Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
woensdag 28 mei 2025 om 22:24
Dat snap ik wel, ideaal is het niet, maar ik denk dat kinderen mentaal ook flexibeler zijn dan wij soms denken. Het is uiteraard een probleem als kinderen voelen dat ze onbelangrijk zijn voor een ouder, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn als een vader (dit is mijn eigen jeugdervaring) voor zijn werk 4 weken naar Afrika gaat. Dat gaf mij nooit het gevoel dat ik er niet genoeg toe deed, het was gewoon de realiteit en als hij na die 4 weken weer thuiskwam met een cadeautje was ik hartstikke blij dat hij er weer was. Mijn ouders waren (toen) overigens niet gescheiden. Als hij op vakantie was gegaan, bijvoorbeeld samen met mijn moeder of met iemand anders, had ik dat ook voor kennisgeving aangenomen. Ik wist dat ik belangrijk voor mijn ouders was, dat stond los van hun eigen vakanties of werkreizen of hun tijdelijke afwezigheid om welke reden dan ook.NL71 schreef: ↑28-05-2025 21:58Ik heb het nooit een probleem gevonden de kinderen extra te hebben,
De eerste drie jaar zijn ze volledig bij mij geweest. Wat ik wel een probleem voor de kinderen vond is dat hun vader wel vaak op vakantie ging met nieuwe vriendin en dus vrijwel nooit wat deed of slechts een paar dagen in de zomer met kids weg ging want geen vakantiedagen / budget meer. Kids voelden zich hierdoor geen prioriteit
Ik denk dus dat jouw idee dat de kinderen zich ‘geen prioriteit voelen’ misschien meer jouw gevoel of angst is en dat kinderen veel relaxter daarin zijn: oh, papa of mama is een paar weken weg (voor werk of vakantie, wat maakt het uit?) dus die zien we over 3 weken weer. Het gevoel om belangrijk te zijn en om ertoe te doen, halen kinderen volgens mij uit andere dingen: aandacht, betrokkenheid en liefde op alle dagen, dan maken die paar weken vakantie echt niet uit.
woensdag 28 mei 2025 om 23:00
Dit gevoel deel ik dus totaal niet.Claire45 schreef: ↑28-05-2025 22:24
Ik denk dus dat jouw idee dat de kinderen zich ‘geen prioriteit voelen’ misschien meer jouw gevoel of angst is en dat kinderen veel relaxter daarin zijn: oh, papa of mama is een paar weken weg (voor werk of vakantie, wat maakt het uit?) dus die zien we over 3 weken weer. Het gevoel om belangrijk te zijn en om ertoe te doen, halen kinderen volgens mij uit andere dingen: aandacht, betrokkenheid en liefde op alle dagen, dan maken die paar weken vakantie echt niet uit.
Dat mijn vader altijd zonder mij op vakantie ging met zijn andere gezin was wel degelijk schadelijk.
En als er genoeg momenten tegenover staan met een betrokken liefdevolle vader, zal dat vast beter zijn, maar meestal komt het gedrag niet uit de lucht vallen.
Het is niet 1 vakantie, maar verder volop liefde en aandacht.
Het is een continu gevoel van teveel en een last zijn en een ouder die dan bovenop alles ook nog liever zonder jou op vakantie gaat.
Dat kun je misschien niet voorstellen als je in een gelukkig gezin bent opgegroeid, maar is wel de realiteit voor veel kinderen.
donderdag 29 mei 2025 om 01:20
donderdag 29 mei 2025 om 04:10
Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat je je eigen kinderen geen 3 weken in huis wil. Het zijn je EIGEN kinderen. Dan zie je je vriend maar die paar weken wat minder.
En misschien kan je ex dan de kinderen erna desnoods iets langer nemen zodat jij en je vriend samen weg kunnen.
Maar echt.. er geen 3 weken voor je eigen kinderen er willen zijn? Onbegrijpelijk..
En misschien kan je ex dan de kinderen erna desnoods iets langer nemen zodat jij en je vriend samen weg kunnen.
Maar echt.. er geen 3 weken voor je eigen kinderen er willen zijn? Onbegrijpelijk..
donderdag 29 mei 2025 om 07:48
donderdag 29 mei 2025 om 08:05
Precies: hij wil ze niet.quasi-onschuldig schreef: ↑29-05-2025 07:48Ze wil haar kinderen wel, maar de hele tijd het enige aanspreekpunt zijn is gewoon zwaar.
Hij wil zijn kinderen die drie weken niet. Daar begon dit verhaal mee. Zij geeft, terecht, aan dat dat best een tegenvaller is voor haar plannen.
Maar zij krijgt de kritiek.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 29 mei 2025 om 08:18
-Summer- schreef: ↑29-05-2025 04:10Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat je je eigen kinderen geen 3 weken in huis wil. Het zijn je EIGEN kinderen. Dan zie je je vriend maar die paar weken wat minder.
Toch heb ik vaak genoeg gehoord dat het echt pittig is als de partner twee of drie weken weg is en iemand alleen voor de kinderen moet zorgen.
Heb jij dat wel eens gedaan Summer, drie weken zonder partner in je eentje verantwoordelijk zijn voor je kinderen?
Coffee is never my cup of tea
donderdag 29 mei 2025 om 08:38
Van een vrouw wordt meer verwacht met betrekking tot de zorg voor de kinderen dan van de man, zelfs op dit forum.quasi-onschuldig schreef: ↑29-05-2025 07:48Ze wil haar kinderen wel, maar de hele tijd het enige aanspreekpunt zijn is gewoon zwaar.
Hij wil zijn kinderen die drie weken niet. Daar begon dit verhaal mee. Zij geeft, terecht, aan dat dat best een tegenvaller is voor haar plannen.
Geen motto
donderdag 29 mei 2025 om 08:41
Dat is zeker waar!
Maar 3 weken met een 13 en 11 jarige lijkt mij zonder kennis van deze kinderen nou niet iets waar ik mij hand voor om zou draaien. Die kunnen toch redelijk zichzelf doen? Zeker de 13-jarige die zit op de middelbare school. Die kan toch ook 1 of 2 keer koken per week?
donderdag 29 mei 2025 om 09:06
Snap ik maar de kids van TO zitten eind basisschool begin middelbare. Die gaan neem ik aan zelf van en naar school? Dus ik snap het probleem bij haar niet zo.Alweernieuw1234 schreef: ↑28-05-2025 22:12Dat is nogal afhankelijk van het werk dat to doet en vooral de afstand.
Ik heb anderhalf uur reistijd enkele reis. Dus kids naar school brengen en dan naar kantoor, en weer voor het avondeten thuis zijn is best een korte werkdag.
Daarom dat ik dit ook maar 1x doe in de week dat mijn kids bij mij zijn.
Zoals ik eerder al zei; je richt als co-ouder je hele leven in rondom die regeling. En dat moet jij dan aanpassen omdat de andere ouder op vakantie wil zonder de kinderen.
donderdag 29 mei 2025 om 09:13
HIJ wil de kinderen niet drie weken om met zijn vriendin op vakantie te gaan. ZIJ krijgt de kritiek omdat ze dat pittig vindt en haar vriend niet kan zien. Typisch weer. Vrouwen moeten alleen maar geven en niet voor zichzelf zorgen.
Ik ben met de vader van mijn kinderen dus kan niet goed oordelen. Maar als die drie hele weken weg gaat met een vriend moet ik ook slikken hoor. Zeker als het andersom niet zou kunnen. Want dat lees ik. TO krijgt weinig flexibiliteit terug en moet alleen maar geven. Ik zou daar dus goede afspraken over maken TO. Dat het kan maar dat je ook flexibiliteit verwacht als dat nodig is. Anders blijf je tegen eenzijdig investeren aanlopen. En dat is nu juist niet het idee van co ouderschap. Want daar is vaak alles gebaseerd op het samen doen, ook geen sprake van alimentatie. Als dat toch nog de verdeling scheef is dan klopt dat niet. Of plan zelf alvast een week. Ook jij mag in jezelf investeren, wat men hier ook zegt. Overigens geloof ik er niets van dat iedereen hier dit zou relaxed zou oppakken. Van wat ik in mijn omgeving zie worden veel vrouwen al chagrijnig als hun man een lang weekend met vrienden weggaat.
Ik ben met de vader van mijn kinderen dus kan niet goed oordelen. Maar als die drie hele weken weg gaat met een vriend moet ik ook slikken hoor. Zeker als het andersom niet zou kunnen. Want dat lees ik. TO krijgt weinig flexibiliteit terug en moet alleen maar geven. Ik zou daar dus goede afspraken over maken TO. Dat het kan maar dat je ook flexibiliteit verwacht als dat nodig is. Anders blijf je tegen eenzijdig investeren aanlopen. En dat is nu juist niet het idee van co ouderschap. Want daar is vaak alles gebaseerd op het samen doen, ook geen sprake van alimentatie. Als dat toch nog de verdeling scheef is dan klopt dat niet. Of plan zelf alvast een week. Ook jij mag in jezelf investeren, wat men hier ook zegt. Overigens geloof ik er niets van dat iedereen hier dit zou relaxed zou oppakken. Van wat ik in mijn omgeving zie worden veel vrouwen al chagrijnig als hun man een lang weekend met vrienden weggaat.
donderdag 29 mei 2025 om 09:14
Ik snap het wel, dat je wel even moet slikken, want het betekent 3 weken lang 'aan staan'. Alles bedenken en plannen, en ook het meeste uitvoeren. Natuurlijk kun je kinderen vragen om te helpen, maar uit zichzelf doen ze het niet, dus moet je het vragen en dan hopen dat ze gewoon meewerken en de kont niet tegen de krib gooien.
Mensen die niet snappen dat het 'de hele tijd aan staan' voor andere mensen soms pittig kan zijn hebben mijns inziens weinig inlevingsvermogen.
En nee, dat heeft niks te maken met liefde voor de kinderen of er niet voor ze willen zijn.
Mensen die niet snappen dat het 'de hele tijd aan staan' voor andere mensen soms pittig kan zijn hebben mijns inziens weinig inlevingsvermogen.
En nee, dat heeft niks te maken met liefde voor de kinderen of er niet voor ze willen zijn.
donderdag 29 mei 2025 om 09:14
Inderdaadquasi-onschuldig schreef: ↑29-05-2025 07:48Ze wil haar kinderen wel, maar de hele tijd het enige aanspreekpunt zijn is gewoon zwaar.
Als zij hier was komen melden dat ze 3 weken op vakantie wilde zonder de kinderen dan was het forum te klein geweest.
donderdag 29 mei 2025 om 09:20
Ik doe het al een paar jaar volledig alleen. Ja dat is wel s zwaar maar kom op 3 weken zijn zo voorbij. Er zijn zelfs mensen in mijn omgeving die het helaas zelfs hetzelfde vinden als wanneer je met z'n 2en bent. Dat vind ik niet leuk. Maar 3 weken snap ik echt niet. En in de zomervakantie doet ze het ook 3 weken alleen.Marianneke schreef: ↑29-05-2025 08:18Toch heb ik vaak genoeg gehoord dat het echt pittig is als de partner twee of drie weken weg is en iemand alleen voor de kinderen moet zorgen.
Heb jij dat wel eens gedaan Summer, drie weken zonder partner in je eentje verantwoordelijk zijn voor je kinderen?
En de partner wil zijn kinderen wel hij gaat alleen een keer 3 weken weg met iemand anders. Dat wil niet zeggen dat hij ze niet wil.
Terug van weggeweest
donderdag 29 mei 2025 om 09:21
Goeiemorgen. Nogmaals, het is niet dat ik mijn kinderen geen 3 weken in huis wil. Wel ben ik zo eerlijk om aan te geven dat ik dat best pittig vind. Maar dat komt wel goed.
Het gaat mij er meer om dat ik moeite heb met het gemak van mijn ex. Mij afzagen aan de ene kant, en aan de andere kant beroep doen op elkaar iets gunnen. Terwijl ik de enige ben die flexibel is.
Maar toch bedankt, ik zie tips en inzichten waar ik iets mee kan. Ik denk voor alle rust dat de kinderen die 3 weken bij mij zijn. En ik wat dagen vast probeer te leggen dat de kinderen extra bij hem zijn als het mij uit komt.
Het gaat mij er meer om dat ik moeite heb met het gemak van mijn ex. Mij afzagen aan de ene kant, en aan de andere kant beroep doen op elkaar iets gunnen. Terwijl ik de enige ben die flexibel is.
Maar toch bedankt, ik zie tips en inzichten waar ik iets mee kan. Ik denk voor alle rust dat de kinderen die 3 weken bij mij zijn. En ik wat dagen vast probeer te leggen dat de kinderen extra bij hem zijn als het mij uit komt.
donderdag 29 mei 2025 om 09:26
Als zij het had gewild was dit forum te klein geweest hoor, ook al ontkent iedereen dit. Maar dit toont mooi de dubbele moraal aan voor moeders en vaders. Als een vader tegen de afspraken in drie weken weg wil met zijn nieuwe liefde wil hij ze heus nog wel aldus dit forum. Vindt een moeder dit slikken dan is ze ontaard en weet ik het. Bah.Ditishet25 schreef: ↑29-05-2025 09:20Ik doe het al een paar jaar volledig alleen. Ja dat is wel s zwaar maar kom op 3 weken zijn zo voorbij. Er zijn zelfs mensen in mijn omgeving die het helaas zelfs hetzelfde vinden als wanneer je met z'n 2en bent. Dat vind ik niet leuk. Maar 3 weken snap ik echt niet. En in de zomervakantie doet ze het ook 3 weken alleen.
En de partner wil zijn kinderen wel hij gaat alleen een keer 3 weken weg met iemand anders. Dat wil niet zeggen dat hij ze niet wil.
donderdag 29 mei 2025 om 09:34
Dat klopt dat dit forum vrij eenzijdig is. Op verschillende onderwerpen.frettie schreef: ↑29-05-2025 09:26Als zij het had gewild was dit forum te klein geweest hoor, ook al ontkent iedereen dit. Maar dit toont mooi de dubbele moraal aan voor moeders en vaders. Als een vader tegen de afspraken in drie weken weg wil met zijn nieuwe liefde wil hij ze heus nog wel aldus dit forum. Vindt een moeder dit slikken dan is ze ontaard en weet ik het. Bah.
Maar ik geef nu mijn mening en niet die van het forum. Als zij 3 weken weg wilde snap ik dat ook. Want nogmaals het is eenmalig 3 weken. Krijgt geen kind een trauma van.
Ik snap wel je punt dat hij het wel van jou verwacht maar andersom kan niks to. Dan zou ik dat wel als tegen voorstel geven. Prima die 3 weken maar daarna zijn ze .... bij jou. En over een jaar kent je vriend ze ws ook en kun je toch wat meer samen zijn alleen dan met de kinderen erbij.
Terug van weggeweest
donderdag 29 mei 2025 om 09:44
Ik snap niet waarom pa en zijn vriendin de kinderen niet gewoon drie weken meenemen op vakantie binnen de schoolvakanties.
Die kinderen vermaken zich wel als er een zwembad en andere kinderen in de buurt zijn.
Ook van mensen die nog wel bij elkaar zijn snap ik die behoefte niet om zonder kinderen op vakantie te willen gaan.
Die kinderen vermaken zich wel als er een zwembad en andere kinderen in de buurt zijn.
Ook van mensen die nog wel bij elkaar zijn snap ik die behoefte niet om zonder kinderen op vakantie te willen gaan.
donderdag 29 mei 2025 om 09:47
Dit is een vrouwenforumfrettie schreef: ↑29-05-2025 09:26Als zij het had gewild was dit forum te klein geweest hoor, ook al ontkent iedereen dit. Maar dit toont mooi de dubbele moraal aan voor moeders en vaders. Als een vader tegen de afspraken in drie weken weg wil met zijn nieuwe liefde wil hij ze heus nog wel aldus dit forum. Vindt een moeder dit slikken dan is ze ontaard en weet ik het. Bah.

donderdag 29 mei 2025 om 09:53
mwah, 3 weken misschien niet maar mijn man en ik gaan elk jaar wel een weekend met zn 2en weg.Nogevendit schreef: ↑29-05-2025 09:44
En als ze de leeftijd hebben dat ze niet meer mee willen lijkt het mij ook lekker om met zn 2en op vakantie te gaan.
Of stel dat je gescheiden bent, dat je in de weken dat ze met hun vader op vakantie zijn dat je dan zelf ook een weekje weg boekt.
Neemt niet weg dat als ze nog jong zijn, en het gaat om minimaal 2 weken, ik ze altijd mee zou nemen. Ook met een nieuwe partner.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
donderdag 29 mei 2025 om 09:59
Mijn kinderen hebben altijd bij mijn gezin gehoord, dus waar ik ze mee naartoe kon nemen nam ik ze mee naartoe. (En zeker als het voor meer dan 2 dagen was)VGM1980 schreef: ↑29-05-2025 09:53mwah, 3 weken misschien niet maar mijn man en ik gaan elk jaar wel een weekend met zn 2en weg.
En als ze de leeftijd hebben dat ze niet meer mee willen lijkt het mij ook lekker om met zn 2en op vakantie te gaan.
Of stel dat je gescheiden bent, dat je in de weken dat ze met hun vader op vakantie zijn dat je dan zelf ook een weekje weg boekt.
Neemt niet weg dat als ze nog jong zijn, en het gaat om minimaal 2 weken, ik ze altijd mee zou nemen. Ook met een nieuwe partner.
Ik ging tot de covid periode altijd naar het Lowlands festival. Toen ze nog te jong waren gingen ze uiteraard niet mee en bleven ze bij ons slapen. Vanaf dat ze oud genoeg waren mochten ze van mij best mee, maar dat wilden ze niet

donderdag 29 mei 2025 om 09:59
Zonder kinderen (kind) is zo heerlijk. Ik heb voltijds zorg (24/7) over mijn zoon en hij heeft een zware verstandelijke beperking. Ik probeer twee keer per jaar alleen een weekendje weg te gaan. In het pinksterweekend hopelijk twee daagjes naar de Veluwe bij Kootwijk. Heerlijk, nu al zin in. De hele nacht slapen, wakker worden zonder verplichtingen. Lekker fietsen en even rustig lunchen bij een restaurantje. Zo lekker.Nogevendit schreef: ↑29-05-2025 09:44Ook van mensen die nog wel bij elkaar zijn snap ik die behoefte niet om zonder kinderen op vakantie te willen gaan.
steven1980 wijzigde dit bericht op 29-05-2025 10:00
0.16% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in