Eetgedoe puber...

03-12-2020 11:03 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen met gemengde gevoelens puberdochter weer een keer de deur uit laten gaan zonder fatsoenlijk ontbijt en boterham voor de lunch.
Ik heb haar de hele avond na het avondeten en de ochtend niet gezien tot het moment dat ze de deur uitging en dat komt omdat we gisteren knallende ruzie over het avondeten hebben gehad.

Sinds dochterlief op de middelbare zit, is eten een dingetje geworden. Ik heb zelf niet zulke warme herinneringen aan het avondeten -mijn moeder kookte echt weerzinwekkend- waardoor ik vaak overleg aan het begin van de week of als ik boodschappen ga doen waar ze allebei (5 jarige en 12 jarige) zin in hebben. We eten vrij gevarieerd, vaak een verse pasta met saus en groenten, Japanse Noodles met groenten, keertje vis, tussendoor een keer crêpes, lekkere stamppot met uitbreidingen zoals kaasblokjes en stoffpeertjes, een salade, zelf pizza maken met voldoende groenten.
Ik luister naar wat ze graag willen en wat ook gezond is en zo bepalen we het weekmenu.

Sinds begin dit schooljaar kwam de lunchtrommel al gevuld terug, sinds een week of 3 wordt het ontbijt overgeslagen en roert 12-jarige elke avond tot mijn grote irritatie alleen nog maar wat eten over haar bord. Ongeacht of het iets is waar ze om gevraagd heeft of graag lust.
Haar houding is enorm onprettig en niet vergelijken met bijvoorbeeld een keertje Mac waarbij ze zonder stoppen een BigM binnen 4 minuten naar binnen schuift.

Ik ben alleenstaande moeder en door de crisis ook werkeloos, het is dus geen vetpot hier en ik moet echt wel nadenken en budgetteren. Eten weggooien voelt gewoon niet fijn. Zeg maar gewoon klote.

Als ze uit school komt begint ze standaard in alle kasten te zoeken naar chips of koek of maakt elke dag van die instant noodlestroep en eet geen avondeten, maar begint rond een uurtje of acht weer met alle kasten overhoop halen. Bij voorkeur stiekem als ik haar broertje naar bed breng.

Ik heb gisteren in de ruzie alle chips, snoep, koek en noodles in de vuilnisbak gegooid en geroepen dat het pas weer in huis komt als er normaal gegeten wordt. Onder normaal versta ik in ieder geval iets van ontbijt (dochter fietst naar school, enkele reis 14 km) en een boterham voor de lunch en avondeten. Fruit mogen ze hier naar hartelust pakken en ik doe ook niet moeilijk over een blikje cola op zijn tijd.

Op haar kamer vind ik wel regelmatig half opgedronken pakken drinken, minimaal een stuk of 3 en vaak lege verpakkingen van snoep.
Ik weet dat het waarschijnlijk allemaal helemaal normaal is, maar het stoort mij. Ik maak in de ochtend maar geen ontbijt meer voor haar en lunch geef ik niet meer mee omdat ik het elke dag moet weggooien. Over de sfeer aan tafel maar niet te spreken.

Gaat dit over? En hoe kan ik dit proces wat versnellen? :-) Het is ook een lastig voorbeeld voor haar jongere broertje.
Mijn oudste zit nog niet op de middelbare school, maar eet overdag vrijwel niks vanwege medicatie. Is die uitgewerkt, dan krijgt ze lekkere trek.

Ik zorg dus 4 van de 5 schooldagen voor een vakjesbord met verantwoorde dingen; noten, rijstwafeltjes, rauwkost, hummus, tzatziki, fruit, crackers, kaas etc. Dag 5 mag ze na een cracker of boterham wat te snoepen pakken.

Dit werkt prima, maar wel als het dus klaarstaat. Anders wordt er toch gezeurd om snaai.

Dus zoiets (wel voor 2 kinderen):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tiana_76 schreef:
04-12-2020 02:17
Mijn oudste zit nog niet op de middelbare school, maar eet overdag vrijwel niks vanwege medicatie. Is die uitgewerkt, dan krijgt ze lekkere trek.

Ik zorg dus 4 van de 5 schooldagen voor een vakjesbord met verantwoorde dingen; noten, rijstwafeltjes, rauwkost, hummus, tzatziki, fruit, crackers, kaas etc. Dag 5 mag ze na een cracker of boterham wat te snoepen pakken.

Dit werkt prima, maar wel als het dus klaarstaat. Anders wordt er toch gezeurd om snaai.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit vind ik wel erg leuk. Maar begrijp ik het goed dat ze pas op dag 5 een snoepje mag pakken en op de andere dagen niet? Want dat zie ik echt niet werken bij tieners. Die gaan van redelijke gehoorzaamheid (als je mazzel hebt) naar een totale nieuwe werkelijkheid. Mijn kind taalde niet naar snoep of chips, maar nu ze 12 is, is dat totaal anders, hormonen schat ik in. Ik probeer altijd te blijven uitleggen waar voedsel voor is, vindt ze zeer irritant maar ik hoop dat er wat blijft hangen. Ze mag elke dag wel wat snoepen maar gezond eten is de hoofdmoot en dat is best lastig bij pubers die een enorme trek ontwikkelen naar vet en zoetigheid. Dus regelmatige maken we een taart, maak ik als verassing wentelteefjes, eten we eens in de 14 dagen pizza etc. Maar wij zitten vanaf jongs af aan al op een enorme regelmaat qua snoepen en dat zit er echt ingebakken dus dat helpt enorm. Kortom ik probeer mee te bewegen met een nieuwe situaties maar deze wel in de hand te houden. Ik vind jouw borden wel erg leuk en ik geloof zo dat als je dit kant en klaar voorschotelt aan een tiener dat ze dat echt wel eet (mits rekening houdend met hun voorkeur). Ik denk dat ik dit zelf eens ga proberen.
Met snoepen bedoel ik snaai, dus koek, chips of zoutjes.

Er staat altijd een snoeppot en daar doe ik ook niet moeilijk over. Maar een halve zak chips wegstouwen wil ik niet hebben op de meeste dagen.

Tot nu toe werkt dit wel, kind is 11, bijna 12.
Zo’n bord is ook wat ik een beetje bedoel: als ik zoiets klaar zet gaat het op. Gegarandeerd. Puber of niet.

En je knaagt zelf ook liever van een leuk opgemaakt bord eten dan dat je eerst een paprika moet gaan snijden uit de koelkast

Ik gooi er alleen net zo goed iets ‘ongezonds’ tussen. Dat kan ook prima als de rest gezond is
Tiana_76 schreef:
04-12-2020 02:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat vind ik een topidee! Ziet er ook gezellig uit.

Gisteren een goed gesprek gehad en ook gevraagd wat ze wel graag mee naar school wil, en inderdaad; tosti zou ze wel eten.
En in de ochtend gewoon haar koffie verkeerd en een banaan (die laatste als het lukt).
Ik ben blij dat ik wel het gesprek kon aangaan, het was de laatste week gewoon te hoog opgelopen, kwa irritatie. Vond ze zelf ook.
Dit weekend is ze bij haar vader en ik zorg ervoor dat we maandag in ieder geval tosti materiaal in huis is.
Daarnaast hebben we afgesproken dat ze elke maand maar €10 op haar druppel mag zetten voor kantinevoedsel. Noodlesoep gaan we mee kinderen, ook vanwege vetsing.
Ik krijg echt geen ontbijt naar binnen voordat ik 12 kilometer naar mijn werk ga fietsen om 7 uur.

Pas om een uur of tien eet ik een paar broodjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Thordïs schreef:
03-12-2020 22:22
Ja en dan doen ze dat niet. En dan? Dwangvoederen? Geen toetje als je bordje niet leeg is?
Ik ben inmiddels met de 5e puber bezig en ze doen het wel. Ik zag net bordjes met allerlei gezonde dingen voorbij komen en dat werkt hier ook. Waarom dwingen? Nooit nodig geweest.
Ellabella007 schreef:
03-12-2020 11:21
Volkomen normaal puber gedrag. Hier precies zo. Geef ze af en toe een vitamine pil. Loopt wel los. Dan maar leven op noodlesoep. Doen ze hier ook. Lekker belangrijk ;-)
Ook al is met normaal pubers hebben wel regels en grenzen nodig
SanneH01 schreef:
05-12-2020 01:05
Ook al is met normaal pubers hebben wel regels en grenzen nodig
Hm, ik vind het niet normaal. Ik vind het ook niet normaal dat er zo veel troep bestaat om te eten.
Tiana_76 schreef:
04-12-2020 08:37
Met snoepen bedoel ik snaai, dus koek, chips of zoutjes.

Er staat altijd een snoeppot en daar doe ik ook niet moeilijk over. Maar een halve zak chips wegstouwen wil ik niet hebben op de meeste dagen.

Tot nu toe werkt dit wel, kind is 11, bijna 12.
Ah zo, ik snap het. Zo gaat het hier ook.
Ik heb net bij de action een berg ziplock zakjes gekocht. Ongezouten noten, zakje mini marshmellows, buis smarties en een pot met van die zoute mini crackertjes en wat gedroogd fruit.

Twee kommen met noten. In 1 gooi ik een halve zak marshmallows en een buis smarties, in de ander zoutjes en gedroogd fruit.

Per handvol in een ziplockzakje in de snackla en ik heb voor niet gek veel geld een hele berg snelle en verantwoorde tussendoortjes. Want ja, ze eten dan 6 smarties en 4 marshmallows per zakje maar ook een goede handvol noten. Leg ik zo’n buis smarties en een zak noten neer dan zijn de smarties op. En de noten niet.

Kun je zo gek maken als je wilt. Katjang pedis erdoor en een snuf kruiden, of juist pepernoten nu. Met kerst kerstsnoepjes of je doet er kokosblokjes en gedroogde ananas in.
Het valt hier nog wel mee met de eergewoonten van de pubers; maar de tips in dit topic zijn ook voor mij heel bruikbaar! Dank aan de tipgevers!
mdh wijzigde dit bericht op 05-12-2020 13:48
0.70% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
Gezond snacken doen ze hier ook wel. De zakken noten zijn binnen no time op, fruit vliegt weg en de Turkse yoghurt is niet aan te slepen. Komkommer en paprika en snacktomaten zijn ook zwaar favoriet.

Dat maakt het soms ook wel irritant, want er zijn meer mensen in huis, die deze dingen lusten. Én als ze normale maaltijden zouden eten, zouden ze dat irritante graasgedrag niet nodig hebben.

Ik word dus weleens boos als alle rauwkost alweer op is of dat de blauwe bessen zo snel weg zijn, dat ik er aan twijfel of ik ze ooit gekocht heb.

Het probleem is hier dus dat ze niet heel ongezond eten, maar vooral op momenten tussen de maaltijden. Dus zonder ontbijt de deur uit, om 15 uur flauw van de honger thuiskomen. Dan 6 tosti's, een bak Turkse yoghurt, een zak noten en de halve fruitschaal leegeten. Dan om 18.30 uur (hoe gek?) geen honger hebben, om dan vervolgens om 22 uur weer te gaan grazen.

Nou ja, uiteindelijk zal het wel weer goed komen en ik probeer ze af en toe tegenmoet te komen door dingen, die ze heel lekker vinden, te koken.
Wat niet meehelpt is dat mijn man ook een enorme snoeper is, dus die zet ze gewoon chocolade, popcorn enzovoorts voor, zodat hij zelf ook kan nemen...
Ik snap van jou ook het eten weggooien niet.... bewaar je geen kliekjes?

Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad. Blijft lastig dat puberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven