Entreetoets oefenen

12-04-2012 18:26 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.

Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.

Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.

Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?

En maken jullie ook zorgen om de uitslag?

(Ik maak me wel druk om)

Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Prrrr, mauw miawwwww.
Heel veel ouders doen dit, al dan niet stiekem En het helpt soms wel, omdat kinderen daardoor sneller bepaalde vragen snappen omdat ze ze herkennen. Maar ik vind het hele cito-toets verhaal idioot. Het is bizar dat op een toets van drie dagen je hele middelbare schoolcarriere de eerste jaren wordt gebaseerd. Mijn kind had 1 punt te weinig voor het gymnasium, nu wilde ze daar toch al niet naar toe en was ik na mijn ervaringen op het gymnasium in een ver verleden er ook niet heel erg voor, maar het is raar dat een punt dat uit maakt, 1 punt dus.
Wat mij betreft is dit topic fake.
Die Entree is er alleen maar om te kijken op welke gebieden er nog wat bij te spijkeren valt in groep 8 (voor de eind-CITO dus). Dus als het goed is komt die 'bijles' vanzelf wel, maar dan waar die hoort: op school dus.

Bovendien is het gevaar van bijles geven voor de CITO dat je je kind kunstmatig op een te hoog niveau brengt en hij een 'te hoog' advies krijgt, waardoor je de komende vijf, zes, zeven jaar veroordeeld zult blijven tot bijles. Dus nee, ik zou het niet doen.

Behalve dan als je redenen hebt om aan te nemen dat je zoon niet zo'n CITO-kind is... als zijn CITO-toetsen bijvoorbeeld standaard heel erg 'achterlopen' op zijn methodetoetsen, In dat geval zou het geen kwaad kunnen om hem een beetje te laten oefenen met de specifieke vraagstellingen die het CITO er op na houdt. Maar dat kan ook via internet, daarvoor hoef je geen privéleraar in te huren vind ik.

En is het nou echt zo erg als hij een 'laag' advies krijgt?
Nee, oefenen baart geen kunst. Al is helemaal niets doen natuurlijk ook geen optie.

De VO scholen kijken naar het totaalbeeld. Je kind kan de entreetoets en de citotoets nog zo goed maken, als het in de voorafgaande jaren middelmatige rapporten had, komt het echt niet zomaar op het gymnasium. Voor het gymnasium moet een kind voor alle cito´s in alle jaren A-scores hebben én een cito van minimaal 545.

Andersom geldt hetzelfde. Een kind dat altijd negens en tienen haalt, alle cito´s A+ scoort en dan een slechte cito maakt, kan altijd nog een toelatingstoets doen.

En dan nog. Stel je oefent je kind het gymnasium in. Maar eigenlijk hoort ie daar niet thuis. Hoelang denk je dat je kind daar kan blijven?

Andersom geldt hetzelfde. Een kind dat naar de Mavo gestuurd wordt en daar alleen maar negens en tienen haalt, wordt per kerst in de plusklas geplaatst. Als de cijfers hoog blijven wordt het kind naar de Havo overgeplaatst.

Ik heb tijdens de cito alleen gehoopt dat dochter een uitslag zou krijgen waarmee ze naar de school van haar keuze kon. Dat heeft ze gehaald en op die school zullen ze er vast wel uithalen wat er in zit.
Cito toetsen zeggen niet alles: bij mij kwam er mavo advies uit, en ik heb universiteit gedaan. Verder zou ik het aan het moment, en het kind overlaten. Misschien wil ie wel heel graag lasser worden, is toch ook prima?
quote:nike schreef op 12 april 2012 @ 18:41:

Wat mij betreft is dit topic fake.Dan ben jij snel uitgelezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Moeders,dames,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Jullie zijn echt geweldig!

Hij had laatst zijn rapport gekregen en dat was niet zo goed.

Hij had wat C's en een D.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld natuurlijk en dacht het is nu of nooit...dus sindsdien veel oefenen thuis (niet iedere dag en ook niet urenlang)

En een docente gevonden voor privé bijles voor een uurtje in de week.

Dis tot nu toe oefend dus echt niemand met kindlief?
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:zonnetje59 schreef op 12 april 2012 @ 18:40:

Heel veel ouders doen dit, al dan niet stiekem En het helpt soms wel, omdat kinderen daardoor sneller bepaalde vragen snappen omdat ze ze herkennen. Maar ik vind het hele cito-toets verhaal idioot. Het is bizar dat op een toets van drie dagen je hele middelbare schoolcarriere de eerste jaren wordt gebaseerd. Mijn kind had 1 punt te weinig voor het gymnasium, nu wilde ze daar toch al niet naar toe en was ik na mijn ervaringen op het gymnasium in een ver verleden er ook niet heel erg voor, maar het is raar dat een punt dat uit maakt, 1 punt dus.

Nee, het helpt niet.

Ja ze hebben misschien een hogere score op de toets, maar verder?

Bovendien, het gymnasium laat kinderen met een vwo advies toe, dus ook gewoon atheneum kinderen kunnen naar het gymnasium. En als de score 1 punt afwijkt kan de school kijken of het het kind eventueel toch toelaat. Dat ligt een beetje aan de school.
Nee echt niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
ik denk niet dat middelbare scholen naar de entree toets gaan kijken. dit om de simpele reden dat er niet zo heel veel scholen zijn die de entree toets doen. de school van mijn dochter doet er niet aan mee, terwijl het zoontje van mijn vriendin de entree toets al meteen aan begin van groep7 heeft gehad, dus daar valt geen oordeel uit te halen voor middelbare scholen
TO, hoe meer ik lees ''goed gesprek'' *kots* hoe meer medelijden ik krijg met je kind.
quote:nike schreef op 12 april 2012 @ 18:41:

Wat mij betreft is dit topic fake.Ik durfde het niet te zeggen, want ik heb dus echt van die kinders met zulke ouders in de klas.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 18:34:

Ik zeg wel dat ik zovaak mogelijk oefen met hem maar ik kom soms ook tijd te kort (werken enzo)

Dus ik zit niet iedere dag urenlang met hem te oefenen ofzo.

En hij vind bijles en oefeningen niet erg...we hadden een goed gesprek gehad dus hij weet waarom hij dit allemaal moet doen.

(Gelukkig)Ben benieuwd wat dat goede gesprek was. Hier is dat goede gesprek vooral, je hoeft je best niet te doen, maar als je dat niet doet, dan haal je slechte cijfers, als je slechte cijfers haalt, dan kan je geen goede opleiding volgen, als je geen goede opleiding hebt, dan krijg je meestal niet zo snel een goed betaalde baan, maar dat is ook niet erg, alleen moet je dan gewoon wat harder werken voor minder geld, maar misschien is het ook niet erg om niet te veel na te hoeven denken tijdens je werk. Werkt redelijk, iig tijdelijk
quote:Enn schreef op 12 april 2012 @ 18:39:

Aan alle dames/ heren in het bao:

Gaat de entree toets nu de rol van de eindtoets Cito vervangen? Omdat eindcito vanaf volgend jaar pas in april (of was het mei) afgenomen gaat worden? Gaan de VO scholen nu naar de scores/gegevens van de entree toetsen groep 7 vragen?

.Weet iemand het antwoord op deze vragen al?
OefenD misschien het oefenen in zijn geheel maar laten zitten TO!
@TO, ik heb niets meer toe te voegen aan de vorige posts, oefenen is zinloos en pushen is in mijn ogen heel slecht voor je kind.

Mijn jongste maakt nu ook de entreetoets, enige wat ik doe is zorgen dat hij op tijd in bed ligt. Doen we normaal ook natuurlijk, maar mijn verjaardag (vandaag!) is normaal reden om wat later naar bed te gaan, vandaag effe niet dus.

En @Enn, of de entreetoets aan het VO gecommuniceerd gaat worden weet ik niet. Ik werk zelf inhet VO, ben ook zijdelings betrokken bij aanname en weet dat we nu ook al vooral afgaan op advies basisschool en de meeste scholen stellen dat advies al op voor de citotoets. Ik denk dat dat voor ons zo blijft, maar ik werk in de provincie en mijn school is geen fancy gymnasium of zo, dus aan loten doen we niet, elke leerling die zich aanmeldt wordt geplaatst.
quote:marlous1981 schreef op 12 april 2012 @ 18:44:

ik denk niet dat middelbare scholen naar de entree toets gaan kijken. dit om de simpele reden dat er niet zo heel veel scholen zijn die de entree toets doen. de school van mijn dochter doet er niet aan mee, terwijl het zoontje van mijn vriendin de entree toets al meteen aan begin van groep7 heeft gehad, dus daar valt geen oordeel uit te halen voor middelbare scholenca 80 % doet mee aan de Eindcitotoets en een bepaalde minimum citoscoreniveau is gewoon een harde eis bij heel veel scholen om toegelaten te worden. Entreetoets is alleen voor een voorlopige indicatie, de eindtoets is dus bepalend.
Ik geef al jarenlang bijles aan PABO-studenten en daardoor krijg ik regelmatig vragen van ouders of ik hun kind ook een poosje bijles wil geven. Groep 4 soms al. Ik weiger.

En toch...... Mijn ervaringen met basisscholen zijn niet onverdeeld positief en lang niet overal krijgt een school het kind op het niveau dat het aan zou moeten kunnen. Hoe vaak dat gebeurt weet ik natuurlijk niet, misschien zijn het uitzonderingen.

Mijn oudste scoorde lager dan het laagste vmbo-niveau op de entree-toets, terwijl zijn iq (vastgesteld) rond de 150 ligt. Was ik toch blij met die iq-test, anders was ie zomaar afgeserveerd naar vmbo-beroeps.

Ik ben hem toen zelf les gaan geven en binnen de kortste keren zat hij wel op niveau.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Mevrouw75 schreef op 12 april 2012 @ 18:43:

[...]

Nee, het helpt niet.

Ja ze hebben misschien een hogere score op de toets, maar verder?

Bovendien, het gymnasium laat kinderen met een vwo advies toe, dus ook gewoon atheneum kinderen kunnen naar het gymnasium. En als de score 1 punt afwijkt kan de school kijken of het het kind eventueel toch toelaat. Dat ligt een beetje aan de school.Dat klopt dus niet, iig niet waar ik woon, want daar zijn overaanmeldingen en is een punt te weinig echt gewoon niet toegelaten. En een hogere score op de toets, ik gaf al aan, daar zou het niet om mogen gaan. Wij hebben overigens niet de moeite gedaan, omdat we het allebei niet zinnig vonden. Maar een jongetje in de klas van mijn dochter heeft nu alsnog een gymnasiumadvies, moet nu latijn inhalen alleen maar omdat ook hij een puntje te weinig had (hij wil het wel heel graag). Dat vind ik bizar.
quote:zonnetje59 schreef op 12 april 2012 @ 18:40:

Dat ligt dan toch aan de school. Het gym dat hier ligt hanteert inderdaad een ondergrens maar als je er van overtuigd bent dat je kind het wel kan én je kind wil het ook graag dan kun je een toelatingstoets doen. Nouja, je kind dan he .

Maar ik ken inderdaad een meisje op het gymnasium met een moeder die vindt dat er tienen gehaald moeten worden. Kind zit eerst urenlang op school, moet dan thuis huiswerk maken waarbij mama controleert of ze alles gedaan heeft, bijles in engels en wiskunde en geen uurtje meer over om eens op de bank te hangen, te sporten of gewoon met een vriendinnetje te kletsen.

Als je kind het niet alleen af kan, hoort het volgens mij niet op het gym thuis.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 18:42:

Moeders,dames,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Jullie zijn echt geweldig!

Hij had laatst zijn rapport gekregen en dat was niet zo goed.

Hij had wat C's en een D.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld natuurlijk en dacht het is nu of nooit...dus sindsdien veel oefenen thuis (niet iedere dag en ook niet urenlang)

En een docente gevonden voor privé bijles voor een uurtje in de week.

Dis tot nu toe oefend dus echt niemand met kindlief?En dan oefenen jullie je suf totdat kind op VWO of hoger terecht komt, terwijl kind misschien beter op zijn plek zit op LTS of iets gelijkwaardigs? (bestaat LTS eigenlijk nog?)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
mijn dochter krijgt de entreetoets na de meivakantie. Ik zit er wel aan te denken om 1 keer met haar door een toets heen te lopen, zodat ze weet wat haar te wachten staat. Zodat ze de manier van vragen kent, zodat het allemaal niet nieuw en onverwacht komt.

aan de andere kant hoop/denk ik dat dat op school ook al wel eens gedaan is, dan is het binnen vijf minuten klaar. Ik weet dat veel ouders toch oefenen, want volgend jaar zal de entreetoets belangrijker zijn dan ooit te voren, als de 'echte' cito pas in mei wordt afgenomen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Jawel maar het VO heeft nooit genoeg tijd om vanaf mei pas te starten met het aanname beleid. Dus... 1+1 =2 in mijn ogen.

Marlous hier in de regio lappen de VO scholen de adviezen van het bao aan hun laars en weigeren kinderen die volgens hen niet de juiste eind-cito scores hebben gehaald en die liggen hoger dan in andere regio 's
TO, als het nivo niet hoog genoeg is naar jouw mening, ga je je kind meezeulen naar allerlei artsen? Om te kijken of er misschien geen ''labeltje'' op hoort, je weet wel add, pd nos etc.
quote:Solomio schreef op 12 april 2012 @ 18:51:

Ik geef al jarenlang bijles aan PABO-studenten en daardoor krijg ik regelmatig vragen van ouders of ik hun kind ook een poosje bijles wil geven. Groep 4 soms al. Ik weiger.

En toch...... Mijn ervaringen met basisscholen zijn niet onverdeeld positief en lang niet overal krijgt een school het kind op het niveau dat het aan zou moeten kunnen. Hoe vaak dat gebeurt weet ik natuurlijk niet, misschien zijn het uitzonderingen.

Mijn oudste scoorde lager dan het laagste vmbo-niveau op de entree-toets, terwijl zijn iq (vastgesteld) rond de 150 ligt. Was ik toch blij met die iq-test, anders was ie zomaar afgeserveerd naar vmbo-beroeps.

Ik ben hem toen zelf les gaan geven en binnen de kortste keren zat hij wel op niveau.En dat herken ik ook, al is het een beetje off topic. Ik heb mijn kinderen en vriendjes en vriendinnetjes de tafels, staartdelingen etc. maar zelf geleerd, want alle leuke nieuwe methodes schieten bij mijn kinderen en ook vriendjes en vriendinnetjes totaal hun doel voorbij. Heb zelf het idee dat er maar eens opgehouden moet worden met het constant toetsen hoe ver kinderen zijn en gewoon les moet worden gegeven. Een beetje juf of meester heeft geen volgsysteem nodig om te zien waar een kind nog extra hulp mee nodig heeft. En nee, ben geen leerkracht, maar een ouder die zich al jaren hier over verbaast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven