Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

vrijdag 15 november 2019 om 10:27
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
dinsdag 19 november 2019 om 13:14
Je voelt je aangesproken? Kijk eens wat verder dan je eigen bubbel, want er zijn wel degelijk wijken in Amsterdam waar je ‘s avonds als vrouw of bejaarde niet alleen veilig over straat kan. En ja, er zijn wel degelijk witte stadse yuppen die behoorlijk hypocriet zijn.Fitcross schreef: ↑19-11-2019 12:41Je woont duidelijk niet in A’dam! Een stadsdeel heeft gemiddeld (wat ik zo zie, geen statistische gegevens) zeker 4-5 basisscholen. Verder weg betekent 5 straten de andere kant op, geen hele wereldreis.
Er zijn behalve buiten de ring, buitenveldert Geuzenveld sorry, Osdorp en delen van zuid-oost helemaal geen ‘volksbuurten’. De hele stad is dooraderd met yuppen én 60% ofzo is sociale huur, door elkaar. En in A’dam gaat er geen buurt achteruit, weet niet of je de huizenmarkt een beetje gevolgd hebt?
Gelukkig zijn er ook heel veel gemengde scholen in A’dam.
Het lijkt alsof je gewoon wat zit te zoeken omdat je de witte stadse yup graag weg wil zetten als hypocriet ofzo?

dinsdag 19 november 2019 om 13:23
Lees je wel eens het Parool?Fitcross schreef: ↑19-11-2019 12:41Je woont duidelijk niet in A’dam! Een stadsdeel heeft gemiddeld (wat ik zo zie, geen statistische gegevens) zeker 4-5 basisscholen. Verder weg betekent 5 straten de andere kant op, geen hele wereldreis.
Er zijn behalve buiten de ring, buitenveldert Geuzenveld sorry, Osdorp en delen van zuid-oost helemaal geen ‘volksbuurten’. De hele stad is dooraderd met yuppen én 60% ofzo is sociale huur, door elkaar. En in A’dam gaat er geen buurt achteruit, weet niet of je de huizenmarkt een beetje gevolgd hebt?
Gelukkig zijn er ook heel veel gemengde scholen in A’dam.
Het lijkt alsof je gewoon wat zit te zoeken omdat je de witte stadse yup graag weg wil zetten als hypocriet ofzo?
https://www.parool.nl/amsterdam/hoogler ... gle.com%2F
‘Amsterdam dreigt uit te groeien tot stad voor superrijken
it geldt niet voor tweedeling tussen hoge en lage inkomens. Die is nog gematigd, maar neemt snel toe. “Daar moeten we op letten, veel meer dan op de verschillen in herkomst,” aldus Musterd, “want dit gaat heel hard.”
Sjiek en sjofel
De groeiende verschillen komen in zijn ogen voort uit de ‘liberalisering van onze samenleving’, waarbij marktwerking voorop staat. Neem de woningmarkt. “Huizen zijn uitgegroeid tot handelswaar, waardoor prijzen stijgen, vooral op de aantrekkelijke plekken in de stad. Hierdoor ontstaan exclusieve wijken die onbereikbaar zijn voor lage inkomens.”

dinsdag 19 november 2019 om 13:25
2019 schreef: ↑19-11-2019 13:23Lees je wel eens het Parool?
https://www.parool.nl/amsterdam/hoogler ... gle.com%2F
‘Amsterdam dreigt uit te groeien tot stad voor superrijken
Ja dat zeg ik! Daarom snap ik je opmerking over volksbuurten ook niet.
Lastig discussiëren zo hoor.
Hoe dan ook lijkt het me verstandig om hele specifieke Amsterdamse situaties niet als basis te nemen voor een maatschappelijke discussie over heel Nederland.

dinsdag 19 november 2019 om 13:27
Als er een wachtlijst is van ruim 20 jaar voor huurwoning dan blijven ze toch niet wachten voor een woning in Amsterdam? Dat trekt naar omliggende gemeentes toe. En daar loopt nu de wachttijden ook op.
Ik heb onlangs gelezen dat ruim 15 procent aan huurwoningen in onze ( omliggende) gemeentes toegewezen worden aan buitenstaanders, voornamelijk uit Amsterdam vandaan.

dinsdag 19 november 2019 om 14:26
Om je af te vragen of het een probleem is (dat sommige scholen veel geld vragen) moet je denk ik eerst in kaart brengen wat het percentage ouders is dat wél voor de andere (duurdere) school zou kiezen als die niet zulke hoge bedragen zou vragen.
Wat denk jij Fitcross, jij kent deze regio geloof ik wel? Uit jouw posts maak ik op dat jij denkt dat er andere redenen aan ten grondslag liggen dat sommige ouders niet voor deze scholen kiezen ondanks dat ze het a) misschien best wel kunnen betalen en b) die scholen op redelijke (fiets)afstand vanaf het woonhuis liggen.
Misschien klinkt 225 duur omdat er óók scholen zijn die 22.50 vragen. Maar zijn we er in Nederland allemaal ook maar erg verwend mee dat 225 niet het "startbedrag" van een eigen bijdrage is.
Wat denk jij Fitcross, jij kent deze regio geloof ik wel? Uit jouw posts maak ik op dat jij denkt dat er andere redenen aan ten grondslag liggen dat sommige ouders niet voor deze scholen kiezen ondanks dat ze het a) misschien best wel kunnen betalen en b) die scholen op redelijke (fiets)afstand vanaf het woonhuis liggen.
Misschien klinkt 225 duur omdat er óók scholen zijn die 22.50 vragen. Maar zijn we er in Nederland allemaal ook maar erg verwend mee dat 225 niet het "startbedrag" van een eigen bijdrage is.

dinsdag 19 november 2019 om 14:35
Niet om het een of ander hoor. Wie zegt dat die andere ouders niet in die schoolraad hebben gezeten?? Je gaat er al standaard vanuit dat ze dat niet doen.Fitcross schreef: ↑19-11-2019 13:48Ja, die wijken noem ik. Heb zelf in Slotervaart gewoond, nog vóór de yuppen daar kwamen. Dankzij de yuppen kan je daar nu in veel delen rustig over straat![]()
Wat is dat voor haat tegen mensen die de stad beter maken door hun aanwezigheid omdat ze hippe koffietentjes aantrekken, huizen opknappen, in de ouderraad van scholen gaan en dat willen verbeteren? Wil je liever dat ze wegblijven? Wat win je daarmee denk je?
Oh leuk die koffietentjes al waar je 5 euro of zo voor een kopje koffie gaat betalen?
Je hebt het stuk van het parool niet goed gelezen. Lees het nog eens.
dinsdag 19 november 2019 om 14:37
Vergeleken bij de peuterschool is het eigenlijk best goedkoop. Wij betaalden meer dan 100 euro in de maand voor drie dagdelen en we waren vast niet de enigen die erg veel betaalden.

dinsdag 19 november 2019 om 14:53
Ik betaal dan echt extreem weinig voor 2 dagdelen per week, maar inderdaad. School is dan nóg goedkoper. En ik snap dat school ook weer niet te duur kan/mag zijn gezien de leerplicht voor alle kinderen etc. Maar in zekere zin is het ook wel weer raar dat we zo schrikken van 200 of 300 euro. Het kan ook juist bevorderlijk werken. Als je veel geld móet betalen maakt dat misschien ook juist dat je beter je best gaat doen om je in het een en ander te gaan verdiepen in waar de school voor staat en welke keuzes er worden gemaakt. Gaan mensen er actiever aan meedoen. Is zomaar even een gedachte...
Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, er zullen ouders 500 euro neerliggen en het zal ze een rotzorg zijn en er zijn mensen die een tientje betalen en zeer betrokken en actief mee willen denken, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat als mensen van te voren weten dat aan scholing van hun kind een prijskaartje hangt (eigen bijdrage, hebben we tenslotte ook in de zorg) dat mensen kieskeuriger worden, vragen gaan stellen, vergelijken, dat geld ook echt ergens aan besteed willen zien etc.
dinsdag 19 november 2019 om 15:41
Ik schrijf toch nergens dat ik yuppen haat? Ik denk wel dat als de middenklasse vertrekt uit een stad als Amsterdam, de kloof tussen arm en rijk in de stad alleen maar groter wordt. Het vragen van een hoge ouderbijdrage of het oprichten van privéscholen bevordert de integratie en de inclusiviteit, gepropageerd door juist partijen zoals Groen Links, D’66 en de PVDA, niet bepaald. Of denk je dat Amsterdammers met een laag inkomen op die hippe koffietentjes zitten te wachten? Onder welke (yuppen)steen leef jij eigenlijk?Fitcross schreef: ↑19-11-2019 13:48Ja, die wijken noem ik. Heb zelf in Slotervaart gewoond, nog vóór de yuppen daar kwamen. Dankzij de yuppen kan je daar nu in veel delen rustig over straat![]()
Wat is dat voor haat tegen mensen die de stad beter maken door hun aanwezigheid omdat ze hippe koffietentjes aantrekken, huizen opknappen, in de ouderraad van scholen gaan en dat willen verbeteren? Wil je liever dat ze wegblijven? Wat win je daarmee denk je?
dinsdag 19 november 2019 om 15:48
En jij denkt dat die mensen die in een sociale huurwoning terechtkomen een heel hoge ouderbijdrage kunnen ophoesten of hun kind op een dure priveschool kunnen plaatsen? Dus net wat ik schreef, op die manier zorgen schoolbesturen ervoor dat ze min of meer kunnen bepalen welke kinderen er op hun school terecht komen. Dat zijn dan Sophie, Fleur, Emma en Daan van vermogende ouders die heel vaak op Groen Links, D’66 of de PvdA stemmen.Fitcross schreef: ↑19-11-2019 13:44Woont je familie er nog? Dan kunnen ze mee profiteren van de gentrificatie.
Sommige sociale woningen worden verkocht, dat is al een tijdje gestopt. Sterker nog, de groen links stemmers in A’dam stemmen voor zelfbewoningsplicht om speculanten op de woningmarkt te weren en voor de bouw van 3000 nieuwe sociale huurwoningen in de stad. Dat wordt mede gebouwd van hun belastinggeld he. Dus hoezo hypocriet?
En nogmaals, hoe verhoudt dit zich tot de scholendiscussie?

dinsdag 19 november 2019 om 15:54
Een school dichtbij huis was een van de drie criteria die ik hanteerde: geen school op religieuze grondslag, een school die dichtbij is, een school met continurooster.
Dat de school oogverblindend wit is en bijna alle ouders hoogopgeleid en veel verdienend, vind ik achteraf gezien eerder een nadeel dan een voordeel. Want kinderen krijgen daar een verwrongen wereldbeeld van.
Dat de school oogverblindend wit is en bijna alle ouders hoogopgeleid en veel verdienend, vind ik achteraf gezien eerder een nadeel dan een voordeel. Want kinderen krijgen daar een verwrongen wereldbeeld van.
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 30-11-2019 01:23
30.83% gewijzigd

dinsdag 19 november 2019 om 15:55
Interessante gedachteNYC schreef: ↑19-11-2019 14:53Ik betaal dan echt extreem weinig voor 2 dagdelen per week, maar inderdaad. School is dan nóg goedkoper. En ik snap dat school ook weer niet te duur kan/mag zijn gezien de leerplicht voor alle kinderen etc. Maar in zekere zin is het ook wel weer raar dat we zo schrikken van 200 of 300 euro. Het kan ook juist bevorderlijk werken. Als je veel geld móet betalen maakt dat misschien ook juist dat je beter je best gaat doen om je in het een en ander te gaan verdiepen in waar de school voor staat en welke keuzes er worden gemaakt. Gaan mensen er actiever aan meedoen. Is zomaar even een gedachte...
Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, er zullen ouders 500 euro neerliggen en het zal ze een rotzorg zijn en er zijn mensen die een tientje betalen en zeer betrokken en actief mee willen denken, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat als mensen van te voren weten dat aan scholing van hun kind een prijskaartje hangt (eigen bijdrage, hebben we tenslotte ook in de zorg) dat mensen kieskeuriger worden, vragen gaan stellen, vergelijken, dat geld ook echt ergens aan besteed willen zien etc.

dinsdag 19 november 2019 om 15:58
Dat zal wel meevallen toch?Poppy_del_Rio schreef: ↑19-11-2019 15:54Ik woon niet in Amsterdam. De “elitaire” basisschool ligt hier om de hoek. Het is voor ons de dichtstbijzijnde school.
Een school dichtbij huis was een van de drie criteria die ik hanteerde: geen school op religieuze grondslag, een school die dichtbij is, een school met continurooster.
Ik weet om die reden niet of ik nu nog dezelfde keuze zou maken (mijn kinderen gaan bijna naar het vo). Waarschijnlijk toch wel, want ze hebben het (vanaf dag 1 tot en met nu) heel erg naar hun zin op school.
Uiteindelijk is zo'n school in het algemeen wel bevorderlijk voor het niveau van het onderwijs. Iedere ouder zou liegen dat dat minder belangrijk is dan het krijgen van een realistische kijk op de wereld.

dinsdag 19 november 2019 om 18:21
Maar in welke situatie heb je (op school) wel een afspiegeling van de maatschappij? Het kind dat in een stad niet naar een elitaire school gaat maar naar een school in een volkswijk krijgt ook geen representatief school.
De school van mijn kinderen is in die zin representatief dat álle kinderen van arm tot rijk en van lage tot hoogopgeleide ouders op dezelfde school zitten (er is er namelijk maar 1) dus wel een afspiegeling van een maatschappijtje in het klein maar dan weer geen afspiegeling van Nederland.
Waar krijg je dit wel?
De school van mijn kinderen is in die zin representatief dat álle kinderen van arm tot rijk en van lage tot hoogopgeleide ouders op dezelfde school zitten (er is er namelijk maar 1) dus wel een afspiegeling van een maatschappijtje in het klein maar dan weer geen afspiegeling van Nederland.
Waar krijg je dit wel?

dinsdag 19 november 2019 om 20:06
Dat begreep ik.Poppy_del_Rio schreef: ↑19-11-2019 19:52Onze school is een vrij perfecte afspiegeling van onze buurt, namelijk een wit hoogopgeleidenreservaat, maar absoluut niet van onze stad.

dinsdag 19 november 2019 om 20:22
NYC schreef: ↑19-11-2019 20:06Dat begreep ik.Maar ik denk dat dat in steden toch al tamelijk snel is? Bedoel, in veel (grote) steden heb je toch ook "minder prettige wijken" waar veel problematiek is. Daar wonen ook kinderen en die gaan waarschijnlijk ook veelal in de eigen wijk naar school. Die zien ook een afspiegeling van hun wijk maar niet van hun stad.
Nee, daar zou ik niet van uitgaan. Op onze school komt minimaal een derde van de leerlingen uit de buitenwijken en sommigen zelfs uit een aangrenzend dorp. Wel allemaal kinderen van witte hoogopgeleiden. Erg lastig met speelafspraakjes. Je kunt dus alsnog de hele stad door met je kind

dinsdag 19 november 2019 om 20:56
Maar er zijn wel mensen in jouw stad toch die niet tot die genoemde subgroep behoren? Waar hebben zij dan kinderen op school? Wel in de eigen wijk? Of missen zij dan dus een deel van hun wijkgenootjes die bijv voor jullie school kiezen?Poppy_del_Rio schreef: ↑19-11-2019 20:22Nee, daar zou ik niet van uitgaan. Op onze school komt minimaal een derde van de leerlingen uit de buitenwijken en sommigen zelfs uit een aangrenzend dorp. Wel allemaal kinderen van witte hoogopgeleiden. Erg lastig met speelafspraakjes. Je kunt dus alsnog de hele stad door met je kind![]()

dinsdag 19 november 2019 om 21:27
Dat zou best interessant zijn om te weten. Ik vermoed, maar weet dat natuurlijk niet zeker, dat de meeste mensen een school in de eigen wijk zoeken. Onze school is maar klein en veel mensen zijn ook nog eens familie van elkaar

dinsdag 19 november 2019 om 21:48
Fizz schreef: ↑19-11-2019 15:48En jij denkt dat die mensen die in een sociale huurwoning terechtkomen een heel hoge ouderbijdrage kunnen ophoesten of hun kind op een dure priveschool kunnen plaatsen? Dus net wat ik schreef, op die manier zorgen schoolbesturen ervoor dat ze min of meer kunnen bepalen welke kinderen er op hun school terecht komen. Dat zijn dan Sophie, Fleur, Emma en Daan van vermogende ouders die heel vaak op Groen Links, D’66 of de PvdA stemmen.
Nee, maar er zijn genoeg prima scholen in A’dam, in elke wijk, wit, zwart en gemengd die helemaal geen hogere ouderbijdrage vragen.
Het gaat hier om een handjevol bijzondere scholen die zich al van oudsher in de duurste wijk bevinden (zuid) en die al van oudsher zo wit zijn als sneeuw. Al lang vóór de hogere ouderbijdrage.
Die hogere ouderbijdrage hadden en hebben ze niet nodig om het publiek voor te sorteren, dat doet het type school. Je kan prima je kind naar de Geert Groote of de 1e openluchtschool brengen maar dat doe je alleen als dat type onderwijs je aanspreekt en je bereid bent ervoor naar zuid te fietsen elke dag.
Dat heeft de mama van Mohamed en de papa van Jay de afgelopen 40 jaar niet gedaan maar nu ligt dat opeens aan de ouderbijdrage? Die is steeds hoger geworden omdat er simpelweg steeds meer bezuinigd is vanuit het rijk. Dáár ligt het probleem! Niet bij die paar scholen die het probleem proberen op te lossen op hun manier.