Entreetoets oefenen

12-04-2012 18:26 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.

Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.

Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.

Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?

En maken jullie ook zorgen om de uitslag?

(Ik maak me wel druk om)

Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Prrrr, mauw miawwwww.
Wordt die achterstand nu niet ingehaald met de nieuwe docent?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ladyzet schreef:
04-11-2018 20:44
Dag allemaal,

Net als de topic starter was/ben ik op zoek naar oefenmateriaal voor de Entreetoets. Maar door alle reacties begin ik aan mijn insteek te twijfelen. Mijn dochter heeft een achterstand opgelopen doordat haar leerkracht in groep 6 een ongeluk kreeg en er vervolgens moeders, een conciërge en zelfs een oud-leerling (!) voor de klas kwamen. Directeur zei letterlijk “we moeten het schip drijvend houden, ongeacht de resultaten”

Moet mijn dochter dan maar genoegen nemen met die achterstand, terwijl ze zelf ook meer wil?
In de klas van mijn kind was groep zes ook zo'n verloren jaar. De meeste kinderen kwamen een niveau te laag terecht op de middelbare school. Zo'n jaar wordt niet makkelijk ingelopen in de twee jaar erna. Ik heb zelf niet geoefend met mijn kind, want zijn scores trokken snel weer bij. Was dat niet zo geweest dan had ik het wel gedaan, want de cito is hier allesbepalend. Dan had ik het wel anders gebracht: niet met nadruk op verbetern van citoscores, maar wennen aan huiswerk oid.
Snoesje666 schreef:
04-11-2018 21:36
Wordt die achterstand nu niet ingehaald met de nieuwe docent?
Dit. De entreetoets is alleen maar een inventarisatie, geen uitstroomadvies.
Pipo8888 schreef:
04-11-2018 21:49
In de klas van mijn kind was groep zes ook zo'n verloren jaar. De meeste kinderen kwamen een niveau te laag terecht op de middelbare school. Zo'n jaar wordt niet makkelijk ingelopen in de twee jaar erna. Ik heb zelf niet geoefend met mijn kind, want zijn scores trokken snel weer bij. Was dat niet zo geweest dan had ik het wel gedaan, want de cito is hier allesbepalend. Dan had ik het wel anders gebracht: niet met nadruk op verbetern van citoscores, maar wennen aan huiswerk oid.
De cito mag niet meer allesbepalend zijn en is dat in principe ook niet meer, omdat de eindcito verplaatst is naar een moment dat het schooladvies al gegeven is.
De entreetoets moet vooral duidelijk maken waar iemand nog wat extra aandacht nodig heeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
05-11-2018 10:24
De cito mag niet meer allesbepalend zijn en is dat in principe ook niet meer, omdat de eindcito verplaatst is naar een moment dat het schooladvies al gegeven is.
De entreetoets moet vooral duidelijk maken waar iemand nog wat extra aandacht nodig heeft.
Zo zou het moeten zijn, maar op de school van mijn kinderen was de cito allesbepalend. Bij de oudste de eindcito, bij de jongste de entreetoets en de M8. Dat werd ook duidelijk gezegd (wel pas halverwege groep 8). En zo is het bij alle scholen bij ons in de wijde omtrek. Kwestie van afspraken met het VO. En ik denk niet dat wij in de enige regio wonen waar het zo gaat.
Dag dames,
Ik ben “blij” te lezen dat er meer mee struggelen. Ik snap dan ook beide insteken, maar wil toch los van het systeem kiezen voor mijn kinderen. Zeker in overleg, maar ik voel me verplicht om aan hun toekomst te denken. Zondet overdrijven natuurlijk.
Intussen heb ik een oefenboek gekocht. Het is vrij veel oefenstof dus ik denk niet alles te gaan gebruiken.
Wel wil ik voorkomen dat ze lager instromen door die onrust op school. Het is gewoon zo jammer dat je als ouder niet echt meet aankunt op de school die te druk is met stakingen en zo weinig leerkrachten hebben.
anoniem_378429 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 15:32
Reden: Kennelijk wordt een link als spam
7.10% gewijzigd
[...]

Meen je die laatste zin echt? Te druk met stakingen? Die twee dagen in het jaar?? o_o
Hoe bedoel je los van het systeem? Los van het schoolsysteem?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-11-2018 18:09
Reden: quote verwijderd
70.56% gewijzigd
Ik snap die stakingen wel, hoor. Maar bij ons is er ook geen opvang bij ziekte en worden kinderen naar huis gestuurd of ergens onde gebracht waar ze weinig leren.

Met systeem bedoel ik hoe het onderwijs nu gaat. De regering doet te weinig om scholen te helpen en ik wil mijn kinderen daar niet de dupe van laten zijn.
outofthebox schreef:
08-11-2018 12:02
Joh, vette spammer. 1 bericht en een link naar iets wat je kan kopen.
Jammer dat de mod dat niet begrijpt.
De school van mijn kind oefent zelf met de entreetoets. Volgens mij niet om het niveau op te hogen, maar om de kinderen te laten wennen aan de manier van toetsen, zodat de resultaten straks eerlijker zijn.

Naar mijn mening is dat ook het enige nut van oefenen. Kennis die er niet is, kun je m.i. niet bijbrengen met het oefenen van toetsen.

Ik snap overigens wel dat je baalt, hoor ladyzet. Je zou natuurlijk wel naar aanleiding van hoe de toetsen gaan, kunnen inventariseren of je je kind ergens bijles in wil (laten) geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven