Ex heeft kind geslagen

05-07-2017 18:29 444 berichten
Het is eigenlijk precies zoals de topic titel zegt, maar ik zal even wat meer informatie geven.

Kind is 9, over het algemeen een lief en gevoelig mannetje wat af en toe ontploft als hij boos is. Ik weet ondertussen hoe ik daar het beste mee om kan gaan en eigenlijk gaat dat heel goed. (Kan het ook vaak voor zijn).

Ik hoorde de laatste tijd al dat hij veel ruzie had met zijn vader. Ik heb een aantal keer geprobeerd om daar over te praten, maar ex is heel snel van de schuld afschuiven, in dit geval ligt het dan dus aan kind.

In deze situatie is het dus helemaal uit de hand gelopen. Kind dacht een leuk, maar misplaatst, grapje te maken. Vader werd boos, waarop kind ook boos werd. Vader stuurde hem naar zijn kamer en heeft hem daar met geweld in geduwd. Vervolgens gaat kind helemaal over de rooie. Vader pakt kind op en gooit hem op bed, waardoor hij met zijn hoofd tegen de lamp komt. Kind maait met zijn armen in het rond en raakt hierbij vader in zijn gezicht. Vader reageert daarop door kind behoorlijk hard een stomp te geven in zijn ribben (er is nu een blauwe plek te zien).

Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik heb ex heel duidelijk laten weten dat dit echt niet kan. Ex heeft wel meteen zijn excuses aangeboden en zegt zich echt rot te voelen. Maar hij heeft ook een agressief verleden (huiselijk geweld tegen mij) en kind haalt blijkbaar echt het bloed onder zijn nagels vandaan en dan kan hij zich niet inhouden. Ik moet het sowieso even laten bezinken. Maar ik weet nu gewoon niet goed wat het beste is.
Alle reacties Link kopieren
Vader is wat ze noemen pedagogisch onmachtig om goed op het (moeilijke) gedrag van zijn kind te reageren. Opvoedondersteuning lijkt me dan de juiste weg, zeker ook met oog op de komende puberteit.

Is het met vader bespreekbaar dat hij hulp zoekt bij het omgaan met zijn kind?
Alle reacties Link kopieren
Heb jij in het verleden de politie ingeschakeld als ex uit zijn plaat ging?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als je als volwassen vent een kind van 9 een stomp geeft en met geweld op bed gooit, dan zit er echt iets niet goed in je hoofd.
Die mag dus echt wel agressiebeheersing gaan doen, en als mijn man ooit zoiets zou doen mag hij echt niet meer zonder begeleiding zoon zien. Kan zoon nóg zo vervelend doen, nog zulk explosief gedrag vertonen... als je al niet jezelf in toom kan houden bij een kind.. pff. Dat hij huiselijk geweld naar jou toe heeft laten zien is al erg genoeg, maar dat hij, expres of niet, geschrokken of niet, nu ook zn handen niet van het kind afhoudt... dat vind ik wel echt heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Ex heeft vast ook "gemeende spijt" van het huiselijk geweld dat hij TO aandeed. Maar het was voor haar misschien wel een van de redenen om bij hem weg te gaan. Een kind is loyaal naar zijn ouders en je zoon kan als 9 jarige de situatie niet objectief beoordelen. Jij, zijnde de volwassene en bekend met de achtergrond van ex, kan dat wel. En alleen al het feit dat je er een topic over opent geeft mij het gevoel dat je diep van binnen ook wel weet dat ex over een grens is gegaan. Kolere zeg, als mijn man ooit een van onze kinderen met geweld (!) in een kamer zou duwen en als een zak hooi op een bed had gegooid en vervolgens nog tot een blauwe plek toe slaat naar aanleiding van een situatie die hij zelf had veroorzaakt dan koos ik altijd, maar dan ook altijd voor de veiligheid en het belang van mijn kind.
Want de volwassene wint het altijd. Maar wat nog veel erger is, is als de moeder het ziet gebeuren en niet ingrijpt.
En ex "voelt zich rot"?

Tsja, berouw komt altijd pas na de zonde.....
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Vader kan duidelijk zijn impulsen niet beheersen.

Ik vind het heel moeilijk om je aan te raden wat te doen.
Ik merk dat je niet tussen vader en kind in wil komen en dat is heel erg te prijzen.
Misschien kan je veilig Thuis bellen voor tips?
[quote=Enn post_id=27281052 time=1499275073 user_id=110778]
Heb jij in het verleden de politie ingeschakeld als ex uit zijn plaat ging?
[/quote/]

Toen het uiteindelijk, na alle scheldpartijen, bedreigingen en spullen gooien, echt fysiek geweld werd, heb ik aangifte gedaan. Ex is veroordeeld en heeft naar mijn weten een hele tijd gesprekken gehad bij reclassering(?) geloof ik.

Ik had op een bepaald moment een melding op mijn adres, dat als ik 112 zou bellen dat er meteen iemand zou komen.
Alle reacties Link kopieren
Dan helemaal veiligthuis bellen. Gewoon in overleg gaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik word gelijk misselijk van wat ik hier lees.
Ik ben blij om te lezen dat de merendeel gelukkig zegt dat je een melding van moet maken, ik hoop ook echt dat je het gaat doen.
Ik ben opgegroeid met een vader die zich niet onder controle had en het werd altijd op mij afgeschoven dat ik het gedrag had uitgelokt.
Na verloop van tijd trok ik het niet meer en heb het in vertrouwen verteld aan iemand in de familie, hopend dat er iets zou veranderen.
Helaas gebeurde dat niet, ze vonden het erg dat ik in deze situatie zat maar niemand greep in.
Ik heb het nog een paar keer geprobeerd om hulp te krijgen en niemand die ingreep.
Ik wil niet teveel kwijt hierover maar het heeft een behoorlijke knauw gegeven dat er niemand is geweest die mij geholpen had. Zelfs mijn moeder keek de andere kant op.
Zorg dat je hier wat mee doet, je zoon praat er nu al niet over.
Waarschijnlijk geeft hij zich zelf de schuld hier van en zal het je de volgende keer niet meer vertellen want er was toch niets mee gebeurd en hij zal denken, het was mischien wel mijn eigen schuld. Een kind mag dat nooit denken. Je moet als volwassen van je kind afblijven.
Regel begeleiding voor je ex en meld het alstublieft.
TO kan geen hulp voor haar ex regelen, silencer.
Ze moet wel iets doen amand met het verhaal wat ze nu heeft gehoord.
Voor haar zoon moet ze nu wat regelen en ondernemen.
anoniem_63efddeea6ec9 wijzigde dit bericht op 05-07-2017 20:07
Reden: Aanvulling
28.42% gewijzigd
Kromo19 schreef:
05-07-2017 19:36
Dat betekend dat je dus systeem op afspraak hebt gekregen en dat krijg je niet zomaar. Neem aan dat veilig thuis al betrokken is bij jullie ( wordt standaard hedaan bij huiselijk geweld)? Bel je contactpersoon op en vertel je verhaal.
Maak foto's en doe aangifte. Geweld mag nooit nooit nooit!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je inmiddels overleg hebt gehad met veilig thuis.

Feit dat er genoeg andere kinderen geslagen worden betekend niet dat het oké is. En oogje in het zeil houden is dan ook niet voldoende.

Gelukkig is het in Nederland gewoon bij de wet verboden. Als ouder heb je de verantwoordelijkheid om te handelen en je kind veilig te houden.
Hoe en in welke vorm jullie dat als ouders gaan doen is goed om af te stemmen met de professionals.

Deze keuze niet bij je kind neerleggen, het gaat niet om wat hij wil. Daarmee leg je verantwoordelijkheid en schuldgevoel bij hem neer.

Sterkte en ik hoop dat de juiste hulp wordt in geschakeld.
Wat een nare situatie voor jou en je zoon. Is hij verder wel in orde, geen gekneusde rib ofzo? Ik zou naar de huisarts gaan en je zoon laten vertellen wat er gebeurt is. En dan met de huisarts overleggen wat te doen. Sterkte en succes :hug:
turquasi schreef:
05-07-2017 19:05
Yooo, dat is einde oefening hoor... die vent kan geen papa spelen als hij zijn handen niet thuis kan houden.
dus stap maar naar de rechter
Dit dus. Aangifte doen en een wijziging van het ouderschapsplan aanvragen. Jij bent als moeder als eerste verantwoordelijk voor de veiligheid van je kind, dus jij kunt je kind nu niet meer alleen achterlaten bij deze man die hem al eens mishandeld heeft.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
05-07-2017 19:07
De klap kan een reflex zijn geweest, de rest niet en geloof mij maar dat wanneer jij je kind slaat uit reflex dat het je opvreet van schuldgevoel. Nu ik eraan terug denk wordt ik er nog naar van.

En TO is idd slachtoffer maar zoals ik begreep uit de tekst heeft ze nog wel " redelijk normaal" contact met haar ex dus aanname van mij dat ze hem dan kon aanleren om met de buien van zoon om te gaan.

Maar ook voor zoon zou ik hulp zoeken een 9 jarige die zo compleet kan doordraaien is niet echt normaal.
Ik hoef je niet op je woord te geloven, ik ben zelf ook moeder en ik heb zelf ook mijn zoon wel eens een klap teruggeven uit reflex. Ik weet wat dat met je doet. Echter geloof ik er geen drol van dat het überhaupt een klap was! Het was op zijn buik en als je daar een klap op geeft, dus met je platte hand, geloof ik echt niet dat daar een blauwe plek van ontstaat. Daarbij geeft TO aan dat het een stomp was, dus waarom bagataliseren naar een klap?

En tuurlijk heeft zoon hulp nodig, hij komt uit een gezin met huiselijk geweld, is daar zelf ook inmiddels slachtoffer van. Zal mij niet verbazen als daar zijn gedrag uit voortkomt.

Maar alle verontschuldigingen van vader ten spijt, hij is zwaar over de scheef gegaan en naar mijn mening horen daar zware consequenties aan te zitten ter bescherming van het kind.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Gadverdamme trouwens, wat een slappe hap reacties van sommige! "Maar papa heeft toch spijt!" Hij heeft verdorie ernstig geweld gepleegd tegen een kind, zijn kind! :@
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
ex heeft toch wel iets meer dan een tikje uitgedeeld....
Kijk dat ex een klapt geeft...(uit reflex) kan ik nog inkomen al keur ik het absoluut niet goed.

kind op bed gooien en stompen..zijn ook nog eens meerdere handelingen die je toch wel bewust moet uitvoeren. Zeker met zijn verleden. Ik zou als moeder in de hoogste boom gaan zitten............
Ik heb vandaag veilig thuis gebeld om advies te vragen. Zij geven aan dat het het beste is om vader de kans te geven zelf hulp te gaan zoeken. Als hij dit niet doet dan kan ik alsnog een melding maken. Vader hier ook al over gesproken en die vindt dat ik het te groot maak. Het viel allemaal best mee. Zo hard was het allemaal niet. Maar hij geeft wel toe dat hij hulp nodig heeft en gaat dit zelf zoeken zegt hij.

Dadelijk nog een afspraak bij de huisarts, om toch even wat zaken uit te sluiten. Klaagt nu ook erg van zijn hoofd.
Wauw.. heftig hoor. Dit vergeet niemand van jullie ooit meer. Alles is al gezegd zie ik. Sterkte. Ik zou er letterlijk misselijk van zijn.
Huisarts en veilig thuis bellen, foto maken van de blauwe plek. Melding doen bij de politie.

Heel, heel serieus nemen. Dit is niet 'een keer een klap' dit is iemand die bekend is met agressie en die zichzelf niet onder controle heeft. Dat hij zich rot voelt zegt niets, dat zegt hoogstens dat hij een geweten heeft, maar niets over of dit gaat herhalen. Veel mensen die een ander mishandelen voelen zich rot, maar ze blijven het doen.

Hij moet hulp zoeken voor zijn agressie zou mijn insteek zijn en anders zou ik alles op alles zetten om mijn kind te beschermen en niet nogmaals in zo'n situatie terecht te komen. Als dit een leraar was was je meteen van school gewisseld en bij een buurman had je aangifte gedaan en de man niet meer in de buurt van je zoon laten komen. Wat maakt dan dat je milder moet reageren omdat het een ouder is? Mag het dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Kromo19 schreef:
06-07-2017 10:10
Vader hier ook al over gesproken en die vindt dat ik het te groot maak. Het viel allemaal best mee. Zo hard was het allemaal niet. Maar hij geeft wel toe dat hij hulp nodig heeft en gaat dit zelf zoeken zegt hij.
Je ex is je aan het manipuleren door alles te bagatelliseren. Laat je niet inpakken door zogenaamde mooie beloftes en inzichten.
Hij-zat-fout. En door zijn agressieverleden is het wachten tot een volgende keer als jullie zoon een keer vervelend of pubergedrag vertoond. Ik zou jullie zoon voorlopig ook niet alleen met ex laten. Het kind zal continu op zijn tenen moeten lopen voor zijn gevoel. Dat is niet goed. Ex moet eerst maar bewijzen dat hij baat heeft bij de hulp.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Kromo19

Dadelijk nog een afspraak bij de huisarts, om toch even wat zaken uit te sluiten. Klaagt nu ook erg van zijn hoofd.
[/quote]

Mocht hij toch iets van een hersenschudding hebben weer melden bij veilig thuis.
Dan is het wel iets serieuzer dan als zij het nu nemen.
SweetFirefly schreef:
06-07-2017 10:24
Je ex is je aan het manipuleren door alles te bagatelliseren. Laat je niet inpakken door zogenaamde mooie beloftes en inzichten.
Hij-zat-fout. En door zijn agressieverleden is het wachten tot een volgende keer als jullie zoon een keer vervelend of pubergedrag vertoond. Ik zou jullie zoon voorlopig ook niet alleen met ex laten. Het kind zal continu op zijn tenen moeten lopen voor zijn gevoel. Dat is niet goed. Ex moet eerst maar bewijzen dat hij baat heeft bij de hulp.
Ex bagatelliseert altijd alles wat dat betreft. Het huiselijk geweld tegen mij, daar deed ik net zo goed aan mee volgens hem. Ja, ik heb hem een trap gegeven met mijn blote voet omdat ik hem van me af wilde duwen. En ja, ik heb, nadat hij kind van me af had gepakt die ik in veiligheid wilde brengen bij de buren, kind van hem afgepakt in een worsteling. Dat ons jongste kind toen net 10 dagen oud was, dat klopt niet. En zo erg was het allemaal niet. En nee hij heeft die tafel niet kapot getrapt, waren alleen wat schroefjes krom etc etc. En zo is het met alles.

Ik hoop dat hij nu in ieder geval inziet dat hij wel een probleem heeft.

Even nog over aangifte doen bij de politie. Dat wil ik kind nu niet aan doen. Lijkt me heel heftig om aangifte te doen tegen je vader op die leeftijd. Eerst dit eens proberen en als dat niet lukt dan komt er een onderzoek vanuit veilig thuis.
Net bij de huisarts geweest. Heeft het hele verhaal opgeschreven in het dossier van zoon. Lichamelijk even nagekeken. Hoofd was gevoelig maar niks te zien. Ribben was een duidelijke plek en ook achter op zijn rug heeft hij een blauwe plek. Foto's van gemaakt. Verder gaat het wel goed met zoon. Heeft vanochtend wel tegen de meester gezegd dat hij het spannend vond als papa hem komt ophalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven