Filet Americain

17-01-2009 13:46 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, liever niet tijdens de zwangerschap , ik weet het.....

Maar hoe zit het met een peuter van 2,5? Mag die filet americain?

Mijn zoontje heeft laatst een hapje van mijn cracker met filet genomen en hij vond het heerlijk! Ik had zelf het idee dat dat geen ramp van wereldformaat was, maar mijn partner werd nogal boos toen ik het hem vertelde.

Iemand enig idee hoe het zit? Eten jullie kinderen het ook wel eens?
Kijk, dat scheelt...
Ja, dat vind ik echt.
quote:mamalief schreef op 17 januari 2009 @ 15:05:

[...]

als ze vragen of ze een hapje van mijn eten mogen proeven dan mag dat, en als ze het dan lekker vinden mogen ze het zelf ook.

het is niet zo dat ik ze met 10 maanden een lepel sambal in de mond duw.... Niet? *verscheurt lidmaatschap ontaarde moeders*
quote:RosieRo schreef op 17 januari 2009 @ 15:08:

[...]

Niet? *verscheurt lidmaatschap ontaarde moeders*oké, heb ik tijd om me te gaan mengen in de discussie kdv of gastouder
o jottem, is die er?

*plakt lidmaatschap met stukje ouwe pleister aan elkaar*
ow, hoeft niet, de keus is schijnbaar al gemaakt.

logisch met alle verhalen op dit forum over de ontaarde gastoders die dan ook nog es de kindjes filet voert
quote:RosieRo schreef op 17 januari 2009 @ 15:08:

[...]

Niet? *verscheurt lidmaatschap ontaarde moeders*
quote:Eowynn_ schreef op 17 januari 2009 @ 14:55:

Dochter van ruim 2,5 eet weleens filet americain hoor. Ik weet dat je er voorzichtig mee moet zijn, maar als het vers is kan het niet veel kwaad lijkt me. Ik ben vrij voorzichtig met voedsel, maar ik zie hier het kwaad niet van in eigenlijk. Of het heel gezond is, dat is een andere discussie, maar die kun je ook voeren over leverpastei, knakworsten of hagelslag.

Eowynn, ik vind jouw antwoorden en zienwijze vaak heel verstandig en realistisch. Nu heb ik bijna zoiets van, " oh, als Eowynn het goed vindt dan kan het" :-)

Hmmm nou weet ik het niet meer.
Vanwaar die paniek over kleurstoffen in filet americain? Ik heb anders nog nooit een koe met Bob de Bouwer boterhamworst op zijn reet zien lopen hoor.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Haha, dank je Titsenwits.

En Mamalief, tuurlijk is het niet erg als ze het lekker vinden. Maar een nietsvermoedende 2 jarige een hap eten met sambal laten proeven terwijl je weet dat het loeiheet is vind ik wel wat zielig.

Mijn dochter vind bijna alles lekker, maar als iets onverwacht scherp is (ooit eens een fout gemaakt met chilipoeder over de aardappels ipv paprikapoeder ) dan vind ze dat heel vervelend en moet ze ervan huilen, omdat ze niet weet wat haar overkomt.

En bob de bouwer worst lijkt me eigenlijk slechter inderdaad. Chemische zooi. Niemand zegt ook dat filet het toppunt van gezond is, maar erg schadelijk is het ook niet lijkt me.
quote:Eowynn_ schreef op 17 januari 2009 @ 16:37:

En Mamalief, tuurlijk is het niet erg als ze het lekker vinden. Maar een nietsvermoedende 2 jarige een hap eten met sambal laten proeven terwijl je weet dat het loeiheet is vind ik wel wat zielig.

en dat ik dat deed zei ik...waar?
Aangezien je zoontje het zo lekker vindt, zou ik vegetarische filet american van de AH kopen.

Smaakt zo goed als het zelfde (en het vegetarische zegt het al he.. ;) )

Geef ik de kinderen op het kinderdagverblijf ook:)
Over gezond....... laatst had ik snijworst van de Dekamarkt op brood mee naar het werk. Normaal eet ik het nooit = niet mijn ding. Ik vond het ook niet lekker dus bij het tweede broodje haal ik het eraf om er wat anders op te doen. De boter was helemaal rose verkleurd; het zal geen kwaad kunnen maar echt gezond zag het er niet uit.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Ik heb (letterlijk) mijn leven lang al alle soorten levensmiddelen gevroten en mógen vroten die in de winkels te koop zijn, en ik ben nu, op mijn veertigste, nog nooit ziek geweest. Mijn zus overigens ook niet. Nooit griep gehad, zelfs nooit verkouden geweest, voor zover ik me kan herinneren. Mijn moeder deed niet flauw, controleerde geen etiketjes, en de appeltjes waren lang niet altijd gewassen, maar er zijn twee kerngezonde meiden grootgeworden. Die heel wat bakken filet americain hebben weggewerkt. Een beetje weerstand kweken kan helemaal niet kwaad, anders ziet je lijf elke kunstmatige of niet helemaal steriele molecuul als een Grote Bozerik.
Filet Americain was het eerste wat ik weer op mijn brood at bij thuiskomst na de bevalling van ons tweede kind. Heerlijk. De kraamhulp smeerde een zalig broodje voor mij. En... meteen ook maar even voor oudste zoon, die toen net 2 was.

Dat zou ik zelf nooit hebben gedaan, want rauw vlees voor kleine kinderen vind ik spannend. (Heb zelf als kind wel eens arsmaden gehad en dat was niet leuk.) Maar goed.

Zoals Titsandwits denkt "als Eowynn het goed vindt, dan kan het" zo dacht ik "als de kraamhulp het goed vindt, dan kan het." Het is overigens wel bij die ene keer gebleven, terwijl hij er niets aan over heeft gehouden.

Tja, wat voor moeder maakt mij dat? Ontaard of niet ontaard, dat is de kwestie.
anoniem_53670 wijzigde dit bericht op 17-01-2009 21:51
Reden: Ben duidelijk niet op de hoogte op het gebied van ontaardheidskunde
% gewijzigd
Bijna elk kind krijgt weleens last van wormen. Meestal gewoon door spelen in de zandbak. Helemaal niet erg en ook bijna niet te voorkomen. Zelfs niet als je heel goed handjes laat wassen enzo. En schadelijk is het ook niet.

Ik kan me níet voorstellen dat het schadelijk is. Ik kan me wél voorstellen dat een voedselvergiftiging voor een kind van 2 wel degelijk ernstig is, maar zolang je weet dat het voedsel wat je geeft vers is lijkt het me echt geen kwaad kunnen. Mijn kinderen eten ook rustig gerookte zalm, ook zo'n product dat je beter alleen vers kunt eten, en dat doe ik dan ook.

Maar als iemand een gegronde reden heeft waarom het wél schadelijk is, dan hoor ik het graag.
Mijn peuter van 2 eet weleens filet americain op brood. Verse, van de slager. Hij vindt het heerlijk. Als het vers is en hij is zelf gewoon gezond, lijkt me dat weinig kwaad kunnen.

Ik zet het qua risico in de categorie "gekust worden door snotverkouden kinderen op het kdv / spelen in een zandbak waar misschien katten in poepen / handen vergeten te wassen voor het eten etc"
quote:liez75 schreef op 17 januari 2009 @ 22:02:

Ik zet het qua risico in de categorie "gekust worden door snotverkouden kinderen op het kdv / spelen in een zandbak waar misschien katten in poepen / handen vergeten te wassen voor het eten etc"

Ja, lijkt me heel reëel dit.

Als zoon er nog eens om vraagt, vind ik het geen punt.

Eowynn, natuurlijk hoort wormen krijgen erbij. Is ook zo weer te verhelpen met twee pilletjes. Maar, gewoon niet zo leuk. (De eerste keer dat ik het kreeg was vanwege de filet americain, vandaar mijn gedachtengang.)
Wormen krijgen is ook niet leuk, heb het zelf vroeger ook gehad toen ik klein was en vond het afschuwelijk. Maar ik ken eigenlijk niemand die het níet gehad heeft. En ik at pas filet americain na mijn 18e en sinds mijn 8e ben ik echt wormloos
Ja, heel herkenbaar! Lang leve de anti arsmaden pilletjes!
Wij kregen vroeger geen filet thuis omdat mijn vader heel zijn jeugd op de boerderij had gezeten en daar had gezien hoe het gemaakt werd. Hij vond dat er teveel risico aan zat en at het zelf dus ook niet. Nou moet ik wel zeggen dat hij wel redelijk paranoïde kon zijn met dat soort dingen. Maar toch eet ik het door zijn verhalen alleen zelf nog steeds niet en zou ik het mijn kinderen ook niet geven;-) Niet zoveel nieuwe informatie, maar heb net even een beetje op google gezocht en het volgende gevonden:

"Onlangs zijn de voorzorgsmaatregelen tegen besmettingen door rauw rundvlees opnieuw onder de loep genomen. Consumenten kiezen natuurlijk zelf wat zij eten, maar het is belangrijk dat zij de risico's van een product kennen. Producten als filet americain, carpaccio, tartaar en ossenworst bevatten rauw vlees en daarmee mogelijk ook schadelijke bacteriën.

Het is belangrijk producten met rauw vlees in de koelkast te bewaren en er hygiënisch mee om te gaan. Ook moeten ze binnen korte tijd na aankoop worden gegeten. Zieke mensen, jonge kinderen en ouderen zijn gevoeliger voor infecties. Bij zwangere vrouwen kunnen de gevolgen van het eten van rauw vlees ernstig zijn voor het ongeboren kind."
Evi, mijn vader heeft in zijn jeugd in een cocosmakronenfabriek gewerkt en eet tot op de dag van vandaag die dingen niet
Eowynn

Als ik zie hoe de meeste kinderen gemaakt worden hoef ik ze ook van z'n lang-zal-ze-leven niet.
Het maken zelf was best leuk hoor, het ter wereld brengen dát werd een bende
[quote]Eowynn_ schreef op 18 januari 2009 @ 00:03:

Het maken zelf was best leuk hoor, quote]

Zit ik na deze zin half te hebben gelezen dit hele topic door te worstelen op zoek naar dat recept van zelfgemaakte filet americain, kom ik er nu pas achter dat dat heel ergens anders over ging

Dus bij deze: Wie heeft er een recept van filet americain voor me? Ik kan het hier niet kopen en ik moet het NU hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven