Ex wil geen contact met kinderen

dinsdag 13 augustus 2019 om 20:02
Lieve allemaal,
Ik post hier voor het eerst. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar een stukje (h)erkenning en jullie mening.
Mijn ex en ik zijn sinds een half jaar uit elkaar, na een relatie van 6 jaar. Samen hebben wij twee lieve dochters van 2 en 4 jaar.
Onze breuk loopt alles behalve soepel. We kwamen er niet uit rondom de alimentatie, waardoor we beiden naar een advocaat zijn gestapt. Ik merk dat dit onze (vriendschaps?)relatie zeker niet goed heeft gedaan.
Sinds onze breuk heeft mijn ex onze dochters slechts 2 keer gezien. Dit was vrij kort nadat we uit elkaar zijn gegaan.
Inmiddels heeft mijn ex onze dochters al ruim 3 of 4 maanden niet gezien. Soms geeft hij aan dat hij geen behoefte meer te hebben aan contact. De volgende dag krijg ik dan alleen weer een bericht met de vraag of hij de meiden weer kan zien.
Tot een afspraak of ontmoeting is het alleen al ruim 3 maanden niet meer gekomen. Dat komt doordat hij ofwel aangeeft geen contact te willen, of hij vraagt 1 uur van te voren of hij onze dochters kan zien. Vaak lukt het mij dan niet om dat te regelen, omdat ik in het weekend vaak al plannen met ze heb.
Ik merk dat mijn ex nog erg uit emotie reageert. Hij stuurt veel kwetsende dingen naar mij. Zo heeft hij mij gevraagd of de kinderen eigenlijk wel van hem zijn. Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geld van hem wil hebben (kinderalimentatie) en of ik het niet zonder zijn geld kan redden.
Onze oudste dochter is 4 jaar, en ik merk dat zij soms behoorlijk wat vragen heeft. Zo vraagt zij weleens waarom papa niet meer thuiskomt en waarom mama niet meer verliefd is op papa. Ook geeft ze aan dat ze papa heel erg mist.
Op dit soort momenten breekt echt mijn hart, en weet ik niet wat ik tegen haar moet of kan zeggen.
Mijn ex heeft mij inmiddels (sinds een week) geblokkeerd, dus appen/bellen/sms-en is niet meer mogelijk. Ook de tijdelijke (tot de definitieve uitspraak van de rechter) alimentatieregeling komt hij niet meer na.
In het verleden is er sprake geweest van Huiselijk Geweld, en tijdens onze breuk ben ik ook door mijn ex bedreigt (telefonisch). Hierdoor wil ik niet dat de kinderen alleen met hem zijn. Als alternatief heb ik daarom aangeboden om de kinderen naar de vader van mijn ex te brengen, zodat hij ze daar kan zien. Ikzelf zou dan even weggaan, zodat wij niet met elkaar in 1 ruimte hoeven te zijn. Mijn ex heeft aangegeven dat dit voor hem geen optie is. Hij heeft mij niet verteld waarom dit voor hem geen optie is.
Momenteel ben ik ten einde raad. Mijn dochters, en dan vooral mijn oudste dochter, stelt voortdurend vragen. Ik weet gewoon niet meer wat ik haar kan antwoorden. Ook vraag ik mezelf voortdurend af of ik wel juist handel, of dat ik voornamelijk vanuit emotie reageer. Begrijp me niet verkeerd, ik kan via whatsapp ook echt heel boos op hem worden. Voornamelijk vanuit onmacht.
Ik zou het heel fijn vinden om meningen van buitenaf te horen. Wat kan ik het beste doen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters er zo min mogelijk last van (gaan) krijgen?
Dank jullie wel voor het lezen van mijn (lange) bericht
Ik post hier voor het eerst. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar een stukje (h)erkenning en jullie mening.
Mijn ex en ik zijn sinds een half jaar uit elkaar, na een relatie van 6 jaar. Samen hebben wij twee lieve dochters van 2 en 4 jaar.
Onze breuk loopt alles behalve soepel. We kwamen er niet uit rondom de alimentatie, waardoor we beiden naar een advocaat zijn gestapt. Ik merk dat dit onze (vriendschaps?)relatie zeker niet goed heeft gedaan.
Sinds onze breuk heeft mijn ex onze dochters slechts 2 keer gezien. Dit was vrij kort nadat we uit elkaar zijn gegaan.
Inmiddels heeft mijn ex onze dochters al ruim 3 of 4 maanden niet gezien. Soms geeft hij aan dat hij geen behoefte meer te hebben aan contact. De volgende dag krijg ik dan alleen weer een bericht met de vraag of hij de meiden weer kan zien.
Tot een afspraak of ontmoeting is het alleen al ruim 3 maanden niet meer gekomen. Dat komt doordat hij ofwel aangeeft geen contact te willen, of hij vraagt 1 uur van te voren of hij onze dochters kan zien. Vaak lukt het mij dan niet om dat te regelen, omdat ik in het weekend vaak al plannen met ze heb.
Ik merk dat mijn ex nog erg uit emotie reageert. Hij stuurt veel kwetsende dingen naar mij. Zo heeft hij mij gevraagd of de kinderen eigenlijk wel van hem zijn. Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geld van hem wil hebben (kinderalimentatie) en of ik het niet zonder zijn geld kan redden.
Onze oudste dochter is 4 jaar, en ik merk dat zij soms behoorlijk wat vragen heeft. Zo vraagt zij weleens waarom papa niet meer thuiskomt en waarom mama niet meer verliefd is op papa. Ook geeft ze aan dat ze papa heel erg mist.
Op dit soort momenten breekt echt mijn hart, en weet ik niet wat ik tegen haar moet of kan zeggen.
Mijn ex heeft mij inmiddels (sinds een week) geblokkeerd, dus appen/bellen/sms-en is niet meer mogelijk. Ook de tijdelijke (tot de definitieve uitspraak van de rechter) alimentatieregeling komt hij niet meer na.
In het verleden is er sprake geweest van Huiselijk Geweld, en tijdens onze breuk ben ik ook door mijn ex bedreigt (telefonisch). Hierdoor wil ik niet dat de kinderen alleen met hem zijn. Als alternatief heb ik daarom aangeboden om de kinderen naar de vader van mijn ex te brengen, zodat hij ze daar kan zien. Ikzelf zou dan even weggaan, zodat wij niet met elkaar in 1 ruimte hoeven te zijn. Mijn ex heeft aangegeven dat dit voor hem geen optie is. Hij heeft mij niet verteld waarom dit voor hem geen optie is.
Momenteel ben ik ten einde raad. Mijn dochters, en dan vooral mijn oudste dochter, stelt voortdurend vragen. Ik weet gewoon niet meer wat ik haar kan antwoorden. Ook vraag ik mezelf voortdurend af of ik wel juist handel, of dat ik voornamelijk vanuit emotie reageer. Begrijp me niet verkeerd, ik kan via whatsapp ook echt heel boos op hem worden. Voornamelijk vanuit onmacht.
Ik zou het heel fijn vinden om meningen van buitenaf te horen. Wat kan ik het beste doen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters er zo min mogelijk last van (gaan) krijgen?
Dank jullie wel voor het lezen van mijn (lange) bericht

woensdag 14 augustus 2019 om 01:49
TO mijn advies op basis van jouw topic zou zijn: maak een afspraak bij een mediator en kom samen tot een omgangsregeling waaraan jullie je allebei houden! Geen onduidelijkheden meer voor alle partijen en vooral duidelijkheid voor de kinderen!
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan

woensdag 14 augustus 2019 om 06:42
Dit is mijn persoonlijke ervaring ook.sugarmiss schreef: ↑14-08-2019 00:04Liegen mag inderdaad niet. Maar omdat er niet aan waarheidbevinding wordt gedaan komt de partij die de sympathie heeft van de rechter /jeugdzorg daar wel mee weg.
Van dichtbij gezien in mijn familie.
De ene partij had ook lang het woord gekregen in de rechtszaal waar wel degelijk allerlei mailtjes ter sprake kwamen. Bij de andere partij was het toen we lopen al uit dus hou het kort.
Er werd geen gelegenheid gegeven om in te gaan in wat de liegende partij had gezegd.
Ik dacht altijd dat rechters de waarheid boven water probeerden te krijgen. Maar heb toch een flink stuk vertrouwen daarin verloren sinds ik een behoorlijk aantal mensen met een vechtscheiding ken.

woensdag 14 augustus 2019 om 06:51
Mediator vind ik echt zo een overgewaardeerd beroep. Als je vriendin belt joh ben je thuis, ben zo in de buurt kan ik even langskomen om de meiden te zien zeggen 9/10 mensen ja is goed. Als vaders het doen moet het in beton gegoten volgens een strak schema...
Mijn ex mag dag en nacht bellen en als het enigszins kan regel ik dat hij de kinderen kan zien. Het is al afschuwelijk dat je ze minder dan altijd ziet. Doe niet zo moeilijk! Als je graag tijd voor jezelf wil en wilt stappen regel een oppas als je ex geen vaste regeling kan of wil. De waarde van vaste afspraken word ook zwaar overschat. Kinderen willen graag zo vaak mogelijk vader en moeder zien.
Ik zou trouwens ook echt niet mijn kinderen gaan bezoeken bij opa. Maar ik zou ook geen maanden wachten. Ik geloof niet dat ik mijn zelfbeheersing maanden zou kunnen inhouden. Mijn ex trouwens ook niet...
Mama doet geloof niet meer mee. Wat ik ergens wel snap, de reacties zijn hard. Er is alleen geen goede reden om je kinderen een ouder te ontzeggen. Als hij echt gevaarlijk was had dit topic echt heel anders begonnen...
woensdag 14 augustus 2019 om 06:59
Ja natuurlijk.
De TO wil niet samen met haar aanstaande ex in één ruimte zijn, dat lijkthet (grootste) probleem te zijn; het wisselmoment.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

woensdag 14 augustus 2019 om 07:34
Maar dat kan ik mij best voorstellen. Heb dat zelf nooit gehad maar hoor dat meer in mijn omgeving. Goede manieren zijn dan via kinderdagverblijf of familie. De een brengt ze daarheen en de ander kan ze daar ophalen. Als het heel even gaat gewoon aan de deur. Afspreken dat er hoi word gezegd en gelijk weg.
Mijn ex zit elke dag aan mn ontbijttafel. Ik zit er ook niet altijd op te wachten maar de kinderen vinden dat geweldig. Ach nog maar een paar jaar. Ik zeg niet dat to dat moet doen, maar om maar even de andere kant te laten zien. Toen mijn ex een nieuwe vlam had en daarmee erg vervelend was vond ik het ook niet makkelijk. Ik had best wel zin om zijn ogen uit te drukken met dat rare gedoe. Maar dat doe je niet. De pleuris breekt soms uit (buiten beeld van kinderen!) en vermannen maar...
Gescheiden zijn is best lastig soms. Het is jammer dat zoveel (met name) vrouwen zo erin staan. Zelf niet doorhebben soms hoe ze zichzelf boven de kinderen zetten. Tijd voor zichzelf verwarren met het beste voor het kind. De vaders die geen vaste regeling willen waren vaak in de relatie ook erg makkelijk. Ze veranderen niet door een scheiding. Dat is naar maar je doet er zo weinig aan. Wees de wijste. Hoe zuur soms ook.

woensdag 14 augustus 2019 om 07:49
Ik schrik van de reacties.
Ik wil even 1 ding ophelderen. Mijn ex mocht in het begin altijd de kinderen zien of een weekend meenemen. Graag zelfs!
Hij heeft aangegeven de kinderen alleen bij mij thuis te willen zien. Dat mocht van mij, alleen heeft hij toen mijn huis compleet vernielt en heeft hij een aantal belangrijke papieren van mij meegenomen. Daarom wil ik niet meer dat hij bij mij thuis komt. Dat is nu dus een probleem, omdat hij geen andere locatie wil.
Daarnaast dreigt hij de kinderen mee te nemen naar het buitenland als hij alleen met ze is. Hij zegt dat ik ze dan nooit meer zie. Dat is de reden dat ik zijn vader (dus de vader van mijn ex) bij de omgang wil betrekken.
Verder lees ik dat jullie vallen over de plannen die ik al heb, als hij mij een berichtje stuurt. Begrijp me hierin niet verkeerd, ik wil echt wel mijn planning omgooien! Alleen als ik bijvoorbeeld op een verjaardag ben, of ik ben een dagje in een pretpark, dan lukt het me niet om binnen een uur de kinderen bij hem te krijgen.
Ik wil even 1 ding ophelderen. Mijn ex mocht in het begin altijd de kinderen zien of een weekend meenemen. Graag zelfs!
Hij heeft aangegeven de kinderen alleen bij mij thuis te willen zien. Dat mocht van mij, alleen heeft hij toen mijn huis compleet vernielt en heeft hij een aantal belangrijke papieren van mij meegenomen. Daarom wil ik niet meer dat hij bij mij thuis komt. Dat is nu dus een probleem, omdat hij geen andere locatie wil.
Daarnaast dreigt hij de kinderen mee te nemen naar het buitenland als hij alleen met ze is. Hij zegt dat ik ze dan nooit meer zie. Dat is de reden dat ik zijn vader (dus de vader van mijn ex) bij de omgang wil betrekken.
Verder lees ik dat jullie vallen over de plannen die ik al heb, als hij mij een berichtje stuurt. Begrijp me hierin niet verkeerd, ik wil echt wel mijn planning omgooien! Alleen als ik bijvoorbeeld op een verjaardag ben, of ik ben een dagje in een pretpark, dan lukt het me niet om binnen een uur de kinderen bij hem te krijgen.
woensdag 14 augustus 2019 om 07:52
Wat staat er op papier? welk ouderschapsplan? welke afspraken etc??Meisjesmama2 schreef: ↑14-08-2019 07:49Ik schrik van de reacties.

woensdag 14 augustus 2019 om 07:59
Er staat niks op papier (we zijn niet getrouwd geweest). We hebben samen een plan gemaakt, maar dit wilde hij uiteindelijk niet tekenen, omdat hij geen kinderalimentatie wil betalen (en dat is een onderdeel van het ouderschapsplan).

woensdag 14 augustus 2019 om 08:03
ga het alsjeblieft goed en officieel regelenMeisjesmama2 schreef: ↑14-08-2019 07:59Er staat niks op papier (we zijn niet getrouwd geweest). We hebben samen een plan gemaakt, maar dit wilde hij uiteindelijk niet tekenen, omdat hij geen kinderalimentatie wil betalen (en dat is een onderdeel van het ouderschapsplan).

woensdag 14 augustus 2019 om 08:11
woensdag 14 augustus 2019 om 08:22
Ik denk ook dat je je eisen duidelijk op papier moet hebben en als hij alimentatieplicht heeft dan kun je via het lbio dat geld met terugwerkende kracht op hem verhalen, wat hij doet kan echt niet.
Heeft ie een andere nationaliteit? hij dreigt de kinderen mee te nemen naar het buitenland zeg je, is dat een reëel gevaar dat moet je goed bespreken bij de rechter dan.
Dat je dochter veel vragen stelt is heel sneu maar niet ongewoon in een scheiding, je hebt daar zelf ook de hand in hoe luchtig of zwaar je zo'n gesprek houdt, zeg gewoon dat jullie allebei van ze houden en verzin een smoes voor zijn vele afwezig zijn, druk, veel werken en laat niet merken ondanks je boosheid dat het een lul is.
Heeft ie een andere nationaliteit? hij dreigt de kinderen mee te nemen naar het buitenland zeg je, is dat een reëel gevaar dat moet je goed bespreken bij de rechter dan.
Dat je dochter veel vragen stelt is heel sneu maar niet ongewoon in een scheiding, je hebt daar zelf ook de hand in hoe luchtig of zwaar je zo'n gesprek houdt, zeg gewoon dat jullie allebei van ze houden en verzin een smoes voor zijn vele afwezig zijn, druk, veel werken en laat niet merken ondanks je boosheid dat het een lul is.
woensdag 14 augustus 2019 om 08:29
Meisjesmama, wat een onmogelijke situatie zit je. Helaas herken ik er delen uit.
Een paar tips
Kan je een structurele afspraak maken? Bijvoorbeeld om het weekend een zaterdag bij zijn vader en de woensdagmiddag? Dan heeft hij kans en kan je hem daar naar verwijzen als hij opeens op komt dagen.
Kijk wel uit wat je voorstelt, grote kans dat hij dit bij de rechter om gaat zetten naar definitief. Ieder weekend lijkt me dan geen optie, terwijl de rechter daar soms helemaal geen boodschap aan heeft en het gewoon goedkeurt, omdat deze omgang nu eenmaal al in gebruik is.
Hou je contact zakelijk, stop met bellen en misschien ook met whats app, alleen emotieloze e-mails.
Heeft je dochtertje wat meegekregen van huiselijk geweld? Is er bewijs? Zo niet, dan heb je grote kans de rechter gaat bepalen dat dochter gewoon naar vader gaat en jij in therapie kan voor je eigen zorgen.
Wat betreft ontvoering, is de hoofdverblijfplaats officieel vastgesteld? Je zou eens kunnen bellen met het centrum internationale kinderontvoering. Zij zijn heel hulpvaardig en zorgvuldig is mijn ervaring.
Verder veel sterkte
Een paar tips
Kan je een structurele afspraak maken? Bijvoorbeeld om het weekend een zaterdag bij zijn vader en de woensdagmiddag? Dan heeft hij kans en kan je hem daar naar verwijzen als hij opeens op komt dagen.
Kijk wel uit wat je voorstelt, grote kans dat hij dit bij de rechter om gaat zetten naar definitief. Ieder weekend lijkt me dan geen optie, terwijl de rechter daar soms helemaal geen boodschap aan heeft en het gewoon goedkeurt, omdat deze omgang nu eenmaal al in gebruik is.
Hou je contact zakelijk, stop met bellen en misschien ook met whats app, alleen emotieloze e-mails.
Heeft je dochtertje wat meegekregen van huiselijk geweld? Is er bewijs? Zo niet, dan heb je grote kans de rechter gaat bepalen dat dochter gewoon naar vader gaat en jij in therapie kan voor je eigen zorgen.
Wat betreft ontvoering, is de hoofdverblijfplaats officieel vastgesteld? Je zou eens kunnen bellen met het centrum internationale kinderontvoering. Zij zijn heel hulpvaardig en zorgvuldig is mijn ervaring.
Verder veel sterkte
appeltaartmetrozijn wijzigde dit bericht op 14-08-2019 08:33
Reden: Iets vergeten.
Reden: Iets vergeten.
2.16% gewijzigd

woensdag 14 augustus 2019 om 08:32
Is dat zo? Ik vraag mezelf dat namelijk best weleens af. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik het anders kan doen.Marigold1986 schreef: ↑13-08-2019 22:35Ik kan me inderdaad enigszins voorstellen dat samenwerken met TO zélf, ook niet als fijn beschouwt wordt...

woensdag 14 augustus 2019 om 08:39
Dankjewel voor je reactie, en wat naar dat je er delen uit herkent.Appeltaartmetrozijn schreef: ↑14-08-2019 08:29Meisjesmama, wat een onmogelijke situatie zit je. Helaas herken ik er delen uit.
Een paar tips
Verder veel sterkte
Dat van die e-mails vind ik wel een goed idee. Misschien dat er dan wat minder vanuit emotie wordt gereageerd.
Van het huiselijk geweld is bewijs (van het destijdse huisverbod), dus dat zal ik zeker meenemen.
Ik weet niet zeker in hoeverre ik geloof dat hij ze daadwerkelijk meeneemt naar het buitenland. Mijn gevoel zegt eerder dat hij erg boos is, en mij op die manier wil ‘pakken’. Maar het maakt de situatie er niet gemakkelijker op.
Het centrum internationale kinderontvoering ken ik niet, maar ik ga me er zeker in verdiepen! Dankjewel

woensdag 14 augustus 2019 om 18:43
Hai Meisjesmama,Meisjesmama2 schreef: ↑14-08-2019 08:32Is dat zo? Ik vraag mezelf dat namelijk best weleens af. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik het anders kan doen.
Ik bedoel je niet per se van de ergste dingen te beschuldigen, maar bedoel vooral te zeggen dat de samenwerking tussen jou en je ex ontzettend stroef verloopt en dat ik wél geloof dat ieder zijn bijdrage daar in heeft.
Hij heeft zo te lezen hele nare trekjes omtrent het maken van afspraken mbt het zien van de kinderen. Daar tegenover staat ook dat er weinig keus voor hem lijkt mbt een normale omgangsregeling...
Dit is hoe ik het nu lees. Ik ken niet het hele verhaal en jullie volledige achtergrond. Weet alleen dat jullie op deze manier geen stap verder komen, terwijl dit wel zou moeten. Omwille van jullie kinderen...
woensdag 14 augustus 2019 om 19:12
Het is ook slechts een stuk papier (wetgeving) in dit land dat het zorgen voor je eigen kinderen in een ander land dan Nederland kinderontvoering noemt. Get a grip; het zijn ook zijn kinderen.
Jij bent niet het slachtoffer hier, TO. Jullie kinderen zijn het slachtoffer.
Ik kan je alleen maar adviseren respect te hebben voor de man voor wie jij je benen opende. Je was er zelf bij. Leuker kan ik het niet maken.
Ik kan je alleen maar adviseren respect te hebben voor de man voor wie jij je benen opende. Je was er zelf bij. Leuker kan ik het niet maken.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

woensdag 14 augustus 2019 om 19:13
Ken je hem of haar? Je weet het niet he.
Ik zeg niet dat het wel of niet zo is. Ex van man heeft mij en man ook van de meest bizarre dingen beschuldigd tot en met aangiftes toe wat niet klopte (kwam de politie ook wel weer achter). Maar het kan wel. We moeten het doen met de info die ze geeft. Als ze liegt krijgt ze dus adviezen op een niet bestaande situatie. Voor haar niet nuttig maar wellicht voor een ander wel.

woensdag 14 augustus 2019 om 19:19
Ga je lekker Vanzai?Vanzai schreef: ↑14-08-2019 19:12Het is ook slechts een stuk papier (wetgeving) in dit land dat het zorgen voor je eigen kinderen in een ander land dan Nederland kinderontvoering noemt. Get a grip; het zijn ook zijn kinderen.
Zitten er wat eigen frustraties dwars?
Alsjeblieft zeg.