Entreetoets oefenen

12-04-2012 18:26 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.

Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.

Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.

Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?

En maken jullie ook zorgen om de uitslag?

(Ik maak me wel druk om)

Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:57:

Ik ben geen Nederlander.Grappig, als ik nu lees wat jij gepost hebt, denk ik dat je misschien Amerikaans bent, want dan is op eens een goed gesprek a good talk en dat klinkt dan weer heel anders, ook de inhoud van het gesprek vind ik dan weer anders overkomen. Hoef je verder natuurlijk niets over te vertellen, maar besefte opeens hoe groot de invloed van taal e.d. is.
Zonnetje59

Grappig dat je dat dan denkt...

Ik ben Chinees...wat denk je nu dan?
Prrrr, mauw miawwwww.
Tiger mum
Ik had altijd het idee dat veel ouders wél specifiek voor de CITO oefenden. Reden: hogere score proberen te krijgen waardoor kind een hoger schooladvies zou krijgen (ben ik het dus niet mee eens).

Als dit inderdaad wel gebeurt, ben je theoretisch gezien bijna verplicht om dit óók te doen om zo te voorkomen dat je kind vals-laag uitkomt (in vergelijking met de oefenende kinderen dus). Dit houdt zichzelf in stand, niemand heeft hier wat aan.

Als mensen niet zo spastisch over de CITO-scores zouden doen en hun kinderen gewoon de normale ondersteuning zouden geven, hoeft dit helemaal niet. In dit geval zou dan niemand vals-laag of vals-hoog uitkomen.

Dan blijft natuurlijk wel de vraag: Wat is normale ondersteuning? Ik zelf vind het bijvoorbeeld normaal om met je kinderen zo nu en dan te lezen of b.v. tafels te oefenen. Dit om het automatiseren te verbeteren en bepaalde leertaken die daarbij komen wat gemakkelijker te maken (o.a. andere rekentaken waar tafels in verwerkt zitten). Anderen zullen dit misschien te veel van het goede vinden...
Ik voel me zo moedellooos
quote:Pauline65 schreef op 12 april 2012 @ 20:23:

Tiger mum Hahaha,vrienden zien me als softy mom grrrr
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 18:26:

Hallo dames,

Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.

Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.

Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.

Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?

En maken jullie ook zorgen om de uitslag?

(Ik maak me wel druk om)

Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?

Ik heb twee leerlingen in de brugklas gehad die met de herfstvakantie van school zijn gegaan. Door citotrainingen hebben ze een score gekregen waarmee ze op mijn school terecht konden. Al heel snel bleek dat ze daar niet thuis hoorden.

Eén leerling is er met de herfstvakantie uitgeraakt door een burn-out.

Is dat wat je wil? Een kind een niveau toezeggen dat hij niet kan halen? Laat hem lekker op school zijn ding doen, dan komt het met de scores vanzelf goed.
quote:tjjjjjemig schreef op 12 april 2012 @ 20:26:

Ik had altijd het idee dat veel ouders wél specifiek voor de CITO oefenden. Reden: hogere score proberen te krijgen waardoor kind een hoger schooladvies zou krijgen (ben ik het dus niet mee eens).

Als dit inderdaad wel gebeurt, ben je theoretisch gezien bijna verplicht om dit óók te doen om zo te voorkomen dat je kind vals-laag uitkomt (in vergelijking met de oefenende kinderen dus). Dit houdt zichzelf in stand, niemand heeft hier wat aan.

Als mensen niet zo spastisch over de CITO-scores zouden doen en hun kinderen gewoon de normale ondersteuning zouden geven, hoeft dit helemaal niet. In dit geval zou dan niemand vals-laag of vals-hoog uitkomen.

Dan blijft natuurlijk wel de vraag: Wat is normale ondersteuning? Ik zelf vind het bijvoorbeeld normaal om met je kinderen zo nu en dan te lezen of b.v. tafels te oefenen. Dit om het automatiseren te verbeteren en bepaalde leertaken die daarbij komen wat gemakkelijker te maken (o.a. andere rekentaken waar tafels in verwerkt zitten). Anderen zullen dit misschien te veel van het goede vinden...

Dus jij oefent dus ook met je kid(s)?

Ik besteed ongeveer hier en daar een half uurtje met hem.

Misschien opgeteld 2 uurtjes per week.

Hoelang oefen jij met je kid(s)?
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 20:20:

Zonnetje59

Grappig dat je dat dan denkt...

Ik ben Chinees...wat denk je nu dan?Dat je waarschijnlijk Engels ook vaak als spreektaal hebt
Hier in Amsterdam oefenen veel ouders voor de cito, wat je doet is echt niet vreemd. Ook krijgen sommige kinderen bijles. En als het advies van de school en de cito tegenvallen proberen sommige ouders hemel een aarde te bewegen om een hoger advies te krijgen. Ik heb het zelf gezien toen mijn zoon in groep 8 zat.

Zelf heb ik nooit iets gedaan maar dat was meer laksheid. Zoon boert goed ondanks weinig input mijnerzijds.

.

Oja, als ik zo goed Chinees kan als jij Nederlands zou ik heel trots zijn!
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 20:29:

[...]

Dus jij oefent dus ook met je kid(s)?

Ik besteed ongeveer hier en daar een half uurtje met hem.

Misschien opgeteld 2 uurtjes per week.

Hoelang oefen jij met je kid(s)?Mensen doen niet spastisch, scholen, al dan niet vanuit de eisen die de overheid stelt t.a.v verantwoording, score e.d. doen spastisch. Daarnaast heb ik me ook wel eens afgevraagd welke slimme/geniale ondernemer achter cito zit, want niet alleen de eindtoets en entreetoets, maar ook het leerlingvolgsysteem e.d. komt daar vandaan en meer en meer toetsen lijkt naar mijn idee steeds meer de norm te worden.
quote:Tuorrebout schreef op 12 april 2012 @ 19:57:

[...]

Die hebben we ook, zowel de gewone loco als de bambino. Vinden ze wel leuk, maar dochter vindt het nu super om met een pen te schrijven in een schrift. Ach ik vind het wel om af en toe wat op te snorren waar ze wat mee kan. Ze moet waarschijnlijk groep 2 over doen, dus ik vind het al lang leuk dat er een beetje interesse begint te komen.Waarom laat je je kind woorden schrijven? Ze zit toch niet in groep 3?
quote:zonnetje59 schreef op 12 april 2012 @ 20:32:

[...]

Dat je waarschijnlijk Engels ook vaak als spreektaal hebt

Nou, ik spreek engels met mijn vriend.

Maar mijn Engels is nog harder om te huilen hoor
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:dagretour schreef op 12 april 2012 @ 20:34:

Hier in Amsterdam oefenen veel ouders voor de cito, wat je doet is echt niet vreemd. Ook krijgen sommige kinderen bijles. En als het advies van de school en de cito tegenvallen proberen sommige ouders hemel een aarde te bewegen om een hoger advies te krijgen. Ik heb het zelf gezien toen mijn zoon in groep 8 zat.

Zelf heb ik nooit iets gedaan maar dat was meer laksheid. Zoon boert goed ondanks weinig input mijnerzijds.

.

Oja, als ik zo goed Chinees kan als jij Nederlands zou ik heel trots

zijn!

Dank

Wij wonen ook in Amsterdam.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ja, ik oefen soms met mijn kids. Maar.... volgens mij om heel andere redenen dan jij en in minder grote frequentie. In de openingspost vermeld jij dat je "zo veel mogelijk oefent" en daarna vertel je dat je "een goed gesprek met hem voert", waarin je hem mijns inziens gewoon onder druk zet. Daarnaast zit hij op bijles.

Dat vind ik iets héél anders dan zo nu en dan oefenen met lezen en tafels. Ik was trouwens ook wel verbaasd over de reacties over het oefenen. Voor mij hoort je kind begeleiden (niet pushen) op alle gebieden van zijn/ haar ontwikkeling wel bij goed ouderschap. Dus: heel veel spelen, je kind emotioneel ondersteunen en stimuleren, maar ook soms een taakje thuis doen en zo nu en dan lezen (als het bij de leeftijd past).
Ik voel me zo moedellooos
Ik ben wel heel blij dat mijn kinderen allebei op een school zaten waar geen cito-entree en/of eind-cito gedaan werd. VO-advies is gebaseerd op LVS en NIO.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bijles en oefeningen in groep 7. Arm kind.
Ik zie hier een paar docentes wijze dingen schrijven.
Ik oefen alleen topografie als Snoezekind huiswerk mee krijgt, en Snoezeman heeft de tafels voor zijn rekening genomen.

Met de uittreksels van geschiedenis en aardrijkskunde kwam ik er snel genoeg achter dat hij er genoeg van weet.

Wel hebben we in overleg met de juf in groep 5 Ralfi-lezen opgestart. Zij had niet genoeg tijd om dat vijf keer in de week te doen, dus deed zij twee keer, en wij thuis drie keer. Dat was dus op haar verzoek.

Cito-training kan ik op zich wel begrijpen, vanwege de soms onduidelijke vragen.

Voorbeeld:

In een krat zitten 12 flessen cola. Eén fles cola kost een euro. Hoeveel kost een krat ?

Voor mezelf volg ik momenteel ook een examentraining, maar die vervangt niet jarenlang Frans onderwijs.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Tip, waar wij vooral als ouders veel aan hebben. Snoezekind krijgt het niet in handen, het is puur voor ons eigen begrip.

http://www.scalaleukerleren.nl/basisschoolboek.htm
quote:snoesje666 schreef op 12 april 2012 @ 21:44:

Ik oefen alleen topografie als Snoezekind huiswerk mee krijgt, en Snoezeman heeft de tafels voor zijn rekening genomen.

Met de uittreksels van geschiedenis en aardrijkskunde kwam ik er snel genoeg achter dat hij er genoeg van weet.

Wel hebben we in overleg met de juf in groep 5 Ralfi-lezen opgestart. Zij had niet genoeg tijd om dat vijf keer in de week te doen, dus deed zij twee keer, en wij thuis drie keer. Dat was dus op haar verzoek.

Cito-training kan ik op zich wel begrijpen, vanwege de soms onduidelijke vragen.

Voorbeeld:

In een krat zitten 12 flessen cola. Eén fles cola kost een euro. Hoeveel kost een krat ?

Voor mezelf volg ik momenteel ook een examentraining, maar die vervangt niet jarenlang Frans onderwijs.Dat bedoel ik nu, mijn kind zegt dan hoe moet ik weten hoeveel die krat kost, ja dat weet je dus niet !
Snoezekind heeft wel besloten om niet meer in dit grapje te trappen (gelukkig werkte papa 's avonds mee en gaf die ook het verkeerde antwoord).

Een kip legt 10 eieren. Na 3 weken broeden komen er 10 kuikentjes uit de eieren. Als de kip 5 eieren legt, hoe lang moet de kip dan broeden om 5 kuikentjes te krijgen ?
quote:snoesje666 schreef op 12 april 2012 @ 21:53:

Snoezekind heeft wel besloten om niet meer in dit grapje te trappen (gelukkig werkte papa 's avonds mee en gaf die ook het verkeerde antwoord).

Een kip legt 10 eieren. Na 3 weken broeden komen er 10 kuikentjes uit de eieren. Als de kip 5 eieren legt, hoe lang moet de kip dan broeden om 5 kuikentjes te krijgen ?Mijn kind zou dan weer zeggen, komen ze allemaal op dezelfde dag ? Na tien weken is nl. na tien weken en dat kan dus ook nog langer zijn. Dit heeft dus niks met rekenen te maken, maar met taal en als je daar te goed in ben, ga je met rekenen dus het schip in. Andersom, allochtone kinderen die op zich goed kunnen rekenen missen daardoor de boot, mooie beeldspraak als ik het nu teruglees:)
En waar haal jij die tien weken nu weer vandaan ?

Overigens heb ik er duidelijk bij gezet dat het om een "grapje" gaat, ook wel een raadsel genoemd. Grapjes en raadsels zijn nu eenmaal taalkundig.
quote:zonnetje59 schreef op 12 april 2012 @ 18:53:

[...]

Dat klopt dus niet, iig niet waar ik woon, want daar zijn overaanmeldingen en is een punt te weinig echt gewoon niet toegelaten. En een hogere score op de toets, ik gaf al aan, daar zou het niet om mogen gaan. Wij hebben overigens niet de moeite gedaan, omdat we het allebei niet zinnig vonden. Maar een jongetje in de klas van mijn dochter heeft nu alsnog een gymnasiumadvies, moet nu latijn inhalen alleen maar omdat ook hij een puntje te weinig had (hij wil het wel heel graag). Dat vind ik bizar.Ik werk op zo'n lootgymnasium en hier werkt het wel zo. Dus voor mijn school klopt het dus wel. We hebben wel verschillende categorieën voor het loten (dus hoge score, meer kans bv.).
quote:snoesje666 schreef op 12 april 2012 @ 22:24:

En waar haal jij die tien weken nu weer vandaan ?

Overigens heb ik er duidelijk bij gezet dat het om een "grapje" gaat, ook wel een raadsel genoemd. Grapjes en raadsels zijn nu eenmaal taalkundig.

,

Hihi, las niet goed, zit geloof ik een beetje in mijn irritatiemodus, want ik heb na 15 jaar basisscholen meegemaakt te hebben, het met heel veel dingen gehad. De rekenmethode die mijn kinderen hebben gehad (pluspunt) leerden zij geen zak van naar mijn idee, leidde tot complete verwarring, juist doordat er zogenaamde inzichtvragen werden gesteld, maar de vraagstellers de vraag zelf niet goed formuleerden. Dus ik heb heel veel aan "bijscholing"gedaan, niet alleen voor hen maar ook voor vriendjes en vriendinnejtes, omdat "ik het zo goed kon uitleggen". Zelfde geldt overigens voor taal, met name werkwoorden, mijn kinderen hebben thuis geleerd wanneer een werkwoord op een t of d eindigt, want op school werd dat dus niet (goed) geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven