eFFFe forumvriendinnen

08-06-2007 19:38 7104 berichten
Alle reacties Link kopieren
***MELD***

Geen baby hier. Wel weer niet geslapen dus vannacht maar weer een slaappil. Ik ben er klaar mee dus vandaar even geen blije uitgebreide verhalen. Ben vooral veel aan het huilen en mezelf zielig voelen. Ben bang dat er maandag nog steeds niets is veranderd en dat ik zo door moet lopen. Geen happy camper hiero dus. Daarnaast ben ik zó nieuwschierig naar de baby, dat terzijde.

Ik doe geen voorspellingen meer over data, god knows!
haai meiden, heel slecht, hier geen tijd gehad om jullie nog fijne kerstdagen te wensen maar volgens mij is dat wel goed gekomen gezien de verhalen van lekker eten, lekker een frisse neus halen en terugblikken op het jaar ( dat gaan we natuurlijk allemaal woensdag ook nog weer doen )

lil, meid, wat is het heftig voor je!! ik hoop dat je maandag 2 cm hebt en aan de wee opwekkers mag, dat werkt als een trein, heeft bij mij ook veel gedaan. ik duim voor je dat je nog even een beetje mag slapen voor die tijd!! sterkte.

herah, al weer wat beter? hoop t voor je!

soep; graag gedaan hoor, de middag met soepie was hartstikke leuk. lief vond het ook helemaal gezellig en mimmetje ook! zo leuk hoe ze aan tafel zaten. zal s kijken of ik vandaag wat foto's op de mail kan zetten van de dames.

jessel, klinkt hoopvol. spannend hoor!

luumpje, jou 2009 wordt vast een rustiger en mooi jaar! lekker genieten van je prachtige meisje en van je nieuwe baan en van luumman natuurlijk

klaver, dat schaatsen, lijkt me ook heerllijk als het echt gaat lukken deze week.. wellicht een mooi tochtje ergens op de giethoornse plassen ofzo.. is wel even rijden maar t is er zoooo mooi!!! ik duim mee voor veeeeeel nachtvorts ( en overdag een lekker zonnetje )

hier waren de kerstdagen ook leuk en gezellig. Beide familie's het goede nieuws gebracht van onze zwangerschap! erg leuk.

veel gegeten ook ,vandaag dus maar even wat minder.. haha..

maatje olifant staat ons beiden niet zo goed

wij gaan even aan de gang met wat klusjes hier, even wat doen na 2 dagen luieren en vooral veel zitten.

voor jullie allemaal heel veel liefs, t is een bijzonder mooi groepje waarbij ik me nog steeds bevoorrecht voel om mee te mogen schrijven! jullie zijn lief!

x
Lil, ik heb zo met je te doen! Kon ik het maar een dagje van je overnemen, dan kon je even bij komen en genieten van het feit dat je een kindje krijgt. Ik hoop voor je dat je as maandag naar de heul veul cm bent gegaan en dat zelfs inleiden een eitje wordt. Je hebt het wel verdient na al die weken weeen... Knuffel!

Mim, jij bent ook lief! En ik kan me haast niet voorstellen dat jij er als een olifant uit ziet!

Meiden, ik ga even lekker douchen. Ben vanochtend al op pad geweest met die kleine, maar die vroor echt bijna aan z'n buggy vast. Ik had hem nog wel zo goed ingepakt met als extra nog een wolle deken.

Om in te haken op wat al gezegd is:

Ik voel me ook zo bevoorrecht dat ik jullie heb mogen leren kennen. Wat is het toch bijzonder om lief en leed te delen met mensen die je steeds beter leert kennen. Jullie voelen echt zo ongeveer als een onderdeel van mijn gezin! Net als dat je dagelijks je tanden poetst, je onderbroek verschoont en je ontbijt op peuzelt; wil ik dagelijks weten wat er in jullie leven allemaal gebeurd. En zelfs geheimen die niemand weet worden hier gedeeld. Wij vertellen elkaar zo ongeveer als eerste dat we weer zwanger zijn en wat voor gebeurtenissen er nog meer in ons leven spelen. Echt heel erg bijzonder en ik ben dan ook echt trots op de hechte vriendschap die zeker verder gaat dan het forum!

Heel veel knuffels vanuit hier! Liefs Jules
Lekkere metafoor Jules om ons te vergelijken met je onderbroek (gelukkig wel een schone)

Hier nog zo'n kindje die het niet heeft staan op dr handschoenen. Oma heeft ze gebreid en heeft zelfs nog een duimgaatje erin gemaakt, maar mevrouw weigert die dingen pertinent.

Mim: Wat leuk om met kerst zo'n blije boodschap te mogen vertellen. Waren ze verrast óf hadden ze zoiets van 'oh hadden we wel verwacht'?

Lil: Ik zeg niets meer en wacht gewoon af....

tssssss moeilijk hoor om mn mond te houden tssss....

Helpt een goed potje sks ook niet of moet je daar niet aan denken???

Zo zal even stofzuigen en dweilen. Manlief heeft al boodschappen gedaan en is nu aan het proefrijden in diverse auto's die op zn verlanglijstje staan. De vorige keer dat ie dat deed lag ik zwanger op bed en kwam hij met een 'nieuwe' auto terug (wel na telefonisch overleg want ik moest geld overmaken haha), maar ga er nu niet vanuit dat ie dat weer doet.

Vind jullie ook allemaal LIEF en vind het ook erg gezellig om jullie volgende week weer te zien. Kwek kwek kwek.

groetjes Klaver
Om nog even aan te sluiten bij Jules:

Bedacht me net dat we bij Yas zelfs eerder wisten dat ze weer zwanger was dan haar man. Dat is echt wel bizar en bijzonder!
Yohoo, de ziekenboeg hier!

Getver, dag vier en eigenlijk niks verbeterd. Zijn vanmiddag naar de huisartsenpost geweest (afspraak voor 1.30 maar het was DRUK!!!! dan nog kondigden ze een wachttijd aan van 2 uur!!! Ik werd er even niet goed, janken stond me nader dan het lachen...). Arts constateerde niks ernstigs, voorhoofdsholte-ontsteking met uitbreiding richting bijholtes (of precies andersom); heb antibiotica meegekregen. Een PILLEN!! Joekels gewoon! En ik heb al zo'n moeite met pillen slikken... zucht... Toch vertrouw ik de diagnose niet helemaal. Niet alles past in dat plaatje. Misselijkheid en diarree niet en ook het feit dat ik sinds vorige week 2 kilo kwijt ben vind ik toch wat raar (wel handig trouwens in aanloop naar de bruiloft, ik hoop dat ik het kan volhouden!). En toen de beste (oude) man ook nog eens riep dat er een virus rondgaat maar mijn infectie niet besmettelijk is (?!) had ik er al niet zo veel vertrouwen meer in. Twijfel dus nog of ik morgen niet gewoon nog even zal aankijken om te kijken of ik er zelf weer uitkom. Kortom: wij hebben een zéér gezellige kerstvakantie (NOT).

Thanks dat ik even mag spugen. Dat helpt wel, word ik weer wat vrolijker van

Ik ben eigenlijk net als Klaver ook wel benieuwd of de pas-zwangeren onder ons (Yasmine, Plieno, Jules en Mim) het al hebben rondgebazuind bij familie en/of omgeving? Hoe hebben jullie dat dit keer gedaan dames?

Lil: kan alleen maar dikke naar je sturen. 't Is weliswaar virtueel, maar ik hoop toch dat het ietsiepietsie helpt... En ehm, misschien een rare vraag, maar als je het eigenlijk niet meer ziet zitten (terecht, lijkt me na zo lang weeen), warom vraag je dan niet gewoon of ze je maandag (mits mogelijk) toch maar willen inleiden? Of was je dat ook van plan?

Voor de rest ook een dikke
hey meiden,

de kerstdagen waren druk dus geen tijd gehad om langs te komen, maar had beloofd me nog even te melden voor vertrek.

Kerstavond was een leuk feesjuh in eindhoven, lagen pas tegen half5 in bed (wel bij vrienden dus hoefden niet midden in de nacht nog naar huis te rijden). 1e kerst na het late ontbijt zo rond 1uur naar huis gereden. ff snel langs huis en toen door naar mijn ouders voor het kerstdiner (zalmtoast; tomatensoep met creme fraiche: konijn met geconfijte witlof, peultjes en aardappeltjes; vienetta met slagroom en advocaat). tweede kerstdag saampjes uitgeslapen in pyama ontbeten en kadootjes onder de boom uitgepakt. Toen schoonmoeder belde om half2 hoe laat we zouden komen liepen we nog steeds in pyama ahum ahum. Snel douchen koffers inpakken en weer op weg. Dit keer voor een vegetarisch kerstmenu (vraag me niet wat we allemaal hebben gegeten want dat weet ik niet meer preces maar het was lekker (al miste ik wel vlees/vis/gevogelte). Na het eten nog met zijn allen gekolonist en het was weer laat eer we thuis waren. Vandaag op tijd opgestaan want vanavond ook op tijd erin, morgenochtend om half8 zitten we in de auto richting schiphol

Blond is er nog een kansje dat we je morgen ergens op het vliegveld tegen kunnen komen of heb je morgen vrij? We vliegen niet met de grote witte zwaan dus in het vliegtuig zien we je zeker niet.

Jesseltje, heb je ondertussen al getest? ben wel erg benieuwd. Houden jullie me op hoogte als ik strax weg ben? Nemen wel laptop mee maar weet net of we online komen. Dus er kan beter gesmst worden denk ik zo.

Soepje ben je weer beetje uitgerust enz? ook als jij positief test wil ik het natuurlijk horen.

lily keep up the good work, al moest het dan niet zo veel pijn veroorzaken. Duim voor je dat het nu snel gaat beginnen en jullie je kleine meisje in je armen kan nemen

Herah, beterschap meis echt zo vervelend. Wij zijn al lang blij dat we blijkbaar een goede gezondheid hebben, om ons heen zijn er veel mensen ziek (geweest) maar buiten lief een kleine verkoudheid is het hier voorbij getrokken.

Es hoe was het kerstdiner met je schoonpap? alles rustig verlopen?

KQ is het gelukt met de verkoop van jullie huis? kerst gevierd tussen de verhuisdozen of dat nog niet?

Dokkie jij ook fijne dagen gehad met je 2 engelendochters (onder de boom)?

Parel, zingen in de kerstmis? toe maar eej, echt zo'n dames koor of een meer moderner koor?

Yasmine, sterkte volgende week bij de kaakchirurg, hoop voor jou dat je gewoon lekker een oliebolletje kan eten met oud en nieuw. neem maar een lekkere alcoholvrije champagne ofzo, misschien helpt dat wel ter verzachting

Alle meiden die elkaar treffen de 2e januari veel plezier met de workshop/etentje. Hoop er volgende keer ook weer (zwanger) bij te zijn. Heb nog een paar linkjes op de gmail geplaatst voor het geval jullie geintereseerd zijn in onze reis

tot snel

bri1976
Bri veel plezier!

Herah, beterschap en ik hoop dat het snel weg gaat. Misschien maandag toch maar naar je eigen huisarts.

En wij hebben het trouwens meteen verteld. 's Ochtends de test en tegen de tijd dat het avond was wist iedereen het eigenlijk al wel.

Klaver, die onderbroek is inderdaad een beetje een rare metafoor... Nu ik het zo teruglees snap ik mijn eigen essentie, maar kan ik me voorstellen dat ie andere een beetje ontgaat. Schone sokken is niet echt een goede vervanger, laat ik het dan veranderen in het knuffelen met die kleine
Haaaaai, we zijn weer thuis!

Kwam even kijken of Lil al bevallen is, helaas niet. Lees later de andere verhalen bij!

Lfs
Ha Juus, gezellig dat je er weer bent. Ik heb je niet hoeven smsen!

Arme Lil: ik vind het nu echt zielig voor je worden, ga je laten inleiden maandag? Gelukkig heb je de wonderpillen nog. Heb je wel lekker gegeten?

Herah: blegh, timmerde die arts bij jou ook zo op je voorhoofd? Ik dacht dat ik doodging, ik ben toch geen tv die je met een klap weer laat werken? Hier is het zo ongeveer over. En wat balen van die pillen, ik had hele kleintjes die je zelfs op kon lossen in water! Goed uitzieken en veel, heel veel stomen, dat helpt echt. En je krijgt er meteen een glad huidje van

Jules: jij bent lief! En een schone onderbroek is ook lief, hoor.

Bri: ik hou je op de hoogte, maar je zit nu in de auto onderweg naar je vliegtuig. Ik ga je missen!

Klaver: hm, en? Een nieuwe auto? Wij zitten te koekeloeren naar een stationwagen, maar het ontbreekt een beetje aan pecunia's. Of we moeten zelf eerste verkopen en dan een nieuwe auto kopen. Waaaah, waren we maar spaarders....

Mim: is heerlijk nieuws om te vertellen, toch? Hoe voel je je?

Plien: fijne vakantie gehad?

Parel: ik krijg altijd tranen in m ijn ogen bij kerstnachtdiensten. Ik geloof niet meer, maar heb zeer warme herinneringen aan de samenzangen en wil het liefst nog graag meezingen. Jij zingt in een koor, toch? En pareltje is echt zo'n schatje!

Wij hebben fijne dagen achter de rug. Met familie, lekker gegeten, ontspannen en nog niet ongesteld. Ook geen zwangergevoel, dus het zal allemaal wel loslopen. Ik heb dan ook 2 glaasjes champagne en 2 glaasjes wijn gedronken. Meer niet, maar dat was omdat ik hoofdpijn had, het gaat toch niet zo goed samen met antibiotica. Nu zijn we weer thuis, kijken of we vanmiddag nog een stukje gaan lopen buiten. Het is wel koud, dus ik bind die wantjes echt aan die handjes vast. We zijn allemaal weer beter, soepje voelt zich supergoed (ondanks de kiezen), de chagrijn is echt weg uit huize Soep. Nu lekker een appeltje eten om te compenseren en ik zal even wat foto's op gmail zetten.

Liefs,

Soep
Allemaal goed de kerst overleefd dus!

Ben nog wel benieuwd naar het culinaire avontuur van Es!

Bri, lieve Bri, je bent al weg maar ik wens jullie een toptijd en in het bijzonder een heel vruchtbaar 2009.

Soepie, de rust is er weer dus in huize Soep. En kleine krijgt kiezen? Whoah! Pas maar op je vingers, ghehe!

En wanneer gaat er gestest worden Soep, Jes? Who knows!

Ik heb een goede nacht gehad dankzij de slaappillen en dan ziet alles er weer wat zonniger uit, thank god. Verder geen veranderingen in de voorwee onzin maaaaaaar slapen maakt véél goed!

Ik ben veel aan het lezen over inleiden en waar is gsiter zeker wist dat ik actie wilde weet ik het nu weer niet. Moren maar eens afwachten. Ik geloof dat Herah vroeg waarom ze sowiezo niet gewoon inleiden. Dat is iets wat wel kan (dus eerst met een veter oid) maar wat ik pertinent niet wil, hoe kut het ook gaat. Vandaar is het wachten op een beetje ontsluiting.

Tis allemaal best kut maar ik kan het wel in perspectief zien (nu wel...). ik heb een vrijwel probleemloze zwangerschap gehad voor mijn gevoel en dit is gewoon ff een kloterige drempel die ik ook zo over ben en straks heel erg ben vergeten. Bovendien heb ik het geluk zwanger te zijn van een, kan niet anders, prachtige dochter dus hey hoe erg kan het zijn.
Lil, wat ben je toch positief! Goed man! Succes morgen en ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Soep, fijn dat meneer/mevrouw chagrijn het huis heeft verlaten. Jullie zijn echt lang onder de pannen geweest met die rotgriep. Ik hoop dat dat betekent dat jullie je portie nu wel gehad hebben voor de aankomende tien jaar! Wanneer ga je testen?

Welkom terug Juus!

Gister is die kleine gaan logeren bij oma. Papa had een toernooi en mama is lekker met vriendinnen een hapje gaan eten. We zijn nog in een kroeg beland en rond half twee had ik het zó gehad met al die zatte mensen! Ik kan me van de vorige keer niet herinneren dat ik daar moeite mee had. Maar nu al die kleffe gesprekken met een hoop spuug en kleffe knuffels (lees vooral ook: stinkende adems), ik trok het niet echt goed. Mijn geur is ook echt met een noodgang verbeterd. Soms ideaal (als iets lekker ruikt), maar in een kroeg echt bah!

Maar het was wel gewoon echt een super leuke avond met mijn vriendinnen. We hebben weer eens lekker bijgekletst en met de vrijgezelle onder ons op mannenjacht gegaan. Ook altijd wel lachen om dat van de zijlijn mee te maken.

Nu hebben lief en ik lekker uitgeslapen en heerlijk zonder kater weer op!

Oja meiden, omdat ik natuurlijk meteen gestopt ben met roken toen in de test heb gedaan, mag ik 31 december gewoon zeggen dat ik al weer een maand niet meer rook! Joepie! Ik heb er wel meer moeite mee dan de vorige keer. Maar goed, het voordeel van stoppen met een baby in je buik is dat je die eindeloze discussie in je hoofd niet hoeft te voeren. Heerlijk!

Wij gaan zo naar mijn schoonmoeder. Naar de kleine. Het is ook de sterfdag van mijn schoonvader en dan doen we altijd iets speciaals.

Liefs Jules
Lieve allemaal!

Ik ben er weer!!! Terug van weekje wintersport...

Maar helaas, Lil moet nog steeds geduld hebben... ik heb met je te doen en wens je veel sterkte met wachten en daarna met de laatste loodjes (laat die in elk geval niet te zwaar zijn). Het is het waard, goed dat je dat voor ogen weet te houden.

En helaas te laat om Bri veel plezier te wensen, bij deze (beter laat dan nooit), geniet er enorm van!!!

Verder klein stukje terug gelezen en ik lees overwegend fijne kerstdagen en goed nieuws (als ik tijd heb ga ik alles nog teruglezen, maar dat red ik nu niet...).

Over onze vakantie:

We hadden echt een hele goede week uitgekozen met veel zon en de sneeuw was nog vers (komende week bijvoorbeeld zou veel minder zijn qua sneeuw, die dan al oud is). Het gebied was prachtig, veel pistes, leuk (autovrij) dorpje, gezellig met man, broer en schoonzus.

Mannetje was nog ziek toen we weggingen en bleef dat ook nog een paar dagen. Toen we hem vandaag ophaalden was hij echt veranderd, weer helemaal fit en vrolijk. Echt een wereld van verschil en je kon zien dat hij niets tekort was gekomen.

We hebben hem erg gemist en ondanks dat we erg hebben genoten zal ik hem denk ik niet snel weer een hele week wegbrengen (denkt man gek genoeg precies zo over, kon hij zich van tevoren niet voorstellen).

Helaas was zwanger en ski-vakantie niet zo'n perfecte combi. Hoewel ik me absoluut beter voelde dan de voorgaande weken had ik af en toe wel veel last van vermoeidheid, algehele malaise of eetbuien of eten wat niet goed viel. Misschien lag het ook aan het pasta, pizza, burgers, friet dieet dat ik de hele week trouw volgde.... Na twee dagen besloot ik dat ik alleen halve dagen zou gaan skieen, dat ging veel beter. Mijn conditie was echt slecht, ik stond vaak te hijgen, en denk dat dat toch voor het grootste deel door de zwangerschap komt.

Bij thuiskomst hebben we ons nieuws aan onze (schoon)ouders verteld en komende week gaan we de andere "naasten" het vertellen. Erg leuk!

Jessel en Soep ik duim voor jullie op mooi nieuws zo in de laatste dagen van het jaar!

Ik ga nog even langs g-mail...

Bye!
Ha Plien! Gezellig dat je er weer bent. Balen dat skieen niet zo goed ging. En dat weekje weg komt vast wel weer. Wij gingen vroeger iedere zomer een weekje logeren bij mijn opa en oma, en dat stel ik me voor die kleine ook voor. Maar die is nu nooit meer dan één nachtje weggeweest. Heb je leuke foto's op gmail staan straks? Alles goed met broer?

Ik ga voorlopig echt nog niet testen, heb geen reden dat nu al te doen. Ik zit nu op dag 26 en mijn langste cyclus was 29 dagen, dus.... En bovendien ben ik ziek geweest en dus niet echt een goede host. We hebben voor ziekzijn nog wel geklust , maar of dat tot iets geleid heeft, behalve een goed humeur en de griep?

Jullie zien het, ik ben er mee bezig, maar niet aan het balen als ik wel ongesteld zou worden.
O, en voor Jules en Lil: voor het volhouden van niet-roken en niet-baren!
Ff checken of er al nieuws is van Lil. Als je besluit om in te leiden vandaag, heel erg veel succes schat! (ik werd ingeleid bij zo'n 4 cm en wat een genot was dat! -klinkt gek!-).

Even een heeeeeele dikke knuf voor jou en je prachtige lieve lammetje!

Ik ga nu lekker met vriendinnen naar een beautycentrum! Lekkkurrrrr!

X
Ben dr nog! Moet er om 10u zijn. En als er een actieplan komt dan gaan ze niet vandaag inleiden dus je kunt gerust je beautydagje houden Parel! Waarom ben jij ingeleid?

Tot straks met een update!
Succes zometeen lil!
Ben benieuwd, Lil!

Hier nog geen rode duivels, dus da's mooi!
Goed nieuws soep! Heb je al een voorgevoel?
Haha, dat heb ik altijd. En meestal is dat fout. Ik wacht het dus gewoon af, maar ik begin wel een beetje te hopen.

Weet je, ik lag vanochtend te denken: jij kunt op 07-08-09 bevallen. Beetje je best doen, okee? (en als ik zwanger zou mogen zijn, dan kan ik 09-09-09 halen)
Ben dr weer. Met kutterig klote nieuws want er zit véél te weinig schot in de zaak. 2 cm ontsluiting. Dat is opzich de ondergrens van het 'prettig' inleidbare maar er zijn best wel wat mitsen en maren en dan nog mijn eigen twijfels over 'de natuur zn gang laten gaan'. Dat het actieplan nu is: volgende week maandag zit ik wéér in het ziekenhuis en mocht er dan nog steeds geen en of weinig actie down under zijn dan gaan ze eerst kijken of er dmv gel meer verweking/ontsluiting komt en dan of verder met inleiden of kiezen om te wachten tot mijn lijf het zelf oppikt. Dan bepaal ik zelf het tempo zeg maar.

Ik ga dus nog een weekje zuchten/steunen/janken/niets slapen/sjago zijn en dan heb ík genoeg gedaan en gaan we mijn lijf een beetje helpen.

*blah*

Oh en het goede nieuws is uiteraard dat het voor volgende week maandag nog uit zichzelf kan beginnen maar daar ga ik maar niet vanuit.

Zo en dan nu even een potje zwelgen in zelf medelijden.

*jank*
Lieve Lil, ben je niet heel hard voor jezelf? De natuur is het beste, maar de natuur maakt het je niet makkelijk. Ik heb wel het idee dat je er nog niet klaar voor bent, maar ik kan de vinger niet op de zere plek leggen. Zie je nog steeds zo op tegen bevallen? Natuur of inleiden, zeer gaat het doen en je hebt al ontsluiting, dus je lijf weet wel wat het moet doen.

Het zal een zwaar weekje voor je worden, maar zorg goed voor jezelf, blijf lekker in je bedje/op de bank en klets lekker met ons. Ik ben vrij deze week, je mag me ook bellen als je je ei kwijt wilt!

O, en vrijdag gaan we met z'n alle wat goede bevalvibes jouw kant opsturen!
Nou Soep, ik ben er duidelijk niet klaar voor anders was er wel meer progressie. Een weekje red ik ook nog wel, de afgelopen week ging zo snel en straks O&N dus het is echt niet de slechtste tijd om thuis te zijn en man is er ook dus wat dat betreft is het allemaal ok.

Het is heel gek, ik ben ook helemaal niet zat van het zwanger zijn maar wel van die kloterige weeën die geen bal doen. Op een of andere manier zie ik het los van elkaar.

Ik zit nu even in een putje maar morgen ben ik vast wel weer een blij meisje.

Je bent lief!
Zó! Heb even een uurtje flink hard gejankt en mezelf heel zielig gevonden maar ben er nu alweer klaar mee. Het is goed zo. Ja het is heftig zo de laatste week/weken maar dat is het voor iedereen. Daarnaast wil ik héééél graag zo min mogelijk medische toestanden en dus is het nodig dat ik wacht wacht wacht tot de baby klaar is. Zó lang kan het nooit meer duren en zelfs als ze tot week 42 blijft zitten is het niet eens nog 3 weken dus I need to get over myself. En ik ga niet eens meer denken aan inleiden (riep ze nu heel stoer....)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven