Ex zonder kinderen op vakantie

28-05-2025 07:22 323 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk 😬

Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.

Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.

Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
1Hij vindt 3 weken zijn kids niet zien prima.
2Hij heeft zich tot nog toe weinig behulpzaam of flexibel opgesteld naar to en
3 zijn argument is dat TO hem dat maar gewoon moet gunnen. Niks inlevingsvermogen of onderhandelen nee, hij doet bij voorbaat alsof zij zich maar zou moeten schikken.

Duidelijk een leuke kerel....
meisje85 schreef:
28-05-2025 18:11
Want "een ex" kan met niemand meer een relatie hebben?
Zeg ik toch helemaal niet? Ik bedoel dat het niet voor niks haar ex is. Ik lees in de OP duidelijk waarom. Dit hoeft verder niemand op iets of iemand anders te gaan betrekken....
quasi-onschuldig schreef:
28-05-2025 18:14
Zeg ik toch helemaal niet? Ik bedoel dat het niet voor niks haar ex is. Ik lees in de OP duidelijk waarom. Dit hoeft verder niemand op iets of iemand anders te gaan betrekken....
Dan schrijf je nogal onduidelijk op wat je kennelijk bedoelt.
Het hoeft wat mij betreft maar voor 1 iemand duidelijk te zijn, en aangezien het haar ex is is dat ook zo.
En in due time weet nog iemand waarom, voor of na die vakantie.
Ik hoop altijd dat ouders dit elkaar gunnen en voor elkaar over hebben. Hoe fijn dat ze dan naar de andere ouder kunnen. En misschien op een later moment weer vaker naar papa.
Ik kan er altijd een beetje jaloers van worden, hier is geen andere ouder. En ik snap ook wel dat het niet eerlijk is om mijn situatie daarin te vergelijken, maar toch…
Waarom zou je als volwassene niet een mooie reis mogen hebben wat niet past met kinderen? Kinderen hebben daar misschien niks aan. Dit is een van de weinige voordelen lijkt me van co ouderschap, kinderen bij de andere ouder. En dan is het maar net hoe je het brengt en het zegt niks over de kwaliteit van andere momenten die ze nog gaan hebben. Juist doen en weten dat het ook een investering kan zijn wanneer jij dit op een bepaald moment met je nieuwe vriend wil.
Ook jammer te lezen dat er best veel mensen invullen, we kennen helemaal de overwegingen niet.
NightNurse schreef:
28-05-2025 15:54
Voor iedereen die zegt "het is maar een week extra", het kan ook veel meer zijn, afhankelijk van hoe vader de vakantie plant.
Als je uitgaat van week op-week af waarbij vader de oneven weken heeft en moeder de even, zijn er twee opties als vader drie weken weg gaat

1.

week 1 kinderen bij vader
week 2 kinderen bij moeder, vader met vakantie
week 3 vader vakantie, kinderen extra week bij moeder
week 4 kinderen bij moeder, vader met vakantie
week 5 kinderen bij vader.

In deze constructie is het inderdaad maar één week extra.

Maar er is ook optie 2:

week 0 kinderen bij moeder
week 1 vader vakantie, kinderen extra week bij moeder
week 2 kinderen bij moeder, vader met vakantie
week 3 vader vakantie, kinderen extra week bij moeder
week 4 kinderen bij moeder

dan heeft moeder de kinderen twee weken extra plus ze heeft ze zowel aan het begin als aan het eind van de vakantie van vader twee weken, zodat de kinderen in totaal vijf weken non stop bij moeder zijn.

In dat geval zou ik echt wel bij vader aangeven dat dat echt te lang is!

In geval van optie 2 had TO wel gezegd dat ze vijf weken voor de kinderen moet zorgen. Die optie lijkt het me dus zeker niet.

Maar er zijn nog heel veel andere opties natuurlijk. Zoals wisselingen op halve weken, of 40/60 co-ouderschap, of helemaal geen co-ouderschap en dan weekendvader of misschien wel weekendmoeder.

Ik vind het wel zo prettig dat hij het eerst aan haar vraagt. Hij had ook gewoon de vakantie kunnen boeken en elders oppas kunnen zoeken, bijv bij zijn ouders of de buren of vriendjes van de kinderen of zo.
Coffee is never my cup of tea
28-05-2025 17:59
Ik zou denk ik zeggen dat ik heel benieuwd ben wat hij mij allemaal zoal gaat 'gunnen' in de aanloop naar dat gebeuren.

(Best nog kans trouwens dat die relatie om zeep gaat van 3 weken samen zijn, of zelfs voor die tijd.... het is niet voor niks je ex)
Wat een debiele uitspraken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
28-05-2025 18:11
1Hij vindt 3 weken zijn kids niet zien prima.
2Hij heeft zich tot nog toe weinig behulpzaam of flexibel opgesteld naar to en
3 zijn argument is dat TO hem dat maar gewoon moet gunnen. Niks inlevingsvermogen of onderhandelen nee, hij doet bij voorbaat alsof zij zich maar zou moeten schikken.

Duidelijk een leuke kerel....
Hij vraagt het hè. Het is geen mededeling.
Ruin it yourself.
TO! Uitkoooooomen
Mijn ex vroeg dit nooit, hij deelde het gewoon mee. Moet wel zeggen dat hij geen drie weken ging en het zo plande dat er maar een weekend in viel dat ik de kinderen extra had. Toch vond ik dat ook wel belastend hoor, twee weken aaneengesloten de kinderen. Dan werd het wringen met werk (normaal deed hij donderdag en vrijdag) en mijn kinderen waren ook redelijk intensief.
Excuses! Een onverwachts lange werkdag. Bedankt iedereen voor het lezen en reageren.

Om nog wat toe te lichten:
Kinderen gaan om de 2 a 3 dagen naar de ander. Ik werk altijd als ze op school zijn,  het is niet dat ik dan tijd voor mezelf heb.

En ik snap wel dat ik vrij kan vragen in die 3 weken, maar dan gaan mijn vakantie dagen op aan zijn vakantie.

Ik ervaar de zorg voor mijn kinderen niet als last. Gezien mijn karakter heb ik misschien wel meer eigen tijd nodig als de gemiddelde moeder, dat geloof ik wel.

Ik heb altijd kinderen extra dagen gehad als hij dat nodig had en heeft. Voor mij is dat geen probleem, andersom meestal wel. Ik kan nooit plannen maken omdat hij niet ver vooruit kan of wil toezeggen.

Zelf zou ik er niet voor kiezen 3 weken weg te zijn van de kinderen. Dat vind ik veels te lang. We heben de zomervakantie met 3 weken / 3 weken verdeeld. Ik ga 1 week met vriend weg, als kinderen bij ex zijn. En ik ga met de kinderen op vakantie. Die 3 weken 'terug vragen' hoeft voor mij niet zo.

Er speelt wel een stukje gevoel mee, dat moet ik toegeven. Ex is sinds scheiding nooit flexibel geweest en altijd een heel bittere houding en communicatie. Soms echt lelijke dingen gezegd, zelfs in bijzijn van de kinderen. Nu vragen om deze 3 weken onder het mom van gunnen valt bij mij slecht. Ik heb ook weinig vertrouwen dat ik die 3 weken als wisselgeld kan gebruiken.
Ik denk dat het wel een goede optie is om die 3 weken (om en nabij), verdeeld te ruilen. Zoals iemand al aangaf bv herfstvakantie anders te verdelen. Dat is vooraf wel vast te leggen. Even over nadenken
Misschien verandert juist door het wel te doen de sfeer.

Je kan ook vooraf benoemen dat het een moeilijke beslissing was door eerdere starheid, maar dat je graag soepel en op goede voet met elkaar omgaat voor de kinderen, dus dat het geen probleem is.
Ruin it yourself.
Ik denk dat het voor de kinderen echt een flinke overgang is van 'om de 2-3 dagen wisselen' naar ineens 3 weken bij één ouder zijn, waarbij er dus ook geen enkele optie is de ander even tussendoor te zidn ofzo. Ik vind dat je je ex best kan vragen in hoeverre hij er bij stil heeft gestaan (op een iets subtielere manier dan) wat dat voor de kinderen betekent. Maar misschien is het dan sowieso tijd om deze regeling te herzien, want ik denk dat er een grote kans is dat ze (als ze iets ouder zijn of op de middelbare school zitten) dit echt te veel van het goede vinden.
Hoezo? Ze doen dat in de vakantie ook. Het zijn geen peuters hè.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
28-05-2025 20:44
Hoezo? Ze doen dat in de vakantie ook. Het zijn geen peuters hè.
Oh ja, dat had ik niet goed gezien. Nee, geen peuters, maar daarom (juist) zou een iets andere regeling nu denk ik ook logischer zijn?
meisje85 schreef:
28-05-2025 20:47
Oh ja, dat had ik niet goed gezien. Nee, geen peuters, maar daarom (juist) zou een iets andere regeling nu denk ik ook logischer zijn?
Zolang de kinderen het nog prima vinden laat je het toch lekker zo? Hier veranderde het pas in de tweede van het VO geloof ik, op verzoek van kind.

Er worden I. Dit topic zoveel zaken bijgehaald die er totaal niet toe doen.
Ruin it yourself.
Tavistock schreef:
28-05-2025 16:46
Dankjewel voor jouw verhaal Tavistock.

Zou vader het plan al besproken hebben met zijn kinderen ? Misschien moet hij vooraf eens polsen hoe hun reactie is en met welke vragen zij komen. Misschien willen die kids niet eens mee naar de Malediven en vinden ze het belangrijker om te horen dat ze gewoon net als elk jaar in juli naar Schiermonniksoog gaan om te kamperen bij de boer. Als niet zou het paps wel sieren om iets te bedenken waar iedereen blij van kan worden - niet alleen hij en zijn vriendin.

Maar misschien ga ik uit van de naïeve veronderstelling dat er zo'n goede band is dat zoiets gewoon open overlegd kan worden.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
meisje85 schreef:
28-05-2025 20:43
Ik denk dat het voor de kinderen echt een flinke overgang is van 'om de 2-3 dagen wisselen' naar ineens 3 weken bij één ouder zijn, waarbij er dus ook geen enkele optie is de ander even tussendoor te zidn ofzo. Ik vind dat je je ex best kan vragen in hoeverre hij er bij stil heeft gestaan (op een iets subtielere manier dan) wat dat voor de kinderen betekent. Maar misschien is het dan sowieso tijd om deze regeling te herzien, want ik denk dat er een grote kans is dat ze (als ze iets ouder zijn of op de middelbare school zitten) dit echt te veel van het goede vinden.
In de zomervakantie is het ook 3/3.
Ze zijn al wat ouder.

To het is maar eenmalig 3 weken toch niet voor altijd. Werken kan prima op die leeftijd. Misschien kan hij 2 weken gaan ipv 3?
Terug van weggeweest
Moiren schreef:
28-05-2025 20:52
Zolang de kinderen het nog prima vinden laat je het toch lekker zo? Hier veranderde het pas in de tweede van het VO geloof ik, op verzoek van kind.

Er worden I. Dit topic zoveel zaken bijgehaald die er totaal niet toe doen.
Nee, maar door het, juist nu de kinderen al ouder zijn, zo'n regeling te laten zijn, beperk je je als ouders ook wel erg en ben je meer afhankelijk van elkaar. Want dan zit er (buiten de zomervakantie om) dus eigenlijk überhaupt geen vakantie in en ben je zelf ook continu met die regeling in de weer. En dan komt het er dus óók op neer dat je veel meer een beroep zal moeten doen op elkaars flexibiliteit (zoals de ex van TO doet) of je volledig aanpast aan deze regeling (zoals TO meer lijkt te doen), want dan betekent iedere keer als je ietsje langer weg wil of iets voor werk moet doen of wat dan ook, eigenlijk al dat je automatisch een beroep op de ander moet doen, terwijl dat bij bijvoorbeeld week op/week af, veel minder snel nodig zal zijn. Juist als TO het lastig vindt dat haar ex dat zo makkelijk doet, is het (zeker met inachtneming van de leeftijd van de kinderen en hun wijzigende behoeften op misschien niet al te lange termijn) zo gek nog niet om deze regeling tegen het licht te houden.
Dat is nou eenmaal de consequentie van gescheiden ouders met een co-ouderschap zijn.
Zolang de kinderen het prima vinden zo zou ik er zeker niet aan gaan sleutelen.
Ruin it yourself.
Ik vond om de paar dagen wisselen trouwens veel makkelijker dan week op, week af, omdat mijn eigen weken veel regelmatiger in te delen waren.
Ruin it yourself.
Maar waarom moet je vrij vragen in die weken dan? De kinderen kunnen toch zelf naar school? Of je brengt de jongste en gaat dan werken? Na school kunnen ze toch wel eventjes alleen zijn? Of mis ik iets?
Ik heb het nooit een probleem gevonden de kinderen extra te hebben,
De eerste drie jaar zijn ze volledig bij mij geweest. Wat ik wel een probleem voor de kinderen vond is dat hun vader wel vaak op vakantie ging met nieuwe vriendin en dus vrijwel nooit wat deed of slechts een paar dagen in de zomer met kids weg ging want geen vakantiedagen / budget meer. Kids voelden zich hierdoor geen prioriteit
Bbubbels schreef:
28-05-2025 21:43
Maar waarom moet je vrij vragen in die weken dan? De kinderen kunnen toch zelf naar school? Of je brengt de jongste en gaat dan werken? Na school kunnen ze toch wel eventjes alleen zijn? Of mis ik iets?
Dat is nogal afhankelijk van het werk dat to doet en vooral de afstand.
Ik heb anderhalf uur reistijd enkele reis. Dus kids naar school brengen en dan naar kantoor, en weer voor het avondeten thuis zijn is best een korte werkdag.
Daarom dat ik dit ook maar 1x doe in de week dat mijn kids bij mij zijn.

Zoals ik eerder al zei; je richt als co-ouder je hele leven in rondom die regeling. En dat moet jij dan aanpassen omdat de andere ouder op vakantie wil zonder de kinderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven