Ervaringen dwangstand voetje

07-08-2009 08:59 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een paar weken geleden zag de echoscopiste op de 20-wekenecho dat het linkervoetje van ons kindje dwarsstaat. Bij de verloskundige is dit deze week nagekeken. Ook zij had sterke twijfels en noemde het dwangstand/ een klompvoetje; iets dat prima te verhelpen is en waar ik an sich ook niet ongerust over ben.

Toch merk ik dat ik erge behoefte heb om erover te praten en erover te lezen.

Wie heeft een kindje dat hetzelfde heeft meegemaakt en hoe gaat het nu met de groeiontwikkeling van het voetje en beentje, en hoe gaat het met lopen?
Onze oudste dochter bleek bij de geboorte ook 2 "vreemde" voetjes te hebben.

De verloskundige dacht dat het een echt klompvoetje was en een dwangstand voetje.

Gelukkig bleek het geen echt klompvoetje te zijn maar een hakvoetje (of omgekeerd klompvoetje). Dit kwam omdat ze klem had gezeten in mijn buik.

Het dwangstand voetje is 5 dagen ingegipst geweest. Dat doen ze binnen 24 uur na de geboorte. Uit dat oogpunt is het dan misschien makkelijk om in het ziekenhuis te bevallen, dan ben je al in de buurt.

Het hakvoetje hoefde helemaal niks aan gedaan te worden.

Behalve die 5 dagen gips is er dus niks gedaan en alles is helemaal bijgetrokken.

Wat wel handig is, is om na te vragen of het om een echt klompvoetje gaat of niet. Dat kan ik niet helemaal uit je post halen.

Een echt klompvoetje heeft wel wat meer voeten in aarde. Meestal betekent dat maanden of jarenlang gips en daarna nog een beugeltje. Uiteindelijk is dit ook vaak volledig te verhelpen.

Overigens heeft mijn dochter aan het klemzitten wel een heupdysplasie overgehouden. Mijn orthopeed was zo slim om dat te controleren omdat dit wel vaker voorkomt na een dwangstand voetje. Hiervoor heeft ze 6 maanden een spreidbroek gehad.

Later nooit meer ergens last van gehad. Ze loopt en rent als de beste en er niks te zien of te merken.
Hoi Pebbles!

Ik krijg vanaf nu regelmatig echo's om dit in de gaten te houden, dus ik verwacht de eerstvolgende keer meer duidelijkheid te hebben over of het om een klompvoetje gaat of een dwangstand. Wel kon ze zeggen dat het rechtervoetje wél goed staat.

Er komt zéker veel bij kijken, ook nu ik jouw verhaal lees. Goed om te lezen dat er bij jouw dochter niets meer van is te merken!

En ziekenhuisbevalling is ook een goed idee inderdaad, vanwege het ingipsen.
Hopelijk valt het allemaal reuze mee. Maar ik kan me voorstellen dat je informatie wilt over wat je kunt verwachten.
Hey,

Ik heb het zelf gehad en met wat simpele oefeningen bij mijn ene voet en een week gips bij mijn andere heb ik nu nergens meer last van!!

Ik loop met mijn voeten recht vooruit en loop ook hard. Nergens geen problemen mee!!

HEt komt vast wel goed!
Hee bedankt voor de reacties! We kunnen niet veel meer dan afwachten tot de geboorte, maar het is inderdaad heel prettig om ervaringen te lezen.
Mijn dochter had bij de geboorte ook een dwangstand van haar linkervoetje. Dit is vrij snel weg getrokken. Nu loopt mijn dochter ( 18 maanden) nog niet los, maar ze was ook geen snelle met optrekken, kruipen e.d. Ze schuifelt/ stapt wel rond de tafel en nu zet ze haar linkervoetje toch weer wat naar binnen en staat ze ook op die kant van het voetje. Volgens de arts van het cb kan dit komen door de zijwaartse beweging die ze maakt met het lopen rond de tafel. Of het blijvend is en of er wat aan gedaan moet worden, kan volgens haar pas beoordeeld worden als ze een paar maanden los loopt.
hier ook zélf een lichte vorm van klompvoet. ik MOEST vroeger op turnen/gymnastiek, ivm mijn voet(jes). das de enige overlast die ik er van heb ervaren. heb nooit nagezocht wat een klompvoet nu precies is, maar begreep een niet helemaal rechtstaande voet? zie menig mens lopen met enorme duckfeet, ben er dan nog aardig vanaf gekomen denk ik dan altijd bij mezelf.
Up
Up ook
Kan dit niet ook wijzen op heupdysplasie? Ik meen dit ergens gelezen te hebben...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Zo ik het begrijp is heupdysplasie een dwangstand van de heup(en). Geen idee of dat in verband staat met dwangstand van een voetje, denk het niet.
http://www.heupafwijkingen.nl/baby_kleut/index.html
Het kan samen voorkomen, dat was het blijkbaar.
Aha, oke, ik zie het staan in je link inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven