Examens 2025

01-05-2025 13:03 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij was er nog geen topic.
Mijn zoon van 15 begint volgende week met zijn MAVO examen.
Hij is druk aan het leren nu in de meivakantie en kijkt nu al erg uit naar de lange zomervakantie :-)

Wie vindt het leuk om mee te schrijven?
Barbara74 schreef:
14-05-2025 20:15
Hij heeft het nagekeken en komt uit op een 4,1 bij een N-term van 1.5. Ik hoor dat er waarschijnlijk een hoge N-term komt maar zelfs bij een N-term van 2.0 scoort hij een 4,5.
Jammer dat het zo tegenviel. Hopelijk kan de vakdocent meer puntjes vinden in wat hij opgeschreven heeft dan dat hij zelf heeft gevonden. Leerlingen denken vaak na even het antwoordmodel te bekijken te weten hoeveel punten ze hebben. Terwijl een vakdocent toch echt veel meer tijd kwijt aan het is aan het goed nakijken van een examens. Duimen dat het meevalt!
Ik zou je zoon wel willen aanraden vol voor de andere examens te gaan. Soms gebeuren er onverwachte dingen: een vraag wordt geschrapt, het correctievoorschrift wordt aangepast, docent en tweede corrector hebben een roze zonnebril op. Ik heb het allemaal wel eens meegemaakt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Pelle schreef:
14-05-2025 20:16
Ik snap die - 0,4 niet. Als je alle 46 punten hebt, heb je gewoon een 10.
Als je 44 punten hebt, heb je bij een N-term van 0 een 9,2. Bij een N-term van 0,4 heb je ook een 9.2. Bij een N-term van 1 heb je een 9,6.
Ik bedoelde ook gewoon 0,4. En bij een eindterm van 0,6? Misschien kan ik het beter aan Oudste vragen, die zal het wel weten 😁. Maakt ook verder niet uit.
Wiskunde B was inderdaad echt heel moeilijk, volgens oudste had ze sommige dingen nog nooit geoefend. Hopelijk een hoge N-term.
Ach neeeeel, wat rot Barbara! Vind het zo sneu voor em.
Zo balen als je er vrij positief in gaat en het gewoon ruk gaat en dit het struikelblok lijkt te zijn. Gadver. Ik hoop dat hij de moed kan vinden om nog vol voor de andere examens te gaan. Wellicht kan hij nog een herexamen doen en lukt het alsnog ?

Wie bepaalt in zo’n geval dus of je gezakt bent of een her hebt?
Of ben je dan gewoon in eerste instantie gezakt is de boodschap en kijk je vervolgens in overleg met school of een herexamen mogelijk is en welk vak dan (als er meerdere opties zijn).

Kijk, kun je alleen nog slagen met een 9-10 terwijl je een 3 voor een vak staat dan zou je zeggen onmogelijk. Of wanneer de 5.5 regeling niet meer op te halen is, is het ook klaar.
Maar in geval van Barbara’s zoon zou een herexamen nog zeker een kans kunnen bieden.
Hoe gaat zoiets ?
Dat weet ik dan weer wel.
Op de dag van de uitslagbepaling kunnen we om acht uur 's ochtends zien wat de n-termen zijn. Dan worden de examencijfers uitgerekend. Vervolgens gaan we alle cijferlijsten langs: heeft de leerling een voldoende lijst (eventueel met compensatie), is de 5.5 gemiddeld gehaald, is er geen 4 of 2x5 op kernvak .
Is de leerling niet geslaagd, zijn er twee opties: de leerling kan nog slagen door een herkansing te maken of de leerling is definitief afgewezen. In het eerste geval kijken we samen (ook in overleg met vakdocenten) welke herkansing de leerling het beste kan maken. Soms is er geen keuze mogelijk, dan moet het gewoon Engels of wiskunde worden. Soms kiest een leerling voor een ander vak dan wij adviseren.
En dan maakt leerling de herkansing en hopen we dat de leerling alsnog slaagt.

Soms is de kans theoretisch, dan moet iemand haar cijfer op economie van een 4.1 naar een 9.8 brengen, maar we bieden de optie altijd aan.

(Definitief gezakte leerlingen herkansen ook, dan kunnen ze als ze naar de vavo gaan een vak minder volgen).
nana_mouskouri wijzigde dit bericht op 14-05-2025 21:16
7.00% gewijzigd
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ja je mag 1 vak herkansen en als alle andere examens goed zijn gegaan, mag hij gewoon wiskunde herkansen. Maar dan alsnog moet hij een 5,4 halen minimaal. En zoon zegt zelf ook dat dat eigenlijk een utopie is. Waarschijnlijk had hij eerder moeten starten met bijlessen maar dat is achteraf makkelijk gezegd. Hij denkt er nu zelfs over om maar HAVO te gaan doen….
Nana_Mouskouri schreef:
14-05-2025 21:08
Dat weet ik dan weer wel.
Op de dag van de uitslagbepaling kunnen we om acht uur 's ochtends zien wat de n-termen zijn. Dan worden de examencijfers uitgerekend. Vervolgens gaan we alle cijferlijsten langs: heeft de leerling een voldoende lijst (eventueel met compensatie), is de 5.5 gemiddeld gehaald, is er geen 4 of 2x5 op kernvak .
Is de leerling niet geslaagd, zijn er twee opties: de leerling kan nog slagen door een herkansing te maken of de leerling is definitief afgewezen. In het eerste geval kijken we samen (ook in overleg met vakdocenten) welke herkansing de leerling het beste kan maken. Soms is er geen keuze mogelijk, dan moet het gewoon Engels of wiskunde worden. Soms kiest een leerling voor een ander vak dan wij adviseren.
En dan maakt leerling de herkansing en hopen we dat de leerling alsnog slaagt.

(Definitief gezakte leerlingen herkansen ook, dan kunnen ze als ze naar de vavo gaan een vak minder volgen).
Bedankt!
Nana_Mouskouri schreef:
14-05-2025 20:33
Ik zou je zoon wel willen aanraden vol voor de andere examens te gaan. Soms gebeuren er onverwachte dingen: een vraag wordt geschrapt, het correctievoorschrift wordt aangepast, docent en tweede corrector hebben een roze zonnebril op. Ik heb het allemaal wel eens meegemaakt.
En dankjewel voor deze helpende woorden!
TessTan schreef:
14-05-2025 20:51
Ik bedoelde ook gewoon 0,4. En bij een eindterm van 0,6? Misschien kan ik het beter aan Oudste vragen, die zal het wel weten 😁. Maakt ook verder niet uit.
Ook 9,2. Je kunt het berekenen op scholieren.com.
mamaonbekend schreef:
14-05-2025 20:55

Wie bepaalt in zo’n geval dus of je gezakt bent of een her hebt?
Of ben je dan gewoon in eerste instantie gezakt is de boodschap en kijk je vervolgens in overleg met school of een herexamen mogelijk is en welk vak dan (als er meerdere opties zijn).
Je bent gezakt als een herkansing geen kans biedt op slagen. Bijvoorbeeld als je voor 4 vakken een onvoldoende hebt. Dan kun je met een herkansing 1 onvoldoende wegpoetsen, maar blijven er alsnog 3 onvoldoendes over. Of je hebt 3 onvoldoendes voor de kerntaken. Met een goede herkansing blijven er alsnog 2 onvoldoendes over, dus gezakt.

De leerling bepaalt uiteindelijk zelf welk vak er wordt herkanst. Maar stel je staat voor 2 kernvakken een 5 en voor een ander vak een 5, zul je 1 van de kernvakken moeten herkansen. Voldoe je niet aan de 5,5 regel, zou je zelfs een voldoende kunnen herkansen als je denkt dat daar de meeste winst te behalen is.
Ja oké, dat begrijp ik. In Pelles voorbeeld is dat helder en is het gewoon jammer de bammer.

Maar als er dus nog wel opties zijn, is de boodschap tijdens het telefoontje van de mentor dan dus meteen : je hebt een herexamen of meteen patsboem gezakt?
Of hoe wordt dit meestal gebracht door mentoren?
Nana_Mouskouri schreef:
14-05-2025 20:33
Goed advies!
En als je voor de andere vakken goed staat, kan dat ook helpend zijn. Is het niet voor de compensatiepunten, dan wel voor de studielast volgend jaar in het vavo-onderwijs.
Barbara74 schreef:
Ah super fijn zeg!
Nou zoon kwam bijna in tranen thuis, wiskunde B was 1 grote deceptie…
Hij ging vol zelfvertrouwen het examen in, had echt het idee dat hij het nu zoveel meer begreep na alle bijlessen maar het was een horror examen. Zaten ook makkelijke opgaven tussen, die heeft hij allemaal goed maar de moeilijke opgaven dus niet en daar kon je de meeste punten scoren. Zelfs de klasgenoten die goed zijn in wiskunde vonden het moeilijk.
Wat naar Barbara. Lijkt me moeilijk voor je zoon om de andere examens te maken.
mamaonbekend schreef:
14-05-2025 21:36
Ja oké, dat begrijp ik. In Pelles voorbeeld is dat helder en is het gewoon jammer de bammer.

Maar als er dus nog wel opties zijn, is de boodschap tijdens het telefoontje van de mentor dan dus meteen : je hebt een herexamen of meteen patsboem gezakt?
Als er nog opties zijn, zal je niet de boodschap patsboem gezakt krijgen. Die krijg je alleen wanneer er echt geen opties meer zijn en dan komt het ook vaak niet als een verrassing.
In alle andere gevallen zal er worden doorgegeven dat je NOG niet geslaagd bent. Waarbij je kansrijk kunt zijn, kans kunt hebben of alleen een theoretische kans hebt om te kunnen slagen. Meestal gaat een mentor niet al in dat telefoongesprek alle opties bespreken, maar wordt er een afspraak gemaakt voor later op de dag of de volgende dag op school, zodat de emotie eerst even kan zakken en daarna een advies voor een 'strijdplan' gegeven kan worden. De leerling hoeft dat advies niet op te volgen. Uiteindelijk is het de leerling die de keuze maakt.
De leerling kan dan ook het gemaakte examen inzien om te bespreken welke fouten volgende keer bij de herkansing voorkomen kunnen worden.
Barbara74 schreef:
Ah super fijn zeg!
Hij ging vol zelfvertrouwen het examen in, had echt het idee dat hij het nu zoveel meer begreep na alle bijlessen maar het was een horror examen. Zaten ook makkelijke opgaven tussen, die heeft hij allemaal goed maar de moeilijke opgaven dus niet en daar kon je de meeste punten scoren. Zelfs de klasgenoten die goed zijn in wiskunde vonden het moeilijk.

Hij heeft het nagekeken en komt uit op een 4,1 bij een N-term van 1.5. Ik hoor dat er waarschijnlijk een hoge N-term komt maar zelfs bij een N-term van 2.0 scoort hij een 4,5.

Hij moest een 5,4 halen om als eindcijfer een 5 te staan dus het is klaar. Hij weet nu zeker dat hij 12 juni geen vlag kan uithangen 😭

Echt sneu dit want hij heeft er alles aan gedaan. De proef examens die hij heeft gedaan, daar haalde hij steeds een 6.0-6.3. Dus dit is een enorme tegenvaller.

Hij moet nu echt moed verzamelen om de resterende examens te gaan maken. Maar ja het zal moeten. Uithuilen en weer door. Hoop dat het bij de anderen vandaag allemaal goed is gegaan. Succes voor morgen iedereen!
Hier ook zwaar teleurgesteld in het wiskunde B examen. Ze hoopt nog op een 3.7 dan staat ze nog een 4.5 gemiddeld, ze heeft genoeg compensatiepunten, maar zelfs over die 3.7 twijfelt ze. Zo sneu, ze heeft er heel hard voor geleerd. Heel veel leerlingen die huilend weggingen.
Ik duim voor een hoge N-term.
mamaonbekend schreef:
14-05-2025 21:36

Herexamen.
Er zijn dus 3 opties: geslaagd, gezakt of herexamen.
Citroenthee schreef:
14-05-2025 22:32
Hier ook zwaar teleurgesteld in het wiskunde B examen. Ze hoopt nog op een 3.7 dan staat ze nog een 4.5 gemiddeld, ze heeft genoeg compensatiepunten, maar zelfs over die 3.7 twijfelt ze. Zo sneu, ze heeft er heel hard voor geleerd. Heel veel leerlingen die huilend weggingen.
Wat vind ik dit sneu en verdrietig zeg.
Als er zoveel leerlingen huilend weggaan, en je moet nog het e.e.a. maken. Dan is de moed wel verloren, kan ik me voorstellen. Zie dan nog maar es positief te blijven en knop om te zetten. Ook voor docenten lastig om te zien lijkt me. En dan denk je toch ook van wtf waaróm maken ze het die leerlingen zo moeilijk 😥
Ik duim met jullie mee voor hoge N-term. Ik voel zo met jullie mee.
Maar voor het gemiddelde op de kernvakken is dat ook gewoon shit natuurlijk, dan moet je al flink scoren op NL/EN. Pffftt…ellende.
Lemon schreef:
14-05-2025 22:14
Als er nog opties zijn, zal je niet de boodschap patsboem gezakt krijgen. Die krijg je alleen wanneer er echt geen opties meer zijn en dan komt het ook vaak niet als een verrassing.
In alle andere gevallen zal er worden doorgegeven dat je NOG niet geslaagd bent. Waarbij je kansrijk kunt zijn, kans kunt hebben of alleen een theoretische kans hebt om te kunnen slagen. Meestal gaat een mentor niet al in dat telefoongesprek alle opties bespreken, maar wordt er een afspraak gemaakt voor later op de dag of de volgende dag op school, zodat de emotie eerst even kan zakken en daarna een advies voor een 'strijdplan' gegeven kan worden. De leerling hoeft dat advies niet op te volgen. Uiteindelijk is het de leerling die de keuze maakt.
De leerling kan dan ook het gemaakte examen inzien om te bespreken welke fouten volgende keer bij de herkansing voorkomen kunnen worden.
Helder, dank.
Hopelijk gewoon die vlag uit voor iedereen 🤞
mamaonbekend schreef:
14-05-2025 22:42
Wat vind ik dit sneu en verdrietig zeg.
Als er zoveel leerlingen huilend weggaan, en je moet nog het e.e.a. maken. Dan is de moed wel verloren, kan ik me voorstellen. Zie dan nog maar es positief te blijven en knop om te zetten. Ook voor docenten lastig om te zien lijkt me. En dan denk je toch ook van wtf waaróm maken ze het die leerlingen zo moeilijk 😥
Ik duim met jullie mee voor hoge N-term. Ik voel zo met jullie mee.
Maar voor het gemiddelde op de kernvakken is dat ook gewoon shit natuurlijk, dan moet je al flink scoren op NL/EN. Pffftt…ellende.
Er is geen apart gemiddelde voor de kernvakken.
Als eindcijfer mag je 1 vijf hebben voor een kernvak. Maar voor de CE’s moet je alleen een 5,5 als gemiddelde halen voor alle vakken. Dus je kunt gewoon met een 4 gemiddeld voor de CE’s voor de kernvakken slagen. Alleen moet je dan met de overige CE’s compenseren.
In mijn tijd bleef de n-term voor de herkansing hetzelfde als voor het eerste examen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is?

Dat biedt wel hoop bij dat horror examen wiskunde, dan is het herexamen al snel beter te doen.
Klopt, meestal is in het 2e tijdvak de N-term minimaal gelijk aan het 1e tijdvak, maar dat is niet altijd zo. Ook bij de uitslag van het 2e tijdvak worden de N-termen pas om 8 uur definitief bekend gemaakt.
Barbara74 schreef:
13-05-2025 18:29
Engels ging hier ook prima. Morgen wiskunde en daar hangt alles dus van af😬
Zoon is erg nerveus, als het examen slecht gaat, weet hij al dat hij gezakt is omdat zijn eindcijfer dan een 4 zal worden. Niet leuk als je dat al “weet” terwijl je de rest van de examens nog moet maken. Maar goed, hopen op het beste. En anders herkansen.

Hebben jullie dat ook, dat je je nu drukker maakt om de resultaten van je kind als dat je dat destijds had vroeger bij je eigen eindexamen? Ik kan me niet herinneren dat ik toen veel stress had. Maar nu wil ik gewoon niet dat mijn kind de teleurstelling meemaakt als je zakt….
Ja absoluut. Ik denk dat dat in dit geval ook komt omdat je op de leeftijd dat je examen doet er gewoon echt anders in staat. Ja het is heel belangrijk maar je hersenen zijn nog niet volgroeid dus hoewel je denkt van wel, overzie je de gevolgen gewoon echt niet helemaal. Bovendien zien kinderen/jeugd sowieso wat minder snel beren op de weg dan volwassenen. Maar dit zal per kind verschillen. En uiteindelijk beseften we toen ook wel dat een jaar overdoen zonder je vrienden wel klote was, maar als ik dan daarop terugkijk denk ik ook: het heeft helemaal geen invloed op het grote plaatje (of althans, dat hoeft het niet te hebben) en al die jaren van onderwijs in totaal.
Barbara74 schreef:
Ah super fijn zeg!

Hij moest een 5,4 halen om als eindcijfer een 5 te staan dus het is klaar. Hij weet nu zeker dat hij 12 juni geen vlag kan uithangen 😭

Echt sneu dit want hij heeft er alles aan gedaan. De proef examens die hij heeft gedaan, daar haalde hij steeds een 6.0-6.3. Dus dit is een enorme tegenvaller.

Hij moet nu echt moed verzamelen om de resterende examens te gaan maken. Maar ja het zal moeten. Uithuilen en weer door. Hoop dat het bij de anderen vandaag allemaal goed is gegaan. Succes voor morgen iedereen!
Ah bah, wat ontzettend sneu voor je zoon.
Citroenthee schreef:
14-05-2025 22:32
Wat ontzettend rot voor je dochter.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven