Geen me time of oppas, wil mezelf weer terug!

17-05-2020 23:19 423 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen die dit lezen,

Ik ben een alleenstaande moeder met een zoontje van 9 maanden.

In deze 9 maanden heb ik weinig tot niet me-time gehad.

Toen ik zwanger was had ik vaak de reacties van familie als de baby er is zal ik graag oppassen dagjes of nachtjes of weekendjes. Nu is hij er en is er altijd wel iets waardoor het niet kan en ik me eigenlijk als last voel als ik vraag of er een dagje en nachtje opgepast kan worden zodat ik even kan bij komen, wat vaak of eigenlijk wel altijd op wordt gereageerd dat het niet kan, moe zijn, of dingen te doen hebben waarbij een kleine niet in hun planning past.

Oppassen in deze 9 maanden is misschien wel 3x in totaal is gebeurt. En dat is 1 dag of 2 daagjes geweest.

Hierbij vind ik het gewoon erg moeilijk en zit ik er soms even doorheen. Zonder een backup of even mijn tijd. Terwijl dat me wel vaak is gezegd maar nu het zover is er niemand echt klaar voor me staat.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

En wat kan ik anders doen dat ik niet zo extreem moe ben?

Dit is niet leuk voor mij maar vooral niet voor mijn kleine man. Ik wil graag weer de energieke vrouw zijn die ik altijd ben geweest, alleen sinds ik bevallen ben lijkt het wel alsof ik leeg gezogen ben en niet meer op volle batterij kom.

Vriendelijke groetjes een hopeloze mama.
150 mensen werken dus "onder" deze tante. Vind ik echt rot voor ze. :cry:
Poeszie schreef:
19-05-2020 16:01
Jezus zeg.. Geluk hebben met een zus die ongewenst kinderloos is... Als je dit al anders geformuleerd had, dan was het misschien minder lomp
En dit. Niet te filmen.
lilalinda schreef:
19-05-2020 16:00
ik pas zelfs op een baby, als papa daar geen zin in heeft
als ik daar een vriendin mee zou helpen
mensen hoeven voor mij geen boete te doen namelijk
Ik houd van mijn vriendinnen, ook als ze eens een domme keus maken ofzo
Idd, gewoon ingaan op een behoefte van een vriendin zonder vragen te stellen.
Alleen “goh Rita, ik zit er even helemaal doorheen, zou je voor 1 dag en nacht de zorg van Pietje over kunnen nemen” is genoeg.
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 16:12
De sfeer is hier wel omgeslagen.
Goh, hoe zou dat nou toch komen? :sherlock:

Zie je niet dat jij in elk topic de afgelopen jaren enorm sfeerbepalend bezig bent? En dus niet op een gezellige manier.
TanteOlivia schreef:
De sfeer is hier wel omgeslagen. Op de eerste pagina's raadt iedereen TO aan om betaalde oppas te regelen en nu wil iedereen met liefde nachtenlang oppassen en ben je een egoïst als je niet direct paraat staat :@@:

Ja, je bent echt een slachtoffer van de miraculeus omgeslagen sfeer :facepalm:

Er is altijd nuance geweest in de antwoorden in het begin. Je maakt het nu heel zwart wit om je gelijk weer te halen. Jij vindt iets, een ander vindt iets anders. Let it go.
TanteOlivia schreef:
De sfeer is hier wel omgeslagen. Op de eerste pagina's raadt iedereen TO aan om betaalde oppas te regelen en nu wil iedereen met liefde nachtenlang oppassen en ben je een egoïst als je niet direct paraat staat :@@:
Je weet zelf heel goed dat het daar helemaal niet om gaat.
Niemand hoeft nachtenlang op te passen en niemand hoeft direct paraat te staan.
Er is echt helemaal niemand die dat zegt.
Maar dat weet je zelf ook echt wel.
Tiana_76 schreef:
19-05-2020 16:17

Zie je niet dat jij in elk topic de afgelopen jaren enorm sfeerbepalend bezig bent? En dus niet op een gezellige manier.
Zo, dat was mij ook snel duidelijk zeg!
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 15:53
Dus jouw broer was er niet vanwege zijn werk? Of gaat het hier om de zus van jouw man?
Nee en nee. Maar het was wel werk.
Maar maakt dat eigenlijk uit?
Tiana_76 schreef:
19-05-2020 16:17

Nou inderdaad, wat een gezuig en gedraai, vermoeiend
Drijfzand_ schreef:
19-05-2020 16:27
Zo, dat was mij ook snel duidelijk zeg!
👀
petra123456 schreef:
19-05-2020 16:28
Nee en nee. Maar het was wel werk.
Maar maakt dat eigenlijk uit?
Tuurlijk niet. Jij bent gewoon wél een sociaal en lief mens en deze forummer vindt dat lastig.
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 16:04
Is dat weer zo'n verboden vraag? Net als dat we TO niet mogen vragen waar de vader is?
Doet dat ertoe? Als het mijn zus was was het dan anders dan dat het de zus van mijn man was, of zijn schoonzus?

Maakt het uit of mijn zwager zijn snor drukte? Of in een psychiatrische kliniek zat? Of in het leger? Of vrachtwagenchauffeur is? Of allevier?

Maakt het uit of de to alleen is omdat de vader een abortus wilde? Of zelfmoord heeft gepleegd? Of is verongelukt? Of vermoord? Of in Spanje werkt en woont? Of in de bak zit? Of een revalidatiecentrum?

Punt is dat alleenstaande ouders alles alleen moeten doen. En dat juist mensen die zelf een kind hebben weten hoe je iemand dan steunt en ontlast. En dat je niet moet toezeggen wat je niet gaat doen.
Een baby in je eentje is onvoorstelbaar zwaar
TanteOlivia schreef:

Nu niet proberen anderen tegen elkaar op te zetten hè!! En ga alsjeblieft niet de vermoorde onschuld uithangen met die zogenaamde goede bedoelingen van je.
Wat je net ook weer opmerkt over iemand die tot haar verdriet kinderloos is gebleven. Misselijk hoe vals jij daar op inspeelt, je moest je schamen!!! Echt diep schamen!
Echt hoe is het toch mogelijk dat sommige posters telkens onder een andere nick mogen terugkomen met hetzelfde zuigende pestgedrag.
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 16:04
Is dat weer zo'n verboden vraag? Net als dat we TO niet mogen vragen waar de vader is?

In de eerste post over haar schoonzus heeft ze dat al geschreven. Niet doen alsof je neus bloedt. Jij hebt dat ook echt wel gelezen.
Timetraveler schreef:
19-05-2020 17:19
Echt hoe is het toch mogelijk dat sommige posters telkens onder een andere nick mogen terugkomen met hetzelfde zuigende pestgedrag.

En dat het dan gewoon een heel topic duurt voordat ik dat door heb :facepalm: (niet dit topic maar een vorige)
She was brave and strong and broken, all at once.
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 15:37
Dat verklaart een heleboel!

Toen mijn nichtjes er al waren en ik zelf nog geen kleine baby/ kinderen had, was het een stuk makkelijker om op te passen. Als je zelf midden in de slapeloze nachten zit is dat echt anders.

Je moet maar net geluk hebben met zo'n kinderloze tante die oppassen leuk vindt en er de energie voor heeft.
Jij bent toch diegene die altijd zo vol vuur verdedigde dat het hebben van kinderen gecombineerd met een baan een eitje is? Vanwaar ben je hier op teruggekomen? Valt het toch tegen?
Janiva schreef:
19-05-2020 17:53
Jij bent toch diegene die altijd zo vol vuur verdedigde dat het hebben van kinderen gecombineerd met een baan een eitje is? Vanwaar ben je hier op teruggekomen? Valt het toch tegen?
Dat betekent niet dat ik de baby's van anderen erbij wil doen. Ik ben blij dat we die fase gehad hebben. Mijn slaap is me heilig. Zo helpt iedereen op een passende manier.

Maar ik heb gelukkig vrienden die dit begrijpen en die het waarderen als je duidelijk aangeeft wat je wil en wat niet.
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 18:03
Dat betekent niet dat ik de baby's van anderen erbij wil doen. Ik ben blij dat we die fase gehad hebben. Mijn slaap is me heilig. Zo helpt iedereen op een passende manier.

Maar ik heb gelukkig vrienden die dit begrijpen en die het waarderen als je duidelijk aangeeft wat je wil en wat niet.
Nog 1 keer: het gaat er om dat jij aangeeft alleen te willen helpen (passend of niet) wanneer de redenen waarom iemand hulp nodig heeft volgens jouw maatstaven goed genoeg zijn.
Dus nooit onvoorwaardelijk.
TanteOlivia schreef:
19-05-2020 18:03

Ik kan me voorstellen dat je slaap je nu heilig is na je moeizame start met je lastige baby.
Knap hoor dat je zo goed je grenzen bewaakt, veel mensen vinden het lastig om zo duidelijk te zijn.

Maar zonder enig spoor van empathie is dat waarschijnlijk helemaal niet zo moeilijk.
Mevrouwtje2020 zondag 17 mei 2020 om 23:19

Hoezo geen me time? Het was een baby. Die doen nog niet veel meer dan eten, slapen en stank produceren :D
Tussen de voedingen en verschoning door heb je 3 uur me time.
Ik was ook alleenstaande moeder zonder opvang. En met een baby die verstandelijk beperkt bleek en een huilbaby was.
Me time... sorry maar ik vind het een mode woord. Heb je een huis vol krijsende peuters snap ik het. Maar alleen met een baby... Ondanks de zorgen voor mijn kind was alle tijd eigenlijk me time. Was niet anders dan met baby en mijzelf bezig. Dutje doen als kind eindelijk eens sliep, met baby en goed boek naar het park, wandelen door de stad etc. Ondanks het vele huilen en de vele ziekenhuisbezoeken was het de rustigste tijd. Pas toen het Grote Ontdekken begon en school nog heel even moest wachten werd het zwaarder. En zeker toen kind naar school ging. Brengen, wachten, halen. Toen had ik idd weinig tijd voor mijzelf omdat er altijd een tijd aan hing.

Vraag me af TO wat je precies wil met die me time, wat verwacht je daar van.
strings-attached schreef:
19-05-2020 19:11
Mevrouwtje2020 zondag 17 mei 2020 om 23:19

Hoezo geen me time? Het was een baby. Die doen nog niet veel meer dan eten, slapen en stank produceren :D
Tussen de voedingen en verschoning door heb je 3 uur me time.
Ik was ook alleenstaande moeder zonder opvang. En met een baby die verstandelijk beperkt bleek en een huilbaby was.
Me time... sorry maar ik vind het een mode woord. Heb je een huis vol krijsende peuters snap ik het. Maar alleen met een baby... Ondanks de zorgen voor mijn kind was alle tijd eigenlijk me time. Was niet anders dan met baby en mijzelf bezig. Dutje doen als kind eindelijk eens sliep, met baby en goed boek naar het park, wandelen door de stad etc. Ondanks het vele huilen en de vele ziekenhuisbezoeken was het de rustigste tijd. Pas toen het Grote Ontdekken begon en school nog heel even moest wachten werd het zwaarder. En zeker toen kind naar school ging. Brengen, wachten, halen. Toen had ik idd weinig tijd voor mijzelf omdat er altijd een tijd aan hing.

Vraag me af TO wat je precies wil met die me time, wat verwacht je daar van.
Wauw, aardige reactie ook. Iedereen ervaart dat toch anders. Alleen al een keer op de bank een boek lezen zonder "angst" dat je kind al bijna wakker wordt kan heel fijn zijn. Als je je afvroeg wat TO met haar me time wil, had je dat ook anders in kunnen steken.
Zorgen voor een jong kind is gewoon zwaar, en zeker in je eentje!
Ik wil je niet demotiveren maar ik ben nooit meer de persoon geworden die ik voor mijn zwangerschap(pen) was. En energie.. pff nou wie weet als de jongste 6 is. Kinderen vragen veel energie en in de eerste jaren.
Heb je een dagopvang of werk je niet? Je zou eens een half dagje overdag iets leuks kunnen gaan doen als je kindje op de opvang is.
Als je vermoeidheid gedeprimeerdheid wordt, dan is het tijd om eens te gaan praten met de huisarts of iemand van het CJG, ik heb daar zelf goede ervaringen mee. Sterkte! En hou vol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven