Ex heeft kind geslagen

05-07-2017 18:29 444 berichten
Het is eigenlijk precies zoals de topic titel zegt, maar ik zal even wat meer informatie geven.

Kind is 9, over het algemeen een lief en gevoelig mannetje wat af en toe ontploft als hij boos is. Ik weet ondertussen hoe ik daar het beste mee om kan gaan en eigenlijk gaat dat heel goed. (Kan het ook vaak voor zijn).

Ik hoorde de laatste tijd al dat hij veel ruzie had met zijn vader. Ik heb een aantal keer geprobeerd om daar over te praten, maar ex is heel snel van de schuld afschuiven, in dit geval ligt het dan dus aan kind.

In deze situatie is het dus helemaal uit de hand gelopen. Kind dacht een leuk, maar misplaatst, grapje te maken. Vader werd boos, waarop kind ook boos werd. Vader stuurde hem naar zijn kamer en heeft hem daar met geweld in geduwd. Vervolgens gaat kind helemaal over de rooie. Vader pakt kind op en gooit hem op bed, waardoor hij met zijn hoofd tegen de lamp komt. Kind maait met zijn armen in het rond en raakt hierbij vader in zijn gezicht. Vader reageert daarop door kind behoorlijk hard een stomp te geven in zijn ribben (er is nu een blauwe plek te zien).

Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik heb ex heel duidelijk laten weten dat dit echt niet kan. Ex heeft wel meteen zijn excuses aangeboden en zegt zich echt rot te voelen. Maar hij heeft ook een agressief verleden (huiselijk geweld tegen mij) en kind haalt blijkbaar echt het bloed onder zijn nagels vandaan en dan kan hij zich niet inhouden. Ik moet het sowieso even laten bezinken. Maar ik weet nu gewoon niet goed wat het beste is.
Kromo19 schreef:
06-07-2017 12:46
Heeft vanochtend wel tegen de meester gezegd dat hij het spannend vond als papa hem komt ophalen.
Dat arme kind..vind het echt ontzettend naar om te lezen.

Jij bent wel goed bezig hoor! Blijf jij maar de veilige, vertrouwde, stabiele factor.
Alle reacties Link kopieren
ahja, papa mag het zelf oplossen, ondanks dat het allemaal wel meevalt volgens hem zal hij ' hulp ' zoeken... want hij heeft geen hulp gezocht na jou mishandeld te hebben...?

dit gaat om je kind, zou je niet wat strenger zijn :lightbulb:
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
06-07-2017 13:12
ahja, papa mag het zelf oplossen, ondanks dat het allemaal wel meevalt volgens hem zal hij ' hulp ' zoeken... want hij heeft geen hulp gezocht na jou mishandeld te hebben...?

dit gaat om je kind, zou je niet wat strenger zijn :lightbulb:

Dit is een dunne lijn. Als TO te strak de teugels aanhaalt wb het co-ouderschap, kan een rechter bepalen dat zij het convenant schendt. Dat wil je koste wat kost voorkomen. TO moet het eigenlijk allemaal laten gaan zoals het gaat. En dat is heel erg rot. Hopelijk is de melding goed doorgekomen, is de huisarts een doortastend type en pa een realistische vent die hulp gaat zoeken. Een ander scenario is minder rooskleurig en hopelijk hoeft TO daar geen rekening mee te gaan houden.
Alle reacties Link kopieren
@TS: meldde je ex dit spontaan of vertelde je zoon dat en was je daarna min of meer gedwongen het uit je ex te trekken? Of was het in zekere zin geforceerd opgebiecht omdat het in zekere zin toch wel onontkoombaar was dat het uit zou komen?

Je zegt dat het de laatste tijd al vaker niet botert.

Je ex zal moeten leren hoe hij beter met zijn zoon om kan gaan, want dit gaat waarschijnlijk alleen nog maar erger worden. Ik zou de blauwe plek en het voorval documenteren en achter de hand houden. En erop aandringen dat hij eens met een geschikte hulpverlener gaat praten. Anders actie (omgangsregelingen afbakenen)
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
06-07-2017 13:12
ahja, papa mag het zelf oplossen, ondanks dat het allemaal wel meevalt volgens hem zal hij ' hulp ' zoeken... want hij heeft geen hulp gezocht na jou mishandeld te hebben...?

dit gaat om je kind, zou je niet wat strenger zijn :lightbulb:

Wat kan to doen dan?
Helemaal niets!

De tijden dat na een scheiding moeder alleen het gezag kreeg en vader de kinderen om het weekend te zien kreeg liggen al jaren lang achter ons.

Moeder heeft aangifte gedaan van huiselijk geweld. Ex is veroordeeld schrijft ze.

Toch zag de rechter dat niet als een probleem bij het vaststellen van de omgangsregeling. Kind moest gewoon naar hem toe.

Ze heeft veilig thuis gebeld. Zo te lezen komen die niet in actie.

As ze kind bij vader weghoudt en zich dus niet aan het ouderschapsplan houdt, kan vader er kort geding aanspannen dat moeder op straffe van het betalen van een dwangsom kind mee moet geven.

Kind bij de andere ouder weg houden wordt als zeer kwalijk gezien. Het kan to opleveren dat kind onder toezicht wordt gesteld.

Hier op het forum wordt zo vaak geroepen nou dan gooi je hem toch het huis uit of dan hou je je kind toch bij hem weg.

Bij sommige vaders die zich toch al niet voor hun kind interesseren kan dat.

Maar heb je een vader die op zijn strepen gaat staan dan kan dat dus iet zomaar zonder negatieve gevolgen voor jezelf.

Goed dat je naar de huisarts bent geweest en foto's hebt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
ok dus als zij ervoor zorgt dat vader het kind alleen nog onder toezicht ziet dan is dat het convenant schenden.

en wat hij doet schend niks?
behalve wat ribben dan...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
misschien is dat onder toezicht gesteld worden nog niet zo'n slecht idee als dat betekent dat het kind goed in de gaten word gehouden

als ze documentatie heeft van de aangifte, foto's van wat zichtbaar is aan kwetsuren gecombineerd met de bevindingen van de dokter en de leerkracht kan en wil herhalen dat zoon bang is om naar vader te gaan... dan heb je een aardig dossier opgebouwd. Nog los van de bestaande veroordeling. En dat is geen kwaad in de zin hebben om voor eigenbelang zoon bij je te houden want ik kan me zomaar voorstellen dat ze niet eens meteen gemakkelijk de fulltime zorg weer terug kan nemen zonder allerlei dingen te moeten regelen.

maar hoe doe je een oog dicht als je het aan het toeval gaat overlaten, hoe leg je het uit aan je zoon als straks zijn neus gebroken is en een serieus trauma oploopt?
Lorem Ipsum
Het zou fijn zijn als school een melding doet bij Veilig Thuis (en de huisarts ook). Hopelijk gaan ze dan wel tot actie over, aangezien het dan niet meer alleen van een ex-partner afkomstig is.
turquasi schreef:
06-07-2017 13:12
ahja, papa mag het zelf oplossen, ondanks dat het allemaal wel meevalt volgens hem zal hij ' hulp ' zoeken... want hij heeft geen hulp gezocht na jou mishandeld te hebben...?

dit gaat om je kind, zou je niet wat strenger zijn :lightbulb:
Veilig thuis gaf aan dat dit voor nu de beste optie is. Als vader zelf niet binnen 2 weken hulp heeft ingeroepen, dan wordt het een officiële melding bij veilig thuis en dan komt er een onderzoek. Maar omdat vader mee wil werken, krijgt hij eerst 2 weken de kans om dat te bewijzen. Zo'n onderzoek is best heftig, vooral voor zoon. Dus als dat voorkomen kan worden, dan graag.

Huisarts leek wel heel doortastend. Toen ik vertelde dat ex in de horeca werkt, was meteen de eerste vraag; drinkt hij veel. Ja, toevallig wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat de hulpverlening goed een vinger aan de pols houd.

Ex van TO moet duidelijk met zichzelf aan de slag, want ja kinderen kunnen zeker het bloed onder je nagels vandaan halen. Maar als ouder/opvoeder de taak om daar ook op een volwassen respect volle manier mee om te gaan.

Ik zou ook zeker goed blijven communiceren met je zoontje, vooral aangeven dat je alles tegen mama/juf etc mag vertellen etc...
Wellicht is ze zoontje ook wel gebaad bij hulpverlening..zo te horen is het hem niet in de koude kleren gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat ik misschien wat feller reageer dan anderen is dat vroeger iedereen alles maar een tijdje wilde aankijken en dus eigenlijk onder het tapijt veegde en mijn moeder nog steeds alles bagatelliseert zo'n 30 jaar later.
(ik heb wat weggehaald, te prive)

Ik snap dat het lijkt alsof er weinig anders op zit als een instantie zegt dat je hem de kans moet geven en dat het heel lastig is, maar hem de kans geven het goed te doen is ook hem de kans geven het (weeeer) fout te doen.
turquasi wijzigde dit bericht op 07-07-2017 20:37
36.81% gewijzigd
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard de waarheid vertellen. Wat had je anders willen zeggen?

Edit: dit is mijn reactie op de post van Kromo, maar het forum is weer even van de leg.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 07-07-2017 11:13
40.64% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Gisteren ex nog gesproken, en waar hij een dag eerder nog vol berouw was, viel het nu allemaal wel mee. Zo hard was het allemaal niet gegaan. En hij had met een professional gesproken en die had geopperd dat zoon misschien autistisch was.

Jaren geleden na het huiselijk geweld heb ik een traject met zoon doorlopen. Ik heb opvoedondersteuning gehad en zoon is onderzocht. Daaruit kwam geen autisme, naar de diagnose ptss. Ex is hier ook van op de hoogte, dus waarom hij nu ineens weer met autisme op de proppen komt is mij een raadsel.

Ex weet dat zoon gisteren naar de huisarts is geweest en vraagt nu hoe het was. Gewoon de waarheid vertellen?
Hij gaat dus niets doen, en hij legt de schuld bij kind. Heel kwalijk. Bah
Vraag hem eens of je een autistisch kind dan wel mag slaan?

Hij is de vader, hij heeft tot taak zijn kind zo goed mogelijk op te voeden en te verzorgen, of dat kind nu een stoornis heeft of niet.
Alle reacties Link kopieren
wat sazed zegt...
en ik had het al zowat voorspeld, kind krijgt de schuld
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Kromo19 schreef:
07-07-2017 10:58
Gisteren ex nog gesproken, en waar hij een dag eerder nog vol berouw was, viel het nu allemaal wel mee. Zo hard was het allemaal niet gegaan. En hij had met een professional gesproken en die had geopperd dat zoon misschien autistisch was.

Jaren geleden na het huiselijk geweld heb ik een traject met zoon doorlopen. Ik heb opvoedondersteuning gehad en zoon is onderzocht. Daaruit kwam geen autisme, naar de diagnose ptss. Ex is hier ook van op de hoogte, dus waarom hij nu ineens weer met autisme op de proppen komt is mij een raadsel.

Ex weet dat zoon gisteren naar de huisarts is geweest en vraagt nu hoe het was. Gewoon de waarheid vertellen?
Gewoon zeggen. Hij mag weten wat hij heeft aangericht.
En weer naar veilig thuis bellen. Deze houding geeft wel aan dat vader niet veranderd
Alle reacties Link kopieren
Kromo19 schreef:
07-07-2017 10:58
Gisteren ex nog gesproken, en waar hij een dag eerder nog vol berouw was, viel het nu allemaal wel mee. Zo hard was het allemaal niet gegaan. En hij had met een professional gesproken en die had geopperd dat zoon misschien autistisch was.

Jaren geleden na het huiselijk geweld heb ik een traject met zoon doorlopen. Ik heb opvoedondersteuning gehad en zoon is onderzocht. Daaruit kwam geen autisme, naar de diagnose ptss. Ex is hier ook van op de hoogte, dus waarom hij nu ineens weer met autisme op de proppen komt is mij een raadsel.

Ex weet dat zoon gisteren naar de huisarts is geweest en vraagt nu hoe het was. Gewoon de waarheid vertellen?

Weet vader dat jij Veilig Thuis hebt gesproken en dat er is aangegeven dat er een onderzoek komt als hij niet binnen twee weken initiatief neemt tot hulp? En weet vader ook waar hij naar toe moet voor hulp, heeft Veilig Thuis daar iets over gezegd?

Als vader nu draait en zegt dat het meevalt en hij geen hulp nodig heeft, dan zou ik direct VT eeer contacten en dan komt er dus een onderzoek. Niet leuk voor zoon, maar verder met een onvoorspelbare vader die de problemen bagatelliseert zal voor hem nog veel minder leuk zijn.
patchouli_ schreef:
07-07-2017 14:47
Weet vader dat jij Veilig Thuis hebt gesproken en dat er is aangegeven dat er een onderzoek komt als hij niet binnen twee weken initiatief neemt tot hulp? En weet vader ook waar hij naar toe moet voor hulp, heeft Veilig Thuis daar iets over gezegd?

Als vader nu draait en zegt dat het meevalt en hij geen hulp nodig heeft, dan zou ik direct VT eeer contacten en dan komt er dus een onderzoek. Niet leuk voor zoon, maar verder met een onvoorspelbare vader die de problemen bagatelliseert zal voor hem nog veel minder leuk zijn.
Vader weet idd dat ik contact heb met VT. Dit heb ik in overleg met VT tegen hem verteld. Ook dat ik school heb geïnformeerd en bij de huisarts ben geweest. Vanuit mijn kant ligt het dus open. Behalve dan wat er bij de huisarts is gezegd.

Vader was niet blij dat ik school heb geïnformeerd. Maar beweerde wel hulp te zoeken. Maar ben idd benieuwd waar hij die hulp gaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Dat zoon een post traumatische stress stoornis heeft opgelopen door het huiselijk geweld / jullie scheiding is nogal wat.

Nu is er weer geweld gebruikt en dit maal richting hem.

Omdat hij in het verleden best heftige psychische schade heeft opgelopen is het wellicht verstandig om ook weer hulp te zoeken voor hem.

Ook al is ptss een mode diagnose geworden die tegenwoordig wel erg snel wordt gegeven.
Alle reacties Link kopieren
TS, als vader zegt hulp te gaan zoeken is het wellicht handig dat je hem daar bij helpt? Zo te horen zijn jullie redelijk on speaking terms. Het kan drempelverlagend werken als vader al een idee heeft van waar hij heen moet met welke hulpvraag. Misschien vindt hij het prettig als jij mee gaat voor een eerste gesprek?

In dit geval is de ingang centrum Jeugd en Gezin, lijkt me. Die kunnen hem helpen bij het formuleren van de hulpvraag en het verwijzen naar de juiste hulpverlener.
Alle reacties Link kopieren
Kromo19 schreef:
07-07-2017 10:58
Gisteren ex nog gesproken, en waar hij een dag eerder nog vol berouw was, viel het nu allemaal wel mee. Zo hard was het allemaal niet gegaan.
maar van wie komt dan die gedetailleerde beschrijving (zoals jij in je openingspost beschrijft) ?
lilalinda schreef:
07-07-2017 15:59
maar van wie komt dan die gedetailleerde beschrijving (zoals jij in je openingspost beschrijft) ?
Dat is de combinatie van het verhaal van vader en zoon. Maar vader zegt dat de stomp in zijn ribben, maar een kleine tik was. En het een klein duwtje was, en hij zoon rustig op bed heeft gelegd.

Maar zoon heeft nu, 4 dagen later nog last van zijn hoofd. Dus dat op bed leggen is niet rustig gegaan. Ook die kleine tik lijkt me iets meer, als je ribben er blauw van worden. En door dat duwtje zit er ook een blauwe plek op zijn rug.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, ik vind t nogal wat hoor!
Ik zou toch veilig thuis nog eens bellen. Heb je over de PTSS van je zoon ook verteld?
Daarnaast zou ik vragen aan school/huisarts of zij ook een melding willen doen.

Wanneer 'moet' je zoon er weer naartoe? Misschien kun je met vader bespreken dat het voor iedereen verstandig is een keertje over te slaan? En dat dan zwart op wit zetten zodat jij later niet in de problemen komt?
Alle reacties Link kopieren
Huisarts heeft de verwondingen zelf geconstateerd.

Maar eigenlijk is het niet wenselijk dat school een melding gaat doen.

Aan zijn hoofd was niets te zien en het lijkt mij niet de bedoeling dat meesters en juffen kleding gaan uitrekken om verwondingen te zien.

Vergeet niet dat exen soms veel rancune hele naar elkaar.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de ene ex de andere ex probeert zwart te maken en daarbij kind opjut.

Als ze tot nu toe niets raars in de omgang tussen vader en zoon hebben opgemerkt. Kunnen ze niet zomaar een melding doen die hele vervelende gevolgen kan hebben.

Begrijp mij niet verkeerd ik vind absoluut niet dat zoon naar een vader moet die hem mishandelt.

Maar ik vind ook niet dat een school zomaar moet gaan melden omdat moeder dat vraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven