Entreetoets oefenen

12-04-2012 18:26 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.

Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.

Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.

Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?

En maken jullie ook zorgen om de uitslag?

(Ik maak me wel druk om)

Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Tickel schreef op 12 april 2012 @ 18:56:

[...]

En dan oefenen jullie je suf totdat kind op VWO of hoger terecht komt, terwijl kind misschien beter op zijn plek zit op LTS of iets gelijkwaardigs? (bestaat LTS eigenlijk nog?)Vmbo KB of GL
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 18:42:

Moeders,dames,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Jullie zijn echt geweldig!

Hij had laatst zijn rapport gekregen en dat was niet zo goed.

Hij had wat C's en een D.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld natuurlijk en dacht het is nu of nooit...dus sindsdien veel oefenen thuis (niet iedere dag en ook niet urenlang)

En een docente gevonden voor privé bijles voor een uurtje in de week.

Dis tot nu toe oefend dus echt niemand met kindlief?

Ik heb voor de cito welgeteld 2x geoefend. Eén keer een toets studievaardigheden en één keer een toets rekenen. Niet om de vaardigheden bij te spijkeren maar om te laten zien hoe de vragen opgebouwd worden en de antwoorden kunnen misleiden als je niet goed leest. Dat was bij dochter namelijk het grootste probleem; half lezen en alvast antwoord geven terwijl er nog een stukje vraag komt.

Ze heeft door de jaren heen allemaal C´s gescoord en rapporten met gemiddeld een 7. Citoresultaat was 533, dat kwam overeen met de voorgaande cito´s en de algemene cijfers. Wordt dus vmbo-t. Alleen wil ze niet naar de school die dat aanbiedt, dus gaat ze naar een school met een combibrugklas mavo-havo. De sfeer, de leraren en het gebouw spraken haar meer aan dan de andere school. We hadden natuurlijk nog kunnen kiezen voor een havo, maar als ze dat niet haalt moet ze weer naar een andere school. En persoonlijk denk ik dat je beter kunt zeggen; ik had een mavo advies en kwam uiteindelijk op de universiteit terecht, dan; ik had een vwo advies maar heb alleen het kader-diploma.
Mijn zoon hoeft van mij niet suf te oefenen hoor.

Maar regelmatig (in mijn ogen zo vaak mogelijk omdat ik ook werk) doen we wat oefeningen op het internet.

Hij vind het echt niet erg.

Doen jullie kinderen helemaal niks na schooltijd kwa huiswerk enzo?

Mijn zoon krijgt nooit huiswerk mee...
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:exces schreef op 12 april 2012 @ 18:53:

[...]

Dat ligt dan toch aan de school. Het gym dat hier ligt hanteert inderdaad een ondergrens maar als je er van overtuigd bent dat je kind het wel kan én je kind wil het ook graag dan kun je een toelatingstoets doen. Nouja, je kind dan he .

Maar ik ken inderdaad een meisje op het gymnasium met een moeder die vindt dat er tienen gehaald moeten worden. Kind zit eerst urenlang op school, moet dan thuis huiswerk maken waarbij mama controleert of ze alles gedaan heeft, bijles in engels en wiskunde en geen uurtje meer over om eens op de bank te hangen, te sporten of gewoon met een vriendinnetje te kletsen.

Als je kind het niet alleen af kan, hoort het volgens mij niet op het gym thuis.Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens, het ene kind pikt het sneller op dan het andere. Vind, alweer off topic dat de overgang tussen basisschool en middelbare school ook veel te groot is qua huiswerk iig. Maar samengevat, ik wil graag dat mijn kind het leuk heeft, het schoolwerk aankan etc, gelukkig zijn is veel belangrijker dan het hoogst mogelijke niveau bereiken en/of constant op je tenen lopen, daar word je gewoon ongelukkig van.
Mijn dochter heeft zo nu en dan een topo toets, hierbij overhoor ik haar dan. Ook doet ze educatieve spelletjes op het internet gewoon omdat ze het leuk vind. Maar bijles geven? No way, in haar vrije tijd hoort ze lekker te spelen enzo (en dus af en toe een toets leren).
Wat zal dat met het zelfbeeld van je kind doen? Beginnen op gymnasium en eindigen op de theoretische leerweg?!

Juist dat zelfbeeld is belangrijk op het VO!
quote:pompsnol schreef op 12 april 2012 @ 19:00:

TO, als het nivo niet hoog genoeg is naar jouw mening, ga je je kind meezeulen naar allerlei artsen? Om te kijken of er misschien geen ''labeltje'' op hoort, je weet wel add, pd nos etc.

Nee,nee, pompsnol zo gek ben ik toch niet?

Of kom ik over als een overbezorgde gekke moedertje bij jou over?

Alleen omdat ik wat oefen met mijn zoon en hem naar bijles stuur voor zijn toekomst?
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Enn schreef op 12 april 2012 @ 19:00:

[...]

Vmbo KB of GLWaar is LWOO mee te vergelijken?
Zo kom je absoluut op mij over TO, helemaal na de ''goed gesprek'' opmerking.
En op school leren ze hoe ze zo'n toets moeten maken.

Ik vind het ook zielig om je kind zo te pushen. En dat geeft ook een vertekend beeld.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:10:

[...]

Nee,nee, pompsnol zo gek ben ik toch niet?

Of kom ik over als een overbezorgde gekke moedertje bij jou over?

Alleen omdat ik wat oefen met mijn zoon en hem naar bijles stuurd voor zijn toekomst?Wat zie jij als toekomst voor je zoon. Universiteit? en wat wil je zoon zelf?
En TO weet je wat ik heel erg vind, die constante d en t fouten van jou ''hij vind, stuurd''. Volg zelf bijles en laat je kind lekker kind zijn zeg.
quote:zonnetje59 schreef op 12 april 2012 @ 19:00:

[...]

En dat herken ik ook, al is het een beetje off topic. Ik heb mijn kinderen en vriendjes en vriendinnetjes de tafels, staartdelingen etc. maar zelf geleerd, want alle leuke nieuwe methodes schieten bij mijn kinderen en ook vriendjes en vriendinnetjes totaal hun doel voorbij. Heb zelf het idee dat er maar eens opgehouden moet worden met het constant toetsen hoe ver kinderen zijn en gewoon les moet worden gegeven. Een beetje juf of meester heeft geen volgsysteem nodig om te zien waar een kind nog extra hulp mee nodig heeft. En nee, ben geen leerkracht, maar een ouder die zich al jaren hier over verbaast.

Dat heb ik ook gedaan . In de auto;

1x4 2x4 3x4 4x4 5x4 1x4 2x4 3x4 4x4 5x4 1x4 enz. Op de terugweg dan 6 t/m 10. Elke week een tafeltje, onderweg naar de sportclub, met 4 kinderen in de auto. Werkte als een trein.

Breuken hebben we ook thuis geleerd. Met chocolaatjes. En de d´s dd´s, dt´s enzo ook.

Maar dat is pure theoretische kennis. De cito is meer gebaseerd op begrijpen en combineren.

Bekijk maar eens een aardrijkskunde toets. Je leert bijvoorbeeld waar Amsterdam ligt. Wij kregen vroeger een kaart, de leraar wees een stad aan en dan moest je weten welke stad dat was.

Tegenwoordig wordt er gevraagd;

In Maastricht staat een bord; Eindhoven ... km. Hoeveel km is dat? Dan moet je dus weten waar Maastricht ligt, waar Eindhoven ligt, de schaal bekijken, meten en berekenen hoeveel km dat is. En de volgende vraag; In Eindhoven staat een bord ......... 100 km naar het noord-westen. Welke stad ligt hier?

Leuk, digiborden en filmpjes enzo. Maar inderdaad, de basiskennis laat wel te wensen over.
quote:bankje schreef op 12 april 2012 @ 19:11:

[...]

Waar is LWOO mee te vergelijken?

Nergens mee het is alleen een mandje extra geld om te zorgen dat de leerling het diploma kan halen.

Een leerling in het voortgezet middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) kan leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) volgen als hij extra ondersteuning nodig heeft om een diploma te halen. Als een leerling lwoo krijgt, volgt hij onderwijs in 1 van de 4 leerwegen van het vmbo.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 18:34:

En hij vind bijles en oefeningen niet erg...we hadden een goed gesprek gehad dus hij weet waarom hij dit allemaal moet doen.

(Gelukkig)Waarom dan precies?
Tjemig.... je oefent een kunstje als je de cito gaat trainen. Je algemene niveau stijgt er niet van. Mijn dochter scoort ook slecht en zal wellicht een jaar overdoen. Ik heb dingetjes in huis om te leren woordjes schrijven en boekjes voor 5 tot 6 jarigen, maar die pluk ik alleen uit de kast als ze er zelf om vraagt.

Soms zegt ze wel eens mama ik wil woordjes schrijven. Nou prima dan pak ik wat uit de kast. Ik heb juf ook gevraagd waar haar niveau ook tekort komt puur om in te kunnen springen als ze graag wat wil doen wat woordjes, rekenen etc. betreft. Maar puur als ze er om vraagt. Het is gewoon een meiske die moet spelen!
*
Prrrr, mauw miawwwww.
Tuorrebout, de ouderwetse Loco bestaat nog steeds
quote:pompsnol schreef op 12 april 2012 @ 18:47:

OefenD misschien het oefenen in zijn geheel maar laten zitten TO!

En oefenen heeft m.i. weinig echt nut. Een eventueel keigoede Cito-score kunnen voorleggen, maar C- en D-attesten voor dagelijks werk... lijkt mij niet dat een atheneum of gymn daar intrapt.
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:23:

Goed gesprek ging ongeveer zo:

"zoon" je doet het goed op school,mama is trots op je...

Maar je citotoesten zijn niet zo goed, zijn de vragen te moeilijk voor je?

Antwoord: ja best wel.

Je hebt nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om jezelf te bewijzen...wil je naar een goeie school gaan en later een goeie baan hebben?

Zullen we even aan je toekomst werken en bijles nemen en zo nu en dan als mama tijd heeft wat gaan oefenen thuis?

Zo is het ongeveer gegaan...

Ik ga er van uit dat ik niks fout deed met bijles geven en oefenen thuis.

Mijn zoon speelt altijd met andere kids en doet thuis wat ie wilt.

Nu mag ie een half uurtje op de ps3.

Als je dan toch persé wat wilt doen (en als je kind al helemaal geen huiswerk heeft snap ik dat nog wel), laat dat dan aan een professional over, want je leert hem het verkeerde...

Mijn dochter heeft een poosje Duits onderwijs gevolgd. Maar noway dat we thuis Duits spraken. Mijn Duits is prima, maar de fouten die jij maakt in het Nederlands, die maak ik in het Duits, daar wordt mijn dochter niet beter van, integendeel.
Vertel me alsjeblieft dat je niet zelf met je zoon oefent.

Je spelling is om te huilen.

Verder eens met wat er al geschreven is.

Je hebt nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om jezelf te bewijzen...wil je naar een goeie school gaan en later een goeie baan hebben?

Zullen we even aan je toekomst werken en bijles nemen en zo nu en dan als mama tijd heeft wat gaan oefenen thuis?

Nu mag ie een half uurtje op de ps3.

Serieus?!

Alsof een kind van 11 zich nu al druk maakt om een eventuele goede baan (de mijne niet in ieder geval). En waarom heeft hij nog maar anderhalf jaar om zichzelf te bewijzen?

Nu mag ie een half uurtje op de ps3. Ieuw ieuw ieuw, wat een vieze emotionele chantage.
quote:gruffalo schreef op 12 april 2012 @ 18:56:

mijn dochter krijgt de entreetoets na de meivakantie. Ik zit er wel aan te denken om 1 keer met haar door een toets heen te lopen, zodat ze weet wat haar te wachten staat. Zodat ze de manier van vragen kent, zodat het allemaal niet nieuw en onverwacht komt.

aan de andere kant hoop/denk ik dat dat op school ook al wel eens gedaan is, dan is het binnen vijf minuten klaar. Ik weet dat veel ouders toch oefenen, want volgend jaar zal de entreetoets belangrijker zijn dan ooit te voren, als de 'echte' cito pas in mei wordt afgenomen.

Op school bekijken ze de entree toets .. althans hier wel.. ze hebben een oude gemaakt gewoon om te zien hoe het eruit ziet, hoe het score vel werkt en hoe het in elkaar steekt.. prima toch ?

Dit is intussen kind. no 3 die de entree maakt hier.. ik heb nog nooit geoefend, nooit druk erop gelegd.. en me zeker niet druk gemaakt over de uitslag..

.OMG. En wat als het er bij je zoon gewoon niet in zit? Dan besef je helemaal niet dat hij zich wel eens vreselijk rot zou kunnen voelen omdat hij volgens zijn moeder zichzelf niet bewezen heeft en zal eindigen als een pauper zonder goede opleiding en baan? Omdat zijn moeder hem dat ingepeperd heeft. En dat vindt jij een "goed gesprek"?

En wat voor opleiding en werk heb je zelf trouwens? Aan je spelfouten en merkwaardige zinsopbouw te zien zelf ook niet zo erg hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven