Ervaring met consultatiebureau

19-01-2022 14:12 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Puur nieuwsgierig omdat het er toch echt niet voor niks is maar ik in mijn omgeving overwegend negatieve ervaringen hoor (en ik zelf inmiddels ook zeer negatief ben over de gang van zaken bij ons).

Deel je ervaring vooral hieronder, zowel positief als negatief!

Mijn ervaring met het consultatiebureau is

Totaal aantal stemmen: 101

Overwegend positief (79%)
Overwegend negatief (21%)
Alle reacties Link kopieren
Overwegend positief. Meten, wegen, vaccinaties, controles.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Hier is er altijd wel iets niet goed. Bij beide kids maak ik me echt totaal geen zorgen om de ontwikkeling of wat dan ook, maar hoe zelfverzekerd ik ook binnen kom, ik ga altijd weg met een rotgevoel. Ter illustratie: kind praat honderduit met 14 maanden, maakt al tweewoordzinnetjes, maar loopt nog niet. Commentaar van het cb: goh, loopt ze ook nog niet aan één handje? Houd dit goed in de gaten, als het over 2 maanden nog niet zover is, moet je direct bellen!
Dit soort dingen aan de lopende band. Het klopt niet eens met hun eigen ontwikkelingsschema’s en het lijkt wel alsof ze alleen maar van hun eigen gevoel uit gaan hier. Het is net wie je treft of je kind wel of niet voldoende ontwikkelt, lijkt het.

Andere voorbeelden zal ik later nog delen.
Alle reacties Link kopieren
Stelletje azijnzeikers zijn het.

Het lijkt soms wel alsof ze zichzelf in stand dienen te houden door maar dingen naar boven te halen die gewoon niet kloppen / reuze meevallen.

Zo zou mijn zoon een voorkeurshouding hebben. Was helemaal geen waar, maar in de 5 minuten dat hij bij het bureau lag, keek hij inderdaad naar rechts ( die richting was ook het raam toevallig..).

Baby zou naar babyfysio moeten, en uiteraard had ze wel een goed adres. Meteen info van bevriende fysio gekregen.

Volgende afspraak kwam er een ander bij kijken, helemaal niks aan de hand.

En zo heb ik nog wel wat negatieve ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ook overwegend positief. Fijn advies gekregen toen onze baby een moeilijke slaper bleek.
Alle reacties Link kopieren
Overwegend positief.
Maar wij hadden kinderen die ( achteraf, want ons werd daarop niet geattendeerd) een ontwikkelingsvoorsprong hadden en dus was er geen reden tot (on)gevraagde adviezen en tips.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
19-01-2022 14:16
Overwegend positief.
Maar wij hadden kinderen die ( achteraf, want ons werd daarop niet geattendeerd) een ontwikkelingsvoorsprong hadden en dus was er geen reden tot (on)gevraagde adviezen en tips.
Mijn kind heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong, echter krijgen ze het toch voor elkaar om je met een vervelend gevoel weg te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
19-01-2022 14:17
Mijn kind heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong, echter krijgen ze het toch voor elkaar om je met een vervelend gevoel weg te laten gaan.
Ze kunnen schijnbaar niet uit de voeten met kinderen die niet de lijnen netjes volgen ofzo.

Dan raad ik jou ( volkomen ongevraagd) aan om nu daarop meteen al actie te ondernemen en je kind zo vroeg mogelijk op de juiste plek qua onderwijs te brengen. :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel eens af of er ook niet gewoon erg veel ouders zijn die opmerkingen over de ontwikkeling (wat tenslotte hun werk is) wel heel erg persoonlijk nemen en meteen heel erg beledigd zijn.
Natuurlijk, ze houden ontwikkelingsschema's aan met gemiddelden. Is het echt zo erg als je erop gewezen wordt dat je kind van een gemiddelde afwijkt? Dat hoeft niet meteen erg te zijn, maar een bepaalde alertheid is hun werk. Geen reden om dat als een persoonlijke belediging te zien. Ik zeg niet dat dat hier aan de hand is, maar dat is wel een algemeen gevoel wat ik erbij had destijds als ik sommige ouders hoorde foeteren over het consultatiebureau.
Alle reacties Link kopieren
“Heeft hij in stuit gelegen?”
Ja van 16 tot 32 weken en daarna is hij gedraaid.
“Oh ja tot 32 weken mag dat, zullen we een afspraak maken voor een echo?”.
Eh..hoezo voelt u dan iets aan zijn heupen?
“Nee dat niet “.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
ik ben er vooral heen gegaan voor meten en prikken
En ga er altijd maar vanuit, dat het hun taakje is om afwijkingen van de norm te constateren en benoemen.
En dat ze niet veel meer doen dan de afwijkingen benoemen, conclusies trekken kunnen/mogen ze niet. Zodra ze dat doen, niet meer luisteren
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
19-01-2022 14:21
Ze kunnen schijnbaar niet uit de voeten met kinderen die niet de lijnen netjes volgen ofzo.

Dan raad ik jou ( volkomen ongevraagd) aan om nu daarop meteen al actie te ondernemen en je kind zo vroeg mogelijk op de juiste plek qua onderwijs te brengen. :)
Mijn kinderen volgden, en volgen, de lijntjes allesbehalve.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ja je hoort de gekste dingen over het CB. Maar mijn ervaring is juist heel positief, ze hebben mij meerdere keren zo goed geholpen, vooral mijn oudste was een bepaald bewerkelijke baby, ik dacht dat alles erbij hoorde en ik me niet moest aanstellen...ze waren steeds doortastend, verwezen me door naar goede hulp, en vooral stelden ze me steeds gerust, dat het niet aan mij lag, dat ik geen waardeloze moeder was...

Wat mij betreft verdienen onze dames een standbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
19-01-2022 14:21
Ze kunnen schijnbaar niet uit de voeten met kinderen die niet de lijnen netjes volgen ofzo.

Dan raad ik jou ( volkomen ongevraagd) aan om nu daarop meteen al actie te ondernemen en je kind zo vroeg mogelijk op de juiste plek qua onderwijs te brengen. :)
Hij ontwikkelt zich fysiek met een voorsprong, hoe dat geestelijk gaat zijn dat moet nog blijken. Hij is net de 6mnd gepasseerd.

Voor nu zijn scheetgeluiden maken met je mond zijn favoriet, dus ik kan daar nog weinig over zeggen.. :) :-D
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-01-2022 14:21
Ik vraag me wel eens af of er ook niet gewoon erg veel ouders zijn die opmerkingen over de ontwikkeling (wat tenslotte hun werk is) wel heel erg persoonlijk nemen en meteen heel erg beledigd zijn.
Natuurlijk, ze houden ontwikkelingsschema's aan met gemiddelden. Is het echt zo erg als je erop gewezen wordt dat je kind van een gemiddelde afwijkt? Dat hoeft niet meteen erg te zijn, maar een bepaalde alertheid is hun werk. Geen reden om dat als een persoonlijke belediging te zien. Ik zeg niet dat dat hier aan de hand is, maar dat is wel een algemeen gevoel wat ik erbij had destijds als ik sommige ouders hoorde foeteren over het consultatiebureau.
Dit heb ik mezelf meermaals afgevraagd, of dit de reden was dat ik het zo vervelend vond. Maar hoe ik de situatie ook bekijk, er blijven hele rare dingen bij ons cb.

Voorbeeld: dochter van 10 maanden at nog zeer beperkt vast voedsel en groeide niet genoeg. Dit was iets waar ik me zorgen om maakte. Het is nooit een grote eter geweest, flesjes heeft ze ook nooit heel gulzig gedronken en bood ik met 10 maanden nog volop aan maar ze moest er niets van weten. Ik vroeg dus om advies. Het advies wat ik kreeg was een schema met wat ze wanneer moest eten. Ik gaf aan dat ik dat probeerde, maar dat ze het niet op wilde eten. Vervolgens heeft de medewerker nog vier keer het schema herhaald, ik gereageerd dat ik het schema snap en ook best wil volgen, maar dat ik het er gewoon niet in krijg en tips wil hoe ik haar kan motiveren te eten. Reactie: je bent een erg jonge moeder hè? Jonge moeders zijn wel vaker erg onzeker en niet daadkrachtig genoeg.

Nou ik was daadkrachtig genoeg om te zeggen dat ik dus geen advies kon krijgen blijkbaar en dat ik het zelf wel uit zou zoeken. Kind is inmiddels 3,5 en eet nog steeds minimaal. Ik vond het zo laag om het op mijn leeftijd als moeder te gooien, wat doet dat er nou toe?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaringen zijn in het algemeen positief. Ik vond het altijd wel gezellig en leuk dat ik gewoon 20 minuten lang over mijn kind mocht praten zonder dat iemand zich daaraan ergert :-D
Bij onzekerheden of dingen die niet lekker liepen ook fijne adviezen gehad, en soms ook wel iets waar ik minder mee kon. Dat gaat dan ene oor in, andere oor uit.

Overigens was ons cb zeker wel alert op de ontwikkelingsvoorsprong van oudste toen dat tot gedragsproblemen ging leiden en hebben ze ons vlot doorgestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Quinnepin schreef:
19-01-2022 14:23
“Heeft hij in stuit gelegen?”
Ja van 16 tot 32 weken en daarna is hij gedraaid.
“Oh ja tot 32 weken mag dat, zullen we een afspraak maken voor een echo?”.
Eh..hoezo voelt u dan iets aan zijn heupen?
“Nee dat niet “.
Ik denk dat de betreffende arts iets niet helemaal goed heeft uitgelegd. Bij kinderen die in het derde trimester in stuit hebben gelegen, wordt het maken van een echo standaard aanbevolen, ook als het lichamelijk onderzoek normaal is. Als jouw kind een grensgeval is, kan ik me voorstellen dat ze hierover met je in overleg wil. Maar dat is dus niet helemaal overgekomen :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geluk dat mijn kind zich netjes volgens de richtlijnen ontwikkelde dus overwegend positief.

Wel vonden ze dat ik strenger mocht zijn met in zn eigen bed laten slapen maar ik weet dat ze bekend staan om bepaalde strakke ideeën dus ik braaf ja en amen knikken en ene oor in, andere oor uit
Alle reacties Link kopieren
Positief, maar dochter ontwikkelde zich ook gewoon precies volgens het boekje. Toen ze een voorkeurshouding begon te ontwikkelen hadden ze een tip die direct werkte dus dat is ook fijn, verder was er nooit iets bijzonders.

Wat ik wel jammer vind is dat ik sinds corona 0,0 contact heb gehad, terwijl mijn dochter toen 15 maanden was (en inmiddels ruim 3 jaar is). Nooit meer iets gehoord. Een paar maanden geleden was ik bij het CB voor de kinkhoestvaccinatie tijdens zwangerschap en toen zeiden ze dat mijn dochter rond haar 3e verjaardag uitgenodigd zou worden. Dat was 2 maanden geleden en niks gehoord. Ik snap best dat ze minder afspraken inplannen nu, maar om nou 2 jaar lang bij een dreumes/peuter niet eens even te bellen vind ik vreemd.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was te dik en de jongste was te dun. Moest vaak terug voor een extra weegmoment. Ze volgden overigens gewoon hun lijn. Bij oudste hebben ze het gewicht ook een keer fout ingevuld. Had ze het aantal grammen ingevuld ipv in kilo's. Dus hij heeft een gewicht van 4000 kg in zijn dossier.
Toppunt vind ik nog altijd die van een familielid. Volgens het CB groeide haar zoon te snel in de lengte. Ze konden ook geen antwoord geven wat ze daar nu aan moesten doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaringen zijn ook grotendeels positief. Niet alleen in de zorg voor mijn kinderen, maar ook voor mij zelf.

Toen ik bij de eerste bijna instortte door dramatische borstvoeding en fulltime kolven, was de CB verpleegkundige de eerste die zei dat ik ook zonder borstvoeding een goede moeder was en kinderen ook heel goed kunnen groeien op kunstvoeding. Terwijl de verloskundige en lactatiekundige maar bleven aandringen dat ik niet moest opgeven. Geloof echt dat ik het aan het CB te danken heb dat ik niet in een PND beland ben.

En bij de jongste waren er zorgen over zijn groei. Die werden door het CB heel serieus genomen.

Natuurlijk zijn sommige dingen een beetje betuttelend, zoals de standaard preek over hoe slecht tv kijken voor je kind is. Maar verder ben ik erg blij met ze.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
19-01-2022 14:37
Toppunt vind ik nog altijd die van een familielid. Volgens het CB groeide haar zoon te snel in de lengte. Ze konden ook geen antwoord geven wat ze daar nu aan moesten doen.
Maar ook hier kán er medisch gezien wel degelijk iets aan de hand zijn. Je kan natuurlijk geen stukje van je kind afhakken, maar een te snelle groei kan bijvoorbeeld komen door een tumor in het hersengebied waar het groeihormoon wordt geproduceerd. Nou is zoiets zeldzaam gelukkig, maar het is wel goed dat een cb daar alert op is als zij een kind in de lengte ineens enorm zien toenemen. Want bij dat soort dingen ben je er graag vroeg bij.

Als ik het zo lees, is er denk ik vooral behoefte aan meer kennis bij ouders waarom dit soort ‘afwijkingen’ belangrijk zijn om op te volgen. Kortom, communicatietraining voor de GGD’s!
Alle reacties Link kopieren
Bij zoon (geboren met 28 weken) zeiden ,e meteen dat we niet meer hoefde komen. Alles moest via ziekenhuis, omdat de modellen toch niet van toepassing zijn.

Met dochter wel geweest. Ik vond het allemaal niet zo boeiend, je weegt en ze kijken een beetje en dan de oefeningen. Ze vonden haar wel te zwaar, maar dat leek nergens op gebaseerd behalve dat ik dik ben. Dus heb het voorbij laten waaien en vriendelijk geknikt.

Wat wel echt schijtirritant is, er zijn 2 cb's in de gemeente. Ze hebben een denkbeeldige lijn getrokken en of je nou dichtbij een cb woont of niet je moet naar die andere. Er gaat geen tram naartoe geschikt voor kinderwagens. Voor covid konden ze wel 1x een uitzondering maken. Maar snap echt niet hoe ze zo'n domme beslissing kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er niet veel aan (behalve vaccinaties) en ik had er ook weinig last van.

De keer dat ik een concrete hulpvraag had, kreeg ik een volslagen nutteloos antwoord. Meten kunnen ze ook niet zo goed (dochter krimpt nog wel eens) maar ach, ik kom vooral voor de vaccinaties en verder blijft kind te netjes binnen de grafieken voor opmerkingen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Niet heel negatief, ik weet alleen nog heel goed dat ze bij mijn oudste constant zeurden over dat hij nog een flesje melk kreeg. Hij was al 1 dus hij moest gewoon genoeg hebben aan vast voedsel. Kind zat vet onder de onderlijn qua gewicht en was wel lang, dus ze klaagden ook steeds dat hij te dun was. Maar die flesjes konden echt niet hoor! Tja… ene oor in, andere oor uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven