar chips of koek of maakt elke dag van die instant noodlestroep en eet geen avondeten, maar begint rond een uurtje of acht weer met alle kasten overhoop halen. Bij voorkeur stiekem als ik haar broertje naar bed breng.

Ik heb gisteren in de ruzie alle chips, snoep, koek en noodles in de vuilnisbak gegooid en geroepen dat het pas weer in huis komt als er normaal gegeten wordt. Onder normaal versta ik in ieder geval iets van ontbijt (dochter fietst naar school, enkele reis 14 km) en een boterham voor de lunch en avondeten. Fruit mogen ze hier naar hartelust pakken en ik doe ook niet moeilijk over een blikje cola op zijn tijd.

Op haar kamer vind ik wel regelmatig half opgedronken pakken drinken, minimaal een stuk of 3 en vaak lege verpakkingen van snoep.
Ik weet dat het waarschijnlijk allemaal helemaal normaal is, maar het stoort mij. Ik maak in de ochtend maar geen ontbijt meer voor haar en lunch geef ik niet meer mee omdat ik het elke dag moet weggooien. Over de sfeer aan tafel maar niet te spreken.

Gaat dit over? En hoe kan ik dit proces wat versnellen? :-) Het is ook een lastig voorbeeld voor haar jongere broertje.
Uit mijn eigen ervaring
Hoe meer aandacht je er op legt hoe moeilijker het gaat
Als het geen gewichtsding is zou ik het laten gaan
Ze is weer thuis, met honger, en omdat er niks te snoepen meer is, heeft ze een banaan gepakt. Ze heeft aan te balen van de woordenwisseling gisteren.
Ga het gesprek aan na het eten en als broertje op bed ligt. Ik kan zeker wat met de adviezen.
suzyqfive schreef:
03-12-2020 12:09
Ik lees vooral veel boosheid bij jou. Ik zou er vooral niet teveel van je emotie in stoppen, daar worden maaltijden niet gezelliger van.
Dan kook je wat minder en als ze ‘s avonds nog trek heeft kan ze brood eten.
Maar hou die maaltijd gezellig. Dan schuift ze maar met haar eten op het bord.
Daswaar. Avondeten is niet gezellig zo en ik kan mij voorstellen dat het ook niet stimulerend werkt.
Java schreef:
03-12-2020 13:13
Ik zou me ook veel zorgen maken over dit gedrag. Vreemd dat mensen hier zeggen dat het normaal is en dat je je dochter gewoon haar gang kunt laten gaan en dat het dan vanzelf over gaat. Pubers schreeuwen juist om grenzen. Daar zijn ouders voor.

Het belangrijkste is denk ik: Wat er niet in huis is, kan niet gesnaaid worden.

Ik heb twee dochters van dezelfde leeftijd en ik prijs me gelukkig dat ik met hen kan praten over wat verstandige eet-keuzes zijn.

Ze weten dat ik zelf ook het liefst de hele dag chips, koek en chocola zou kiezen i.p.v. volkoren boterhammen en fruit. Maar dat ik dat niet doe, omdat mijn lichaam goed voedsel nodig heeft. Zo heeft hun lichaam in de groei ook goed voedsel nodig, en proberen ze door de dag heen verstandige keuzes te maken. Ze willen zelf ook goed groeien, een gezonde huid houden en niet te dik worden.

Ze krijgen dagelijks een koek mee naar school en bij de thee ook iets van chips/koek/chocola, maar alles wordt overlegd, niet zomaar zelf gepakt. En ze hebben geleerd dat al die lekkere, ongezonde dingen niet bedoeld zijn als vervanging, maar als extraatje naast het normaal eten van hun boterhammen, fruit en avondeten.

Ze ontdekken de laatste tijd dat ook gezonde(re) dingen een traktatie kunnen zijn. Dus dan kopen ze (in overleg) in de schoolkantine een bruin broodje met zalm in plaats van een chocolademuffin. Of ze bakken thuis een ei of roosteren een boterham met pindakaas in plaats van in een zak chips te duiken.

Hier heb jij natuurlijk helemaal niks aan, want dat zou jij ook allemaal wel willen voor je dochter.

Ik zou denk ik toch eens met haar naar de huisarts of een diëtiste gaan, of info inwinnen bij het cjg over wat normaal is.

En dus afgepaste hoeveelheden lekkers in huis halen, waar ze om moet vragen in plaats van zelf in de kast te duiken.

Met haar praten, overleggen en afspraken maken.

Bijvoorbeeld overleggen wat voor boterham ze wèl gaat opeten op school, bijvoorbeeld als er kipfilet met pesto op zit?

Veel sterkte en succes in ieder geval! Lijkt me echt moeilijk als je niet tot haar door kunt dringen.
Dit.
Ellabella007 schreef:
03-12-2020 11:21
Volkomen normaal puber gedrag. Hier precies zo. Geef ze af en toe een vitamine pil. Loopt wel los. Dan maar leven op noodlesoep. Doen ze hier ook. Lekker belangrijk ;-)
Ik vind de houding van ouders mbt eten op de basisschool en dan vervolgens op de middelbare zo extreem het tegenovergestelde. Tuurlijk kun je pubers niet als brave in de rij lopende kuikens behandelen, maar om het helemaal los te gooien vind ik persoonlijk nogal raar. Ik vind jouw opmerking van 'lekker belangrijk' nou echt een voorbeeld hiervan. Extreem op eten snoep/diksap/fruit/geen suiker etc. en dan 'lekker belangrijk', vind ik raar. Maar misschien deed jij dit op de basisschool ook al.
Ik zou persoonlijk niet zo'n ontzettend issue maken van het weggooien van dingen, ze heeft dan wel een hele makkelijke om je op stang te jagen. Ik zou wel eten blijven meegeven, je geeft hiermee een signaal af dat lunchen normaal is. Zou ik net iets belangrijker vinden dan het weggooien van geld. Ook zou ik erg gewaar zijn op eetproblemen, het is best apart dat ze opeens zo weinig/ongezond eet. Ik heb een kind met behoorlijke problemen met eten gehad (problemen met hechting en controle met eten) en ik kan je zeggen ga die strijd niet aan. Ik zou wel dit als een eventueel signaal zien dat er iets aan de hand is. Maar dat gedoe over dat het zonde is van het weggooien van eten zou ik echt minder naar voren brengen.
Whateffa schreef:
03-12-2020 16:33
Ik vind de houding van ouders mbt eten op de basisschool en dan vervolgens op de middelbare zo extreem het tegenovergestelde. Tuurlijk kun je pubers niet als brave in de rij lopende kuikens behandelen, maar om het helemaal los te gooien vind ik persoonlijk nogal raar. Ik vind jouw opmerking van 'lekker belangrijk' nou echt een voorbeeld hiervan. Extreem op eten snoep/diksap/fruit/geen suiker etc. en dan 'lekker belangrijk', vind ik raar. Maar misschien deed jij dit op de basisschool ook al.
Eens.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
03-12-2020 16:16
Ze is weer thuis, met honger, en omdat er niks te snoepen meer is, heeft ze een banaan gepakt. Ze heeft aan te balen van de woordenwisseling gisteren.
Ga het gesprek aan na het eten en als broertje op bed ligt. Ik kan zeker wat met de adviezen.
Way to go! :D zou ik zeggen.
De maatregel van geen snoep in huis, werkt nu al. :yes:

Ik zorg dat er voor de onverwachte trek altijd verstandige(r) keuzes in huis zijn, dus volkorenbrood, veel soorten beleg (zoals ham/kaas voor een tosti), eieren, volkoren beschuiten of crackers, bananen, appels, mandarijnen, verschillende lekkere theesmaakjes.

Succes met overleggen vanavond!
java wijzigde dit bericht op 03-12-2020 16:43
0.07% gewijzigd
suzyqfive schreef:
03-12-2020 12:05
20 per maand? Is redelijk normaal hoor.

Ik kreeg destijds 50 gulden per maand dus omgerekend komt dat best overeen.
Ik kreeg dit vroeger niet, dus dat zal verschillen. Ik kreeg wel iets van zakgeld en af en toe eens 2,50 mee voor een koek/broodje etc op school. Maar als dochter er voornamelijk ongezonde dingen van koopt, vervolgens normale eten niet mee eet en TO het niet al te breed heeft vind het ik het idd niet nodig voor kind van 12. Dan kan TO haar geld wel beter gebruiken naar mijn idee, want nu gooit ze het 2x weg. Wil dochter weer normaal eten ed dan kan ze het weer terug zetten. Voor pubers ook goed om te leren dat dingen consequenties hebben.
Ontbijt overslaan en geen lunch eten? Dat klinkt niet goed. De pubers die ik ken die dat deden hadden anorexia. Houd het maar goed in de gaten.
Als puber moest ik vroeg opstaan en kreeg geen brood naar bibnen, wel zakjes goedemorgen. Mn brood at ik meestal ook niet op. Dit is veranderd toen ik een vriendje kreeg en ander eten kreeg, mijn ouders waren van de aardappelen, vlees en groente, dat ligt mij niet.
Ik ben wel goed terecht gekomen :) eet gezond en weet de juiste voeding te vinden en balans te houden. Kijk anders een netflix docu over voeding, what the health bijvoorbeeld.
To, ik vind het goed van je dat je ook naar je eigen houding durft te kijken! Geef ook aan bij puber dat je het moeilijk vindt. Stel veel open vragen en laat haar praten.
Volgens mij ben je een lieve moeder.
03-12-2020 16:16
Hart onder de riem.
Hier is het eten nooit prioriteit geweest. Nu is het alleen interessant voor een leuk fotomoment.
Letterlijk: er moest dure granola komen, brood wordt er al heel lang niet gegeten. Dus er werden de meest interessante borden granola met fruit etc gemaakt.
Foto voor vriendinnen, hapje eten, snel weg en ik vond na het ontbijt weer een bakje twv een paar euro in de keuken.
Dus daarop moest toezicht.
Hier was een oplossing een thermo voor soep, een interessant meeneem bakje voor yoghurt en een apart bakje fruit, een bakje met vakjes voor fruit of een salade.
Tot dusver werkt dat weleens, want dan heeft ze iets hips bij zich en voelt ze zich vesco ofzoiets.
Dus zoiets kun je ook bespreken. Ik heb dat brood allang losgelaten.
Hier is het alleen Tosti's als er al wat naar binnen gaat of bij het avondeten bij soep etc.
MIsschien helpt het om 's ochtends iets anders te kiezen voor het ontbijt. Bijv. Yoghurt met een lekkere muesli van bijv. Mymuesli.com? Kan ze zelf haar favoriet uitkiezen. Evt. leuke beker erbij die ze kan meenemen. Zelf krijg ik bijv. in de ochtend ook echt geen brood weg. Yoghurt met zoiets vind ik heerlijk. Wellicht dat het ook iets voor haar is. Succes!
Zola123 schreef:
03-12-2020 16:43
Ik kreeg dit vroeger niet, dus dat zal verschillen. Ik kreeg wel iets van zakgeld en af en toe eens 2,50 mee voor een koek/broodje etc op school. Maar als dochter er voornamelijk ongezonde dingen van koopt, vervolgens normale eten niet mee eet en TO het niet al te breed heeft vind het ik het idd niet nodig voor kind van 12. Dan kan TO haar geld wel beter gebruiken naar mijn idee, want nu gooit ze het 2x weg. Wil dochter weer normaal eten ed dan kan ze het weer terug zetten. Voor pubers ook goed om te leren dat dingen consequenties hebben.
Ik moest er alles van doen hè, cadeautjes, zwemmen, stad in enz.
En ja, ik kocht er ook snoep voor.
En mijn vader werkte op de school waar ik zat en die schoof me ook regelmatig kantinebonnen toe. Maar ik at wel gewoon. En dan twee uur na het avondeten nog een paar boterhammen 🤪.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als ik terugkijk naar mijn gedrag als 12 jarige, mijn ouders hadden het financieel heel krap, dat was voor mij een reden om zo min mogelijk te gaan eten. Want dat scheelt geld.
Toen ik eenmaal heel slank begon te worden kreeg ik daar steeds meer en steeds extremere complimenten voor, van allerlei mensen. Aangezien ik verder nauwelijks complimenten kreeg, was ik daar heel blij, en nog meer gemotiveerd om zo min mogelijk te eten. Toen kwamen de modellenscouts en je raad al....
Ik heb geluk gehad. Toen ik nog net 50 kilo woog (ben 1.80m.) en niet eens meer ooit ergens trek in had, ontmoette ik mijn grote liefde en hij had me heel snel door. Hij heeft me weer leren eten en zelfs ervan te genieten. Ik heb echt geluk gehad.

Oh en wat betreft ongezonde dingen, dat is nou echt een supersimpel truc, als je bijna niet meer eet en je krijgt in de gate dat mensen je door beginnen te krijgen, dan eet je gewoon iets supervets. Dat kan je lichaam toch niet opnemen, je bent meteen aan de diarree dus je komt er ook niet van aan. Maar mensen trappen daar wel in.
marielouisa schreef:
03-12-2020 16:57
Als puber moest ik vroeg opstaan en kreeg geen brood naar bibnen, wel zakjes goedemorgen. Mn brood at ik meestal ook niet op. Dit is veranderd toen ik een vriendje kreeg en ander eten kreeg, mijn ouders waren van de aardappelen, vlees en groente, dat ligt mij niet.
Ik ben wel goed terecht gekomen :) eet gezond en weet de juiste voeding te vinden en balans te houden. Kijk anders een netflix docu over voeding, what the health bijvoorbeeld.
Ik bedoel samen met je dochter, anders heb je niks aan mijn post. Misschien dat ze het van een ander wel wilt aan nemen?
Dure muesli a la mymuesli.com? Hahaha weet je hoe extreem lekker het is als je het zelf maakt. Scheelt onwijs in de kosten. Grove havermout met honing en wat speculaas kruiden klein beetje water erdoor, husselen, kwartiertje op een bakpapiertje en je hebt echt met wat griekse yoghurt een geniaal ontbijtje.
Mijn zoon en jongste dochter zijn ook zo. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik er aan zou moeten doen. Ik zie het zelf ook als een tijdelijk iets. Ze hebben altijd gezond en goed gegeten en dat kan in de puberteit omslaan.
Fietsen en trainen op lege maag kost hen weinig moeite kennelijk.
Ik vertrouw erop dat het wel weer goed komt (dat was bij oudste wel het geval).
Ik herken het wel met mijn dochter. Iets ouder. Als ik het laat gaan eet ze enkel snoep, chips, koek, soms een tosti en chocola. En idd roeren in het avondeten.

En zo goed als ondergewicht, op het randje of iets er onder. En een beroerde weerstand. Ruziemaken of aangeven heeft geen zin. Wat ik wel doorheb is dat haar hormonen maken dat ze echt meer zin in suiker en koolhydraten heeft, zo werkt dat vaak. En haar slechte weerstand zorg daar ook voor.

Dus ik laat het los, máár ik zorg dat er gezond eten klaar staat.
Na 16:00wordt er niet meer gesnackt. Dat is de enige regel. En ik ga haar niet afhouden van ongezond eten, dus ik zorg voor gezond eten.
Zorg voor een smoothie met volle zuivel en fruit en havermout (al ontbijt ze doorgaans wel uit zichzelf), maak soms lekkere broodjes voor de lunch (want een boterham met pindakaas wint het idd niet van een frikandelbroodje) en ik zorg dat er lekkere maar stiekem heel voedzame tussendoortjes klaar staan.

Ze houdt namelijk van rauwkost maar een zak chips is sneller en lekkerder. Dus ik haal eens per week chips en verder zorg ik voor gezond voer.

Groenten met een lekkere dip, bananenbrood zonder suiker van havermout, notenmix met een paar zoutjes en of rozijnen, fruit waar ze van houden, baksels van amandelmeel en zonder suiker, gekookte eieren in de koelkast, zelfgemaakte tonijnsalade in de koelkast, tosti’s, dat vind ik allemaal prima. En als het er staat eten ze het. Want een leuke schaal eten op tafel in de middag maakt dat ze dát pakken ipv gaan zoeken. Pubers zijn van het gemak. En dan is het een ook niet zo’n drama dat dat avondeten niet altijd fantastisch gaat.

Ze lust geen rijst maar wél bloemkoolrijst, courgettespaghetti is favoriet, groentenlasagne gaat er prima in, dus om wat te compenseren bestaat het avondeten hier voornamelijk uit groenten en eiwit. Die koolhydraten krijgt ze overdag wel binnen.

En ik heb nu heus een paar pakken koekjes, een zak drop en een zak chips liggen en die zijn dit weekend echt op. En zaterdag komen er ook nog wat pepernoten en chocoladeletters bij vermoedelijk. Allemaal prima. Ze zullen niet dik worden (beiden echt mager en volop in de groei en actief) en ze gaan heus een keer nadenken over gezondheid als ze volwassener zijn. Nu niet. Dus doe ik dat. Zonder strijd en ruzie.
En ze wordt heus groot. Pubers zijn raar. Komt goed.
Ik vind dat pubers ook gezonde voeding nodig hebben. Hier geen noodles maar een tosti met een glas melk. Chips in het weekend en natuurlijk kopen ze op school snoep en andere zooi. Brood zelf smeren en volgens mij wordt dit ook gegeten. Koekjes zijn er altijd in huis en worden in grote hoeveelheden genuttigd. Maar school , fietsen en werken vragen energie en pubers eten de hele dag door. Dikke prima maar het moet wel in verhouding zijn. Dus naast de chips op school gewoon avondeten.
Alexia-123 schreef:
03-12-2020 22:17
Ik vind dat pubers ook gezonde voeding nodig hebben. Hier geen noodles maar een tosti met een glas melk. Chips in het weekend en natuurlijk kopen ze op school snoep en andere zooi. Brood zelf smeren en volgens mij wordt dit ook gegeten. Koekjes zijn er altijd in huis en worden in grote hoeveelheden genuttigd. Maar school , fietsen en werken vragen energie en pubers eten de hele dag door. Dikke prima maar het moet wel in verhouding zijn. Dus naast de chips op school gewoon avondeten.
Ja en dan doen ze dat niet. En dan? Dwangvoederen? Geen toetje als je bordje niet leeg is?
03-12-2020 11:21
Die kant neig ik ook op te gaan, want het komt de sfeer niet echt ten goede. En ik vind het weggooien echt vreselijk. Ik geef haar als avondeten ook echt weinig zodat ze het misschien opeet. Maar het kan heel lang duren en dan zit de 5-jarige al lang op zijn stoel te wiebelen omdat hij het wel zat is en een toetje wil.
Laat in elk geval die 5 jarige vrij als hij goed gegeten heeft.
Wij hebben hier de regel dat als er normaal tempo gegeten wordt we op elkaar wachten, maar dat we echt niet allemaal aan tafel blijven als er een zeurbui heeft en eindeloos zit te spelen met het eten. Dat stimuleert ook om door te eten, want dan heb je geen 'wachtstraf' als je wel normaal eet.

Verder gooi ik eten bijna nooit weg. Restjes gaan gewoon in de koelkast voor kliekjesdag. Dan moet je je puber wel aanleren dat ze er niet in gaat zitten roeren of er vies mee doen zegmaar.

Edit: maar ik het geen ervaring met pubers, dus daarover geen tip ;-)
Ik begrijp dat zoon en dochter ook wel eens apart naar papa gaan? Misschien kun je op dagen dat broer bij papa is afspreken om dan "ongezond" te eten. Bijvoorbeeld eten wat ze lekker vind en daarna samen snacken op de bank.
Ik mag de OP niet quoten, maar lees daarin veel wat je zelf kunt veranderen. Stop met jouw normen op je puber te leggen in de zin van gezond eten i.c.m. met je lage budget.
Een moeder heeft de gezonde, onbedwingbare neiging haar kind te voeden. Tot ca. twaalf jaar is dat OK, maar dan maken ze zich los en eten gerust een dag niet. Ook hebben zij geen boodschap aan jouw budget. Terwijl jij doordrongen bent van dat ze voedzaam moeten eten, zijn zij dat (nog) niet. Het hoort erbij.
Sinds die van mij op de middelbare zit, komt ze ook driekwart van de tijd thuis met een nog volle lunchbox waarvan ik de inhoud kan wegmieteren. Toch blijf ik stelselmatig meegeven. Steeds op dezelfde manier. En hebben wij strikte afspraken over wat ze van haar zakgeld mag uitgeven aan chips, troep, en wat tegenwoordig normaal schijnt te zijn.
Ik ben heel strikt: eten doe je in principe thuis en betalen je ouders. Natuurlijk mag je soms een Big Mac in de stad, maar even overleg. Dat reken ik dan ook tot op de cent nauwkeurig af.
Zooi heb ik niet in huis of ligt op een onbereikbare plek, zodat ze het niet kan pakken i.p.v. normaal eten. Niet normaal eten om normale tijden en 14 km naar school fietsen? Jouw keuze.

Ze krijgen vanzelf honger.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven