Fiets 5-jarige

08-02-2011 21:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter wordt in april 5 jaar en en fietst nu op een 12 inch fiets. Hierop heeft ze vorig jaar leren fietsen en dat gaat goed.

Nu wil ik haar voor haar verjaardag een nieuwe fiets geven, omdat het een behoorlijk klein fietsje is voor een 5-jarige, maar mijn man vindt dat het nog best kan en dat ze daar op eerst maar echt goed moet leren fietsen.

Wie weet hier meer over? Hoe belangrijk is het dat een fiets de goede maat heeft?

Oftewel, heb ik gelijk of mijn man
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Zet haar eens in de fietswinkel op een 16 inch en kijk hoe dat staat. Volgens mij zaten mijn kinderen met 5 jaar wel op een 16 inch. Op zo'n heel kleintje trapt ze zich echt lens! Ik weet niet hoe je naar schoolgaat, maar voor jou fietst het ook een stuk beter als ze op een iets grotere fiets zit.

Jij hebt dus gelijk :-)
Misschien kan het zadeltje en het stuur nog iets naar boven? Als ze fietst met haar knietjes in een hoek van meer dan 45 graden, dan zou ik wel omkijken naar een nieuwe fiets. Als ze er eigenlijk nog op past, dan misschien later in het jaar.
Hoe hoog kun je die 12 inch nog zetten, en hoe groot is je dochter ? Als ze met haar knieën aan de grond komt is de fiets waarschijnlijk te klein.

Misschien eens vergelijken met vriendinnetjes ? Omdat Moppekind zo klein is, kan ik vaak fietsen overnemen van klasgenootjes, dan ben ik voor 50 euro klaar.
Op meerdere sites kom ik dit tegen:

Leeftijd Bandmaat

3-4 jaar 12,5 inch

4-6 jaar 16 inch

5-8 jaar 20 inch

7-12 jaar 24 inch

10-14 jaar 26 inch

Dus jij hebt gelijk
quote:spicegirl schreef op 08 februari 2011 @ 21:35:

Zet haar eens in de fietswinkel op een 16 inch en kijk hoe dat staat. Volgens mij zaten mijn kinderen met 5 jaar wel op een 16 inch. Op zo'n heel kleintje trapt ze zich echt lens! Ik weet niet hoe je naar schoolgaat, maar voor jou fietst het ook een stuk beter als ze op een iets grotere fiets zit.

Jij hebt dus gelijk :-)

Kijk, dat hoor ik graag!

Naar school gaan we lopend, daar is de fiets dus nier voor nodig.

Zadel kan nog wel omhoog, maar volgens mij trapt ze zich wel een ongeluk op dit ding. Zal haar eens goed bekijken als ze fietst (ze fietst nu vooral met buiten spelen en daar ben ik niet altijd bij).
Mijn dochter werd eind december vier en kreeg voor haar verjaardag een 16 inch fiets. En ik heb nog een beetje spijt dat ik niet al een 20 inch heb gedaan. Nu is ze wel groot voor haar leeftijd, ze draagt maat 116. Jij hebt dus gelijk, haha! Moet je zelf eens een lang eind op een te kleine fiets fietsen, dat valt niet uit te houden!
Mijn zoon is drie (wordt in april 4) en kon in november al echt niet meer op zijn 12 inch. Hij trapte zich het leplazerus.

Nu rijdt hij op een 16 inch. Levensgevaarlijk, want hij rijdt snoeihard, maar wel stoer. ;)

Een kind van 5 op een 12 inch fiets klinkt een beetje zielig in mijn oren. Of je moet een heel klein vijfjarig meisje hebben, dat kan ook...
quote:Mara1081 schreef op 08 februari 2011 @ 21:37:

Op meerdere sites kom ik dit tegen:

Leeftijd Bandmaat

3-4 jaar 12,5 inch

4-6 jaar 16 inch

5-8 jaar 20 inch

7-12 jaar 24 inch

10-14 jaar 26 inch

Dus jij hebt gelijk

Hmm, ja dan zou ze echt wel een grotere fiets mogen.

Ze is 112 cm, wel met niet hele lange benen, ze draagt van broeken maat 110, shirts 116-122.

Ik denk dat we eerst maar eens zadel en stuur omhoog gooien en eens zien hoe ze dan fietst. Maar 12 inch lijkt toch wel echt klein voor een 5-jarige.
Maar misschien kan je nog heel even wachten en dan voor een 20 inch gaan, dat kan volgens die tabel ook en dan kan ze er weer een paar jaartjes mee vooruit. Goed passen en meten dus in de fietsenwinkel.
Vorig jaar kon ze nog niet op een 16 inch trouwens, dat hebben we geprobeerd, maar dan kon ze niet goed bij de grond en durfde ze niet te fietsen. Ze is enorm gegroeid het afgelopen jaar (5 cm), dus ik denk dat het nu wel past.
20 inch zal nog wel even duren denk ik voor ze daar op past. 16 inch zou nu precies goed zijn denk ik, ik vermoed dat ze met 7 of 8 jaar pas op een 20 inch past. En een 7-jarige op een 12 inch fiets is pas echt zielig
Man is nu een week weg, zal hem bij terugkomst eens met wat cijfers om de oren slaan
Met dochters verjaardag (5) vorig jaar hebben we haar een 16inch fiets gegeven, paste perfect. Helaas is ze nogal gegroeid en zit ze nu dus al ehct met d'r knieen tegen het stuur. Ze wordt volgende maand 6 en d'r fiets is nu dus al echt te klein
dochter is 5 jaar en 3 maanden. Ze fietst op een 16 inch fiets maar trapt zich lens! Ze draagt maat 116/122

Ik zou gaan voor een 20 inch fiets.
Je kunt ook nog kiezen voor een tussenmaat: 18 inch.

Dochter 1 kreeg deze voor haar 5de verjaardag en inmiddels fietst dochter 2 (net 4 jaar - groot voor haar leeftijd) er op .

Ikzelf vond deze tussenmaat ideaal: 16 inch werd al bijna te klein op dat moment, maar 20 Inch was nog net te groot...

Succes met de fietsenjacht !
Dochter is met 3 jaar begonnen op een 16 inch. Ze heeft met 4 jaar nog twee weken op een 12 inch gefietst om los te komen maar daarna direct weer 16 inch. En met 5 jaar en 1 maand heb ik een 20 inch gekocht. Wat een verademing als ze meefietste. Daarmee kon ze pas snelheid maken.
De tussenmaat 18 inch heeft mijn kleine dochter van 6 (kledingmaat 110). Een model waarbij het zadel heel laag kan, zoals bij: Puky 18 inch

Ze fietst er prima op. de grotere wielen maken dat ze niet meer zo slingert.
dubbel
anoniem_26395 wijzigde dit bericht op 09-02-2011 08:22
Reden: dubbel
% gewijzigd
92/98 3-4 jaar 12.5 inch

104/110 4-6 jaar 16 inch

116 4-8 jaar 18/20 inch

122 5-8 jaar 20 inch

128 5-9 jaar 22 inch

134-140 8-10 jaar 24 inch

146 9-12 jaar 26 inch

152 9-12 jaar 26 inch

> 158 9-12 jaar 28 inch

Ik persoonlijk, zou dus als het even kan, een tweedehands 16 inch kopen en dan een jaartje later een goede 20 inch, daar doen ze meestal wel 2 a 3 jaar mee nml.
Mijn jongste van net 7 krijgt binnenkort een 24 inch, en heeft dus vanaf zijn 4,5/5 jaar op de 20 inch gereden.

12,5 inch is echt zielig hoor! Kind trapt zich een ongeluk.
Bedankt voor alle tips! Ze gebruikt de fiets nu alleen nog maar om te spelen, maar van het voorjaar wil ik ook wel ergens met haar naar toe kunnen fietsen. Jongste achterop bij mij en dan kan zij mee fietsen. We zullen eens gaan meten in de winkel en ons laten adviseren. Een goede tweedehands vind ik ook een goed idee en dan later een maatje groter waar ze echt lang mee kan doen.
Als ze van rode rozen houd heb ik nog een mooie tweedehands
Koekkiekid wordt in maart 5 en krijgt dan wrs een 20" fietsje. Ze heeft nu een 16" en een 12" fietsje en ze fietst liever op de grote fiets dan op het kleine fietsje. Op de kleine slingert ze op de één of andere manier veel meer....

Dus ja...ik denk dat jij gelijk heb!
Ze houdt meer van roze, prinsessen en K3...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven