Entreetoets oefenen
donderdag 12 april 2012 om 18:26
Hallo dames,
Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.
Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.
Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.
Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?
En maken jullie ook zorgen om de uitslag?
(Ik maak me wel druk om)
Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.
Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.
Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.
Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?
En maken jullie ook zorgen om de uitslag?
(Ik maak me wel druk om)
Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Prrrr, mauw miawwwww.
donderdag 12 april 2012 om 19:34
Dames bedankt voor alle ervaringen en adviezen.
Ik malte me zorgen maar nu ik dit allemaal heb gelezen voel ik me beter.
Ik dacht echt dat moeders/ ouders ook gewoon thuis met kids oefenen voor oa citotoets,huiswerk,oefeningen enzo.
Maar ik zat blijkbaar ernaast.
Ik deed behalve lezen en topografie oefenen ( als ie een toets kreeg) ook niks.
Liet hem doen wat ie wilt in huis maar dat voelde bij mij niet zo goed.
Maar nu oefen ik regelmatig met hem en met de bijles geeft mij toch een beter gevoel.
Maar goed nogmaals bedankt voor alle adviezen en ervaringen.
Groetjes
Ik malte me zorgen maar nu ik dit allemaal heb gelezen voel ik me beter.
Ik dacht echt dat moeders/ ouders ook gewoon thuis met kids oefenen voor oa citotoets,huiswerk,oefeningen enzo.
Maar ik zat blijkbaar ernaast.
Ik deed behalve lezen en topografie oefenen ( als ie een toets kreeg) ook niks.
Liet hem doen wat ie wilt in huis maar dat voelde bij mij niet zo goed.
Maar nu oefen ik regelmatig met hem en met de bijles geeft mij toch een beter gevoel.
Maar goed nogmaals bedankt voor alle adviezen en ervaringen.
Groetjes
Prrrr, mauw miawwwww.
donderdag 12 april 2012 om 19:35
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 18:42:
Moeders,dames,
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Jullie zijn echt geweldig!
Hij had laatst zijn rapport gekregen en dat was niet zo goed.
Hij had wat C's en een D.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld natuurlijk en dacht het is nu of nooit...dus sindsdien veel oefenen thuis (niet iedere dag en ook niet urenlang)
En een docente gevonden voor privé bijles voor een uurtje in de week.
Dis tot nu toe oefend dus echt niemand met kindlief?
Misschien kun je de bijles voor jezelf gebruiken qua spelling....
OT: mijn dochter was onzeker over haar rekenen na de entreetoets. Op squla.nl hebben we af en toe samen wat geoefend. Inderdaad voor de vraagstelling.
Moeders,dames,
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Jullie zijn echt geweldig!
Hij had laatst zijn rapport gekregen en dat was niet zo goed.
Hij had wat C's en een D.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld natuurlijk en dacht het is nu of nooit...dus sindsdien veel oefenen thuis (niet iedere dag en ook niet urenlang)
En een docente gevonden voor privé bijles voor een uurtje in de week.
Dis tot nu toe oefend dus echt niemand met kindlief?
Misschien kun je de bijles voor jezelf gebruiken qua spelling....
OT: mijn dochter was onzeker over haar rekenen na de entreetoets. Op squla.nl hebben we af en toe samen wat geoefend. Inderdaad voor de vraagstelling.
donderdag 12 april 2012 om 19:35
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:23:
Goed gesprek ging ongeveer zo:
"zoon" je doet het goed op school,mama is trots op je...
Maar je citotoesten zijn niet zo goed, zijn de vragen te moeilijk voor je?
Antwoord: ja best wel.
Je hebt nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om jezelf te bewijzen...wil je naar een goeie school gaan en later een goeie baan hebben?
Zullen we even aan je toekomst werken en bijles nemen en zo nu en dan als mama tijd heeft wat gaan oefenen thuis?
Zo is het ongeveer gegaan...
Ik ga er van uit dat ik niks fout deed met bijles geven en oefenen thuis.
Mijn zoon speelt altijd met andere kids en doet thuis wat ie wilt.
Nu mag ie een half uurtje op de ps3.jeez.. nou .. fijn.. en bedankt... lekker gesprek.. NOT
Goed gesprek ging ongeveer zo:
"zoon" je doet het goed op school,mama is trots op je...
Maar je citotoesten zijn niet zo goed, zijn de vragen te moeilijk voor je?
Antwoord: ja best wel.
Je hebt nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om jezelf te bewijzen...wil je naar een goeie school gaan en later een goeie baan hebben?
Zullen we even aan je toekomst werken en bijles nemen en zo nu en dan als mama tijd heeft wat gaan oefenen thuis?
Zo is het ongeveer gegaan...
Ik ga er van uit dat ik niks fout deed met bijles geven en oefenen thuis.
Mijn zoon speelt altijd met andere kids en doet thuis wat ie wilt.
Nu mag ie een half uurtje op de ps3.jeez.. nou .. fijn.. en bedankt... lekker gesprek.. NOT
donderdag 12 april 2012 om 19:38
Ik denk dat je het beste met hem voor hebt Jane. Je bent gewoon een moeder die het beste wil voor haar kind.
En welke moeder wil dat niet?
Heeft hij al een idee wat hij later graag zou willen gaan doen? Sommige kinderen weten al heel vroeg wat ze zouden willen gaan doen later vandaar mijn vraag.
Heeft hij al een idee wat hij later graag zou willen gaan doen? Sommige kinderen weten al heel vroeg wat ze zouden willen gaan doen later vandaar mijn vraag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 12 april 2012 om 19:38
quote:helene31 schreef op 12 april 2012 @ 19:28:
Vertel me alsjeblieft dat je niet zelf met je zoon oefent.
Je spelling is om te huilen.
Verder eens met wat er al geschreven is.
Ja mijn spelling is om te huilen ik weet het.
Gelukkig hebben ze oefeningen op het internet (leuke ook)
Groet
Vertel me alsjeblieft dat je niet zelf met je zoon oefent.
Je spelling is om te huilen.
Verder eens met wat er al geschreven is.
Groet
Prrrr, mauw miawwwww.

donderdag 12 april 2012 om 19:41
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:38:
[...]
GroetZoals al geopperd, misschien is het beter dat je zelf bijles volgt en die toets gewoon aankijkt. Lijkt mij voor zowel moeder als zoon een stuk beter.
[...]
GroetZoals al geopperd, misschien is het beter dat je zelf bijles volgt en die toets gewoon aankijkt. Lijkt mij voor zowel moeder als zoon een stuk beter.

donderdag 12 april 2012 om 19:47
quote:Enn schreef op 12 april 2012 @ 19:38:
Ik denk dat je het beste met hem voor hebt Jane. Je bent gewoon een moeder die het beste wil voor haar kind.
Natuurlijk wil vrijwel iedere moeder het beste voor haar kind.
Maar op deze manier bereikt ze dat absoluut niet, eerder het tegenovergestelde.
Het "goede gesprek" is om te janken, het pushen net zo goed.
Het beste voor je kind willen is m.i ook ervoor zorgen dat hij op zijn plek zit, ook al is dat lager dan je zelf zou willen. Een kind maar hoger en hoger willen duwen terwijl het dat niet kan en/of wil is fnuikend.
En eh...millitaire? Wat is dat? Je bedoelt dat hij bij defensie aan het werk wil? En dat moet dan per se op VWO-niveau of zo?
Natuurlijk wil vrijwel iedere moeder het beste voor haar kind.
Maar op deze manier bereikt ze dat absoluut niet, eerder het tegenovergestelde.
Het "goede gesprek" is om te janken, het pushen net zo goed.
Het beste voor je kind willen is m.i ook ervoor zorgen dat hij op zijn plek zit, ook al is dat lager dan je zelf zou willen. Een kind maar hoger en hoger willen duwen terwijl het dat niet kan en/of wil is fnuikend.
En eh...millitaire? Wat is dat? Je bedoelt dat hij bij defensie aan het werk wil? En dat moet dan per se op VWO-niveau of zo?
donderdag 12 april 2012 om 19:50
@Jane
In deze link zie je dat je zelfs zonder diploma militair kan worden bij de landmacht. Nu wil je dat natuurlijk zeker niet als moeder en dat snap ik hoor! Ik bedoel alleen maar te zeggen dat hij met diploma vmbo kt-gl-gt-tl dus kan solliciteren bij bijvoorbeeld de landmacht.
Link landmachthttp://
Ik laat het je als voorbeeld zien omdat ik dus denk dat hij er echt wel komt hoor! Hij klinkt namelijk als een jongen die graag zijn
best wil doen en die harde werkers komen er wel!
Vertrouw maar op hem en duw hem niet te hard met dat oefenen.
In deze link zie je dat je zelfs zonder diploma militair kan worden bij de landmacht. Nu wil je dat natuurlijk zeker niet als moeder en dat snap ik hoor! Ik bedoel alleen maar te zeggen dat hij met diploma vmbo kt-gl-gt-tl dus kan solliciteren bij bijvoorbeeld de landmacht.
Link landmachthttp://
Ik laat het je als voorbeeld zien omdat ik dus denk dat hij er echt wel komt hoor! Hij klinkt namelijk als een jongen die graag zijn
best wil doen en die harde werkers komen er wel!
Vertrouw maar op hem en duw hem niet te hard met dat oefenen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 12 april 2012 om 19:56
donderdag 12 april 2012 om 19:57
We hebben nog nooit geoefend voor de cito toets met onze kinderen. Het is al even geleden, ze zijn nu 17 en 14, maar in de tijd dat deze toets hadden, merkte je al de druk die aan het ontstaan was. Er werd onderling op het schoolplein veel over gesproken en het leek wel of havo nog niet goed genoeg was, absurd! Het leek en lijkt meer te gaan om de ouders dan om het kind. Watzullen de anderen niet zeggen als hij maar naar het vmbo kan?
We hebben ons hieraan onttrokken en onze kinderen hebben van de entree toets en de cito toets geen enkele stress gehad. We zijn van mening dat als het erin zit, het er vanzelf uiitkomt. Beide kinderen hadden havo vwo advies en zitten nu allebei op het gymnasium. Is hun eigen keus geweest. Dit is geen verdienste van ons, maar van henzelf!
Ook nu zie je veel kinderen die het niet redden omdat ze gepusht zijn. Op een gegeven moment houden ze het niet meer vol en krijgen last van faalangst, echt naar.
We hebben ons hieraan onttrokken en onze kinderen hebben van de entree toets en de cito toets geen enkele stress gehad. We zijn van mening dat als het erin zit, het er vanzelf uiitkomt. Beide kinderen hadden havo vwo advies en zitten nu allebei op het gymnasium. Is hun eigen keus geweest. Dit is geen verdienste van ons, maar van henzelf!
Ook nu zie je veel kinderen die het niet redden omdat ze gepusht zijn. Op een gegeven moment houden ze het niet meer vol en krijgen last van faalangst, echt naar.

donderdag 12 april 2012 om 19:57
quote:exces schreef op 12 april 2012 @ 19:24:
Tuorrebout, de ouderwetse Loco bestaat nog steeds Die hebben we ook, zowel de gewone loco als de bambino. Vinden ze wel leuk, maar dochter vindt het nu super om met een pen te schrijven in een schrift. Ach ik vind het wel om af en toe wat op te snorren waar ze wat mee kan. Ze moet waarschijnlijk groep 2 over doen, dus ik vind het al lang leuk dat er een beetje interesse begint te komen.
Tuorrebout, de ouderwetse Loco bestaat nog steeds Die hebben we ook, zowel de gewone loco als de bambino. Vinden ze wel leuk, maar dochter vindt het nu super om met een pen te schrijven in een schrift. Ach ik vind het wel om af en toe wat op te snorren waar ze wat mee kan. Ze moet waarschijnlijk groep 2 over doen, dus ik vind het al lang leuk dat er een beetje interesse begint te komen.

donderdag 12 april 2012 om 20:03
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:57:
Enn,
Bedankt voor je advies.
Ik sta erachter wat ie wilt worden.
En waarom moet er dan zo gepusht en geoefend worden?
Zoals je kunt lezen is er zelfs geen diploma vereist om toegelaten te worden bij defensie. Waarom zou hij dan volgens jou een havo-score of hoger moeten halen op die entreetoets?
Enn,
Bedankt voor je advies.
Ik sta erachter wat ie wilt worden.
En waarom moet er dan zo gepusht en geoefend worden?
Zoals je kunt lezen is er zelfs geen diploma vereist om toegelaten te worden bij defensie. Waarom zou hij dan volgens jou een havo-score of hoger moeten halen op die entreetoets?
donderdag 12 april 2012 om 20:03
Ik ben geen Nederlander.
Ah, duidelijk.
Lees de site ven door, in principe heb je helemaal geen diploma nodig, en kan je zoon er vanaf zijn 16e terecht. (interne opleiding VEVA, Veiligheid en Vakmanschap)
Met diploma vanaf 17.
Ik ben geen Nederlander.
Ah, duidelijk.
Lees de site ven door, in principe heb je helemaal geen diploma nodig, en kan je zoon er vanaf zijn 16e terecht. (interne opleiding VEVA, Veiligheid en Vakmanschap)
Met diploma vanaf 17.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 12 april 2012 om 20:10
Enn,
Bedankt voor je advies.
Ik sta erachter wat ie wilt worden.Ik vind het mooi als een kind weet wat zijn doel is. Dan kan hij nu gerust die Cito gaan maken toch? Duw hem maar niet te hard anders denkt hij nog dat hij het niet kan terwijl hij goed zijn best doet. Dat zou toch jammer zijn?
Enn,
Bedankt voor je advies.
Ik sta erachter wat ie wilt worden.Ik vind het mooi als een kind weet wat zijn doel is. Dan kan hij nu gerust die Cito gaan maken toch? Duw hem maar niet te hard anders denkt hij nog dat hij het niet kan terwijl hij goed zijn best doet. Dat zou toch jammer zijn?