Ex heeft kind geslagen
woensdag 5 juli 2017 om 18:29
Het is eigenlijk precies zoals de topic titel zegt, maar ik zal even wat meer informatie geven.
Kind is 9, over het algemeen een lief en gevoelig mannetje wat af en toe ontploft als hij boos is. Ik weet ondertussen hoe ik daar het beste mee om kan gaan en eigenlijk gaat dat heel goed. (Kan het ook vaak voor zijn).
Ik hoorde de laatste tijd al dat hij veel ruzie had met zijn vader. Ik heb een aantal keer geprobeerd om daar over te praten, maar ex is heel snel van de schuld afschuiven, in dit geval ligt het dan dus aan kind.
In deze situatie is het dus helemaal uit de hand gelopen. Kind dacht een leuk, maar misplaatst, grapje te maken. Vader werd boos, waarop kind ook boos werd. Vader stuurde hem naar zijn kamer en heeft hem daar met geweld in geduwd. Vervolgens gaat kind helemaal over de rooie. Vader pakt kind op en gooit hem op bed, waardoor hij met zijn hoofd tegen de lamp komt. Kind maait met zijn armen in het rond en raakt hierbij vader in zijn gezicht. Vader reageert daarop door kind behoorlijk hard een stomp te geven in zijn ribben (er is nu een blauwe plek te zien).
Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik heb ex heel duidelijk laten weten dat dit echt niet kan. Ex heeft wel meteen zijn excuses aangeboden en zegt zich echt rot te voelen. Maar hij heeft ook een agressief verleden (huiselijk geweld tegen mij) en kind haalt blijkbaar echt het bloed onder zijn nagels vandaan en dan kan hij zich niet inhouden. Ik moet het sowieso even laten bezinken. Maar ik weet nu gewoon niet goed wat het beste is.
Kind is 9, over het algemeen een lief en gevoelig mannetje wat af en toe ontploft als hij boos is. Ik weet ondertussen hoe ik daar het beste mee om kan gaan en eigenlijk gaat dat heel goed. (Kan het ook vaak voor zijn).
Ik hoorde de laatste tijd al dat hij veel ruzie had met zijn vader. Ik heb een aantal keer geprobeerd om daar over te praten, maar ex is heel snel van de schuld afschuiven, in dit geval ligt het dan dus aan kind.
In deze situatie is het dus helemaal uit de hand gelopen. Kind dacht een leuk, maar misplaatst, grapje te maken. Vader werd boos, waarop kind ook boos werd. Vader stuurde hem naar zijn kamer en heeft hem daar met geweld in geduwd. Vervolgens gaat kind helemaal over de rooie. Vader pakt kind op en gooit hem op bed, waardoor hij met zijn hoofd tegen de lamp komt. Kind maait met zijn armen in het rond en raakt hierbij vader in zijn gezicht. Vader reageert daarop door kind behoorlijk hard een stomp te geven in zijn ribben (er is nu een blauwe plek te zien).
Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik heb ex heel duidelijk laten weten dat dit echt niet kan. Ex heeft wel meteen zijn excuses aangeboden en zegt zich echt rot te voelen. Maar hij heeft ook een agressief verleden (huiselijk geweld tegen mij) en kind haalt blijkbaar echt het bloed onder zijn nagels vandaan en dan kan hij zich niet inhouden. Ik moet het sowieso even laten bezinken. Maar ik weet nu gewoon niet goed wat het beste is.
vrijdag 7 juli 2017 om 21:29
Ik begreep uit het bericht dat zoon het ook op school had verteld, maar misschien heb ik dat er wel zelf van gemaakt.
Dus niet 'omdat moeder het vraagt', maar omdat ze hebben gehoord van zoon wat er was gebeurd.
Hij heeft in elk geval verteld dat hij het spannend vond als z'n vader hem op kwam halen.
vwb blauwe plekken zien op school, als kinderen gymmen dan is er normaal gesproken ook een juf/meester die af en toe even in de kleedkamer kijkt, lijkt me dat dit dan wel op zou vallen?
Ik werk zelf in het onderwijs en ik zou veilig thuis, als ik van de situatie afwist, echt wel bellen. In elk geval om advies te vragen. Daarnaast zou school ook aan kunnen geven dat kind blauwe plekken heeft, dat ze niet zeker weten hoe het komt maar dat dit het verhaal is. Veilig thuis gaat echt niet zomaar handelen nav 1 melding, die onderzoeken het zelf wel (of verwijzen door).
Daarnaast vind ik het bijzonder dat de huisarts in dit geval geen actie onderneemt richting VT. Volgens mij is hij dat zelfs verplicht toch?
Dus niet 'omdat moeder het vraagt', maar omdat ze hebben gehoord van zoon wat er was gebeurd.
Hij heeft in elk geval verteld dat hij het spannend vond als z'n vader hem op kwam halen.
vwb blauwe plekken zien op school, als kinderen gymmen dan is er normaal gesproken ook een juf/meester die af en toe even in de kleedkamer kijkt, lijkt me dat dit dan wel op zou vallen?
Ik werk zelf in het onderwijs en ik zou veilig thuis, als ik van de situatie afwist, echt wel bellen. In elk geval om advies te vragen. Daarnaast zou school ook aan kunnen geven dat kind blauwe plekken heeft, dat ze niet zeker weten hoe het komt maar dat dit het verhaal is. Veilig thuis gaat echt niet zomaar handelen nav 1 melding, die onderzoeken het zelf wel (of verwijzen door).
Daarnaast vind ik het bijzonder dat de huisarts in dit geval geen actie onderneemt richting VT. Volgens mij is hij dat zelfs verplicht toch?
vrijdag 7 juli 2017 om 22:30
Zoon heeft het zelf met horten en stoten tegen de meester verteld. Ik stond er bij en heb hem af en toe geholpen, omdat hij het moeilijk vond om te vertellen. Meester heeft mij doorgestuurd naar de ib'er en die radde aan om VT te bellen. Meester heeft het er zelf nog met zoon over gehad en gevraagd hoe het bij de huisarts was.hokus_pokus schreef: ↑07-07-2017 21:29Ik begreep uit het bericht dat zoon het ook op school had verteld, maar misschien heb ik dat er wel zelf van gemaakt.
Toen hij het verhaal bij de huisarts deed kwam er meteen een strakke blik op het gezicht van de huisarts en begon hij over VT. Dus gaf ik aan dat ik er al contact mee had gehad en wat het advies was. Ik weet niet of de huisarts dan ook nog een melding gaat maken. Huisarts zei iig wel heel rigoureus: die man moet uit jouw gezin.
vrijdag 7 juli 2017 om 22:42
Misschien kun je de huisarts nog eens vragen of hij iets voor zoon kan betekenen? Makkelijk gezegd: die man moet uit jouw gezin. Hoe dan?Kromo19 schreef: ↑07-07-2017 22:30Zoon heeft het zelf met horten en stoten tegen de meester verteld. Ik stond er bij en heb hem af en toe geholpen, omdat hij het moeilijk vond om te vertellen. Meester heeft mij doorgestuurd naar de ib'er en die radde aan om VT te bellen. Meester heeft het er zelf nog met zoon over gehad en gevraagd hoe het bij de huisarts was.
Toen hij het verhaal bij de huisarts deed kwam er meteen een strakke blik op het gezicht van de huisarts en begon hij over VT. Dus gaf ik aan dat ik er al contact mee had gehad en wat het advies was. Ik weet niet of de huisarts dan ook nog een melding gaat maken. Huisarts zei iig wel heel rigoureus: die man moet uit jouw gezin.
P.s. Wel echt knap dat je zo 'rustig' lijkt onder de situatie en ook in alle openheid contact hebt met vader!
zaterdag 8 juli 2017 om 02:09
De huisarts heeft mij doorverwezen naar de praktijkondersteuner en ook naar het CJG. Zodat we daar samen een plan van aanpak op kunnen maken.hokus_pokus schreef: ↑07-07-2017 22:42Misschien kun je de huisarts nog eens vragen of hij iets voor zoon kan betekenen? Makkelijk gezegd: die man moet uit jouw gezin. Hoe dan?
P.s. Wel echt knap dat je zo 'rustig' lijkt onder de situatie en ook in alle openheid contact hebt met vader!
Ik heb er echt wel een paar tranen om gelaten. Maar op advies van VT ben ik open naar vader toe. Zodat hij ook weet dat er echt iets moet gebeuren en zo niet dat er andere maatregelen worden genomen. Maar ik ben nu nog voornamelijk boos op vader.
zaterdag 8 juli 2017 om 19:30
Maandag zou kind naar vader gaan. Ik moet werken.
Vandaag geeft kind aan dat hij niet wil. Hij wil door mij naar school gebracht worden. Dus nu heb ik een aantal opties.
1. Ik laat vader hem toch gewoon ophalen.
2. Ik probeer iets op mijn werk te regelen en breng hem zelf naar school (is wel lastig).
3. Ik vraag of hij naar een vriendje kan zodat ze samen naar school kunnen.
Ik neig zelf naar optie 2, maar die is wel het meest lastige. Maar hij heeft nu wel dat veilige en vertrouwde nodig. Hij komt ook al sinds het gebeurd is elke avond bij mij in bed gekropen.
Gisteren deed zoon mij, per ongeluk, pijn. Ik schrok en zei au, en zoon barstte meteen in huilen uit. Zo zielig
Vandaag geeft kind aan dat hij niet wil. Hij wil door mij naar school gebracht worden. Dus nu heb ik een aantal opties.
2. Ik probeer iets op mijn werk te regelen en breng hem zelf naar school (is wel lastig).
Ik neig zelf naar optie 2, maar die is wel het meest lastige. Maar hij heeft nu wel dat veilige en vertrouwde nodig. Hij komt ook al sinds het gebeurd is elke avond bij mij in bed gekropen.
Gisteren deed zoon mij, per ongeluk, pijn. Ik schrok en zei au, en zoon barstte meteen in huilen uit. Zo zielig
zaterdag 8 juli 2017 om 21:37
Beste Kromo,
Het lijkt wel of je zelf ook de situatie bagataliseert. Je vind dat je ex te ver is gegaan, en experts bevestigen dit. Behandeling is noodzakelijk, en de huisarts is zelfs nog duidelijker.
Toch overweeg je dat zoon weer naar vader gaat. Terwijl zoon duidelijk aangeeft dat hij dit niet wil. Er is sprake van ptts (door huiselijk geweld in het verleden?) Vader heeft geen contact gehad met zoon, niet om te vragen hoe het gaat, niet om sorry te zeggen, niet voor een goed gesprek...
Overleg met VT zou ik zeggen. Ik begrijp dat je alle communicatie met vader open probeert te houden, maar ik zou het onverteerbaar vinden als zoonlief bang is bij zijn vader. Heel lastig voor jou inderdaad, maar belang van zoon staat voorop. En daar zal je werk vast wel begrip voor hebben.
Het lijkt wel of je zelf ook de situatie bagataliseert. Je vind dat je ex te ver is gegaan, en experts bevestigen dit. Behandeling is noodzakelijk, en de huisarts is zelfs nog duidelijker.
Toch overweeg je dat zoon weer naar vader gaat. Terwijl zoon duidelijk aangeeft dat hij dit niet wil. Er is sprake van ptts (door huiselijk geweld in het verleden?) Vader heeft geen contact gehad met zoon, niet om te vragen hoe het gaat, niet om sorry te zeggen, niet voor een goed gesprek...
Overleg met VT zou ik zeggen. Ik begrijp dat je alle communicatie met vader open probeert te houden, maar ik zou het onverteerbaar vinden als zoonlief bang is bij zijn vader. Heel lastig voor jou inderdaad, maar belang van zoon staat voorop. En daar zal je werk vast wel begrip voor hebben.
zaterdag 8 juli 2017 om 21:45
Optie 1 lijkt mij uitgesloten, dus optie 2 of 3. Kind geeft duidelijk aan dat hij door jou gebracht wil worden dus lijkt me duidelijk.Kromo19 schreef: ↑08-07-2017 19:30Maandag zou kind naar vader gaan. Ik moet werken.
Gisteren deed zoon mij, per ongeluk, pijn. Ik schrok en zei au, en zoon barstte meteen in huilen uit. Zo zielig![]()
Sterkte .
zaterdag 8 juli 2017 om 22:04
Ik vind niet dat Kromo bagatelliseert. Aan dit advies heeft Kromo niks, want als er een omgangsregeling is, hebben ouders zich daar aan te houden. Doe je dat niet, kan dat op een later moment lelijk backfiren.Catelootje schreef: ↑08-07-2017 21:37Beste Kromo,
Veilig Thuis gaat je echt niet adviseren de omgangsregeling te negeren...
Occam's razor
zondag 9 juli 2017 om 00:32
Ik vind het ontzettend bijzonder dat de huisarts en VT niet hebben geadviseerd aangifte te doen. Dat doe je ook als je als volwassene wordt mishandeld, toch? Er is nota bene sprake van zichtbaar letsel. Daarnaast heeft hij eerder den reclasseringscontact gehad en mogelijk nog een voorwaardelijke straf? Ik had het wel geweten.
Overigens kan je als ouder aangifte doen voor je zoon.
Daarnaast mis ik vanuit zowel de huisarts als VT een advies tav zorg voor zoon. Een kind met een verleden van PTSS dat nu wederom een trauma meemaakt. Niét oké om daar geen professional naar te laten kijken.
Jouw kind kan alleen naar ex met een sluitend veiligheidsplan. Nadat een kindertraumapsycholoog heeft gecheckt of dat nu in het belang van kind is.
Ik hoop van harte dat het CJG bij machte is dit alles met grote spoed in werking te stellen.
Overigens kan je als ouder aangifte doen voor je zoon.
Daarnaast mis ik vanuit zowel de huisarts als VT een advies tav zorg voor zoon. Een kind met een verleden van PTSS dat nu wederom een trauma meemaakt. Niét oké om daar geen professional naar te laten kijken.
Jouw kind kan alleen naar ex met een sluitend veiligheidsplan. Nadat een kindertraumapsycholoog heeft gecheckt of dat nu in het belang van kind is.
Ik hoop van harte dat het CJG bij machte is dit alles met grote spoed in werking te stellen.
•
zondag 9 juli 2017 om 06:31
Kijkt men hier alleen naar het gedeelte ex heeft kind geslagen? Of leest men het hele verhaal?
Waarom ontploft kind zo ineens? Wordt kind erg door moeder verwend zodat het over de rooie gaat als het hem niet naar wens gaat?
Volgens mij is hier meer aan de hand.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet goed wat er gebeurd is, maar ex direkt van mishandeling beschuldigen gaat wat ver....
Waarom ontploft kind zo ineens? Wordt kind erg door moeder verwend zodat het over de rooie gaat als het hem niet naar wens gaat?
Begrijp me niet verkeerd, het is niet goed wat er gebeurd is, maar ex direkt van mishandeling beschuldigen gaat wat ver....
zondag 9 juli 2017 om 08:31
Nou wat ex gedaan heeft ís voor de wet gewoon mishandeling. Dus dat lijkt me niet wat ver gaan, dat is een feit.Potplant schreef: ↑09-07-2017 06:31Kijkt men hier alleen naar het gedeelte ex heeft kind geslagen? Of leest men het hele verhaal?
•
zondag 9 juli 2017 om 08:38
Dat klopt, TO schreef al dat kind lijdt aan PTSS, zoals je kon lezen. Is nog geen reden voor een volwassene om een kind te mishandelen.
zondag 9 juli 2017 om 09:03
Heb jij wel het hele topic wel gelezen? Waarom ontploft een kind van 9 jaar oud bij een vader die in het verleden met regelmaat de nu 9 jarige heeft laten zien dat ontploffen en meppen gewoon mag? De man is opgepakt geweest voor huiselijk geweld, het is ook de reden waarom ouders niet meer bij elkaar zijn.Potplant schreef: ↑09-07-2017 06:31Kijkt men hier alleen naar het gedeelte ex heeft kind geslagen? Of leest men het hele verhaal?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 9 juli 2017 om 09:33
zondag 9 juli 2017 om 10:10
Dat zei ik ook al. Als het de buurman of een leraar was geweest was het helder geweest, nu is het vader en moet vooral gekeken worden naar eventueel hulp voor vader en dat de omgangsregeling gewoon doorgang vindt. Bizar.Frizz schreef: ↑09-07-2017 09:33Ik vermoed dat men te snel geneigd is te denken dat je bij zoiets alleen VT inschakelt. Omdat het de veiligheid van een kind betreft. Terwijl je bij een volwassene aangifte heel vanzelfsprekend zou vinden. Als TO zelf zo mishandeld was had het hele topic geroepen 'doe aangifte'.
Dit is gewoon strafbaar en nog recidive ook.
zondag 9 juli 2017 om 11:24
Uiteraard kijkt men 'alleen' daarnaar. Een kind mishandelen is onder geen beding goed te praten. Daarnaast heeft vader een historie van losse handjes. Geen overbodige luxe om een heel topic door te lezen, dunkt me.Potplant schreef: ↑09-07-2017 06:31Kijkt men hier alleen naar het gedeelte ex heeft kind geslagen? Of leest men het hele verhaal?
Aangifte is nog steeds een heel goed idee, to. Hoe gaat het nu?
zondag 9 juli 2017 om 12:01
Ik ben wel benieuwd naar wat jij denkt dat het hele verhaal is? En hoe jij denkt dat het ontploffen van zoon er uit ziet?Potplant schreef: ↑09-07-2017 06:31Kijkt men hier alleen naar het gedeelte ex heeft kind geslagen? Of leest men het hele verhaal?
Want ik kan hier ondertussen goed mee om gaan. Zoon 'ontploft' over het algemeen ook niet zomaar. Er zijn vooraf signalen, en als je die herkent en erop in speelt, is er niet veel aan de hand. Heel af en toe, als het mij toch niet lukt, dan kan zoon heel boos worden ja. Ik stuur hem naar zijn kamer, en laat hem daar uitrazen. Daarna is hij gewoon weer rustig aanspreekbaar.
Maar wat doe je als 9-jarige als je ineens een grote, sterke volwassene tegenover je hebt staan die ook heel boos is? Zoon heeft geprobeerd om terug te vechten. En ja, hierbij heeft hij met spullen gegooid en zijn vader ook geraakt met zijn handen. Maar ik weet nog dat toen het om mij ging, ik ook heb teruggevochten. Hij had mijn kind en die moest en zou ik in veiligheid brengen.